Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan?

vragen over de T4
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan?

Bericht door liv »

Graag wat tips mbt tot nu toe onvindbare oorzaak van klonk geluid onder auto.
Heel onregelmatig maar wel bij droogweer vaker hoorbaar een harde klap onder de auto, lijkt van voor ergens te komen.
Soms denk ik juist weer van achter..
Soms gelijk bij wegrijden, dan weer groot deel van de dag niet. soms paar keer achter elkaar. Absoluut niet bij drempels en andere oneffenheden in het wegdek, wel regelmatig als ik (in de stad) net links de bocht door ben en wielen weer recht staan.
Wat kan dit toch zijn. Fuseekogels beide zijdes splinternieuw, draagarmrubbers voor ook nieuw. Nieuwe achterveren, nieuwe schokbrekers rondom. Alles muurvast, garage overal gezocht naar speling maar helemaal niets te vinden.. :groteogen
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan

Bericht door Endebendebus »

trillingsdemper slecht?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan

Bericht door frank884 »

liv schreef:Graag wat tips mbt tot nu toe onvindbare oorzaak van klonk geluid onder auto.
Heel onregelmatig maar wel bij droogweer vaker hoorbaar een harde klap onder de auto, lijkt van voor ergens te komen.
Soms denk ik juist weer van achter..
Soms gelijk bij wegrijden, dan weer groot deel van de dag niet. soms paar keer achter elkaar. Absoluut niet bij drempels en andere oneffenheden in het wegdek, wel regelmatig als ik (in de stad) net links de bocht door ben en wielen weer recht staan.
Wat kan dit toch zijn. Fuseekogels beide zijdes splinternieuw, draagarmrubbers voor ook nieuw. Nieuwe achterveren, nieuwe schokbrekers rondom. Alles muurvast, garage overal gezocht naar speling maar helemaal niets te vinden.. :groteogen
sluit die onderste fuseekogels niet te snel uit!!!
Ik heb nieuwe fuseekogels van Meyle "versterkte uitvoering" erin gezet
1 a 1.5 jaar toen had ik ook vooral bij putdeksels telkens zo'n klap onder de wagen, kon het onmogelijk vinden:
uiteindelijk toch maar naar de garage
en garage kon het in eerste instantie ook niet direct vinden, (ook omdat we die fusee's deden uitsluiten ivm leeftijd)
maar die kogels waren helemaal gaar!!!! op 25 a 30.000 km (het was gewoon bagger :muur )
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan

Bericht door sgsdebruijn »

Bij mij ook de onderste
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan

Bericht door frank884 »

Misschien nog een tip

Die van Meyle die eruit kwam heb ik de hoes afgehaald om die van binnen eens goed te bekijken, en daar zat
eigenlijk zga of helemaal geen vet in (de hoes was niet kapot!!)

die ik er nu v.a 11-04 in heb zitten daarvan heb ik de klemring aan de bovenkant losgemaakt
en die helemaal vol met smeervet geduwd en toen de ring er weer opgedaan, en daarna gemonteerd
zit alweer 4500km en er is geen vet uitgekomen, vet kost geen drol, en geeft zeker een positief effect op de levensduur.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan

Bericht door Bertel388 »

Beetje een opmerking in de geest van: "Zit er wel benzine in de tank" maar: Weet je zeker dat je wielbouten goed vast zitten? Dat wil ook "klonken" als dat niet het geval is. Anders zou ik het ook in de fuseekogels zoeken.
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan

Bericht door liv »

Dank voor het meedenken allen.
Wielbouten kan het niet zijn net naar zomerbanden gewisseld, was ook al met de winterbanden.
Onderste kogels zijn echt nog geen 10 dzd km oud. De bovenste zijn niet vernieuwd. Kan het daar ook vandaan komen?
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan

Bericht door sgsdebruijn »

Dacht dat mijn kogels, maar weet het even niet zeker 15dkm oud waren ofzo
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb dezelfde er al ruim 60.000 km onder zitten, zonder problemen.
Dus zegt ook niet alles..

Controleer je stabilisator stangetjes eens, die willen wel eens uitlubberen (rubbers)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan

Bericht door liv »

Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb.
Ik verdenk de spoorstang-lagers en dan met name de binnenste.
Ik ontdekte het door geparkeerd met uitgedraaide wielen aan de stang te trekken en dan hoor ik het geluid heel duidelijk.
Het geluid is begonnen een maand na het vervangen van de fuseekogels en draagarmrubbers. Hierna is de auto uitgelijnt en bleek dat het allemaal hard nodig was, er is toen dus duidelijk iets veranderd.
Kan ik de spoorstang met lagers voor en achter als 1 ding aanschaffen? Weet iemand of dat een makkelijk klusje is.
Ik kwam iets tegen over zelfgemaakt aangepast gereedschap hiervoor, is dat echt nodig?
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan

Bericht door sgsdebruijn »

Mij lukte het met lange tang met grote bek, als je maar ruimte en grip kan creëren dan lukt het.

Beetje dit idee maar dan een meer gebogen bek, deze lukte niet omdat de bek net te kort was.

Afbeelding

EDIT, deze bedoel ik

Afbeelding
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan

Bericht door liv »

De garage had niet het idee dat het aan de spoorstangkogels zou kunnen liggen. Het geluid wordt echter steeds erger en vandaag weer even tijd om zelf weer wat te onderzoeken. De binnenste kogels van de spoorstangen zien er inderdaad prima uit, mooi in het vet en geen speling toch als ik er zo aan rammel.
Maar ik vond wel dat rechts de remklauw wat ruimte gaf om iets heen en weer te bewegen, de remblokjes zaten stevig tegen de schijf dus zat verder strak. Ik kon visueel zo direct niet iets vreemds ontdekken wel veel los roestig vijlsel op mijn bovenste fuseekogel.
Wielen weer gemonteerd want ik moest weer weg voor werk. Ben toen wat gaan testen. Ik hoor normaal dus steeds alleen na een bocht naar links als ik weer recht ga met de wielen een knak/klap geluid, nu heb ik steeds na het nemen van een soortgelijke bocht het rempedaal zacht ingedrukt en dan is het geluid er duidelijk niet.
Ik verdenk nu dus de remklauw, maar weet niet goed wat ik moet zoeken. Wat zou er kapot kunnen zijn wat zo'n klap geluid veroorzaakt?
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan

Bericht door liv »

Iemand misschien met ervaring mag er speling in de remklauw zitten. Ik heb vandaag nog even verder gekeken en er zit echt veel beweging in de klauw. Ik kan morgen natuurlijk even gaan vergelijken met de andere kant maar misschien zegt iemand hier dat er echt geen speling mag zijn. Ik heb nog nooit echt iets met remmen gedaan zelf vandaar..
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan

Bericht door Multivan Generation »

wellicht kun je hier wat mee?
http://www.eldiape.com/remmen/remmen.htm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Het is me een raadsel; waar komt dat geluid toch vandaan

Bericht door liv »

Dank je maar had ik ook al bekeken. Ook de instructie van Pascal 141 zag ik al.
Echter mijn remschoen ziet er net weer anders uit. zie foto.
De hele schoen kan ik dus heen en weer bewegen, de schijf beweegt niet mee.
Ik ben beng dat als ik zelf in het wilde weg bouten ga proberen aan te halen dat ze misschien breken
Bijlagen
photo2.jpeg
photo1.jpeg
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Plaats reactie