Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrische vacuumpomp

vragen over de T4
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Elektrische vacuumpomp

Bericht door BasT4 »

Pascal-141 schreef:
BasT4 schreef: E-vac pomp verlost de T4 van een CONSTRUCTIE FOUT en bijkomend spaart het ook nog brandstof.
Geloof je dat nou zelf , of wil je het alleen maar aan jezelf wijsmaken ? :bifun
Hella gelooft het ook maar die zijn enigzins bevooroordeeld. :knipoog

http://www.hella.com/microsite-electron ... _druck.pdf

→→ Reduced energy loss with “switch on-demand”
→→ Reduction of emissions and CO2
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrische vacuumpomp

Bericht door Multivan Generation »

Was er al een How to gemaakt of heb ik die gemist,
En wat zijn de ervaringen tot nu toe.
Lawaai minder snap ik, maar elektrische pomp maakt ook geluid. Maar belangrijker heb je altijd voldoende vacuum voor het remsysteem ook in de bergen?
Hoe laat je pomp aanschakelen en wanneer en hoe laat je hem naar behoefte aanschakelen?
Heb je nog ergens een voorraadvaatje voor vaccuum aangelegd zoals bijvoorbeeld de AXG heeft?
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische vacuumpomp

Bericht door Endebendebus »

Goeie vragen Peter, ik weet dat de elektrische vacuümpomp ook in Audi en Volvo wordt toegepast. Ik vermoed dat er een druksensor in de pomp zit en ik kwam dit vacuüm reservoir tegen.
image.jpeg
image.jpeg (9.36 KiB) 3141 keer bekeken
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Elektrische vacuumpomp

Bericht door BasT4 »

Multivan Generation schreef:Was er al een How to gemaakt of heb ik die gemist,
En wat zijn de ervaringen tot nu toe.
Lawaai minder snap ik, maar elektrische pomp maakt ook geluid. Maar belangrijker heb je altijd voldoende vacuum voor het remsysteem ook in de bergen?
Hoe laat je pomp aanschakelen en wanneer en hoe laat je hem naar behoefte aanschakelen?
Heb je nog ergens een voorraadvaatje voor vaccuum aangelegd zoals bijvoorbeeld de AXG heeft?
Na het oplossen van het vacuum lek bevalt de pomp erg goed. Iets meer vacuum dus iets minder hard trappen.
Ook zonder draaiende motor vacuum. (handig bij slepen)

Nee de how to is er nog niet maar de foto's op de vorige bladzijde lijken mij duidellijk.

Een pomp van een Volvo met steun. De drukschakelaar van een Volvo en een relais om het aan te sluiten.

De pomp draait niet constant alleen heel even bij het starten en daarna alleen bij het remmen.
Er is altijd voldoende vacuum ook in de bergen. (net terug van de rally monte carlo en daarna noord spanje)
Wel goed opletten dat je geen vacuum lek hebt.

Ik heb er geen voorraadvaatje tussen. Ik heb er nog wel een teugslagklep (ook van de Volvo) tussen gezet omdat ik dacht dat de pomp lekte maar dat was dus niet zo het was de EGR klep.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische vacuumpomp

Bericht door Endebendebus »

Bedankt Bas voor het delen :proost
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Elektrische vacuumpomp

Bericht door koekie520 »

Ik zit ook aan deze ombouw te denken omdat mijn pierburg-pomp, die ik vorig jaar gemonteerd heb, nu olie lekt.
Hoeveel km heb je nu al met dat ding gereden en hoe bevalt het?
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische vacuumpomp

Bericht door Endebendebus »

koekie520 schreef:Ik zit ook aan deze ombouw te denken omdat mijn pierburg-pomp, die ik vorig jaar gemonteerd heb, nu olie lekt.
Hoeveel km heb je nu al met dat ding gereden en hoe bevalt het?
Hoi, ik heb hem nog niet geïnstalleerd. Geen tijd gehad. Het zit nog wel in de pijplijn :gekte
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische vacuumpomp

Bericht door Endebendebus »

Gister de vacuümpomp geïnstalleerd. (Hella UP28) De pomp wordt geschakeld via een 30A relais op het contact en ik heb er voor gekozen de pomp al ondersteunende vacuüm pomp op het bestaande systeem te zetten..Omdat mijn mechanische pomp nog niet of weinig tikt vond ik het ook zo dramatisch deze gelijk te verwijderen. De UP 28 is ook gemaakt ter ondersteuning en voor een stand allone pomp is een ander model nodig.
Afijn, ik heb op MP een pomp met een flink stuk flexibele (Volvo) vacuüm slang en een drieweg klep aansluiting met drukschakelaar ( weet niet hoe dat precies heet) op de kop getikt. Eerst de pomp geïnspecteerd en schoongemaakt, en op werking getest.. Niks mis mee dus verder met een ophangbeugel in het "accuhoekje". Kabelboom gemaakt met zekering en relais, mooi ook de stekkers van de drukschakelaar en de pomp in de kabelboom kunnen verwerken.
De drieweg aansluiting lijkt speciaal voor dit doel gemaakt; twee zuig aansluitingen en een die naar de rembekrachtiger gaat, uitgevoerd met terugslagklepjes en een schakelaar. Vacuüm aansluiten was eitje, de flexslang werkt byzonder prettig, veel beter als de originele plasic VW slang. Tussen het originele terugslagklepje en de rembekrachtiger originele buis vervangen door flex met drieweg aansluiting :toppie
Wat gebeurt er nu. Bij contact aan gaat de vacuümpomp even lopen tot het vacuüm bereikt is. Remmen lijkt wat steviger te gaan. Als we de motor laten draaien en we trappen de rem stevig in springt toch de elektrische vacuüm pomp even bij.
Dat lijkt erop dat het vacuum van de originele pomp net even onderuit gaat, maar dat zal een bewering zijn die discussie oproept.
Volgende test zal zijn de mechanische pomp af te koppelen. Wordt vervolgd :jump
Laatst gewijzigd door Endebendebus op 20 jun 2016, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrische vacuumpomp

Bericht door Multivan Generation »

Endebendebus schreef: Remmen lijkt wat steviger te gaan. Als we de motor laten draaien en we trappen de rem stevig in springt toch de elektrische vacuüm pomp even bij.
Dat lijkt erop dat het vacuum van de originele pomp net even onderuit gaat, maar dat zal een bewering zijn die discussie oproept.
Volgende test zal zijn de mechanische pomp af te koppelen. Wordt vervolgd :jump

Ik heb dat idee ook al een tijdje, dat na een aantal keren stevig remmen, dat de het even te lang duurt voordat er weer voldoende vacuüm beschikbaar is.

Dat was voor mij destijds een reden om er een extra voorraadtankje voor vaccüum er tussen te zetten.
Je remt daardoor niet harder, maar het geeft veel meer vertrouwen , ook in het pedaal.
Ook heeft een 150 pk extra vaccuüm voorraad, maar dat is ook mede voor de wastegate en kachel aansturing, maar wellicht ook voor de remmen.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische vacuumpomp

Bericht door Endebendebus »

Een paar foto's
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (64.82 KiB) 2929 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (41.11 KiB) 2929 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (56.23 KiB) 2929 keer bekeken
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Plaats reactie