Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Goedenavond en een prettig nieuwjaar aan allen!
Mijn T4 start deze periode van het jaar zeer slecht tijdens een koude start. Bij betere temperaturen heb ik geen problemen met starten.
Spec's: 1999 2.5 TDI ACV motor - brandstofpomp staat nog op tijd
Als ik het contact omdraai komt uiteraard de gloeispiraal tevoorschijn, maar na max. 5 seconden is die weer weg. Dan starten lukt niet, tenzij je wil doorstarten... niet dus.
Dus ik tel zelf tot +-25 ofzo, en als ik dan geluk heb start ie wel. Soms komt er dan wat vuile grijze rook + stank uit de uitlaat.
Nu heb ik al wat andere topics doorgelezen, en mogelijke oorzaken zouden zijn:
- gloeibougies
- temp. sensoren links op het motorblok.
- branstoftiming
- luchtlek in toevoer/afvoer brandstofleidingen op het brandstoffilter
Brandstoftiming lijkt me het probleem niet te zijn omdat de motor bij warme motor onmiddellijk start. Luchtlek in de brandstofleidingen op filter kan volgens mij ook niet direct, brandstoffilter is in de zomer vervangen, geen problemen gehad met starten toen.
Hoe kan ik de gloeibougies uitmeten? (pas op, ik ben handig maar elektriciteit is niet mijn beroep). Met welke kosten moet ik rekening houden?
Zou het de moeite waard zijn om de temp. sensoren sowieso te vervangen of eerst de gloeibougies proberen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Mijn T4 start deze periode van het jaar zeer slecht tijdens een koude start. Bij betere temperaturen heb ik geen problemen met starten.
Spec's: 1999 2.5 TDI ACV motor - brandstofpomp staat nog op tijd
Als ik het contact omdraai komt uiteraard de gloeispiraal tevoorschijn, maar na max. 5 seconden is die weer weg. Dan starten lukt niet, tenzij je wil doorstarten... niet dus.
Dus ik tel zelf tot +-25 ofzo, en als ik dan geluk heb start ie wel. Soms komt er dan wat vuile grijze rook + stank uit de uitlaat.
Nu heb ik al wat andere topics doorgelezen, en mogelijke oorzaken zouden zijn:
- gloeibougies
- temp. sensoren links op het motorblok.
- branstoftiming
- luchtlek in toevoer/afvoer brandstofleidingen op het brandstoffilter
Brandstoftiming lijkt me het probleem niet te zijn omdat de motor bij warme motor onmiddellijk start. Luchtlek in de brandstofleidingen op filter kan volgens mij ook niet direct, brandstoffilter is in de zomer vervangen, geen problemen gehad met starten toen.
Hoe kan ik de gloeibougies uitmeten? (pas op, ik ben handig maar elektriciteit is niet mijn beroep). Met welke kosten moet ik rekening houden?
Zou het de moeite waard zijn om de temp. sensoren sowieso te vervangen of eerst de gloeibougies proberen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
fotogalerij NR 330
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Heb je het tankelement er al eens uit gehaald,
mogelijk zit daar een scheurtje in.
mogelijk zit daar een scheurtje in.
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
is dat enkel te bereiken via de bovenkant? dit zit ergens in de buurt van de handrem zeker?
fotogalerij NR 330
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
je kunt ook de tank er van onder halen om het te kunnen zien.
Doe dit wel als de tank bijna leeg is ;-)
Doe dit wel als de tank bijna leeg is ;-)
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Het voorgloeilamje van een T4 tdi gaat vrij snel terug uit , na enkele seconden zoals je zegt . Omdag het lampje uitgaag , wil dat niet zeggen dat de voorgloeiing stopt , maar wil zeggen dat je dan mag starten. Als het lampje uitgaat , gloeien de gloeiers gewoon verder , zelfs als de motor aanslaat , de voorgloeiers slaan af na een bepaalde tijd ( pakweg na 40 seceonden of zo )
De gloeiers van ern TDI zijn van het snelle type (op voorwaarde dat de correcte gloeiers gebruikt zijn) , en zijn dus na enkele seconden heet genoeg om te starten . Een tdi heeft tenslotte niet veel voorgloeiing nodig.
Dus 25 seconden wachten om te starten is (bij een TDI) nutteloos .
Ik vermoed dat er gewoon edn paar gloeiers kapot zijn , gewoon 5 nieuwe monteren en je kan terug jaren verder.
De gloeiers van ern TDI zijn van het snelle type (op voorwaarde dat de correcte gloeiers gebruikt zijn) , en zijn dus na enkele seconden heet genoeg om te starten . Een tdi heeft tenslotte niet veel voorgloeiing nodig.
Dus 25 seconden wachten om te starten is (bij een TDI) nutteloos .
Ik vermoed dat er gewoon edn paar gloeiers kapot zijn , gewoon 5 nieuwe monteren en je kan terug jaren verder.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Foto van het tankelement met de plek waar het lek kan zitten....(foto van Peter MV)
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Het "tankelement probleem" is alleen van toepassing indien de auto slecht start als de tank half leeg is (of toch ergens minder dan 50%vol) .Multivan Generation schreef:Heb je het tankelement er al eens uit gehaald,
mogelijk zit daar een scheurtje in.
In dit geval gaat het om temperatuur gebonden probleem , als het koud is start de auto minder goed , dus ...
gloeispiralen uitmeten / vervangen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Gloeibougies kan ook en die kun je uitmeten met een Amperetang.
Zoiets als dit:
Je zet de bek om de stroom aanvoerende kabel naar de gloeibougie en meet bij het daadwerkelijke gloeien hoeveel Ampère de gloeibougie trekt.
Dit zou om en nabij de 15 Amp moeten bedragen. Dus voorgloeien met alle 5 tegelijk vraagt ongeveer 5x15 is 75 Amp.
Dit is een veilige manier.
Je kunt ze ook één voor een er uit draaien en kijken of ze veel zwarte aanslag hebben.
Gloeibougies kunnen in een T4 TDI tot 2 minuten na starten doorgloeien om in de warmrijd-fase de emissie van uitlaatgassen wat beter te maken.
Bij de nieuwere motoren, bijvoorbeeld in T5 GP en nog nieuwer,
zullen de gloeibougies ook bij een bedrijfswarme motor in bijvoorbeeld file rijden ingezet worden, om toch wat afkoeling tegen te gaan en emissie gerelateerd. De EGR wordt daarbij ook vaker ingezet om een snellere opwarming van de motor te krijgen en te behouden.(of we het leuk vinden of niet).
Alhoewel ik 25 seconden wel lang vind om voldoende compressie op te bouwen om tot zelfontbranding te komen.
Daarom ga ik eerder aan een brandstof toevoer probleem denken.
succes er mee
Zoiets als dit:
Je zet de bek om de stroom aanvoerende kabel naar de gloeibougie en meet bij het daadwerkelijke gloeien hoeveel Ampère de gloeibougie trekt.
Dit zou om en nabij de 15 Amp moeten bedragen. Dus voorgloeien met alle 5 tegelijk vraagt ongeveer 5x15 is 75 Amp.
Dit is een veilige manier.
Je kunt ze ook één voor een er uit draaien en kijken of ze veel zwarte aanslag hebben.
Gloeibougies kunnen in een T4 TDI tot 2 minuten na starten doorgloeien om in de warmrijd-fase de emissie van uitlaatgassen wat beter te maken.
Bij de nieuwere motoren, bijvoorbeeld in T5 GP en nog nieuwer,
zullen de gloeibougies ook bij een bedrijfswarme motor in bijvoorbeeld file rijden ingezet worden, om toch wat afkoeling tegen te gaan en emissie gerelateerd. De EGR wordt daarbij ook vaker ingezet om een snellere opwarming van de motor te krijgen en te behouden.(of we het leuk vinden of niet).
Alhoewel ik 25 seconden wel lang vind om voldoende compressie op te bouwen om tot zelfontbranding te komen.
Daarom ga ik eerder aan een brandstof toevoer probleem denken.
succes er mee
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Bedankt allen voor de reacties.
Het starten is zeker niet afhankelijk van de hoeveelheid brandstof in de tank hoor. Dus misschien het tankelement in eerste instantie links laten liggen.
Ik heb een "gewone" digitale multimeter, lukt het daar ook mee? 1 draad is massa en de ander is voeding (of hoe zeg je dit).
Kunnen jullie een goede ebay-verkoper adviseren? Of is het even goedkoop bij de plaatselijke autohandel? Heb ik daarnaast nog onderdelen nodig of worden die gloeibougies plug & play verkocht?
Het starten is zeker niet afhankelijk van de hoeveelheid brandstof in de tank hoor. Dus misschien het tankelement in eerste instantie links laten liggen.
Ik heb een "gewone" digitale multimeter, lukt het daar ook mee? 1 draad is massa en de ander is voeding (of hoe zeg je dit).
Kunnen jullie een goede ebay-verkoper adviseren? Of is het even goedkoop bij de plaatselijke autohandel? Heb ik daarnaast nog onderdelen nodig of worden die gloeibougies plug & play verkocht?
fotogalerij NR 330
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Nog simpeler:
12V voeding loshalen bij de gloeistift.
Losse draad op de pluspool van de accu of startmotor.
Met spanning op de losse draad langs bovenkant gloeistift strijken......
Lichte vonkvorming: Gloeistift werkt
Geen vonken: Gloeistift stuk
Zo doe je dat met alle 5 gloeistiften.
12V voeding loshalen bij de gloeistift.
Losse draad op de pluspool van de accu of startmotor.
Met spanning op de losse draad langs bovenkant gloeistift strijken......
Lichte vonkvorming: Gloeistift werkt
Geen vonken: Gloeistift stuk
Zo doe je dat met alle 5 gloeistiften.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
@ Geert, dat kan ook,
maar dat vind ik zelf niet zo veilig..
Ik heb al eens kortsluiting gemaakt,
en binnen 5 seconden was mijn kruiskop schroevendraaier niet meer als zodanig herkenbaar
als je meter het aan kan.
Zelf vind ik dat niet zo heel veilig om te doen,
maar als je jezelf daar prettig bij voelt en bekwaam genoeg voor vind,
gewoon doen dan..
maar dat vind ik zelf niet zo veilig..
Ik heb al eens kortsluiting gemaakt,
en binnen 5 seconden was mijn kruiskop schroevendraaier niet meer als zodanig herkenbaar
zo zou je dat ook kunnen meten,Ik heb een "gewone" digitale multimeter, lukt het daar ook mee? 1 draad is massa en de ander is voeding (of hoe zeg je dit).
als je meter het aan kan.
Zelf vind ik dat niet zo heel veilig om te doen,
maar als je jezelf daar prettig bij voelt en bekwaam genoeg voor vind,
gewoon doen dan..
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Tja Peter, niet iedereen heeft zo'n mooie Ampère tangMultivan Generation schreef:@ Geert, dat kan ook,
maar dat vind ik zelf niet zo veilig..
Ik heb al eens kortsluiting gemaakt,
en binnen 5 seconden was mijn kruiskop schroevendraaier niet meer als zodanig herkenbaar
zo zou je dat ook kunnen meten,Ik heb een "gewone" digitale multimeter, lukt het daar ook mee? 1 draad is massa en de ander is voeding (of hoe zeg je dit).
als je meter het aan kan.
Zelf vind ik dat niet zo heel veilig om te doen,
maar als je jezelf daar prettig bij voelt en bekwaam genoeg voor vind,
gewoon doen dan..
en met dit stukje improvisatie kom je een heel eind.
Klopt, je moet wel heffe je hoofd erbij houden, maar het voordeel van deze methode is, dat je meteen ziet welke gloeier stuk is.
Overigens gaat deze truck niet op bij de latere VAG TDI's omdat deze 5,5 Volt gloeistiften hebben. Staan ze 2x2 in serie.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Kan je met deze tang ook gelijkstroom meten?Multivan Generation schreef:Gloeibougies kan ook en die kun je uitmeten met een Amperetang.
Zoiets als dit:
Je zet de bek om de stroom aanvoerende kabel naar de gloeibougie en meet bij het daadwerkelijke gloeien hoeveel Ampère de gloeibougie trekt.
Dit zou om en nabij de 15 Amp moeten bedragen. Dus voorgloeien met alle 5 tegelijk vraagt ongeveer 5x15 is 75 Amp.
Dit is een veilige manier.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Nee Egbert,
met deze niet.
Maar het was ook als voorbeeld gesteld/bedoeld..
met deze niet.
Maar het was ook als voorbeeld gesteld/bedoeld..
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Ik zou eerst die timing maar eens laten controleren, dat is de makkelijkste klus.
Dan de gloeiers checken of gewoon preventief vervangen als je toch aan de slag gaat, zo duur zijn ze niet. (Hoe oud zin ze inmiddels?)
Wellicht ringetje bij je brandstsoffilter maar minder waarschijnlijk omdat je bij hogere temps geen last hebt.
Bij een lekkage in je brandstofsysteem zou je er altijd last van moeten hebben, bij kou wel wat meer.
Dan de gloeiers checken of gewoon preventief vervangen als je toch aan de slag gaat, zo duur zijn ze niet. (Hoe oud zin ze inmiddels?)
Wellicht ringetje bij je brandstsoffilter maar minder waarschijnlijk omdat je bij hogere temps geen last hebt.
Bij een lekkage in je brandstofsysteem zou je er altijd last van moeten hebben, bij kou wel wat meer.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++