Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

D3WZ naar standkachel ombouwen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bazaki Gerjan 613
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jan 2007, 10:24
Locatie: Klijndijk

D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door Bazaki Gerjan 613 »

Wie kan me vertellen wat ik nog meer nodig heb behalve een waterpomp en de aansturingsmodule+bedrading om een D3WZ om te bouwen naar een standkachel ?
Ik denk dan in de zin van een relais.....
Heb het aansluitschema wel inmiddels gevonden en tevens bij de dealer gevraagd, maar kon nog geen los stukje kabelboom daarvoor krijgen, wel een complete nieuwe kabelboom, maar dat is met iets teveel werk.

Wie heeft dit inmiddels al gedaan en kan me nog even een paar gouden tips geven ?

m.vr.gr.
:T44EVER ---> :T54LIFE
VW T4 Caravelle, 1999, 2,5 TDI, 102 pk ---> VW T5 Caravelle 2005, 2,5 TDI, 130 pk
:campingT4 ---> :T5cruisin
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

Neem anders eens contact op met Oskar,
hij kan je wel verder helpen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door Oskar 725 »

Bazaki Gerjan 613 schreef:Wie kan me vertellen wat ik nog meer nodig heb behalve een waterpomp en de aansturingsmodule+bedrading om een D3WZ om te bouwen naar een standkachel ?
Ik denk dan in de zin van een relais.....
Heb het aansluitschema wel inmiddels gevonden en tevens bij de dealer gevraagd, maar kon nog geen los stukje kabelboom daarvoor krijgen, wel een complete nieuwe kabelboom, maar dat is met iets teveel werk.

Wie heeft dit inmiddels al gedaan en kan me nog even een paar gouden tips geven ?

m.vr.gr.
Daar heb je dus een ombouwset voor nodig, bestaande uit: Een waterpompje, een driewegklep, een schakelklokje (origineel VW of een van Eberspächer) en de aanstuurmodule. :winter
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Bazaki Gerjan 613
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jan 2007, 10:24
Locatie: Klijndijk

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door Bazaki Gerjan 613 »

Ok Oskar,

Een ombouwset dus, is die kant en klaar te koop of is het bij mekaar sprokkelen ?
En welk type/soort driewegklep, een aanstuurmodule heb ik dan nodig, want het waterpompje en schakelklokje had ik inmiddels gevonden.
En is de bedrading ook kant en klaar te krijgen, plug en play ?

Is dit hetgene wat je bedoelt : http://www.t4zone.info/Chauffage_statio ... stallation" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dan heb ik het originele klokje en is dat dan compatible daarmee ?

m.vr.gr.
:T44EVER ---> :T54LIFE
VW T4 Caravelle, 1999, 2,5 TDI, 102 pk ---> VW T5 Caravelle 2005, 2,5 TDI, 130 pk
:campingT4 ---> :T5cruisin
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door Oskar 725 »

Ja, op foto twee zie je de aanstuurmodule en op foto 3 de driewegklep. een complete set kost rond de 400,- euro.
De bedrading die aan de module zit is genoeg om de boel aan te sluiten.
Het klokje op foto 8 is het Eberspächer klokje. Het originele VW klokje past in de opening naast de sigaren aansteker. dit kan ook op de set maar daar moet een klein verloop kabeltje voor gemaakt worden.
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Eetsjbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2013, 19:40
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door Eetsjbie »

Hallo @all,

Ik zit er ook aan te denken om mijn Eberspächer om te bouwen naar standkachel :winter .
En dan gaat het mij niet zo zeer om het verwarmen van het interieur, maar meer om het motorblok op temperatuur te krijgen voordat ik vertrek.
Normaal ga ik met de fiets naar het werk, maar als het ècht regent wil ik wel een enkele keer de T4 pakken :ikrij . Het is dan maar 2km, dus die motor komt nooit op temperatuur :gif .
Vorige winter merkte ik dat de motor steeds meer begon te stinken :gif na een aantal van die korte ritjes.
En natuurlijk naar/van de wintersport :winter is het handig als ik de kachel open kan draaien bij vertrek!

Vraag :vraagteken : hoeveel stroom trekt zo'n setje (Eberspächer, pompje, regelaar)? Kan dit met mijn normale startaccu of moet ik er dan echt een extra accu bij zetten? Ik hoef de aanjager dus niet te gebruiken bij stilstaande motor.

Nog een vraag :vraagteken : kan ik ook ergens het pompje, de slangen en de driewegklep los bestellen of heeft het meer zin om een complete set te kopen?

Alvast bedankt :proost voor de tips,

Hans Bruisten
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door J vd Pal »

Hoi Hans,

Ik heb om dezelfde reden samen met Oskar 725 mijn D3WZ omgebouwd. Ik heb hem zo omgebouwd dat ik alleen het motorblok verwarm. Als ik de auto van binnen warm wil hebben dan heb ik daar de camperstandkachel voor.

Ik heb alles aangesloten op de startaccu, ik heb er wel een 100 amp/uur startaccu inzitten. Hoeveel stroom dit verbruikt weet ik niet.

Met alleen de componenten die jij noemt ben je er niet, je hebt ook de aanstuurmodule nodig.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Eetsjbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2013, 19:40
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door Eetsjbie »

Hoi J,
Bedankt voor je reactie.
Ik zal zo'n complete kit bestellen en inbouwen. Toen ik op het Eberspächer nummer zocht vond ik wat aanbieders op Ebay.

Heb jij nog iets speciaals gedaan om het interieur niet te verwarmen? Of zet je gewoon de knop van de kachel dicht?

Met vriendelijke groet,
Hans
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

Standaard wordt de interieur ventilator niet aangestuurd.
Gebruikersavatar
Eetsjbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2013, 19:40
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door Eetsjbie »

Gisteravond de set besteld en ondertussen de inbouwinstructies (in het Nederlands!) ontvangen. Nu ben ik wat bezorgd over de nieuwe waterkringloop:
Waterkringloop.png
Het lijkt er op dat het verwarmde water alleen naar de kachel(s) gaat en niet naar de motor. Ik wil juist mijn motorblok voorverwarmen en geef minder om de kachel. Misschien in de winter leuk om niet te hoeven krabben, maar het blok heeft voorrang!
Hebben jullie de slangen op een andere manier aangesloten, zodat het blok (ook) verwarmd wordt?

Ik denk er aan om het pompje met terugslagklep in de retourleiding tussen kachel(s) en waterpomp van het blok te zetten.

Hoe denken jullie hier over?

Met vriendelijke groet,

Hans Bruisten
Gebruikersavatar
Eetsjbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2013, 19:40
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door Eetsjbie »

Een alternatief zou zijn: het pompje voor het blok plaatsen:
Waterkringloop 2.png
Hoe staan jullie hier tegenover?
En is dit überhaupt praktisch uitvoerbaar?

Groet, Hans
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door J vd Pal »

Hans,

Neem via het forum contact op met Oskar 725, hij kan je vertellen wat wel en niet kan.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Hans,
gewoon de driewegklep weglaten en het pompje in de aanvoer van de D3 zetten, niet je kachelventilator aansturen en hij werkt als motor verwarmer.
als je een klokje inbouwt max. de D3 een half uur laten branden anders loop je het risico dat je startaccu leeg raakt.
Op bedrijfs-temp. krijg je hem niet met de D3 en twee km rijden zal de motor nog steeds niet volledig op bedrijfs-temp. krijgen maar het helpt wel.
Succes :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Eetsjbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2013, 19:40
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door Eetsjbie »

OK Oskar,

Bedankt voor de reactie.
Volgens mij zijn ze bij Eberspächer bang dat het stilstaande pompje te veel weerstand oplevert bij normaal motor bedrijf. Daarom had ik ook die constructie bedacht met driewegklep voor het blok.
Maar als jij het al eens eerder hebt gedaan (en die motor leeft nog :adhd ) dan heb ik er ook vertrouwen in :zwaai .

Als ik het zo zie, had ik dus eigenlijk aan het pompje alleen genoeg gehad.

Groet, Hans
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door koekie520 »

Ik heb bij mij de eenvoudige versie. Pompje bij de verwarming en voor wat ik ervan verlang werkt het perfect.
Hoewel ik toch nog een terugslagklepje bij de nalooppomp zou willen monteren. Volgens mij gaat er dan minder warmte naar de radiator verloren.
Afbeelding

Wat ik wel nog wil opmerken is dat als je een manuele bediening hebt van de verwarming dat je moet opletten dat je de verwarming op z'n warmst zet, het is immers een klepje in je koelcircuit.

Je moet ook geen wonderen verwachten. Je merkt wel dat je motor beter start, je hebt onmiddellijk verwarming, maar om te denken dat je motor op temperatuur is om dan een ritje van 2km te doen. :bonk

Ik ben nu ook op zoek naar een relais met vertraging, zodat het waterpompje pas begint te draaien als de kachel opgestart is.

Nog een leuke bron
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer_(Aufr%C3%BCstung)
Plaats reactie