Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Tank meter doet vreemd
- René
- Berichten: 5267
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Tank meter doet vreemd
Mijn tankmeter doet vreemd, ondanks de tank afgevuld te hebben geeft deze niet meer vol aan.
Al na 75 km heeft de naald van de meter het 2e streepje bereikt
Functie getest met Vagcom en dan slaat de meter volledig uit.
Zou het de voeler in de tank kunnen zijn of ?????
Grtzzzz Rene
Al na 75 km heeft de naald van de meter het 2e streepje bereikt
Functie getest met Vagcom en dan slaat de meter volledig uit.
Zou het de voeler in de tank kunnen zijn of ?????
Grtzzzz Rene
Re: Tank meter doet vreemd
Hoi Rene,
Als VagCom wel de goede waarde aangeeft lijkt mij dat je de tankvlotter (voeler) goed werkt. VagCom moet zijn meetwaarde signaal ook daar vandaan krijgen. Tankvlotter is immers de bron.
Ga maar eens kijken in je klokkenpaneel zelf.
Als de spanningsregelaar op de printplaat niet goed werkt krijg je dit verschijnsel ook.
Jou verschijnsel staat hier uitgebreid beschreven, incl. oplossing: http://www.t4-wiki.de/wiki/Spannungskonstanter" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr, Geert.
Als VagCom wel de goede waarde aangeeft lijkt mij dat je de tankvlotter (voeler) goed werkt. VagCom moet zijn meetwaarde signaal ook daar vandaan krijgen. Tankvlotter is immers de bron.
Ga maar eens kijken in je klokkenpaneel zelf.
Als de spanningsregelaar op de printplaat niet goed werkt krijg je dit verschijnsel ook.
Jou verschijnsel staat hier uitgebreid beschreven, incl. oplossing: http://www.t4-wiki.de/wiki/Spannungskonstanter" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Tank meter doet vreemd
@ René,
wat heb je precies in Vagcom getest? Needle swap of weerstand gemeten.
In VCDS en bijvoorbeeld op T4-wiki / Gerrit speek maar ook in de Elsawin staat de relatie tussen de weerstand en de tankvulling beschreven.
Volle tank is bijvoorbeeld 500 Ohm en halve tank bijvoorbeeld 250 Ohm.
Als die onderlinge relatie niet klopt, dan lijkt het me het printplaatje van het tank element, of wellicht het stangetje van de vlotter zelf(verbogen?)..
Wat is er recent aan de auto veranderd wat dit zou kunnen verklaren?
Is de tank pas volledig leeg gereden bijvoorbeeld?
Aanvulling: wissel even je tellerunit om, voltanken en dan kijken, zelfde gedrag, dan ligt het al niet in je teller unit..
Groetjes en succes
Peter
wat heb je precies in Vagcom getest? Needle swap of weerstand gemeten.
In VCDS en bijvoorbeeld op T4-wiki / Gerrit speek maar ook in de Elsawin staat de relatie tussen de weerstand en de tankvulling beschreven.
Volle tank is bijvoorbeeld 500 Ohm en halve tank bijvoorbeeld 250 Ohm.
Als die onderlinge relatie niet klopt, dan lijkt het me het printplaatje van het tank element, of wellicht het stangetje van de vlotter zelf(verbogen?)..
Wat is er recent aan de auto veranderd wat dit zou kunnen verklaren?
Is de tank pas volledig leeg gereden bijvoorbeeld?
Aanvulling: wissel even je tellerunit om, voltanken en dan kijken, zelfde gedrag, dan ligt het al niet in je teller unit..
Groetjes en succes
Peter
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Tank meter doet vreemd
@ René,
zie ook hier: http://www.t4-wiki.de/wiki/Tankgeber onder Prüfung und Anpassung de weerstandswaarden..
zie ook hier: http://www.t4-wiki.de/wiki/Tankgeber onder Prüfung und Anpassung de weerstandswaarden..
- René
- Berichten: 5267
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Tank meter doet vreemd
Hallo mannen
G, wat jij beschrijft is met de oude tellerunit, ik heb een blauwe, dus ga ik er van uit dat die geen spanningsregelaar heeft
Weet je zeker dat vagcom het tankweerstand gebruikt om de meter aan te sturen?
Snelheid meter, toerenteller en temperatuurmeter doen het namelijk ook gewoon bij ingeschakeld contact en gaan van 0 naar maximaal en dan naar de ½ .
P
Geen gekke dingen gedaan, niets gewisseld of vervangen. Tank is nog nooit " leeg"' geweest of zover leeg gereden dat het lampje is gaan branden.
Toch maar eens de vlotter aan een onderzoekje onderwerpen.
Maar tank zit nog steeds vol (ff ruim 100km gereden na de tank afgevuld te hebben) en staat nu op 3/4 tankvulling.
Het lijkt mij op een verkeerde aanwijzing doordat er iets is met de vlotter zoals je idd beschreef.
Grtzzz René
G, wat jij beschrijft is met de oude tellerunit, ik heb een blauwe, dus ga ik er van uit dat die geen spanningsregelaar heeft
Weet je zeker dat vagcom het tankweerstand gebruikt om de meter aan te sturen?
Snelheid meter, toerenteller en temperatuurmeter doen het namelijk ook gewoon bij ingeschakeld contact en gaan van 0 naar maximaal en dan naar de ½ .
P
Geen gekke dingen gedaan, niets gewisseld of vervangen. Tank is nog nooit " leeg"' geweest of zover leeg gereden dat het lampje is gaan branden.
Toch maar eens de vlotter aan een onderzoekje onderwerpen.
Maar tank zit nog steeds vol (ff ruim 100km gereden na de tank afgevuld te hebben) en staat nu op 3/4 tankvulling.
Het lijkt mij op een verkeerde aanwijzing doordat er iets is met de vlotter zoals je idd beschreef.
Grtzzz René
Re: Tank meter doet vreemd
Of zuipt dat ding ineens zo?
Grt.Harry
Grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Tank meter doet vreemd
Wat ik uit je antwoord opmaak, is dat je waarschijnlijk m'n bijgevoegde link niet helemaal gelezen hebt of dat er een taal barrière is in het technisch Duits.Berrie en Rene schreef:Hallo mannen
G, wat jij beschrijft is met de oude tellerunit, ik heb een blauwe, dus ga ik er van uit dat die geen spanningsregelaar heeft
Weet je zeker dat vagcom het tankweerstand gebruikt om de meter aan te sturen?
Snelheid meter, toerenteller en temperatuurmeter doen het namelijk ook gewoon bij ingeschakeld contact en gaan van 0 naar maximaal en dan naar de ½ .
Grtzzz René
Ook klokken ná 1996 met een elektronische pulsgever hebben een spanningsregelaar.
Dus, d.m.v vervangen spanningsregelaar ( € 2,00 - € 4,00 bij een electronica winkel of Conrad) of na-solderen zou je probleem verholpen moeten zijn.
Ook de multi-connector op de printplaat is een storingsbron en moet na gesoldeerd worden. (Pen 5 of 2, afhankelijk bouwjaar)
Een slecht kontakt is een grotere overgangsweerstand. En waar werkt een tankmeter op? Yepp, op verschil in weerstand.
Een paar citaten uit deze T4 wiki: http://www.t4-wiki.de/wiki/Spannungskonstanter" onclick="window.open(this.href);return false;
1) T4 ab 1996 besitzen natürlich auch einen Spannungsregler auf der KI-Platine = Combi instrument printplaat.
2) Im jüngeren Kombiinstrument ist der Spannungsregler LM2940T verbaut. (Die zou er bij jou in moeten zitten)
3) Störungen: (Löten betekend: Solderen.)
Ein Defekt oder Kontaktprobleme des Spannungskonstanters (Oxydation der Steckkontakte oder kalte Lötstelle(n)) äußert sich sehr häufig in schwankenden und/oder inkorrekten Anzeigen des Kraftstoffvorrats und der Kühlmitteltemperatur.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kombiinstrument" onclick="window.open(this.href);return false; Deze link is voor de pen-bezetting multiconnector op de printplaat.
Zoeken op: Kraftstoffvorratsanzeige
Afhankelijk van bouwjaar kan dit zijn, Pen 5 of 21. Deze effe na-solderen.
VagCom: Niet 100% zeker, this een gedachte gang. http://www.gerritspeek.nl/vag-com_tank.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr, Geert.
- Bijlagen
-
- 150px-Elektrik_Spannungsregler_Anschlussbelegungen.jpg (9.04 KiB) 3882 keer bekeken
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- René
- Berichten: 5267
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Tank meter doet vreemd
Mijn duits is idd niet zo heel braaf, maar goed, ik ga toch stap voor stap e.e.a. eens controleren.
Ik heb nog twee tellerunits liggen die ik eerst eens ga proberen. Morgen wordt het weer mooi weer, mooie dag om e.e.a. eens uit te sluiten.
grtzzz Rene
Ik heb nog twee tellerunits liggen die ik eerst eens ga proberen. Morgen wordt het weer mooi weer, mooie dag om e.e.a. eens uit te sluiten.
grtzzz Rene
- René
- Berichten: 5267
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Tank meter doet vreemd
Ik hoop het niet HarryHarry 341 schreef:Of zuipt dat ding ineens zo?
Grt.Harry
350km gereden en slechts 7 liter erbij gekregen in de tank. Stond wel stom bij het afrekenen. 10,- euro (met veel moeite) erin gekregen.
Grtzzz Rene
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Tank meter doet vreemd
Succes René,
ik ben benieuwd wat je vindt.
Succes alvast
Groet Peter
ik ben benieuwd wat je vindt.
Succes alvast
Groet Peter
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Tank meter doet vreemd
Snel dit uitgesloten
Weerstanden via vagcom/VCDS bekeken? --> afwijking dan tankelement er uit..
succes..
Weerstanden via vagcom/VCDS bekeken? --> afwijking dan tankelement er uit..
succes..
- René
- Berichten: 5267
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Tank meter doet vreemd
Tankelement eruit gehaald
Mooi mechaniek.
Wat mij opvalt is ophoog en omlaag gaat brandstofmeter keurig mee omhoog/omlaag.
Maar bij een kleine zijdelingse bewging reageert de naald ook, dus vermoed dat ik het hierin moet zoeken.
Stangetje van de vlotter iets meer haaks (strakker) gebogen zodat er bijna geen speling meer aanwezig is.
Nu alles dichtbouwen en bus aftanken. Kijken hoeveel brandstof erin gaat en of hij nu weer "vol" gaat aangeven ipv 1 streepje ervoor.
Anders ander tankelement inbouwen.
Grtzzz René
Mooi mechaniek.
Wat mij opvalt is ophoog en omlaag gaat brandstofmeter keurig mee omhoog/omlaag.
Maar bij een kleine zijdelingse bewging reageert de naald ook, dus vermoed dat ik het hierin moet zoeken.
Stangetje van de vlotter iets meer haaks (strakker) gebogen zodat er bijna geen speling meer aanwezig is.
Nu alles dichtbouwen en bus aftanken. Kijken hoeveel brandstof erin gaat en of hij nu weer "vol" gaat aangeven ipv 1 streepje ervoor.
Anders ander tankelement inbouwen.
Grtzzz René
Re: Tank meter doet vreemd
Dat het opgelost is.
Toch wel handig als je nog een reserve klokkenpaneel hebt.
Daarmee was het klokkenpaneel inderdaad snel uitgesloten.
Heb weer wat geleerd......
Had je nog gekeken of er ergens VDO op stond?
OEM zijn ze volgens ETKA ook van VDO.
Nieuw zijn de tankunits ook niet meer zo duur. Rond de € 60,00 in Duitsland.
7D0 919 183 = VDO 220-805-001-003Z
http://www.autoteilemann.de/catalog/pro ... gory/5475/" onclick="window.open(this.href);return false;
Toch wel handig als je nog een reserve klokkenpaneel hebt.
Daarmee was het klokkenpaneel inderdaad snel uitgesloten.
Heb weer wat geleerd......
Had je nog gekeken of er ergens VDO op stond?
OEM zijn ze volgens ETKA ook van VDO.
Nieuw zijn de tankunits ook niet meer zo duur. Rond de € 60,00 in Duitsland.
7D0 919 183 = VDO 220-805-001-003Z
http://www.autoteilemann.de/catalog/pro ... gory/5475/" onclick="window.open(this.href);return false;
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat