Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vraagje over kampeerauto

vragen over de T4
Plaats reactie
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

vraagje over kampeerauto

Bericht door Ruud »

hoi
er staat bij ons in de buurt een T4 te koop die als kampeer-auto geregistreerd
maar er zitten alleen stoelen en banken in met een klaptafel en geen hefdakje
het is een 7 persoons auto
hoe kan dit ?
gr.ruud
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: vraagje over kampeerauto

Bericht door limburger »

bij de RDW heb je geen stahoogte als eis voor kamperinrichting, en die maken je kenteken. maar wil je voor het kwarttarief wegenbelasting in aanmerking komen dan ligt het eraan welke datum kampeerkenteken is... regels zijn verandert jaren geleden toen ook het grijskenteken voor particulieren duurder is geworden (kampeerauto voor die tijd is zonder stahoogte eis belastingdienst).

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vraagje over kampeerauto

Bericht door Multivan Generation »

Dat kan,
een kampeerauto hoeft geen vast hoog dak of klapdak te hebben.
Maar als je in aanmerking wilt komen voor het kwart-tarief dan zul je wel aan die eisen(stahoogte) moeten voldoen.

Deze eigenaar betaald dus rond de 130 euro per maand (schatting).
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: vraagje over kampeerauto

Bericht door Ruud »

hoi
okee snap het nu
ik dacht dat er bij de advertentie stond dat het kwarttarief belasting stond vermeld
de bus is van 1993 trouwens
gr.ruud
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: vraagje over kampeerauto

Bericht door DNS »

Van de belastingdienst:
Overgangsregeling

De eis van het rechthoekige blok van 170 x 200 x 90 cm is niet van toepassing als de Belastingdienst al vóór 1 mei 2002 een beschikking voor de kampeerauto heeft verstrekt voor toepassing van het kwarttarief. Het motorrijtuig moet wel voldoen aan de overige inrichtingseisen, die op het moment van de afgegeven beschikking van toepassing zijn.

Met deze overgangsregeling kan bij houderschapwisseling ook de nieuwe houder in aanmerking kan komen voor het kwarttarief, op basis van de beschikking die vóór 1 mei 2002 is afgegeven. Als na het verstrekken van de beschikking blijkt dat deze op basis van de criteria die op het moment van de aanvraag golden ten onrechte is afgegeven, wordt de beschikking alsnog ingetrokken. In dat geval is de overgangsregeling niet van toepassing.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: vraagje over kampeerauto

Bericht door Ruud »

DNS schreef:Van de belastingdienst:
Overgangsregeling

De eis van het rechthoekige blok van 170 x 200 x 90 cm is niet van toepassing als de Belastingdienst al vóór 1 mei 2002 een beschikking voor de kampeerauto heeft verstrekt voor toepassing van het kwarttarief. Het motorrijtuig moet wel voldoen aan de overige inrichtingseisen, die op het moment van de afgegeven beschikking van toepassing zijn.

Met deze overgangsregeling kan bij houderschapwisseling ook de nieuwe houder in aanmerking kan komen voor het kwarttarief, op basis van de beschikking die vóór 1 mei 2002 is afgegeven. Als na het verstrekken van de beschikking blijkt dat deze op basis van de criteria die op het moment van de aanvraag golden ten onrechte is afgegeven, wordt de beschikking alsnog ingetrokken. In dat geval is de overgangsregeling niet van toepassing.
ha ,dat is duidelijk
niet dat ik interresse heb maar vroeg het zo hoe het zit
gr.ruud
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: vraagje over kampeerauto

Bericht door gijsplas »

Kan net dan andersom ook, dus geen kampeerauto op het kenteken maar wel op kwarttarief omdat aan alle verdere eisen van een kampeerauto vwb de belastingdienst wordt voldaan. Dus stahoogte, opbergruimte, kookgelegenheid, slaapgelegenheid etc?
Dat zou je de RDW keuringskosten kunnen uitsparen.
???
Groetjes,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: vraagje over kampeerauto

Bericht door DNS »

Dat denk ik niet, aangezien je wijzigingen aan de auto (in dit geval de ombouw naar camper) zou moeten laten keuren bij de RDW.

Nu is een Multivan al wel een semi-camper, dus je zou het kunnen proberen (al zijn de keuringskosten ook niet bizar hoog; die heb je er na de eerste maand kwarttarief waarschijnlijk al weer uit).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: vraagje over kampeerauto

Bericht door bartt4 »

Kan ook nog zijn dat de bus via de oude regeleing destijds kampeerwagen is geworden en dan is een hefdak niet nodig.
RUBBEREXPRESS
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: vraagje over kampeerauto

Bericht door Egbert&Manon »

bartt4 schreef:Kan ook nog zijn dat de bus via de oude regeleing destijds kampeerwagen is geworden en dan is een hefdak niet nodig.
Het jaar was 1997 meende ik.
Daarvoor was stahoogte geen eis.

Mogelijk was deze bus toen al een camper en mag tegenwoordig voor kwarttarief rondrijden.

Je kon in het laatste jaar zelfs een 2persoonscamper op grijskenteken rijden.........kwarttarief grijs......lekker goedkoop.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: vraagje over kampeerauto

Bericht door gijsplas »

Kan net dan andersom ook, dus geen kampeerauto op het kenteken maar wel op kwarttarief omdat aan alle verdere eisen van een kampeerauto vwb de belastingdienst wordt voldaan. Dus stahoogte, opbergruimte, kookgelegenheid, slaapgelegenheid etc?
Dat zou je de RDW keuringskosten kunnen uitsparen.
Ik stelde deze vraag ook om een andere reden. Een collega van mij woont in een gemeente waar zij haar camper slechts 4 uur (!) in de straat mag zetten - dit staat in de gemeentelijke bepalingen of zo. Zij is al een keer gewaarschuwd dat ze een bekeuring zou krijgen als haar camper weer "de hele dag" voor de deur zou staan. Dat is niet echt handig als je geregeld met je campertje wegwil en dus regelmatig in en uitlaadt en/of de camper klaarzet om de volgende dag te vertrekken.
Ik vraag me dan af of, als zij een Multivan zou hebben, met hefdak en met keuken erin etc. maar zonder de aantekening kampeerauto op kenteken heeft staan zij dit probleem zou kunnen omzeilen. Ze kan dan immers aan de GOA laten zien dat de wagen geen kampeerauto maar een gewone personenauto of mpv oid is. Busjes mogen namelijk wel gewoon daar in de straat staan.
En voor de belasting voldoet ze dan nog steedswel aan de voorwaarden voor het kwarttarief toch?

Ben benieuwd wat jullie mening is.

Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vraagje over kampeerauto

Bericht door Multivan Generation »

GOA? Dat is België ---> dus waarschijnlijk andere wet- en regelgeving :alarm

Voldoe je aan de eisen voor het kwart-tarief voor de Belastingdienst,
dan voldoe je automatisch (in mijn ogen) aan de minder strenge eisen van de RDW.
Maar dat geldt voor Nederland.
Op voorwaarde dat alles natuurlijk wel degelijk en deugdelijk gemonteerd is..(RDW)

EDIT: aangepast vanwege een spellingsfout :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: vraagje over kampeerauto

Bericht door gijsplas »

Is in Nederland hoor.
Goa is gemeentelijk opsporings ambtenaar
Die doen daar ook de handhaving van parkeerbeleid etc.
Maar het gaat er dus om of je WEL in aanmerking kunt komen voor het kwarttarief terwijl op het kenteken NIET is vermeld dat het een kampeerauto is.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2367
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: vraagje over kampeerauto

Bericht door spyke »

gijsplas schreef:
Kan net dan andersom ook, dus geen kampeerauto op het kenteken maar wel op kwarttarief omdat aan alle verdere eisen van een kampeerauto vwb de belastingdienst wordt voldaan. Dus stahoogte, opbergruimte, kookgelegenheid, slaapgelegenheid etc?
Dat zou je de RDW keuringskosten kunnen uitsparen.
Ik stelde deze vraag ook om een andere reden. Een collega van mij woont in een gemeente waar zij haar camper slechts 4 uur (!) in de straat mag zetten - dit staat in de gemeentelijke bepalingen of zo. Zij is al een keer gewaarschuwd dat ze een bekeuring zou krijgen als haar camper weer "de hele dag" voor de deur zou staan. Dat is niet echt handig als je geregeld met je campertje wegwil en dus regelmatig in en uitlaadt en/of de camper klaarzet om de volgende dag te vertrekken.
Ik vraag me dan af of, als zij een Multivan zou hebben, met hefdak en met keuken erin etc. maar zonder de aantekening kampeerauto op kenteken heeft staan zij dit probleem zou kunnen omzeilen. Ze kan dan immers aan de GOA laten zien dat de wagen geen kampeerauto maar een gewone personenauto of mpv oid is. Busjes mogen namelijk wel gewoon daar in de straat staan.
En voor de belasting voldoet ze dan nog steedswel aan de voorwaarden voor het kwarttarief toch?

Ben benieuwd wat jullie mening is.

Gijs
Even inhaken op wat langs de openbare weg mag staan:
Voertuigen langer dan 6 meter en hoger dan 2.40,dat zal deze T4 zeker niet zijn. :politie
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: vraagje over kampeerauto

Bericht door gijsplas »

Even inhaken op wat langs de openbare weg mag staan:
Voertuigen langer dan 6 meter en hoger dan 2.40,dat zal deze T4 zeker niet zijn.
Was het maar zo eenvoudig. Veel gemeenten maken hier uitzonderingen op. Bij mij was er onlangs zelfs sprake van dat bestelbusjes niet meer normaal in de straat mochten parkeren. Dat was practisch niet uitvoerbaar en gaat gelukkig niet door.
Maar in de gemeente van de genoemde collega geldt gewoon dat campers en ook caravans niet langer dan 4 uur mogen staan.
Vandaar mijn vraag.

Gr
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Plaats reactie