Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Toerenbegrenser 88 pk

vragen over de T4
Plaats reactie
mastercraft
Berichten: 294
Lid geworden op: za dec 22, 2012 14:39

Toerenbegrenser 88 pk

Bericht door mastercraft » vr nov 28, 2014 18:10

Vraagje aan de vw experts.
Vandaag de t4 eens flink doorgetrokken tot ergens tussen de 4400 en 4600 toeren in zijn 5.
De motor loopt hier heel gemakkelijk naar toe maar het was net of hij ineens in een begrenzing sloeg. Zit dat op deze motoren? Aangezien het rode toeren bereik op 4800 ligt verbaasde mij dit eigenlijk een beetje.
Wat zou er gebeuren met een 102 pk bak. Dan gaat het toerental ook wel aardig terug maar trekt hij wel veel minder. Maar blijft ie wel lekker rijden hiermee
De bak houd dit nu 50000 km vol maar echt best zijn ze volgens de verhalen niet.
T4 2.5 TDI. 88 pk
Vw Passat 2.8 v6 automaat highline
Vito 3.0 l v6 2012
Jeep cherokee 5,9 V8

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4181
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Toerenbegrenser 88 pk

Bericht door sgsdebruijn » vr nov 28, 2014 18:13

Snap niet dat mensen hun bus naar zulke hoge toeren jagen, ik heb het gevoel dat ik al gek doe als ik naar de 4000rpm ga.

Gaat je vraag over de levensduur vam je huidige en een 102pk bak??
van de 88pk is de drukgroep zwak en de verhoudingen zouden anders zijn, maar dat verschilt ook tussen de verschillende 102pk bakken die er zijn
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

mastercraft
Berichten: 294
Lid geworden op: za dec 22, 2012 14:39

Re: Toerenbegrenser 88 pk

Bericht door mastercraft » vr nov 28, 2014 18:46

Klopt. Vind het zelf ook erg hoog.
Maar als er een toeren begrenzer op zit zou het dus moeten kunnen lijkt mij.

Ik ben bang dat als ik de bak wissel dat de prestaties mij tegen gaan vallen.
Ik heb dit ooit een keer eerder gehad met een andere auto die na de bak wissel minder reed dan met de oude.
T4 2.5 TDI. 88 pk
Vw Passat 2.8 v6 automaat highline
Vito 3.0 l v6 2012
Jeep cherokee 5,9 V8

Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1855
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 9:38
Locatie: midden limburg

Re: Toerenbegrenser 88 pk

Bericht door frank884 » vr nov 28, 2014 20:44

4600 toeren?? daar ben ik nog nooit geweest!!! (het is een diesel!!!!)
bij 2000 rpm schakel ik op en in de 5
3300 rpm is max wat ik rijdt en dan is dat op de autoweg.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4181
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Toerenbegrenser 88 pk

Bericht door sgsdebruijn » vr nov 28, 2014 20:54

Kan je beter een 151pk pakken en chippen. Ik ben tevreden over de prestaties van mijn bus, sneller is leuker maar ik kom gewoon goed mee. Heb je al 2 traps verstuivers met een gechipte 102pk ECU? Intercooler had je dat in ieder geval al.
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

mastercraft
Berichten: 294
Lid geworden op: za dec 22, 2012 14:39

Re: Toerenbegrenser 88 pk

Bericht door mastercraft » vr nov 28, 2014 21:49

Dat is ook de reden om rond te kijken nu. Vind het toerental ook veel te hoog en rij toch vaak lange stukken snelweg. Elke dag 100 heen en 100 terug.
Hij rijd met de zomerbanden 18 inch ook beter. Bij 3000 toeren 131,4 op de gps
Zelfde snelheid moet ik met de winterbanden al na 3400.
Andere inspuiters zijn onder weg maar daar word het waarschijnlijk alleen maar erger mee.
Verder downpijp 65 mm uitlaat 76 met alleen twee eind dempers ander luchtfilter en gechipped en 151 pk intercooler
Rij eigenschappen van de t4 bevallen mij echt goed .
T4 2.5 TDI. 88 pk
Vw Passat 2.8 v6 automaat highline
Vito 3.0 l v6 2012
Jeep cherokee 5,9 V8

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4181
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Toerenbegrenser 88 pk

Bericht door sgsdebruijn » vr nov 28, 2014 22:05

Lees verschillende dingen,
minder toeren willen rijden en zelfde optreksnelheid houden

grotere banden en meer vermogen zelfde bak
zelfde banden andere bak en meer vermogen

Als je toch naar 2 traps verstuivers gaat moet je ook de ECU vervangen, dan kan je wellicht net zo goed de modificaties uithalen die GeertG heeft gedaan, dat is nog te overzien, er vanuit gaande dat je 2-traps verstuivers wellicht gereviseerd dienen te worden

Ik rij met mijn ACV '96 (gechipped) met AFK bak met 205/65/16 130 bij 3000rpm, de banden zijn een tikkie groter dan standaard.
Met de winterbanden die standaard afmetingen hebben (195/70/15) weet ik het zo even niet, zal eens kijken binnenkort.
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

Plaats reactie