Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vacuumpomp weer stuk?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 498
Lid geworden op: do feb 01, 2007 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door jos_br » zo jan 20, 2019 10:18

Er zijn domweg twee lengtes van die pen, deze kun je niet door elkaar gebruiken.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM

Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: do jan 17, 2019 18:43

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door Haya » ma jan 21, 2019 11:30

Hallo, bedankt voor je reactie, ik had naar mijn weten de nokas zover mogelijk gedraaid zodat de pen zo diep mogelijk was gegaan and hij was bijna gelijk met de cilinder behuizing, dus bijna vlak. Mijn oudepomp was van Pierburg merk dus origineel denk ik, Germany. Ik heb een andere nu ook Pierburg maar 2de hands.
Misschien kan je mij vertellen hoever mag die pen uiteindelijk op zijn maximaal uit steken als ik de nokas op de juiste positie heb staan?!
Ik heb ook gelezen dat er 2 verschillende maten ( lengte) pennen zijn? Hoe moet je weten welk je moet gebruiken? :nuts :nuts
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
black bulli
Berichten: 2692
Lid geworden op: vr okt 31, 2014 16:20
Locatie: Teteringen/Rollingen(Lux)

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door black bulli » di jan 22, 2019 0:27

De stift met een lengte van 67,5 mm met partno 074 145 307B is verbouwd in de pomp vanaf 5/1994
Bron: vakuumpumpe t4-wiki :toppie

Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: do jan 17, 2019 18:43

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door Haya » di jan 22, 2019 22:19

Aha, als ik heb goed heb begrepen, moet ik dus gewoon die oude pen (korte) erin zetten en dan moet het goed zijn. Ik heb de achterkant van de behuizing los gemaakt, de lange pen erin gezet, de motor gedraaid, de pen op zijn verste einde uit laten komen, toen heb ik de klep erop geprobeerd te zetten, maar het gaat niet want de moertje aan het uit einde steekt te ver uit de behuizing gewoon bijna 2mm, dat is dus waarom mijn pomp is uit elkaar geschuurd :huilen.
Dank je/jullie wel voor de tips en informatie. Ik ga verder met mijn nieuw 2hands V.pomp verder en hoop dat ik hem over paar dagen lopend heb. :ikrij

Gebruikersavatar
black bulli
Berichten: 2692
Lid geworden op: vr okt 31, 2014 16:20
Locatie: Teteringen/Rollingen(Lux)

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door black bulli » di jan 22, 2019 23:07

Daar lijkt t op,je oude stift heeft dus een slijt van 0,5 mm
Denk trouwens niet dat dat de oorzaak van tikken is...
Wat dan wel? Dat is al uitvoerig beschreven in de div topics over de pomp.

Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1088
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door LAYCA » vr jan 25, 2019 23:56

Zelf bijna ook ervaren maar op tijd de 2 pompen vergeleken er is dus lengteverschil.
Trouwens het tikken van de stift is niet de oorzaak, maar de pomp zelf.
Deze is dubbelwerkend en er zitten 4 klepjes in.
Als er drukverschil ontstaat tussen onder en bovenkant zuiger/Schijf gaat deze "zweven".
Op dat moment is de onderdruk aan de achterzijde van de zuiger(carterzijde) minder diep.
En dan volgt de zuiger en stift de nok niet meer en tikt dan.
Als je het rempedaal indrukt gebruikt de rembekrachter het vacuüm en verdwijnt het tikken omdat de druk boven/onder weer even gelijk is op dat moment.
Door vuil van verzeepte olie is de eerste mogelijkheid.
Maar olie komt er altijd in, een beetje moet ook.
Mogelijk lekt de afdichting van de zuigerpen, dus niet de zuigerveer afdichting of de klepjes.
Zelf verschillende pompen gedemonteerd en soms weer goed gekregen.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding

Plaats reactie