Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 verstuivers

vragen over de T4
Plaats reactie
RSwaalf
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2015, 14:27

T4 verstuivers

Bericht door RSwaalf »

Ik heb al geruime tijd foutmelding met mijn 2.5 TDI (blauw) 2003. Het begon met af en toe stotteren op de snelweg en vermogensverlies. Relais 109 vervangen maar probleem bleef terug komen, vooral het vermogensverlies wordt de laatste tijd steeds heviger. Rustig rijden gaat prima maar zodra ik het gas intrap voel ik hem inhouden. Ik heb hem laatst laten uitlezen en daaruit bleek foutcode 17653 ( Sensor Verstuivernaaldslag (G80) Kortsluiting aan Massa ) en 17654 (Sensor Verstuivernaaldslag (G80) onaannemelijk signaal). Ik maak uit forums op dat dit een bekend T4 probleem is. Vandaag de sensor doorgemeten 105 Ohm (das dus goed), ik heb alleen niet de kortsluiting naar massa doorgemeten (dom), misschien doe ik dat alsnog. Contacten en bedrading zien er goed uit, ik denk daarom dat het probleem in de sensor zit (257.000 km). Gezien mijn bus af en toe ook een beetje rookt en vage vettige spetterjes op de achterklep denk ik dat het geen kwaad kan de verstuivers te vervangen. Wie weet er een goed deskundig adres om dat te laten doen??
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: T4 verstuivers

Bericht door henkru »

Ik weet niet waar je vandaan komt misschien weet ik wel iemand.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
RSwaalf
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2015, 14:27

Re: T4 verstuivers

Bericht door RSwaalf »

Ik woon in Haarlem, dus een beetje in de buurt is wel handig, maar voor kwaliteit rij ik graag een stukje om.
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: T4 verstuivers

Bericht door henkru »

Nou dan is Ismet onze WJW huismonteur een optie voor je vele zijn je al voor gegaan.
Garage Ismet 023 5331182 of 06 53780581
Achterasweg KavelC 12 2141BN de Liede.

Suc6 je zal er geen spijt van krijgen.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 verstuivers

Bericht door Multivan Generation »

De verstuivers die je er in hebt zijn hoogstwaarschijnlijk van het merk Stanadyne en 1 traps verstuivers.
De onbelaste weerstand die je nu stationair (hiermee bedoel ik niet rijdend) gemeten hebt zou kunnen variëren(een hogere weerstand geven) als je rijdt.

De verstuivernaald hoogte sensor van de 88 pk versie geeft jammer genoeg wel vaker reden tot klagen met de symptomen die jijzelf reeds beschreef.
Zo'n nieuwe verstuiver is best prijzig en staat voor rond 350 a 360 euro te boek.
Ik heb er nog niet van gehoord dat het elektronische gedeelte in zo'n verstuiver gerepareerd kon worden.
Demonteren, naar een revisiebedrijf brengen en later weer monteren met nieuwe brandplaatjes (koperen O-ringen die goed afdichten) kun je wellicht zelf. Verstuivertrekker is bij sommigen te leen/te huur.
Dit zou toch wat geld besparen. Revisie van de 4 overige/andere verstuivers schat ik op rond de 430 euro excl btw in.
Dus reken vlot op 800 euro exclusief arbeid (om ze te (de-)monteren voor een setje gereviseerde verstuivers.

Er zijn dus voorbeelden en ook hier op het forum, van mensen die 102 pk verstuivers monteren.
De reden is zeker om het probleem met die verstuivernaald hoogte sensor niet/nooit meer te hebben.
Revisie van een 102 pk setje verstuivers is ook goedkoper..
Hiervoor is echter wel een software aanpassing nodig.
Zie ook een recent topic van Slopelrijder hierover.
Mocht je nog meer informatie willen hebben, stuur me dan even een PB.

Groetjes en succes.

Peter
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: T4 verstuivers

Bericht door slopelrijder »

RS; kijk op mijn projectblogje...
het de/monteren van de verstuivers is te doen, maar wissel je ze allemaal, dan is een brug wel handig...
eventueel heb ik wel een (zelfgemaakt)hulpstukje voor je te leen om de verstuivers makkelijker "los"te krijgen..
soort "slaggewicht" gemaakt van een oude verstuiverleidingmoer en een opgelast draadeindje/ring/moer

komt de vraag, hoeveel km's heeft je bus gereden met deze verstuivers????en altijd "hoog"in de toeren of niet.....

ik heb mijn 2traps uit england gehaald, maar dieselservice.nl in elst kan zowel 1 traps als 2 traps voor een redelijke prijs leveren, tegen inlevering van de oude...
Peter (multivan) heeft mij geholpen met de ecu aanpassing,(ivm de 2 traps) en de bus loopt echt veel beter/mooier!
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
RSwaalf
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2015, 14:27

Re: T4 verstuivers

Bericht door RSwaalf »

Bedankt allen voor jullie info en tips, hier kan ik wat mee.
Plaats reactie