Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

vragen over de T4
JaspervE
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2014, 19:16

Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door JaspervE »

Hallo allen,

De huishoudaccu's in onze T4 California uit 1992 lijken het te hebben begeven. Ze waren ineens heel snel leeg en laden (aan stroom en bij rijden) levert nog maar heel even voldoende spanning op. Volgens meter vooraan in bus zijn ze heel snel weer helemaal leeg, meter valt uit. We dachten een tijdje aan een stiekeme verbruiker, maar opladen buiten de bus met twee verschillende acculaders levert ook niets op. Een accu geeft nog 8V andere wil helemaal niet meer.

Vervangen dan maar, zou je denken. Maar dan zit ik toch met best wat vragen / problemen:
  • Huidige accu's waren misschien niet erg geschikt (VMF-Calcium 59615.41, zie foto, met een verhaal in de kleine lettertjes over 'voor starten'). Zaten er al in toen we bus kochten. We denken 8 jaar oud. Als dit niet juiste soort is wil ik niet dezelfde nog eens plaatsen.
    In viewtopic.php?f=2&t=40480 zag ik dat 2 exide es950 85Ah gel accus zouden moeten passen in mijn accu-kast achterin (zie foto). Klopt dat en is dat nog steeds de beste keuze?
  • Hoe is het gekomen dat de accu's ineens stuk zijn? Ik wil voorkomen dat ik nieuwe plaats en die ook weer sloop.
    We hebben kort ervoor een keer met een lege startaccu gestaan, zou dat een reden kunnen zijn? Volgens mij hadden de hh accus toen nog wel spanning en zit er ook een goed 'een richting stroom'-dingetje vlak bij mijn externe stekkerdoos in vakje onderin kast bij achterlicht (zie fotos).
    Als accu's eigenlijk niet geschikt zijn heeft lader/omvormer in bus (foto) misschien verkeerd geladen. Het is volgens mij de originele lader. Lijkt qua aansluitingen in ieder geval op handleiding die ik via forum vond. Die zou voor gel-accus zijn. Of maakt dat niet echt uit?
    's Winters hingen de accu's af en toe aan een lader, maar dat is een beetje een simpel ding, volgens mij. Zou dat het kunnen zijn? Ik zou verwachten dat ze dan meteen stuk waren en niet een tijd later in de bus het pas begeven.
Als er toch wat dingen gemeten of vervangen moeten worden kan het zomaar zijn dat ik dat zelf niet kan... Bij wie / welk bedrijf zou ik in dat geval in de omgeving van Amsterdam het beste langs kunnen gaan?

Alvast dank!
Jasper

De huidige accu's
Afbeelding

De accukast achterin
Afbeelding

Vakje onderin legkast achterin. Hier bij stekkerdoos het 'een richting ding' en een zekering?
Afbeelding
Een richting stroom dinges?
Afbeelding
Zekering?
Afbeelding

Onder koelkast (niet origineel model), de omvormer/lader
Afbeelding
koelkast-koeling
Afbeelding
Lader/omvormer, orgineel? Gel accus, juist wel, juist niet?
Afbeelding
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door Harry 341 »

Bel of mail met accuweb.
Zeer goed advies en alles gratis thuis....
Grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Hoi,
het beste advies wat ik je kan geven is om contact op te nemen met forumlid henkk.

hij kan tevens je losse componenten zoals lader en bedieningspaneel testen en eventueel repareren.
tevens is het nog in regio Amsterdam.

Groet peter
JaspervE
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2014, 19:16

Re: Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door JaspervE »

HenkK zit zeker dichtbij. Dat is handig voor het doormeten van dingen. En als het duidelijk is heb ik nu ook een adres om accus te bestellen :)
Bedankt!

Blijft natuurlijk: welke accu's? Klopt het verhaal wat ik op forum vond?
Moet ik wel iets onderzoeken? Of is de kans groot dat het door oplader of combinatie met de lader in bus komt? Of toch door lege startaccu?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door odorf »

Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn Exide's 85ah van Accuweb.
Het is een aardig bedrag samen :groteogen Maar ze doen het nu alweer een hele tijd probleemloos.

Odorf
JaspervE
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2014, 19:16

Re: Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door JaspervE »

Dat klinkt goed. Los van de kosten :)
En die pasten zonder aanpassing van de houders, draaieinden etc?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door odorf »

Ja is plug and play.
Uit mijn hoofd (is alweer een tijdje geleden) Zijn deze nieuwe Exides iets (paar mm) hoger geworden.
(In vergelijking met de originele Sonnenschein hh-accu's die af fabriek in mijn Westfalia zaten)
Maar alles pastte prima. en er is nog net genoeg ruimte boven om de accupolen aan te sluiten.

Odorf
JaspervE
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2014, 19:16

Re: Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door JaspervE »

De Exide ES 950 die in het verleden genoemd werden op het forum zie ik niet op Accuweb.
Wel op accudienst.nl en accumegastore.nl. Afmeting daar: 330x171x210 mm (en resp. 265 en 235,52 EUR).
Dat komt wat afmeting betreft aardig in de buurt van de accu's die er bij mij inzaten.

Op accuweb zie ik alleen een Gel accu Exide Sonnenschein 12 Volt 85 Ah GB 12-85, goedkoper (199 EUR) maar afmeting daarvan is: 353x175x190 mm. Dat gaat denk ik niet. Of mis ik iets?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door odorf »

Ik heb mijn rekening er even bijgepakt. En bij mij zitten er ES950 's in. Die pastten.
Er is nog wel wat extra ruimte ... maar of bijna 2,5 cm per accu langer gaat passen durf ik ook niet te zeggen.

Wellicht van een kartonnen doos iets vouwen wat precies de maat heeft?
Of bij accuweb in Hoogvliet (bij Rotterdam) langsrijden. Dan kun je passen.
En meet hij meteen de laadspanning even na. Hele geschikte kerel. :toppie

Ik zou anders in ieder geval even met accuweb bellen. of die maten kloppen. En hoe het zit met de ES950.
(misschien is die er tijdelijk niet bijvoorbeeld)

Edit, Heb nog even wat maten nagezocht
Willekeurige duitse site over de ES950 die er bij mij inzitten:
Exide Equipment Gel Batterie ES 950 12V 85Ah 950Wh
- Maße : Länge 330 mm, Breite 171 mm, Höhe 236 mm

Accuweb:
Gel accu Exide Sonnenschein 12 Volt 90 Ah GB 12-90
Afm. 330x175x235 mm (LxBxH)

Als ik naar de afbeeldingen kijk lijkt de behuizing ook identiek.
Met twee van die handgreepjes die er los op liggen.

Odorf
JaspervE
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2014, 19:16

Re: Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door JaspervE »

Ha! Dat begint er op te lijken. Dank je voor al het uitzoekwerk hoor.
Ik geloof dat ik een deel van de verschillen in afmeting op sites kan verklaren. Zag namelijk dat sommige (duitse) erbij aangeven of de polen zijn meegemeten. Dat scheelt bij mijn huidige accus ook zomaar 2cm. Toch nog maar even gaan meten. De accus die er bij mij inpasten (maar volgens mij dus niet geschikt waren, mocht iemand daar meer van weten leer ik het graag) zijn dus:
L x B x H (met de polen): 330 x 170 x 235

5 mm dat moet makkelijk erbij kunnen :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Zorg eerst dat je randvoorwaarden kloppen en goed functioneren.
Daarom gaf ik de tip om contact op te nemen met Henkk.

Kloppen die randvoorwaarden niet,
dan kunnen ook nieuwe accu's de geest geven..

Liever eerst je componenten laten testen--> gezien de leeftijd en de problemen die hier vaker mee zijn.

Doe er je voordeel mee.
JaspervE
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2014, 19:16

Re: Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door JaspervE »

Ik doe tot nu toe alleen maar mijn voordeel met het forum! :)

Mijn plan is om HenkK te vragen de zaken te meten/controleren.
Kan me voorstellen dat hij wil dat er nieuwe accus's zijn. Aan de andere kant denk ik dat ik eerst weer moet weten of het nou klopt dat de aanwezige lader/omvormer geschikt is voor gel-accus (denk ik wel, want zo te zien de originele).

Als alles OK blijkt, nieuwe accu's erin.
En zo te zien weet ik nu welke gel-accu's goed zouden passen. Namelijk de "Gel accu Exide Sonnenschein 12 Volt 90 Ah GB 12-90".
Die is 90Ah i.p.v. 85Ah van de ook passende Exide ES950. En 229 EUR terwijl de Exide ES950 265 EUR en 235,52 EUR is op andere sites.ijf

Blijft een smak geld, maar dan kan ik wel lekker mijn spulletjes koel houden zonder aan een lijntje te zitten :)
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door HenkK »

Jasper, ik heb je PM beantwoord.

Ik hoor je wel weer.

Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
JaspervE
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2014, 19:16

Re: Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door JaspervE »

Hallo allen,

Een eeuwigheid later bedacht ik me dat ik het zelf altijd zo fijn vind om in een forum ook te uiteindelijke gekozen oplossing te vinden. Vandaar toch nog even een berichtje.

Ben met mijn bus, zonder nieuwe accu's naar HenkK gereden. Lader/omvormer bleek redelijk te werken, maar kon wel wat onderhoud gebruiken om problemen in de toekomst te voorkomen (paar dingen preventief vervangen, soldeerpunten). Toch wel een zinvolle investering leek me. Het is toch jammer als ik straks nieuwe accu's heb, maar een kapotte lader. Zaakje eruit gehaald en achtergelaten. Ook meteen even gekeken naar warmte-meet-dinges bij de ruimte van de accu's. Ook beetje oud, mijnheer HenkK pakt het mee.

Besluit genomen om twee Gel accu Exide Sonnenschein 12 Volt 90 Ah GB 12-90 te kopen. Dan klopt het allemaal weer. Kort na terugplaatsen en testen van de lader toch maar naar Accuweb gereden, voor mij een eind weg, maar kon beetje combineren.
Zoals voorspelt vriendelijk en degelijk, hielp nog even door te meten of er geladen werd van de motor.
Ik kon op terugweg naar Amsterdam nog even als bezorg dienst van een paar zonnepanelen functioneren en daardoor wat terugverdienen op de accu's :)

Dip-switches van meter bovenaan in bus nog even gecontroleerd. Maakt niet veel uit hoe ze staan, want het beïnvloed alleen wat dat metertje toont, maar toch ook leuk om zo goed mogelijk te hebben. Stonden al goed voor nieuwe situatie met gel-accus, niet voor wat er hiervoor ingezet was.

Toen, wat geld lichter, maar eens ergens gaan staan. Koelkastje aan, warme dag. Weer aan stroom om bij te laden. Weer eens los. Gelukzalig gekeken naar laadspanning en streepjes van het metertje die niet als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Dank allen voor de info, het lijkt gelukt zo.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Huishoud accu's stuk en waarmee vervangen

Bericht door Harry 341 »

Jasper...altijd fijn om een terugkoppeling te lezen!
Mooi dat het opgelost is!
grt.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie