Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vacuumpomp weer stuk?

vragen over de T4
Harry 341
Berichten: 9935
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:52
Locatie: Velserbroek

Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door Harry 341 » vr mei 24, 2013 8:23

Vacuumpomp zit er 30.000 op...is een Pierburg maar tikt ...ben dus wéér aan de beurt...trap er toch maar een goedkope op..want volgens mij komt tegenwoordig álles uit woopieland :gif :muur
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.

MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: wo mei 09, 2012 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door MrMillion » vr mei 24, 2013 8:43

Harry,

Het blijven ondingen hè.. Heb zelf 6 weken terug 1 vervangen. Geen pierburg gedaan want dat werd me wat te gek, maar een Febi besteld. Bleek ook gewoon een vacutech pompje te zijn maar dan wel voor de prijs van 2. Na 300km weer teruggestuurd omdat er scheuren in het huis zaten. Wacht nu nog op een nieuwe.

Coen

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26755
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door Multivan Generation » vr mei 24, 2013 10:09

Dat heb ik ook met een vacutech pompje gehad,
direct bij montage al een scheur er in,
toen veel van de oude pomp overgezet..(behuizing)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4182
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door sgsdebruijn » vr mei 24, 2013 14:27

Rij nu al 50dkm met een nieuwe Pierburgpomp EN stift zonder problemen, weet je zeker dat het Pierburg is Harry?
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

Harry 341
Berichten: 9935
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door Harry 341 » vr mei 24, 2013 17:50

Hoi Sebas,ja daar heb ik voor betaald,weet niet meer of het er op staat.Betaalde op Ebay 176 euri.
Kreeg jij de stift erbij?
Of kan ik die gewoon bij de stealer bestellen?
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4182
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door sgsdebruijn » vr mei 24, 2013 18:22

Kan je los bestellen, weet zo even het nummer niet.
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: zo apr 05, 2009 22:01

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door rick_k » vr mei 24, 2013 20:05

In onze 2.4 diesel heeft dat ding 5 jaar getikt... Dus om er gelijk een nieuwe in te zetten, kijk het gewoon even aan. Is het niet toevallig gewoon een klepstotertje?

mvg Rick

Harry 341
Berichten: 9935
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door Harry 341 » vr mei 24, 2013 20:09

Test...even de rem aanraken en weg tik....voor even dan...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4182
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door sgsdebruijn » vr mei 24, 2013 20:13

Ja dan is het de vpomp, wellicht de stift of misschien de nokkenas bekijken, zou zeggen dat het wel vreemd is binnen 30dkm kapot, nog garante?
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 9:38
Locatie: midden limburg

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door frank884 » vr mei 24, 2013 20:21

Ik heb die 24-11-2007 vervangen (zit een pierburg 7.22300.69.0 in ) = gelijk aan VW 074 145100A
163 euro voor betaald en doet het nog goed!!!
stift is destijds niet vervangen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life

Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: do okt 28, 2010 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door Bertel388 » do mei 30, 2013 0:02

Als de pomp tikt, is het goed om het hoe dan ook te verhelpen. Door het tikken, slaat de pen de harde laag op de nokkenas kapot heb ik onlangs gezien bij mijn T4. En die pomp tikte nog helemaal niet zo heftig. Bij mijn vorige T4 was het tikken vele malen harder.

Ik heb de pomp helemaal gedemonteerd, alles schoon en olievrij gemaakt, een nieuwe (speciale, niet zo'n standaard afdichtring) o-ring gemonteerd en een brons/ptfe zuigerring speciaal op maat laten maken. Het was wat denk- en meetwerk maar in mijn geval zit er nu een brons/ptfe ring uit 1 stuk in, dus niet zo'n zuigerring met een L-slot waar de olie waarschijnlijk zo weer langs geperst wordt.

De stift heb ik bij het monteren van de gereviseerde pomp ook maar vervangen omdat de oude stift op het contactvlak scheurtjes vertoonde.

Het tikken is nu vrijwel weg. Soms meen ik nog een heel licht tikken te horen maar dan ben ik wel erg kritisch. Sta je een meter bij de auto vandaan, dan is het al niet meer hoorbaar. Wat dat betreft lijkt dit een goede oplossing, nu alleen nog afwachten of de theorie van de gesloten brons/ptfe ring klopt m.b.t. het tegenhouden van olie. Het vollopen van de pomp met olie onder de zuiger waardoor de kleine klepjes in de pomp versmeren, is immers de hoofdoorzaak van het optreden van de tik.

Pomp had voor de revisie zo'n 170.000 km gedraaid.

Gebruikersavatar
rradd
Berichten: 187
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 14:05

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door rradd » do mei 30, 2013 13:24

Wat vaak gebeurt is dat er roetafzetting op de stift gaat zitten. Dit is te controleren door bij stationair draaiende motor het rempedaal een aantal malen in te trappen. Verminderd of verdwijnt het geluid dan even is er sprake van roetafzetting. De werking is verder goed, maar door het tikkend geluid wordt vaak ( ten onrechte) de pomp vervangen. Een goedkope manier om hier van af te komen is voor het olieverversen Motor Flush van Forté te gebruiken. Dit spul maakt de motor inwendig schoon. Ook handig voor de hydraulische klepstoters. Motor Flush kost nog geen € 20. Mijn pomp zit er al 20 jaar en bijna 350.000 km op. Dus niet sleutelen, behalve de carterstop los en vast draaien.
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994

Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 225
Lid geworden op: zo jun 14, 2009 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door BasT4 » za sep 13, 2014 15:40

Bertel388 schreef:Als de pomp tikt, is het goed om het hoe dan ook te verhelpen. Door het tikken, slaat de pen de harde laag op de nokkenas kapot heb ik onlangs gezien bij mijn T4. En die pomp tikte nog helemaal niet zo heftig. Bij mijn vorige T4 was het tikken vele malen harder.

Ik heb de pomp helemaal gedemonteerd, alles schoon en olievrij gemaakt, een nieuwe (speciale, niet zo'n standaard afdichtring) o-ring gemonteerd en een brons/ptfe zuigerring speciaal op maat laten maken. Het was wat denk- en meetwerk maar in mijn geval zit er nu een brons/ptfe ring uit 1 stuk in, dus niet zo'n zuigerring met een L-slot waar de olie waarschijnlijk zo weer langs geperst wordt.

De stift heb ik bij het monteren van de gereviseerde pomp ook maar vervangen omdat de oude stift op het contactvlak scheurtjes vertoonde.

Het tikken is nu vrijwel weg. Soms meen ik nog een heel licht tikken te horen maar dan ben ik wel erg kritisch. Sta je een meter bij de auto vandaan, dan is het al niet meer hoorbaar. Wat dat betreft lijkt dit een goede oplossing, nu alleen nog afwachten of de theorie van de gesloten brons/ptfe ring klopt m.b.t. het tegenhouden van olie. Het vollopen van de pomp met olie onder de zuiger waardoor de kleine klepjes in de pomp versmeren, is immers de hoofdoorzaak van het optreden van de tik.

Pomp had voor de revisie zo'n 170.000 km gedraaid.
En klopt de theorie van de gesloten brons/pfte zuigerring?
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.

Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: do jan 17, 2019 18:43

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door Haya » za jan 19, 2019 22:15

Hallo allemaal, ik ben n nieuw leden en dit is mijn eerste keer dat ik hier iets post. Ik do dit omdat ik natuurlijk n probleempje heb met me t4 uit 2000 2.5 TDI de I is blauw. Wij wonnen sinds kort in Spanje en ik heb de auto hier van n andere Nederlander gekocht. Na 1 jaar ging de motor helemaal vast zitten tijdens n rit naar Madrid. Heb de auto terug gebracht met n oplegger, 600 km verder op waar we wonen. Heb zelf de motor eruit gehaald en naar Nederland gebracht voor revisie. Later heb ik de geregistreerde motor weer naar Spanje gebracht ( is alsnog goedkoper dan hier in Spanje laten doen). Nou ben ik bezig om hem verder in elkaar zetten en weer monteren. Het ging goed tot dat ik het vaccumpomp erop heb gezet met n nieuw pen wat ik mee heb gekregen. Nieuwe pen is 70mm lang, oude pen versleten 67mm lang. Hierna heb ik de motor handmatig met n dop 27 rechtsom gedraaid tot dat ik iets weerstand voelde. Ik dacht dat het de omwentelingen moment was de motor. Dus heb iets meer kracht op gezet en op eens PATS, het pompje is uit elkaar geschuurd, de behuizing natuurlijk, en IK :bonk :ie.
Goed, nou is mijn vraag:wat heb ik fout gedaan? Waarom is dit gebeurt, ik snap het niet. Zijn er verschillende maten voor die pennen? Moet ik weer die oud pen( versleten) erop zetten? Hij tikte vroeger behoorlijk dus hij was echt niet goed.
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen en weet bijna zeker dat het gaat gebeuren.
Nou ik hoor graag jullie tips en meningen en alvast bedankt.
Groeten Hadi

Gebruikersavatar
black bulli
Berichten: 2492
Lid geworden op: vr okt 31, 2014 16:20
Locatie: Teteringen/Rollingen(Lux)

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door black bulli » zo jan 20, 2019 7:55

Waarschijnlijk heeft de nokkenas niet in de ruimste(rust) stand gestaan bij het monteren en zal bij het vastdraaien van de V pomp de scheur zijn ontstaan. :huilen .In de juiste stand kun je met de hand en wat druk,de pomp op zn plek duwen en de boutjes plaatsen en aandraaien.De pomp(merk)keus is groot en wellicht heb je een el cheapo gekocht ?

Plaats reactie