Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vacuumpomp weer stuk?

vragen over de T4
Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019, 18:43

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door Haya »

Hallo, bedankt voor je reactie, ik had naar mijn weten de nokas zover mogelijk gedraaid zodat de pen zo diep mogelijk was gegaan and hij was bijna gelijk met de cilinder behuizing, dus bijna vlak. Mijn oudepomp was van Pierburg merk dus origineel denk ik, Germany. Ik heb een andere nu ook Pierburg maar 2de hands.
Misschien kan je mij vertellen hoever mag die pen uiteindelijk op zijn maximaal uit steken als ik de nokas op de juiste positie heb staan?!
Ik heb ook gelezen dat er 2 verschillende maten ( lengte) pennen zijn? Hoe moet je weten welk je moet gebruiken? :nuts :nuts
Alvast bedankt
Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019, 18:43

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door Haya »

Aha, als ik heb goed heb begrepen, moet ik dus gewoon die oude pen (korte) erin zetten en dan moet het goed zijn. Ik heb de achterkant van de behuizing los gemaakt, de lange pen erin gezet, de motor gedraaid, de pen op zijn verste einde uit laten komen, toen heb ik de klep erop geprobeerd te zetten, maar het gaat niet want de moertje aan het uit einde steekt te ver uit de behuizing gewoon bijna 2mm, dat is dus waarom mijn pomp is uit elkaar geschuurd :huilen.
Dank je/jullie wel voor de tips en informatie. Ik ga verder met mijn nieuw 2hands V.pomp verder en hoop dat ik hem over paar dagen lopend heb. :ikrij
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Vacuumpomp weer stuk?

Bericht door LAYCA »

Zelf bijna ook ervaren maar op tijd de 2 pompen vergeleken er is dus lengteverschil.
Trouwens het tikken van de stift is niet de oorzaak, maar de pomp zelf.
Deze is dubbelwerkend en er zitten 4 klepjes in.
Als er drukverschil ontstaat tussen onder en bovenkant zuiger/Schijf gaat deze "zweven".
Op dat moment is de onderdruk aan de achterzijde van de zuiger(carterzijde) minder diep.
En dan volgt de zuiger en stift de nok niet meer en tikt dan.
Als je het rempedaal indrukt gebruikt de rembekrachter het vacuüm en verdwijnt het tikken omdat de druk boven/onder weer even gelijk is op dat moment.
Door vuil van verzeepte olie is de eerste mogelijkheid.
Maar olie komt er altijd in, een beetje moet ook.
Mogelijk lekt de afdichting van de zuigerpen, dus niet de zuigerveer afdichting of de klepjes.
Zelf verschillende pompen gedemonteerd en soms weer goed gekregen.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie