Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Montage Omnistor 2000 op rail T4

vragen over de T4
ekroon
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010, 17:02

Re: Montage Omnistor 2000 op rail T4

Bericht door ekroon »

Hi,
Het is echt het verschil in brandrup en multirail dat de adapter niet aansluit.
Heb ook gedacht aan rubber. Dat zou dan in de goot moeten komen zodat de adapter niet naar achter kan kantelen.
Ga nu contact zoeken met de winkel in Uithoorn om te kijken of ze daar een mogelijkheid vinden en anders proberen de luifel terug te geven.
Wat een gedoe...
Dank voor jullie reacties!!
Deze week kan ik er niets aan doen omdat de bus bij de spuiter staat, wielkasten...
Groet
Erik.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Montage Omnistor 2000 op rail T4

Bericht door pluuke »

Dat de adapter onder vrij ligt is eigenlijk een bewijs dat je rail niet de goede vorm heeft (geen Brandrup is).

Die onderste helft van de adapter zou verder dicht moeten, maar deze heeft in feite een vaste vorm en is niet bedoeld om heel ver samen te trekken.

Maar...je moet eens even iets nakijken :
Als je zegt dat de adapter nog kan kantelen (onderste steun die tegen de B/C-stijl zit, komt los),
is het niet zo dat (zie plaatje) het linkse pootje IN de goot bij jou ''zweeft'' (dus niet draagt in de rail).
Alleen dan kan de adapter kantelen om het rechtse pootje in de rail.

Bij deze adapter is het belangrijk dat alle vlakken 'exact' aanliggen, alleen dan klemt ie ook mooi, ook al bij een lichte voorspanning van de bouten.

Als het klopt kun je de rechtse poot iets inkorten totdat de linkse aanligt, en dan klemt de adapter zich toch vast.
(Ookal ligt ie dan onder niet aan tegen de rail ;-) (zoals op jouw foto te zien is).
Bijlagen
Brandrup adapter.JPG
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
ekroon
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010, 17:02

Re: Montage Omnistor 2000 op rail T4

Bericht door ekroon »

De adapter staat netjes met twee pootjes in de 'goot'
Het is echt dat de afmeting van de rail anders is dan een brandrup rail.

De twijfel wordt alsmaar groter en na het zoeken naar hoe een reimo rail bevestigd is denk ik dat ik er geen cassette luifel aan ga hangen.
http://campershop.co.uk/content/7-multi ... structions" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Montage Omnistor 2000 op rail T4

Bericht door Snautzer »

Sinds kort heb ik ook een omnistor 2000. Denk aan een bandrup rail, maar vind gaten maken in de auto wel een ding.

Zijn er ondertussen andere alternatieven om een casette luifel op te hangen?
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Montage Omnistor 2000 op rail T4

Bericht door Lutra »

Ik heb destijds deze gebruikt.
https://www.kampeerperfect.nl/omnistor- ... gJa2PD_BwE
Zonder boren in de bus.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Montage Omnistor 2000 op rail T4

Bericht door J vd Pal »

Lutra schreef: 19 aug 2020, 12:26 Ik heb destijds deze gebruikt.
https://www.kampeerperfect.nl/omnistor- ... gJa2PD_BwE
Zonder boren in de bus.
Hoe heb je dan de Brandrup rail vastgezet? Die moet toch met schroefjes?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Montage Omnistor 2000 op rail T4

Bericht door Snautzer »

Dat zijn adapters, niet de rail.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Montage Omnistor 2000 op rail T4

Bericht door J vd Pal »

Zonder rail kom je op dit https://www.kampeerperfect.nl/omnistor- ... stuks.html uit MAAR dan moet je nog steeds boren.

Volgens mij zijn er geen rails voor een T4 die alleen met lijm/kit vastgezet kunnen worden dus wordt bevestigen zonder gaatjes boren erg lastig.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Montage Omnistor 2000 op rail T4

Bericht door Snautzer »

Ze plakken vliegtuigen etc in elkaar maar voor een ophang rail moet je schroeven. Raar toch?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Montage Omnistor 2000 op rail T4

Bericht door J vd Pal »

Klopt, er kan ook steeds meer maar bij lijmen heb je voldoende oppervlakte nodig en de rails voor een T4 zijn redelijk smal en of dat voldoende is weet ik niet. Bij een T5 wordt de rail wel gewoon gelijmd. Multivan Generation heeft hier ervaring mee, misschien dat hij jou hierin kan adviseren.

Hier in ieder geval een beschrijving voor de montage op een T4 http://www.eldiape.com/toprail/toprail.htm
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Montage Omnistor 2000 op rail T4

Bericht door chv »

Peter kan je dit ongetwijfeld goed uitleggen, maar als je zorgt dat de kromming van de rail gelijk is aan de kromming van je bus, dan is plakken zonder schroeven goed mogelijk.
Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Montage Omnistor 2000 op rail T4

Bericht door Lutra »

J vd Pal schreef: 19 aug 2020, 12:28 Hoe heb je dan de Brandrup rail vastgezet? Die moet toch met schroefjes?
Niet goed gelezen, ik was door de afbeelding van de adapter die ook op de bus steunt op het verkeerde been gezet.
Rail zat al op mijn bus, idd geschroefd en gelijmd.
Ik zou sowieso een rail plaatsen, ook gelijk een regengootje en de luifel is er dan ‘s winters gemakkelijk even af te halen.
Bij gebruik van RVS schroeven wel zorgen dat er geen vocht bij het punt kan komen waar de schroef de carrosserie in gaat. RVS en (verzinkt) staal is een slechte combinatie wat betreft corrosie.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Montage Omnistor 2000 op rail T4

Bericht door Multivan Generation »

J vd Pal schreef: 19 aug 2020, 13:13 Klopt, er kan ook steeds meer maar bij lijmen heb je voldoende oppervlakte nodig en de rails voor een T4 zijn redelijk smal en of dat voldoende is weet ik niet. Bij een T5 wordt de rail wel gewoon gelijmd. Multivan Generation heeft hier ervaring mee, misschien dat hij jou hierin kan adviseren.

Hier in ieder geval een beschrijving voor de montage op een T4 http://www.eldiape.com/toprail/toprail.htm
chv schreef: 19 aug 2020, 13:20 Peter kan je dit ongetwijfeld goed uitleggen, maar als je zorgt dat de kromming van de rail gelijk is aan de kromming van je bus, dan is plakken zonder schroeven goed mogelijk.
Mvg,
Charles Vos
Als je van je voren zorgt dat je de rail in de bolling van de carrosserie gebogen hebt, dan kun je ook bij een T4 icm een brandrup toprail, alleen kit gebruiken. Maar dan moet je wel aan die voorwaarde, dus vooraf in de vorm van de auto buigen, voldoen.

Doe je dat niet, dat voor buigen, dan zou ik je adviseren om toch de bijgeleverde schroefjes te gebruiken, om de rail wat naar de carrosserie toe te trekken.

Bij een T5/T6, uitgaande van voorgelogen rails, kun je volstaan met primer en kit..

Zie ook....
[media] [/media]
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie