Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lichte olielekkage, verhelpen of niet?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Lichte olielekkage, verhelpen of niet?

Bericht door whizzi »

Mijn T4 2.5 TDi uit 1996 (232000 km op de teller) lekt een beetje olie. En ja, ik heb het ook echt maar over een beetje.

Na het rijden en zodra de motor uit staat, druppen er 1 tot 4 druppeltjes olie uit. Niet heel schokkend dus, alhoewel de vlek op mijn oprit toch wel opvalt als mijn bus er niet staat.

Ik verlies dus geen liters olie ofzo en het olieverbruik is redelijk normaal. Ze hebben bij de laatste keuring ook opgeschreven op het keuringsbewijs dat deze wat olie lekt.

Een paar weken geleden heb ik het oliefilter laten vervangen en vorig jaar juli zijn de distributieriem en krusaspoelie vervangen (incl de keerringen). Ik weet alleen niet of de bus daar voor ook olie heeft gelekt..

Anyway, bij de laatste garage bezoeken (2 garages bezocht) vertelde 1 van de 2 dat de olie uit 'verschillende' plekken kwam van de motor en de hoeveelheid was eigenlijk te verwaarlozen, dus hij zei simpelweg dat hij adviseerde om er verder weinig aandacht aan te spenderen en dat een bus van deze leeftijd best een beetje olie mag lekken. Nou is dat wel een Opel garage, dus misschien was hij hier in de war :lach . Ook vertelde hij dat de carterplug ook niet origineel was, dus dat hier ook nog wel eens olie vanaf zou kunnen komen.

Wat is jullie mening? Moet ik proberen te achterhalen waar de lekkage(s) vandaan komen en dit repareren of neem ik de vlek op mijn oprit voor lief en laat ik het zo?

Probleem is dat ik zelf geen spullen (of ervaring) heb om iets aan de bus te doen. Ik moet de bus dus altijd naar een garage brengen die mij altijd keurig helpen en altijd nette prijzen geven. Toch wil ik het liefst ook dingen zelf kunnen doen en dus wil ik dit graag leren. Wellicht kan ik hier mee beginnen en dus als ik dit ga oplossen, is er iemand in de omgeving van Helmond (uurtje rijden is te doen) die mij hier in wil helpen en ook de spullen heeft om dit te doen? Uiteraard staat hier wel iets tegenover.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
lemmy
Berichten: 222
Lid geworden op: 20 aug 2014, 16:13

Re: Lichte olielekkage, verhelpen of niet?

Bericht door lemmy »

ik ben van mening olielek groot of klein ik wil dit niet, voor je het weet is het erger en het onkostenplaatje hoger :T44EVER

grtz Lemmy
Ik ben niet oud.....ik ben een KLASSIEKER !!
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Lichte olielekkage, verhelpen of niet?

Bericht door Harry 341 »

Probeer eens of je de boel goed schoon kunt spuiten...let hierbij wel op dat je de dynamo e.d. niet natspuit...
Weet niet of je eronder kunt komen...anders daar ook alles goed schoonmaken..daarna kun je veel beter zien waar het vandaan komt...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Lichte olielekkage, verhelpen of niet?

Bericht door vw_camper »

Ik kan dit niet meer volgen, zal wel aan mij liggen....
Een paar maanden geleden post je dat er 4 en 6l olie is bijgevuld onderweg. Nu zeg je dat je bus geen olie verbruikt op een paar druppels na.
Gaat het nog steeds over dezelfde bus?
viewtopic.php?f=2&t=47354&p=337750#p337745

Groeten,
Bert
Groeten, Bert
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Lichte olielekkage, verhelpen of niet?

Bericht door Harry 341 »

Ja..en dat in 3000 km?
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Lichte olielekkage, verhelpen of niet?

Bericht door whizzi »

Dat was te wijten aan mijn collega die de bus in Duitsland volgeladen en lange tijd op maximum snelheid heeft laten rijden (167km p/u volgens de Tomtom) en het feit dat hij blijkbaar ook niet helemaal goed meet (pijlstok er niet helemaal in enzo).

Dit is ook de eerste en laatste keer dat ik mijn collega de bus mee geef zonder dat ik er zelf naast zit of mee rijdt. Sinds de laatste garagebezoek is er weer zo'n 3000 km mee gereden (ik heb alleen gereden nu) en het oliepeil is nog hetzelfde als bij de laatste meting (misschien ietsje minder).
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Lichte olielekkage, verhelpen of niet?

Bericht door Harry 341 »

Dat verklaart een hoop...maar wacht niet te lang met nakijken/repareren hoor...
grt.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie