Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ben de trekkracht van mijn T4 bwjr. feb.2003 kwijt.

vragen over de T4
Plaats reactie
Zuiverloon
Berichten: 5
Lid geworden op: vr jan 19, 2007 14:37
Locatie: Soesterberg
Contacteer:

Ben de trekkracht van mijn T4 bwjr. feb.2003 kwijt.

Bericht door Zuiverloon » vr jan 19, 2007 14:51

Normaal als ik gas geef dan voel ik de turbo inkomen en geeft dat een duw in de rug , maar dat is niet meer aan de orde. Soms heeft de auto ook moeite met starten 'smorgens bij koud weer. Heb de auto net APK gekeurd en ook een roetmeting gedaan maar was verder geen probleem. Is er iets te zeggen over de turbo bij de roetmeting of over de verstuivers? Heeft iemand een adresje voor mij waar ik een diagnose kan laten doen.(omgeving (Utrecht/Soesterberg) Wanneer moet de distributieriem vervangen worden? Heb nu al 90.000km gereden en nog niet vervangen. Gaarne reactie.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9384
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 » vr jan 19, 2007 15:06

Je kan best de distributieriem bij de 2.5TDI laten vervangen op 90.000km , vooral omdat dit HET zwakke punt is van de T4-TDI's.
Ondanks dat door VW word voorgeschreven om het pas op 120.000km te doen , is het toch beter op 90.000km , want er zijn reeds velen met motorschade geweest die ook nog niet eens de 120.000km haalden...
Beter voorkomen dan genezen dus.

Ivm het niet meer trekken : Best eens je motorsturing al rijdend laten uitlezen om te zien of de LMM nog voldoende werkt .
Indien dit niet de oorzaak zou zijn , kun je het ook nog even zoeken bij een losgekomen vacuumslangetje hier of daar , vervuild lucht en/of brandstoffilter, lek aan 1 vd turboaansluitingen , ...

Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: za jan 13, 2007 8:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

diesel specialist

Bericht door bas caravelle » za jan 20, 2007 16:30

Ik zou kontakt opnemen met fa. Harry Banis in Bussum. Een echte dieselspecialist. Via mijn werk al verschillende "probleem auto's" daar gehad, en alles opgelost tegen acceptabel tarief. Heren daar hebben meer dan 40 jaar ervaring met diesel techniek en behoren nar verluid tot de beste diesel reparateurs in het land.

Mijn eigen auto gaat er volgende week ook heen. Klacht vergelijkbaar als met die van jou. Niet direct aanslaan ( 3 keer rond ), roken ( niet altijd ) bij koude start en inhouden bij koude start. Ik heb alle mogelijkheden en onderdelen al vervangen van wat er in dit forum geopperd is. Ben erg benieuwd, daarna naar Marja voor een chippie.

Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997

bertje
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jan 15, 2007 11:00

Bericht door bertje » zo jan 21, 2007 14:32

het de waterpomp die het als eerste begeeft vandaar dat alles in de soep loopt.
de laatste t4 hebben een andere waterpomp die beter gelagerd is dus 100.000 is makkelijk haalbaar is mij gezegd door de dealer.
ik heb het zelfde probleem en wou duidelijkheid en heb toen gevraagd.
of de bus nu getunend of niet dat brengt geen extra belasting.
alleen op draaiende delen die worden aangedreven door de motor.
de riem laat alleen de motordelen draaien en niet de versnellingbak of aandrijfassen.
goed als je het niet vertrouwd moet je het laten vervangen, maar als die onder controle van de dealer staat hoef je niet te vrezen, want die controleerd altijd de riem als het goed is.
ik begrijp dat mensen de riem eerder laten vervangen maar waarom niet bij 80.000 km of 70.000 nog beter of misschien wel bij 60.000 of ......................
tja de dealer zegt 120.000 of zouden ze er geen verstand van hebben.
ik weet het soms niet meer wat wijsheid is.
ik laat het doen als zij zeggen dat het nodig,maar ik laat alle onderhoud bij de dealer doen,dat wil ik wel gezegd hebben.
bert

henk88
Berichten: 97
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:41
Contacteer:

Bericht door henk88 » zo jan 21, 2007 14:59

90.000km is de beste tijd,zeker als de bus al een 5 jaar of meer oud is,olie en warmte/koude laten de riem ook niet met rust.

:goodidea

Dat je auto in onderhoud is bij de dealer,wil niks zeggen,ze verbergen zich toch achter de boekjes,en ik spreek uit eigen ondervinding,vooral de van M****** groep in het zuiden is hier heel sterk in.

Kost nu wat meer om het eerder te laten doen,als ie knapt kun je op zoek naar een andere motor in het ergste geval.

Succes..

:zwaai

Gebruikersavatar
theo
Berichten: 513
Lid geworden op: za jan 13, 2007 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door theo » zo jan 21, 2007 15:42

bij mij is de eerste keer alles gedaan bij 114500 en de tweede keer moest het bij 201000 om dat de lagers er uit lagen van de waterpomp .
doe je voordeel hier mee ik was nog optijd voor de rest geen schade
maar moest wel alles zelf betalen
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!

Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1211
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:20
Locatie: Schiedam

Bericht door heartbeat » zo jan 21, 2007 16:29

Wat veel voor komt is dat de wastegateklep op de turbo losgelopen is en dan gaat de klep van de turbo niet open zodat de turbo ook niet meer meedoet zie ook in tip en trucs waar iemand een gebroken steuntje heeft met het zelfde probleem afgelopen zomer op de camping 3x een bus gehad met ook dit probleem en driemaal een boutje eruit gelopen ze zitten een beetje rot om bij tekomen maar met een beetje velengstukjes en een goed dopje 10 kom je er wel vergeet niet er locktide op te doen

suc6

Plaats reactie