Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kiertjes en gaatjes vullen bodem

vragen over de T4
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door erik988 »

Ik ben de bodem flink aan het opknappen, zag hier en daar roest :ie Als je dan verder en verder gaat blijkt het geen dag te vroeg dat je aan de klus bent begonnen. Inmiddels heb ik alle roest (voor zover ik kan zien) verwijderd en met Owatrol ook de moeilijke plekken gesealed.

Ik heb 3 vragen waar ik nog niet een goed antwoord op weet, wie wel?
1. Waarmee kun je het best kiertjes en hoekjes glad maken? Ik wil eigenlijk, net als bij de spatbordranden, de nestelplekjes voor zand en andere ellende afdichten en glad maken. Kan dat met bijvoorbeeld lasnadenkit, bodyschutz of een andere kit?
2. Waarmee kan ik de openingen tussen de (golf-)bodemplaat en de balk het best opvullen? Ik heb nu al die kieren leeg en schoon en wil voorkomen dat er weer zo'n prut in komt.
3. Is het noodzakelijk om tussen voorbehandeling en lakken eerst nog epoxyprimer te gebruiken? Ik wil de hele bodem opnieuw lakken met zo'n verf waarmee ook hekwerk e.d. wordt geschilderd. De verf is roestwerend en wordt keihard en glad. Volgens de gebruiksaanwijzing kan de lak zo over het staal (met of zonder roest) en hecht het ook prima op oude nog goede laklagen.

Ik hoor graag van jullie ervaringen en kennis.
groet, Erik 988

:werkaanT4
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door Harry 341 »

Die verf klinkt erg naar Hammerite....de grootste troep die er is....smeer het op (bijv.) een hek en zie je hek na verloop van tijd omvallen...roest gaat gewoon door..alleen zie je dan pas als het écht te laat is...
Vullen van naden en kieren met laskit doen,oppervlakken met bodyschutz behandelen,maar er wel voor zorgen dat de roest zoveel mogelijk echt weg is..ik zelf zou het kale plaat eerst lekker in de ouderwetse menie zetten...en daarna pas met overspuit/schilderbare zwarte bagger...
grt.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door Multivan Generation »

Ik wil je nog een tip geven:

haal de tank en het reservewiel ook even weg :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door Harry 341 »

Multivan Generation schreef:Ik wil je nog een tip geven:

haal de tank en het reservewiel ook even weg :knipoog
Is een hele goeie!
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door erik988 »

De tank gaat me nu een beetje te ver (heb hem net volgetankt). Het deel van het reservewiel is precies waar ik nu mee bezig ben. Wat een zooi! Ook heel veel werk door alle hoekjes en balkjes enz. Ik heb het reservewiel incl. de beugel weggenomen en ook de einddemper verwijderd... geen overdadige luxe. Maar het begint weer ergens op te lijken. Vanmorgen een stuk verrot plaatwerk vewijderd, nagemaakt en op de plek gelast (rechterbevestigingsdeel achterbumper). Vanmiddag de trekhaak weer in de verf gezet, zag er ook niet meer uit. Bedankt voor jullie reacties. Ben nog wel benieuwd naar het epoxy primer verhaal.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mptje
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 sep 2011, 13:27
Locatie: zuidlaren

Re: kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door mptje »

Owatrol kun je ook als toevoeging gebruiken bij diverse soorten verf.
Lijkt me een goede vervanging van primer
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door Multivan Generation »

erik988 schreef:De tank gaat me nu een beetje te ver (heb hem net volgetankt). Het deel van het reservewiel is precies waar ik nu mee bezig ben. Wat een zooi! Ook heel veel werk door alle hoekjes en balkjes enz. Ik heb het reservewiel incl. de beugel weggenomen en ook de einddemper verwijderd... geen overdadige luxe. Maar het begint weer ergens op te lijken. Vanmorgen een stuk verrot plaatwerk vewijderd, nagemaakt en op de plek gelast (rechterbevestigingsdeel achterbumper). Vanmiddag de trekhaak weer in de verf gezet, zag er ook niet meer uit. Bedankt voor jullie reacties. Ben nog wel benieuwd naar het epoxy primer verhaal.
Vandaar dat ik schreef om ook de tank te verwijderen,
daar zal je ook wel het eens en ander achter tegenkomen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door odorf »

Je kent mijn werkwijze, :toppie

2k Epoxyprimer is een hele dichte laag. De andere middelen, ook gewone lak uit een spuitbus, zijn in meer-of mindere mate poreus. Gewone primers ook! Van alle lakken en primers is 2 componenten Epoxy Primer, en 2 componenten kleurlak het meest afsluitend. Je kunt 2K Epoxy primer trouwens ook gewoon met de kwast opbrengen hoor. En zo'n blik, mits afgesloten gaat heel lang mee doordat je de verharder pas bij je te verwerken gebruikshoeveelheid toevoegt.

En verder is de behandeling om roest te vertragen, want dat blijft het, erg persoonlijk heb ik al gemerkt.
Wat voor de één een gouden formule is, wordt door de ander verafschuwd. :yes
Misschien een goed idee om je werk over een aantal maanden nog eens goed controleren, en waar nodig bijwerken.

Succes verder!

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door erik988 »

Bedankt Peter en Odorf voor jullie informatie. Nu snap ik het 2K primer verhaal, m.n. het poreuze van ander grondlagen. Ik heb nooit met een 2K primer gewerkt, kan het ook met bijv. Ferpox 1 K epoxy-primer (zag ik op rustbuster.nl). Mag zo'n primer ook over intacte laklagen heen, of mag het alleen over blank metaal?

Peter, ik snap wat je bedoelt. Toen ik de donorbus ontdeed van zijn tank (om de laatste liters diesel er uit te schenken) vond ik inderdaad allerhande vakantie souveniers op de bovenkant van de tank; takjes, steentjes, zand... Gelukkig is de tank van kunststof! Ik heb zo goed als het kon rondom de tank geïnspecteerd, maar kon eigenlijk geen onrechtmatigheden vinden. Ik denk dat ik het bodembehandelverhaal daarom gewoon in gedeeltes aanpak. Dat stuk achterkant heeft me al zo veel tijd gekost. Ik ben nu de binnenbumper aan het bijwerken. De trekhaak zit weer strak in de lak en kan er weer een paar jaar tegen vermoed ik. Ik ben blij dat ik nog geen echt ernstige dingen ben tegengekomen. :knipoog Voor een 16 jaar oude bus met ruim 366000 km op de teller ziet het er nog behoorlijk uit.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door PJJ-65535 »

Harry 341 schreef: ..ik zelf zou het kale plaat eerst lekker in de ouderwetse menie zetten... grt.Harry
Zoals iemand al zei... wat de een schrijft ontkent de ander.

Ik zou op ijzer geen menie meer gebruiken. Het is een ouderwets product, en sluit niet goed af. 't wordt som taai en "verzeept"
Voor Hout in metselwerk is het OK, maar niet "meer" voor staal. Op grote staalconstructies buiten (op zee...) wordt nooit meer menie gebruikt, maar altijd een 2k epoxylak na stralen.

Ik steun dus het advies voor een 2k primer, maarrrrr.... gebruik niet teveel harder...... dit heeft andere nadelinge invloeden.
Een gewone primer is ook heel goed, neem een non-ferro primer omdat je voor een deel op verzinkte ondergrond werkt.
Ik heb goede ervaring met de non-ferro-primer van Hamerite ;-).... de rest van Hamerite is wat Harry schreef...(Hamershite)... niet doen dus.

Owatrol... jajaja bergen discussie over... is primair bedoeld als toevoegsel aan alkydharsen om de opervlaktespanning en viscositeit te veranderen. In mijn ervaring is een goede primer en aflak (ook 1k) net zo goed. Ik heb beide geprobeerd.
Het spul (owatrol) is niet slecht, maar de voorbereiding is heel essentieel, moet ook schoon zijn.
Ze claimen dat je roest "insluit" waardoor er geen zuurstof meer bijkan... en dat is nu de nonsens....

Rustbuster: Dit zijn middelen die op basis van metaalvalentie en/of zuurbinders het ijzeroxide immobiliseren. Bijvoorbeeld fosforzuu en/of zinkverbiningen.
DE volgende blogger hgeeeft het wel een eind goed beschreven.....https://groups.google.com/forum/#!topic ... W7pZcE557I
Al jaren geleden heb ik al eens zo'n flesje fosforzuur (in een wat
aangedikte vloeistof) bij een automaterialenzaak gekocht.: Duits product,
Teroson, teroyd Rost-umwandler. Het bevat 25% fosforzuur, tertachlooretheen
en butylglycol. Roest wegkrabben, ontvetten, insmeren, laten drogen, niet
naspoelen en lakken is het recept.
Roest = ijzeroxide = erg poreus en laat daardoor gemakkelijk vocht en
zuurstof door om vervolgens weer dieper in het metaal roestvorming te geven.
Je auto vreet langzamerhand weg (knaag knaag...). Fosforzuur zet ijzeroxide
om in ijzerfosfaat. Ijzerfosfaat is in tegenstelling tot ijzeroxide een vrij
solide/weinig poreus zout en laat dus weinig vocht en zuurstof door naar
'binnen'. Door ook nog een beetje butylglycol te gebruiken wordt het een
afgedichte laag. Da's de hele truuk.
Nadeel van zuren is dat deze blank metaal aantasten. Dus bedrading ed. kan
worden aangetast door fosforzuur. Het is ook meer bedoelt om plekjes te
behandelen en niet om je auto in onder te dompelen.
Doe er je voordeel me ennnnnnnnn success! :yes

ennnn mede-wjwers... als ik het mis heb, corrigeer mij.. graag.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door Multivan Generation »

erik988 schreef:Peter, ik snap wat je bedoelt. Toen ik de donorbus ontdeed van zijn tank (om de laatste liters diesel er uit te schenken) vond ik inderdaad allerhande vakantie souveniers op de bovenkant van de tank; takjes, steentjes, zand... Gelukkig is de tank van kunststof! Ik heb zo goed als het kon rondom de tank geïnspecteerd, maar kon eigenlijk geen onrechtmatigheden vinden.
Boven de tank,
dus als je de tank verwijderd,
zul je zien dat er bijna geen bescherming zit :zwaai

Doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door erik988 »

Fijn al die informatie die binnen druppelt. Daar word ik weer een stuk wijzer van. Stukje bij beetje knapt de bus op.

Inmiddels de schermen en voorkant gedemonteerd, fluitje van een cent als je weet hoe het moet. En ja hoor: ook bij mij was de compostbak in volle aktie...
Afbeelding
Wel roest aanwezig, maar nog niet echt dramatisch. Die schuimrubbere afdichting, die op de foto nog goed te zien is, heeft zijn langste tijd gehad. Hij is veranderd in een natte spons. Is dit onderdeel nog nieuw te krijgen? Of is er nog een leuk alternatief? Aan de schermen zaten kunststof dingen waaraan de bumper vast zat. Om ze los te krijgen moest ik de pinnetjes er uit tikken. Ook bij de bumper zat het kunststof deel op deze manier vast. Ik heb de pinnetjes naar binnen getikt... en ben ze nu kwijt :nuts Weet iemand waar je ergens zo'n staafje platic kunt bemachtigen om nieuwe pinnetjes te maken?

Alle zooi inmiddels weggeborsteld en weggestofzuigerd. Hier en daar wat roest aan de bumper, morgen mee aan de slag. Wat wel vervelend was is dat links en rechts de schroef die de bumper vast zet aan de beugel ontzettend vastgeroest was. Van beide brak de kop af en bleef het schroefdraad in de aangelaste moer zitten... even bedenken hoe ik die er uit ga krijgen...
Afbeelding
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door odorf »

Je bent lekker bezig! Complimenten :toppie
erik988 schreef: Inmiddels de schermen en voorkant gedemonteerd, fluitje van een cent als je weet hoe het moet. En ja hoor: ook bij mij was de compostbak in volle aktie...
Wel roest aanwezig, maar nog niet echt dramatisch. Die schuimrubbere afdichting, die op de foto nog goed te zien is, heeft zijn langste tijd gehad. Hij is veranderd in een natte spons. Is dit onderdeel nog nieuw te krijgen? Of is er nog een leuk alternatief? Aan de schermen zaten kunststof dingen waaraan de bumper vast zat. Om ze los te krijgen moest ik de pinnetjes er uit tikken. Ook bij de bumper zat het kunststof deel op deze manier vast. Ik heb de pinnetjes naar binnen getikt... en ben ze nu kwijt :nuts Weet iemand waar je ergens zo'n staafje platic kunt bemachtigen om nieuwe pinnetjes te maken?
Als het om massief plastic gaat, misschien heb je een modelbouwwinkel in de buurt? Je zou het ook van een staafje ABS of Teflon kunnen maken. Of een hele kleine muurplug met een rvs parkertje erin? Staafje aluminium? popnagel erin? Zomaar suggesties die in mij opkomen :nuts . VW onderdeelnummer is N 0385501. Misschien heeft met dit nummer de plaatselijke automaterialenzaak iets universeels. Of bestellen bij de VW uiteraard.

Rubber bij spatbord zou 701129562B kunnen zijn, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Leverbaarheid ... geen idee, er gaan in rap tempo steeds meer T4 dingen uit het assortiment is mijn ervaring, had laatst twee bevestigingssets voor een schroefbaar spatbord besteld, (in verband mijn mijn toekomstige ombouw van gelast naar schroefbaar spatbord) kreeg er maar één, "het was de allerlaatste meneer" :bonk .
erik988 schreef: Alle zooi inmiddels weggeborsteld en weggestofzuigerd. Hier en daar wat roest aan de bumper, morgen mee aan de slag. Wat wel vervelend was is dat links en rechts de schroef die de bumper vast zet aan de beugel ontzettend vastgeroest was. Van beide brak de kop af en bleef het schroefdraad in de aangelaste moer zitten... even bedenken hoe ik die er uit ga krijgen...
Ik heb dat ooit gehad met de kop van een bout van mijn motorbeschermbak. Ik heb toen met een klein goed kobaltboortje een rijtje gaatjes naast elkaar in de kop geboord. Langzaam toerental boren, laat het boortje zijn werk doen. Daarna flink wat WD40 erop, in laten werken en een grote platte schroevendraaier in het rijtje gaatjes vastgeslagen. Toen kreeg ik het eindje draad losgeschroefd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door Multivan Generation »

Dat zwarte rubber is een inlaatdemper en is nog gewoon te verkrijgen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: kiertjes en gaatjes vullen bodem

Bericht door Jurgen VH »

Plastic pluggen en plastic bumper bevestigingen zijn nog gewoon verkrijgbaar en kosten niet zo heel veel, heb dit jaar zo'n plastic bumper hoek gekocht omdat bij mij de vijs waar de bumper ingevezen wordt rot was als ik het mij goed kan herinneren +/- 16€ en die pluggen heb ik er direct 10 van gekocht omdat ze echt goedkoop waren en omdat deze zo klein zijn kan je ze ook snel verliezen en ik geen zin heb om er veel tijd aan te verspillen met zoeken wanneer dit per ongeluk op de grond valt :knipoog :lach
Plaats reactie