Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ABS/ESP Storingen

vragen over de T4
Dafut
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2014, 16:38

ABS/ESP Storingen

Bericht door Dafut »

Dag mensen,

Als eerst maar even een (hele) korte inleiding:
Samen met 2 vrienden ben ik bezig aan een T4 welke we hebben gestript en nu weer aan het opbouwen zijn als camper. We zijn inmiddels in een heel eind gevorderd. We lopen echter tegen een probleem aan waar we niet uit lijken te komen.

De betreffende storing bevind zich in het ABS/ESP systeem. VagCom komt met de volgende 2 fout codes:

Code: Selecteer alles

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes        Labels: 7D0-907-379.lbl
   Part No: 7D0 907 379 D
   Component: ESP 5.3 T4 FRONT    V26  
   Coding: 02134
   Shop #: WSC 12345  
   VCID: 326EBBF7FEFBE18E5D3-5072

2 Faults Found:
18256 - Please check DTC Memory of Engine Controller 
            P1848 - 35-00 - 
01486 - System Function Test Activated 
            35-00 - -

-------------------------------------------------------------------------------
Zoals te lezen is wordt er gesuggereerd dat er in de motor een storing zit, echter dit is niet het geval. Hierin zijn geen storingen terug te vinden. We hebben afgelopen weekend het complete ESP systeem door gemeten. Alle bedrading zit zoals beschreven staat in Elsa. Middels VagCom is ook te zien dat alle benodigde signalen binnen komen. Rempedaal (druk) sensor, gaspedaal stand, motor torque etc.

We hebben meerdere malen geprobeerd de Systeem Function Test uit te voeren. Echter het storings lampje wat dient uit te gaan bij het indrukken van het rempedaal aan het begin van de test reageert al niet. Heeft iemand hier ervaring mee? De beschrijvingen op internet lopen nogal uiteen.

Daarnaast hebben we meerdere ESP Computers geprobeerd, nog een "7D0 907 379 D ESP 5.3 T4 FRONT V26" en een "7D0 907 379 E ESP 5.3 T4 FRONT V37". Beide geven geen veranderingen, ook hebben we een andere motor ECU geprobeerd, maar ook dit bied geen oplossing/verandering.

In Vagcom kun je wel het ESP Hydraulic blok testen, deze test kan gewoon worden doorlopen en alle "4 de hoeken" van de auto lijken individueel aan te sturen.

De G200 en G202 sensoren (hoek en dwars acceleratie sensoren), welke het ESP systeem gebruikt (en welke worden gecontroleerd worden bij de "System Function Test") lijken netjes te werken. Echter de dwars acceleratie sensor (transverse acceleration), lijkt niet heel hard uit te slaan, meer dan ~3 m/s^2 hebben we niet voorbij zien komen. Zou iemand kunnen checken of bevestigen of dat een beetje realistisch is?

Nog wat algemene (nuttige) info over de auto: korte wielbasis, 2.5TDI AXG, 16" remmen set.

Heeft iemand ervaring met 1 of beide storingen? Of anderszins nog informatie waarmee we wat zouden kunnen proberen? Alvast hartelijk dank voor het lezen van dit behoorlijk lange verhaal en voor het eventuele meedenken! :toppie
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: ABS/ESP Storingen

Bericht door Endebendebus »

Stomme vraag..maar zijn de ABS ringen nog heel...
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Dafut
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2014, 16:38

Re: ABS/ESP Storingen

Bericht door Dafut »

De ABS ringen zijn goed. Alle 4 de sensoren zijn netjes uit te lezen met vagcom en geven een realistische waarden.
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: ABS/ESP Storingen

Bericht door gijsplas »

Dit gaat ver boven mijn pet, maar misschien helpt mijn recente ervaring met een brandend ABS lampje je toch op weg.
In mei bleef mijn ABS lampje heel af en toe branden nadat ik de motor had gestart. Ging ook niet uit tijdens het rijden, pas als ik opnieuw had gestart ging het lampje uit.
Dit kwam steeds vaker voor tot in juli ca 1 op de 4 keer starten.
Eind juli heb ik de accu laten vervangen. De oude was op.
Ik had geen enkel verband gelegd met het brandend ABS lampje, maar sinds dat ik de nieuwe accu heb is het lampje geen enkele keer meer blijven branden.
Dus wellicht had e.e.a. toch verband met elkaar en misschien is dat bij jouw bus ook het geval?

Succes,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ABS/ESP Storingen

Bericht door Multivan Generation »

Wat is de softcode van de motorcomputer?
Dafut
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2014, 16:38

Re: ABS/ESP Storingen

Bericht door Dafut »

In de bus is een nieuwe accu (Bosch Silverline S5) geplaatst, dus ik kan me haast niet voorstellen dat dat problemen geeft. Bedankt voor het meedenken Gijs!

VagCom geeft geen fouten aan wat betreft de motor en de codering daarvan staat op 00002:

Code: Selecteer alles

--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Chassis Type: 70 (7D - VW Transporter/Multivan (1996 > 2004))
Scan: 01 02 03 08 15 17 18 19 22 25 35 37 56
 
VIN: WV2ZZZ70ZYH138346   Mileage: 113880km/70761miles
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine        Labels: Redir Fail!
   Part No: 074 906 018 AJ
   Component: 2,5l R5 EDC G000SG  3908  
   Coding: 00002
   Shop #: WSC 02743  
   VCID: 5EB63F47DAE315EEC9B-4A3A

No fault code found.
Readiness: N/A

-------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: ABS/ESP Storingen

Bericht door René »

Het lijkt erop dat de volledige inleer procedure niet goed doorlopen is. 1 van de componenten geeft nu aan dat hij niet weet wat ie moet doen door deze onvolledige inleer procedure.
Hoe heb je de dwars sensor ingeleerd, en de esp ring van het stuur?

Grtzzz Rene

Ff bij Gerrit speek gesnuffeld

home → lijst met foutcodes klik hier om af te drukken

foutcode: 01486

Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.
nl Systeemtest geactiveerd
du Systemfunktionstest aktiviert
en System Function Test Activated

Extra info bij de foutcodes

Mogelijke verschijnselen:

Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:

Indien aangetroffen in de Regelmodule van de Remelectronica (J104): de ESP functie-test wordt uitgevoerd

Mogelijke oplossingen:

Indien aangetroffen in de Regelmodule van de Remelectronica (J104): voer de ESP functie-test uit

Extra info:

Deze foutcode wordt misschien opgeslagen in combinatie met foutcode B10B3 in de Airbag Control Module (J234). Als dat het geval is, voer dan eerst de ESP functie-test uit
Als de ESP functie-test niet succesvol kan worden afgesloten, en er zijn foutcodes opgeslagen in andere Powertrain Databus Control Modules, onderzoek dan eerst die fouten voordat er ESP componenten worden vervangen.

Extra info:

ESP functie-test
Niet echt van belang binnen deze website omdat het programma VCDS niet nodig is, maar wel handig om te weten.

Algemeen

De ESP systeem functie / ESP weg-test dient om de betrouwbaarheid van de signalen van de Dwars-acceleratiesensor (G200), de Giersensor (G202) and Remdruksensor (G201) te testen.
De ESP functie-test behoort te worden uitgevoerd na elk ingrijpend werk aan het rem-systeem; in sommige gevallen zal de Regelmodule voor Remelectronica (J104) deze test automatisch eisen en zal foutcode 01486 opgeslagen worden.
Als de ESP functie-test eenmaal is gestart dan kan die niet meer worden afgebroeken en moet succesvol worden afgesloten.
Het VCDS programma is NIET nodig bij deze test.

Eerste vereisten

De auto moet stilstaan
Contact AAN en de motor moet draaien
Voer deze test uit op een afgesloten plek, bv. een grote parkeerplaats
Wees er zeker van dat deze functie-test wordt afgesloten binnen 50 seconden nadat op het rempedaal is gedrukt.

Instructies

Druk stevig op het rempedaal totdat een bepaalde remdruk (meestal even meer dan 30 bar) is bereikt.
De betrouwbaarheid van de Remdruksensor (G201) zal worden bevestigd door een verandering in de waarschuwingslampjes van de remelectronica.
bij Bosch zal het ASR/ESP Waarschuwingslampje (K155) UIT gaan en het ABS Waarschuwingslampje (K47) zal AAN gaan.
bij Continental/Teves zal het ABS Waarschuwingslampje (K47) UIT gaan en het ASR/ESP Waarschuwingslampje (K155) AAN gaan.
Begin rechtuit te rijden met een constante snelheid van ca. 20 kmh.
Draai het stuur of links- of rechtsom in een hoek tussen 90 graden (1/4 draai) tot 180 graden (1/2 draai) en houdt hem daar.
De betrouwbaarheid van de Dwars-acceleratiesensor (G200) en de Giersensor (G202) wordt bevestigd zodra de nog aanwezige waarschuwingslamp(en) van de remelectronica zijn UIT geschakeld.
De functie-test is nu klaar.

Opmerkingen

Wees er zeker van dat tijdens het rijden de snelheid ergens tussen 15 en 30 kmh is.
De draai moet worden uitgevoerd met een draai-snelheid van ca. 10 graden per seconde, wat kan worden bereikt met een draaicircel van 10 tot 12 meter met een snelheid van 15 tot 30 kmh.
Afhankelijk van de versie van het remsysteem gedraagt het waarschuwingslampje zich misschien anders. Dit is geen reden om bezorgd te zijn, zolang de Algemene procedure maar gevolgd wordt.
Dafut
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2014, 16:38

Re: ABS/ESP Storingen

Bericht door Dafut »

Klopt Rene, Die procedure die gerrit beschrijft moeten we nog doorlopen om de G200 en G202 sensor te kalibreren. De G85 sensor (stuurhoek) hebben we wel kunnen kalibreren:

Code: Selecteer alles

Basic Setting

Steering Angle Sensor (G85) Calibration
Note: A successful calibration usually requires a correct coding, so make sure the control module is correctly coded first.

Turn steering wheel at least 30 ° left and back straight ahead.
[Meas. Blocks - 08]
Group 005 Field 1 (Steering Angle Sensor -G85-)
Specification: 0.0 °
Tolerance (when straight): ±5.0 °
[Done, Go Back]
[Login - 11]
Enter 40168
[Do It!]
[Basic Settings - 04]
Group 001
[Go!]
[Done, Go Back]
[Fault Codes - 02]
All fault codes should have disappeared.
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]
Note
After doing the G85 Calibration, you may get a 01486 - System Function Test Active, this is normal. Please see 01486.
Zoals hier boven beschreven staat, hebben we netjes uitgevoerd. Echter komt daarna dus die System Function Test. Deze krijgen we helaas niet uitgevoerd, we hebben al talloze keren geprobeerd. Vermoedelijk komt het doordat er een andere fout, "Check DTC memory of engine controller" nog actief is. Alleen is daar dus bijzonder weinig over te vinden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ABS/ESP Storingen

Bericht door Multivan Generation »

Horen de motorcomputer en de ESP computer bij elkaar,
dus met andere woorden: komen ze uit dezelfde auto, en heeft het daarin ook gewerkt?

Of is het bij elkaar geraapt en proberen werkbaar te maken.

Ik dacht, zo even uit mijn hoofd dat de softcoding van de motorcomputer met esp een versie 001 of 004 zou moeten bedragen.
Dafut
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2014, 16:38

Re: ABS/ESP Storingen

Bericht door Dafut »

Het is inderdaad uit verschillende auto's gekomen. Ik twijfel er nu aan of de ECU software coding niet op 00005 moet staan ipv 00002. Aangezien ik me nu bedenk dat de ECU nooit een melding heeft gegeven dat het de ESP computer niet kan benaderen of mist.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ABS/ESP Storingen

Bericht door Multivan Generation »

ecu en esp computer moeten met elkaar kunnen praten en elkaar verstaan.
Die melding van DTC error 18256 zou wellicht daar vandaan kunnen komen?

En een nieuwe accu plaatsen zou wel eens kunnen vereisen dat je van voor af aan moet beginnen met de inleer procedure..

Succes en René is er ook al een tijdje mee bezig dus hij kan je wellicht wel verder helpen (sneller) of anders Oskar eens benaderen.. Even zoeken in de leden lijst..

Trouwens doen alle pedaal sensoren het?
Dafut
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2014, 16:38

Re: ABS/ESP Storingen

Bericht door Dafut »

Ik ga inderdaad even in die software codering van de ECU duiken.

De pedaal sensoren functioneren allemaal, netjes uit te lezen via vagcom. Deze hebben we ook nagelopen volgens de schema's in ELSA en lopen zowel naar de ecu als naar de ESP computer, zoals zou moeten bij een auto met ESP.

Oskar is op de hoogte van ons probleem, we hebben al wat heen en weer gemaild. :)


Edit:

De storingen zijn er uit hoor :yes :toppie. Het euvel lag hem in het feit dat de ECU op 00002 gecodeerd stond (Enkel ABS) en 00005 is met ESP. :muur

Nu enkel nog de systeem functie test uitvoeren. Maar die begon al veel belovend, doordat het lampje van ABS uit ging bij het indrukken van de rem. (begin vd procedure).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ABS/ESP Storingen

Bericht door Multivan Generation »

Mooi zo,
lag het toch aan de softcode :toppie
frits k

Re: ABS/ESP Storingen

Bericht door frits k »

Is allemaal boven mijn petje hoor,maar leuk te lezen dat er toch een oplossing voor komt via dit forum. :wjw
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: ABS/ESP Storingen

Bericht door René »

Top, goed geregeld.

Grtzzz Rene
Plaats reactie