Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door Bart H »

Mijn verhaal:

Ongeveer 4 weken geleden merkte ik dat mijn T4 2.5 TDI 102pk (7DB) tussen door begon te brommen op de snelweg naar een kennis van me.
Ik ben bij hem thuis geweest en toen ik later weer wilde gaan startte ik de auto en het knalde enorm en er kwam rook onder de motorkap vandaan aan de bijrijderskant.

ANWB gebeld stond op een B-locatie duurde 2 uur kwamen kijken en vroegen mij wat er gaande was dus ik alles uitgelegd.
Hij dacht dat het de Dynamo was die het begeven had, takelauto…….

Een collega van mij brengt zijn polo vaak naar een beun die vroeger bij een VW-dealer werkte en nu bij een andere dealer.
Ik heb gebeld of hij tijd had en eraan wilde beginnen, antwoord was Ja maar hij had bij zijn garage box nu geen ruimte dus de auto naar mij thuis hij zou hem oppikken.

Hij komt langs we spreken het e.e.a. door ook nog wat puntjes die ik zelf al wilde oke komt goed hij praatte alsof hij er verstand van had.
Toen hadden hij en zijn collega een ambulance met een handmatige lier, hij wilde de auto starten en hem erop rijden…..(OOOO NEEEEEE dacht ik, ik kende die herrie en dacht dan maar wat harder werken maar niet vanwege het gewicht risico op meer schade door hem te starten, maar de accu was leeg dus toch handmatig.

Hij de wagen in het weekend open gemaakt en we kwamen tot de volgende conclusie:

Krukaspoelie kapot
Trillingsdemper kapot
Dynamo deed het nog maar de lagers waren helemaal op/draaide ontzettend stroef.

Alles lag open dus ik had ook besloten meteen de distributieset te laten vervangen met alle toebehoren.
APK was ook bijna aan de beurt dus dat werd ook allemaal bekeken.

Hij ging aan de slag, had het distri setje besteld kreeg daar een leen gereedschap bij om de nokkenas te blokkeren (heeft tot 3x toe een andere gekregen omdat die door de leverancier verkeerd was aangeleverd)
Hij weer door, uiteindelijk was er een bout afgebroken waar ik eerder al naar op zoek was hier in een topic, we kregen hem echt nergens gevonden en toen hebben we hem na laten maken door een fijnmetaal cnc’er.

De beun had het volgens mij zelf buiten het werk om ook nogal druk want het duurde maar en duurde maar toch na 3 weken had hij eindelijk alles gefixt, toen vertelde hij:
Ja de trillingsdemper die kapot is gegaan, die heeft de stuurbekrachtigingspomp stuk gemaakt, je merkt het ook hij lekt nu vloeistof…..
maaaaaarrr toen belde hij dat ik hem op kon halen want ik had de bus voort nodig aangezien het mijn dagelijks vervoer is (alleen wel met stuurbekrachtiging wat minder zal worden tot niks als de pomp leeg is).
Hij startte niet goed door, ik dacht eerst dat het aan de accu lag, deze was een dag later helemaal leeg en ik heb dit al een keer eerder gehad. Hier dus ook een nieuwe ingezet.
Volgende ochtend met nieuwe accu duurde nhet zeker 20sec voordat hij startte en een witte rookbal erachteruit pfffffff ja hoor daar gaan we weer wat nu weer.

Toen werd ik toch wel voort wantrouwend hoor, ik wist niet meer wat ik moest geloven het waren voort zoveel aparte dingen bij elkaar, hem gevraagd of hij had gekeken wat er moest gebeuren voor de APK…

Remschijven set voor
Uitlaat was voort zo vaak gelast dat hij adviseerde een andere eronder te leggen
Stuurkogels waren te versleten

Oke ik dacht het is goed, dus ik de stuur bekrachtigingspomp, remschijven set en uitlaat zelf besteld op EBAY, (pascal bedankt voor alle goede adressen)

Onderdelen binnen en toen naar deVWgarage in Oirschot.

Je rijdt het terrein op staan 3 T4’s op de plak en 1 op de brug, wow dat gevoel dat je op de goede plek bent voelt ZO GOED !!!

Even op een rijtje wat de beunhaas had vervangen tot nu toe:

steunveer
ring
trillingsdemper
poelie
lager poelie
waterslang
waterflens
waterflens
4x inbusbouten
2x pakking ring
6 kantbout
revisie dynamo
distributie set met waterpomp
multi riem
11.5 liter koelvloeistof
Aantal vacuumslangen

De dingen die nu nog aan de beurt waren:

Remmenschijven set
Uitlaat
Stuurbekrachtigingspomp
stuurolie
stuurkogel
uitlijnen
apk

De garage (Sjef) heeft me netjes op de hoogte gehouden, voor elk uurtje wat hij nodig had goedkeuring gevraagd en ook voor elk onderdeel.
Toen ik de auto op kwam halen melde hij mij dat de brandstofpomp timing verkeerd stond waarde: -2 hij vertelde me dat dit 68 moest zijn.

Hier heb ik al heel wat over gelezen en gisteravond nog veeeeeeeel meer, ik lees overal dat dit dus ongeveer 56-58 moet zijn, wel apart dat deVWgarage dan zegt 68 maar goed.
Hun hadden hier nu nog even geen tijd voor maar ik kon wel een keer een zaterdag terug komen en dan kon ik erop wachtten had hij max een uurtje werk aan.

Ik dus gisteren terug naar mijn beun en legde hem uit dat de timing niet goed stond, vroeg of hij dit wilde controleren en goed zetten indien hij idd verkeerd stond.
Hij schoot meteen in de verdediging, nou ik weet 99% zeker dat die goed staat, maar ik wil het best controleren. Hij had de informatie bij de dealer opgevraagd en dat was goed.

Ik had deVWgarage gevraagd op te schrijven wat hij moest instellen,maar dat hoefde hij niet. Ik neem niks aan wat andere zeggen als ik informatie haal dan ga ik naar de dealer.

Hem nogmaals verteld dat het halve forum hier praatte over de waarde en dat die toch aardig in de buurt kwam….iig beter dan -2

A.S. Woensdag gaat hij ernaar kijken, ik zorg dat ik erbij ben. Ben toch wel heel benieuwd waar hij meer komt, maar ik wil hem wel de kans geven het goed te zetten.

Dan nog het verhaal dat de stuurbekrachtigingspomp kapot is gegaan door de trillingsdemper, volgens de garage kan dit nooit…….hun zeggen dit gebeurt regelmatig als de krukaspoelie vervangen word en de bouten te vast geroest zijn, dat slaan ze aan de achterzijde het kopje eraf als ze te horizontaal op de bouten slaan……

Dit vertel ik hem pas als de brandstofpomp timing goed staat……

Het liefst zie ik hem niet meer maarja nog meer kosten van de garage zie ik ook liever niet.

Heb het idee dat ik de halve auto aan onderdelen heb laten vervangen ben €2500 verder en wil nu weer eens een auto zorgeloos kunnen starten s’morgens pffffffffff

Conclusie, er zullen best goede beunhazen en algemene garages zijn maar ik ben weer even genezen en denk dat ik de volgende week weer mooi naar Oirschot rijdt.
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door Geert G »

Tjeeeee Bart, wat een verhaal..... :muur
Je beun voelt nattigheid, vandaar ook z'n verdedigende houding, natuurlijk.
Ik vond het al een raar verhaal met die stuurbekrachtigingspomp. :bonk

In Oirschot zit je goed, net als bij Vag-Techniek in Nuenen. Dat is ook een hele goede. :toppie

Inspuitmoment van -2 is dus ná het bovenste dode punt. Geen wonder dat je bus niet wil starten.
Normaal is het 2 seconde starten, en dan....... vroooommmm. Zo gaat het bij mij. :lach
Waarde 68 in VagCom klopt wel, maar het verbaasd me niks als dit de groene lijn is van de TDI-Checker in VagCom.
Daar lopen ze wel het mooiste op.
Zie: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Advies:
Je stront eigenwijze beun, alias ex VW monteur, niet je inspuitmoment af laten stellen, maar in Oirschot of Nuenen.
Zonder exact de juiste spullen, komt het helaas niet goed. Vertrouwen is toch al weg...... :boos
Enne........een goede monteur is inventief, haalt de krukasbout met een middelgrote lucht-slagsleutel los. Dan hoef je deze ook niet te blokkeren.

Sterkte & beterschap :troost
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door Multivan Generation »

Ik dus gisteren terug naar mijn beun en legde hem uit dat de timing niet goed stond, vroeg of hij dit wilde controleren en goed zetten indien hij idd verkeerd stond.
Hij schoot meteen in de verdediging, nou ik weet 99% zeker dat die goed staat, maar ik wil het best controleren. Hij had de informatie bij de dealer opgevraagd en dat was goed.
Waar baseert hij op dat hij goed staat, en hoe heeft hij dat gecontroleerd?

Neem van mij aan, dat je bij de VW garage in Oirschot bij een, in mijn ogen, beter adres bent/komt..
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door vw_camper »

+1
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door kikker »

Ik zit sinds kort bij een Suzuki garage, maar wel met een t4 specialist/wjw'er als monteur. Ging hiervoor naar een garage waar busje en campers hun specialiteit waren, maar de manier van handelen beviel mij niet. Maat van me is daar met zijn bus om dezelfde reden weggegaan.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door Daggie »

Hè Bart, wat een verhaal..!
Ik kan je niet helpen maar ik wil je wel sterkte wensen!!
Gebruikersavatar
Haakje
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 aug 2013, 19:51

Re: Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door Haakje »

Hoi Bart
Hoop dat je de ellende een beetje gehad heb nu.
En weer kan genieten van je bus.
Sterkte.

Gr Hans
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door whizzi »

Tjee wat een verhaal zeg. Als je Oirschot nog te ver vind, dan zou je Helmond eens kunnen overwegen. Mijn bus breng ik altijd bij Verbakel (die zit hier letterlijk een straat verder) en die hebben mij nog nooit in de steek gelaten. Deze garage zegt ook gewoon, ik wil je liever niet meer zien.. dan bedoelt hij dus, ik repareer het liever gewoon goed in plaats van goedkoop.

Maargoed, die ik Oirschot klinkt ook wel goed. Misschien moet ik daar ook eens langs gaan. Ik kom meestal 1x per week in Oirschot zelfs :P

Zo zie je maar, niet zomaar iedereen vertrouwen die een beetje beunhaas speelt. Helemaal als het zo belangrijk vervoer is voor je. Zoals ik in het andere topic al meldde, ik vind het bedrag wel erg hoog voor een beunhaas.

Als goedbedoeld advies, ik zou die hele beunhaas even laten voor wat hij is. Breng hem naar een fatsoenlijke garage die er in ieder geval verstand van heeft. En mocht je een keer een sleep bus nodig hebben of vervoer, let me know. Ik rij dagelijks door Eindhoven heen ;)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door Lambiek »

Dag Bart

Wat een pech met je bus, pfffffff.
Hoop voor je als het allemaal klaar is, dat je heeeeeeeeeeeeeeel lang geen extra problemen en kosten meer hebt.

Groeten
Lambiek
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door Bart H »

Even nog wat verduidelijking

De beun vertelde dat hij de waarde voor de brandstofpomp had opgezocht in de documentatie van VW, hij bevestigde niet dat deze ook op -2 stond maar hij zei alleen ik weet 99% zeker dat hij goed staat.
Die geloofwaardigheid is bij mij iig wel voort weg.

Ik ga contact opnemen met Oirschot voor het opnieuw afstellen, al is het alleen maar voor het gevoel, het kost wel weer wat maar goed….

Betreft het totaal bedrag, dat is een opsomming van diverse dingen.
Dat zijn de kosten van de garage in Oirschot, zelf aangekochte onderdelen via Ebay en de kosten van de beun, gelukkig heb ik tussentijds ingegrepen en niet alles door de beun laten doen.

Dan heb ik eigenlijk nog 2 dingen die ik graag bevestigd/beantwoord zou willen hebben 

Klopt het dat de stuurbekrachtigingspomp NOOIT kapot kan gaan door een kapotte trillingsdemper ?

Als ik optrek en niet meteen doorschakel en boven de 2500 toeren kom dan heb ik witte/blauwe achtige rook….zou dat weg gaan met een juiste afstelling van de timing ?

Alleen iig bedankt voor je medeleven en meedenken.
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door Multivan Generation »

Bart H schreef: Dan heb ik eigenlijk nog 2 dingen die ik graag bevestigd/beantwoord zou willen hebben 

Klopt het dat de stuurbekrachtigingspomp NOOIT kapot kan gaan door een kapotte trillingsdemper ?

Als ik optrek en niet meteen doorschakel en boven de 2500 toeren kom dan heb ik witte/blauwe achtige rook….zou dat weg gaan met een juiste afstelling van de timing ?

Alleen iig bedankt voor je medeleven en meedenken.
1, dat kun je niet met 100% zekerheid zeggen.
2, waarschijnlijk wel.
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door Bart H »

Maar het is aannemelijker dat het kapot is gegaan door de demontage tbv de krukaspoelie dan door een kapotte trillingsdemper ?
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door Multivan Generation »

Bart H schreef:Maar het is aannemelijker dat het kapot is gegaan door de demontage tbv de krukaspoelie dan door een kapotte trillingsdemper ?
Het zit precies naast/achter elkaar, net hoe je kijk richting is.
Het veiligste is om de riempoulie van de stuurbekrachtigingspomp even de 3 imbusbotjes te demonteren,
maar nodig is dit niet per se.

Als je trillingsdemper defect is gegaan, dan kan je riem die daarom overeen loopt wat zijn gaan zwabberen,
en vervolgens loopt die riem over de poulie van de stuurbekrachtingspomp.
Als hij daar heel anders overheen gaat, dan kunnen er dus andere krachten op komen met mogelijk schade aan de stuurbekrachtigingspomp tot gevolg.

Aan jouw vraagstelling proef ik, dat je de beun het wilt aanwrijven, dat het door onkunde kapot is gegaan/ dat het ten onrechte vervangen is. Feit is dat je daar niet meer achterkomt.

Ik heb je een paar maanden geleden al eens geschreven dat toen je langsgekomen bent bij ons thuis,
dat er olie op de stoep lag, nadat jij weg was. Of dit motorolie of stuurbekrachtigings olie was weet ik niet.
Je hebt er toen niet op gereageerd.

Maar anyway, ga naar de VW garage en laat je openstaande puntjes oplossen en ga genieten van je bus,
en leer van de afgelopen periode.. :troost
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door Bart H »

Peter,

Met de olie lekkage ben ik wel op pad geweest, vast gesteld was dat die kwam door een lekkende pakking bij de aansluiting van de carterpan...als ik het zo goed omschrijf. Dit zou ik laten verhelpen als mijn distributieriem aan de beurt was, wat nu dus ook gedaan is.

Ik wil bij de beun geen kosten terughalen ik probeer alleen te achterhalen of het klopt wat hij zegt zodat ik beter een oordeel over hem kan vellen, Ik probeer informatie te halen en heeeeel veeeel vind ik gelukkig op dit forum.
Zo kan ik hem ook vertellen waar het aan kan hebben gelegen, als dit komt door vast geroeste bouten dan is dat zo en kan ook hij daar een leer uit trekken.....mocht iemand anders ooit een T4 bij hem aanbieden je weet maar nooit.

Hopelijk loopt straks alles op rolletjes en zonder al te veel kosten nog (buiten het normale onderhoud)....
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn verhaal....ik moest even van me afschrijven

Bericht door Multivan Generation »


Hierbij zie je de trillingsdemper en de stuurbekrachtigingspoulie zowat direct tegen elkaar aanzitten.
Dus de trillingsdemper kan ook de stuurbekrachtigingspoulie effectief geraakt hebben,
en hierdoor het asje krom trekken/beschadigen..

Afbeelding
weinig foutmarge dus...

De stuurbekrachtigingspomp zelf is maar een iel gevalletje met dus een hele grote poulie er op gemonteerd..
Plaats reactie