Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hard rempedaal.....??
Hard rempedaal.....??
Al enige tijd heb ik af en toe last van een rempedaal wat hard aanvoelt. Niet tijdens het rijden, maar als je de motor net gestart hebt, wegrijd en dan remt. Na een hele korte tijd voelt het pedaal weer prima aan. Zet je de motor uit, weer snel aan weer hetzelfde probleem.
Ik heb de slang op de booster tijdens stationair draaien losgetrokken en er is gewoon vacuüm aanwezig..... booster stuk lijkt mij onwaarschijnlijk. Nu heb ik me laten vertellen dat er in die vacuümleiding een terugslagklepje zit wat het vacuüm, nadat de motor uitgezet is, even moet vasthouden.
Weet iemand dit voordat ik dure onderdelen ga vervangen, het zo wel een verklaring kunnen zijn voor de klacht. Kan gevaarlijke situatie opleveren als er toch net nog even een kind voor de auto langs rent bij het wegrijden, remmen moeten gewoon goed werken.
Hoor graag verder.
Ik heb de slang op de booster tijdens stationair draaien losgetrokken en er is gewoon vacuüm aanwezig..... booster stuk lijkt mij onwaarschijnlijk. Nu heb ik me laten vertellen dat er in die vacuümleiding een terugslagklepje zit wat het vacuüm, nadat de motor uitgezet is, even moet vasthouden.
Weet iemand dit voordat ik dure onderdelen ga vervangen, het zo wel een verklaring kunnen zijn voor de klacht. Kan gevaarlijke situatie opleveren als er toch net nog even een kind voor de auto langs rent bij het wegrijden, remmen moeten gewoon goed werken.
Hoor graag verder.
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Hard rempedaal.....??
Een halve minuut na het uitzetten van de motor zou je de slang van de booster los moeten trekken.
Zelfs dan moet er nog vacuum aanwezig zijn.
Misschien hoort het rempedaal hard te zijn, maar is hij bij jou te soft!
viewtopic.php?f=2&t=22773&hilit=Sponsje" onclick="window.open(this.href);return false;
Egbert
Zelfs dan moet er nog vacuum aanwezig zijn.
Misschien hoort het rempedaal hard te zijn, maar is hij bij jou te soft!
viewtopic.php?f=2&t=22773&hilit=Sponsje" onclick="window.open(this.href);return false;
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- René
- Berichten: 5267
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Hard rempedaal.....??
Ik heb er hier ook een, ook tijdens het rijden vaak hard rempedaal.
Ben benieuwd wat de oplossing is.
Ook na 24 u stilgestaan te hebben is er vacuum in de rembooster aanwezig, maar remmen ho maar
Voelen aan de onderdruk leiding geeft een zuigend gevoel aan de vinger, dus er is vacuum aanwezig.
Grtzzz René
Ben benieuwd wat de oplossing is.
Ook na 24 u stilgestaan te hebben is er vacuum in de rembooster aanwezig, maar remmen ho maar
Voelen aan de onderdruk leiding geeft een zuigend gevoel aan de vinger, dus er is vacuum aanwezig.
Grtzzz René
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hard rempedaal.....??
Als er nog vaccuum op staat maar het 'remgevoel' niet optimaal is,
dan zou ik als eerste denken aan de zwarte rembekrachtiger.
Dit moet het vaccuum en de voetkracht toch omzetten in een beweging richting hoofdremcylinder..
dan zou ik als eerste denken aan de zwarte rembekrachtiger.
Dit moet het vaccuum en de voetkracht toch omzetten in een beweging richting hoofdremcylinder..
Re: Hard rempedaal.....??
De foto welke in dit draadje stond, is niet meer.Egbert&Manon schreef:Misschien hoort het rempedaal hard te zijn, maar is hij bij jou te soft!
viewtopic.php?f=2&t=22773&hilit=Sponsje" onclick="window.open(this.href);return false;
Egbert
(M.a.w., staat niet meer op Imageframe)
Heeft er iemand toevallig die foto opgeslagen?
Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Hard rempedaal.....??
In dit geval is deze maar iets vervuild.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Hard rempedaal.....??
Deze kan niet de oorzaak zijn om het rempedaal tegen te houden.
Veel componenten zitten er niet in.
Het halveert (of meer) de remkracht dmv vacuum.
Ze kunnen lek zijn, maar dan moet je een sissend geluid horen tijdens het remmen of het vacuum moet afwezig zijn (motor uit).
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Hard rempedaal.....??
Als er eenmaal vuil (bijv zandkorreltje) in zit, kan gemakkelijk een gaatje naar de remleidingen verstopt raken.
Deze had zelfs alle 4 gaatjes aardig verstopt zitten.
Gaatjes zijn kleiner dan 1mm.
Dat zou volgens mij de oorzaak kunnen zijn van teveel weerstand bij het remmen.
Ik wil nog eens uitzoeken of de cups/afdichtingen los verkrijgbaar zijn, zodat revisie eenvoudig is.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Hard rempedaal.....??
Bij mijn T4 5cylinder uit 1998 had ik 1 keer een iets te zacht aanvoelend rempedaal, maar pedaal zakte niet echt weg zoals een defecte hoofdremcylinder. Dit bij zo'n 150.000 km stand. Hoofdremcylinder vervangen, gevoel was nog steeds, en toen hebben we het bekrachtigings pompje aan de voorkant van het blok achter de radiator vervangen; alles weer OK. - F
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Hard rempedaal.....??
Ik veronderstel dat je daarmee de vacuumpomp bedoeld ?fiddler schreef:Bij mijn T4 5cylinder uit 1998 had ik 1 keer een iets te zacht aanvoelend rempedaal, maar pedaal zakte niet echt weg zoals een defecte hoofdremcylinder. Dit bij zo'n 150.000 km stand. Hoofdremcylinder vervangen, gevoel was nog steeds, en toen hebben we het bekrachtigings pompje aan de voorkant van het blok achter de radiator vervangen; alles weer OK. - F
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Hard rempedaal.....??
Vandaag het vacuüm vergeleken met de T4 van mijn buurman en nu was dit dus aanmerkelijk minder. Pomp gedemonteerd, deksel gelost en daar lag een plasje olie in....volgens mij niet goed. Weet iemand wat nu het probleem kan zijn van de pomp dat er te weinig vacuüm is en is het evt nog te repareren of is een andere pomp monteren een betere optie?
Re: Hard rempedaal.....??
Hoi,BorderFox schreef:Vandaag het vacuüm vergeleken met de T4 van mijn buurman en nu was dit dus aanmerkelijk minder. Pomp gedemonteerd, deksel gelost en daar lag een plasje olie in....volgens mij niet goed. Weet iemand wat nu het probleem kan zijn van de pomp dat er te weinig vacuüm is en is het evt nog te repareren of is een andere pomp monteren een betere optie?
Héél erg lang geleden (vorige eeuw, toen de dieren nog spraken ) reed ik een Mercedes 200D (Heckflosse).
In het membraan de vacuümpomp zat toen een heel klein scheurtje.
Hierdoor 'trok' de motor soms een klein beetje olie wat resulteerde in zwarte rook en hoger toerental.
Zit er in jouw pomp ook een membraan? Even goed controleren of er geen minuscule scheurtjes of perforaties zijn.
Hoop dat dit je helpt.
Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Re: Hard rempedaal.....??
Er zitten geen scheurtjes in. Een ander artikel hier op het forum wijst uit dat het probleem waarschijnlijk zal zitten in de kleine klepjes die op één of andere manier verkleven. Vandaag grondig schoongemaakt, lijkt iets beter maar helaas nog niet goed.
Zit er aan te denken om een elektrische pomp te gaan monteren van een volvo o.i.d.
Zit er aan te denken om een elektrische pomp te gaan monteren van een volvo o.i.d.
Re: Hard rempedaal.....??
Een paar maanden geleden voor mijn schoonzoon Arjan de vacuümpomp gerepareerd.BorderFox schreef:Er zitten geen scheurtjes in. Een ander artikel hier op het forum wijst uit dat het probleem waarschijnlijk zal zitten in de kleine klepjes die op één of andere manier verkleven. Vandaag grondig schoongemaakt, lijkt iets beter maar helaas nog niet goed.
Zit er aan te denken om een elektrische pomp te gaan monteren van een volvo o.i.d.
Bij demontage zat er langs de afdichting van rubberen pakking wat corrosie dus lekte de vacuümpomp langs de afdichting.
Dit netjes schoongemaakt en met een beetje afdichtvet ingesmeerd.
Werkt nog steeds prima.
Voor de gene die dit nog niet gedaan hebben let op bij demonteren van de vacuümpomp, de stift die tegen de nokkenas rust valt er uit.
Er zit geen membraan in deze pomp maar een platte schijfvormige plunjer met als afdichting een O ring
Terugslagklepjes zitten zowel aan de zuig als aan de pers kant(schoonmaken met petroleum en onthoud goed hoe ze je ze er uithaalt zodat je ze er niet verkeerd in terugzet).
Het is trouwens normaal dat er een beetje olie in zit om de O ring van de plunjer te smeren en helpt bij de afdichting dus juiste werking, bij montage een beetje in laten lopen (motorolie).
Als je na uitzetten motor nog steeds een "zacht rempedaal na 2 of 3 keer remmen" hebt heb je voldoende vacuüm en werkt de vacuümpomp goed.
Heb je dit allemaal gedaan en nog steeds niet goed dan zit het probleem mogelijk bij de remservo (die grote pot bij de remcilinder)
Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Hard rempedaal.....??
Ik heb bij mijn ene T4 vorig jaar een nieuwe vacuumpomp van 75eur erin gezet , ben nu +20.000km en 1 jaar verder , en werkt nog steeds goed , geen lekkages.BorderFox schreef:Vandaag het vacuüm vergeleken met de T4 van mijn buurman en nu was dit dus aanmerkelijk minder. Pomp gedemonteerd, deksel gelost en daar lag een plasje olie in....volgens mij niet goed. Weet iemand wat nu het probleem kan zijn van de pomp dat er te weinig vacuüm is en is het evt nog te repareren of is een andere pomp monteren een betere optie?
Montage is nog geen half uur werk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper