Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

laadstroom raadsel

vragen over de T4
Plaats reactie
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

laadstroom raadsel

Bericht door freek »

Ik zit met het volgende probleem: 2 weken geleden brandde het laadstroomlampje van mijn tdi met AXL motor uit 2003 continu. De garage heeft er toen een nieuwe dynamo ingezet. Bij het testen van de nieuwe dynamo bleek dat de accu netjes geladen werd maar het lampje brandde helemaal niet meer: ook niet bij het aanzetten van het contact.
Gisteravond ging het lampje tijdens het rijden weer branden en de multiriem fors klapperen waaruit ik de conclusie trok dat de dynamo niet meer werkte (geen weerstand aan de multiriem gaf). Even weggeweest en hierna weer gestart en was het laadstroomlampje weer uit en was het geklapper ook weer weg.
Ik heb er vanmorgen even naar gekeken: met de stekker (op de L klem) eraf laadt hij de accu niet (en klappert de riem) en met de stekker er op laadt hij de dynamo (14v). Maar nog steeds brandt het laadstroomlampje niet bij contact aan en motor uit.
conclusies:
- het lampje is niet kapot (want het brandde gisteren) maar brandt niet bij contact aan en motor uit
- de accu wordt geladen (maar gisteren even niet)

Wat kan hier aan de hand zijn??
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: laadstroom raadsel

Bericht door Geert G »

Garage verkeerde type dynamo gemonteerd?
of deze is slecht gereviseerd. Zijn tenslotte ruil onderdelen.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: laadstroom raadsel

Bericht door freek »

de garage heeft mijn eigen dynamo is gereviseerd (moest er 1 dag op wachten) en hij ziet er nu weer uit als nieuw.
Dat zegt natuurlijk weinig over het inwendige. Hij ging in ieder geval naar de garage met de klacht dat het lampje continu brandde en dat is nu verholpen. Ik vraag me echter wel af of de dynamo niet meer laadde maar ik heb helaas geen tijd gehad om te meten. De accu is niet leeg geweest in ieder geval. Vraag is dan wel welk onderdeel in de dynamo deze klacht kan veroorzaken: wel laden maar geen laadstoomlampje bij contact aan. Als ik het goed begrijp moet er bij contact aan een 12v via het contactslot op de L- aansluiting staan (dat zou ik ook nog even kunnen checken). Zodra de dynamo 14 v levert gaat 'draait dit om' en gaat het lampje uit.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: laadstroom raadsel

Bericht door Multivan Generation »

Dat klapperen van de multiriem zou ik eerst eens naar kijken, dat hoort niet.
Is er een dynamo met vaste poelie terug gezet?
Omlooprol zit niet toevallig los?
Zelfde multiriem is hergebruikt?
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: laadstroom raadsel

Bericht door freek »

Ja dat klapperen van die multitiem is een verhaal apart. Dat is nu al een paar maanden er er is al van alles gedaan om het op te lossen. Tot grote frustratie tevergeefs tot nu toe. Wat is er gedaan:
-De distributie +multiriem is vervangen (distributie was aan de beurt)
-omdat het geluid weg was als je de airco aanzette heb ik het eerst gezocht in de poelie/koppeling van de compressor. Dus is er een nieuwe poelie op de compressor gezet. Dit had geen effect
-toen heb ik de spanrol van de multiriem laten vervangen en is er meteen een vrijloop op de dynamo gezet. Leek even een succes maar helaas heeft ook dit niet geholpen
-en nu is dus de dynamo vervangen. Toen gisteravond het laadstroomlampje ging branden was het geklapper erger dan ooit. Op zich logisch dat door de mindere spanning gaat klapperen (eigenlijk hetzelfde als het in en uitschakelen van de airco) maar de riem mag natuurlijk niet klapperen. Heeft hij in alle jaren hiervoor ook niet gedaan. Maar hier wordt je toch behoorlijk wanhopig door: alles is nu wel ongeveer vernieuwd.
Tot slot: de trillingsdemper is 2jaar geleden (100.000km) vernieuwd.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: laadstroom raadsel

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt een airco en een dynamo, stuurpomp, trillingsdemper en omlooprol en automatische spanner.
Dus of je riem is verkeerd gemonteerd, of je hebt niet de juiste lengte.
Ik heb eventueel nog wel de juiste riem en vooral lengte liggen.
Is een contitech en heeft er bij mij 5000 km ondergezeten.
Hierna dynamo met andere vrijlooppoelie gemonteerd, en kortere riem nodig.
Ik vond het zonde om hem zo de bak in te gooien, want als nieuw.

Groeten peter
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: laadstroom raadsel

Bericht door freek »

Het klapperprobleem heb ik overigens begin september hier al gepost. Ik had toen net de poelie van de airco laten vervangen.
Ik heb net even gekeken: de riem is goed gemonteerd. De lengte zou nog de oorzaak kunnen zijn maar de riem is vervangen bij de distributiewissel. Naar de omlooprollen is voor zover ik weet nog niet gekeken. Ik stuur je even een pb.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie