Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

oeps. stukje koelvloeistofpijp van flens in blok gevallen

vragen over de T4
Spliffy
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

oeps. stukje koelvloeistofpijp van flens in blok gevallen

Bericht door Spliffy »

Goedemiddag allen,

na de oorzaak van mijn koelvloeistofverlies gevonden te hebben, stuit ik op het volgende probleem.
Het gaat hier om een T4 uit '92 met een AAB motor
Uit het blok komt aan de bestuurderskant een kunststof pijpje met een soort van t-stuk, waaraan dan aan beide kanten koelvloeistofslangen zitten. (voor een beter idee hoe het eruit ziet kun je googlen op 074121143D). Het kleinste stukje pijp dat het blok ingaat is precies op de rand afgebroken, en zit dus vast in het blok. Tot nu toe krijg ik het er met geen mogelijkheid uit. De binnendiameter is 18mm.
Heeft er iemand een idee of tip hoe ik t stukje eruit kan krijgen?

Alvast bedankt!

Groet, Siebe
Laatst gewijzigd door Spliffy op 15 mar 2015, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: pijpje (flens) koelvloeistof afgebroken

Bericht door Harry 341 »

Weet zo niet of je er bij kunt komen,maar wellicht binnenzijde met een klein ijzerzaagblaadje inzagen?
Denk dat ie dan wel los komt.
Grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Spliffy
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: pijpje (flens) koelvloeistof afgebroken

Bericht door Spliffy »

bedankt voor deze goede tip Harry, het heeft gewerkt en het grootste deel van t pijpje is eruit.
Alleen, door pech en n beetje onhandigheid is met het eruit halen er een stukje afgesprongen van ong 1 bij 1 cm en hoogstwaarschijnlijk het blok in gevallen. Is dit een probleem en als ja, hoe groot? Wat zou er allemaal los moeten om daar weer bij te kunnen?
Wederom alvast bedankt.
Spliffy
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: oeps. stukje koelvloeistofpijp van flens in blok gevallen

Bericht door Spliffy »

Ok, echt balen dit zeg. Eruit zuigen met stofzuiger is niet gelukt. Maarja t moet er wel uit. Ik zit nu aan doorspoelen te denken. Alleen vraag ik me af, van waar naar waar doorspoelen? Hoe heb ik de grootste kans dat het eruit komt? Ik denk zelf richting de waterpomp, maar weet t niet zeker. Als ik die los haal en dan aan de bestuurders kant van het blok, waar de flens zat, de tuinslang erop zet, spoelt het dan richting waterpomp? Of is er een andere slang die handiger/logischer is?

Of heeft iemand sowieso een beter idee ( :goodidea gevraagd )?
Alvast bedenkt!
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2367
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: oeps. stukje koelvloeistofpijp van flens in blok gevallen

Bericht door spyke »

Dit een idee?
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: oeps. stukje koelvloeistofpijp van flens in blok gevallen

Bericht door Harry 341 »

Dat is balen Siebe....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Spliffy
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: oeps. stukje koelvloeistofpijp van flens in blok gevallen

Bericht door Spliffy »

Zeker t proberen waard Spyke alleen
- is t stukje echt naar beneden en uit t zicht gevallen
- de plek sowieso al pittig bereikbaar
Twijfel dus n beetje aan m'n kansen, denk dat ze n stuk kleiner zijn dan in zo'n grijpautomaat op de kermis;). En daar win ik ook nooit wat. Maar wie niet waagt wie niet wint :jumpklap Zal ook de radiator naar voren halen dan
En mss dat ik n garage vind met zo'n grijpertje met camera en lampje? Dat zou ook helpen denk ik.

Iemand wellicht nog doorspoeltips?

Heb volgend weekend pas weer tijd om ermee verder te gaan, en verzamel graag zoveel mogelijk info en ideeën om dan zo voorbereid mogelijk van start te gaan. Ik sta open voor alle tips:)

Ik zal voor de volledigheid de situatie wat beter schetsen
Motor is dus AAB uit 92.
Het is de flens hier viewtopic.php?t=36984 zichtbaar, en dan de rechter op de foto in de post van herman744. Hier trouwens nog een handig plaatje met t blok erbij. En dan ondrrdeel nummer 12. http://autopartmaster.com/imgbank/cat/v ... t=E4C08C32 Deze zit op t blok net achter en iets lager dan de nokkenaspoelie die de brandstofpomp aandrijft. Bestuurderszijde van het blok. Ik ben er niet zeker van of de koelvloeistof hier t blok in- of juist uitgaat. Als ik het goed heb geinterpreteerd denk ik dat de koelvloeistof hier t blok ingaat, langs de cilinders naar de waterpomp. Maar dit kan ik mishebben hoor.
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2367
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: oeps. stukje koelvloeistofpijp van flens in blok gevallen

Bericht door spyke »

En laat ik dit stukje gereedschap vandaag tegenkomen in de Markthallen in IJsselstein vooor de prijs van € 1,00 :yes
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Spliffy
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: oeps. stukje koelvloeistofpijp van flens in blok gevallen

Bericht door Spliffy »

Da's niet duur Spyke. Neem aan dat je zo'n grijpertje bedoelt toch? Heb er ook een gevonden op t schip waar ik werk, dus die leen ik ff. En hard op zoek naar n endoscoop met n zo klein/kort mogelijk cameratje. Anders krijg ik m denk ik niet t hoekie om. Iemand wellicht een tip voor regio Utrecht of Franeker?
En ik leen n festool stofzuiger met superpowerzuigkracht :jump das ook nog wel n poging waard.
Doorspoelen zie ik niet meer zo zitten. Als dat niet lukt heb ik geen idee waar t stukje dan gebleven is en ben ik nog verder van huis...
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: oeps. stukje koelvloeistofpijp van flens in blok gevallen

Bericht door Herman744 »

Waar ik wel eens succes mee heb gehad is het volgende. Neem wat dichtband (te koop bij automateriaalzaak) wikkel dat om iets flexibels, maar wel iets waar je een beetje druk mee kunt zetten, misschien een rietje. Het is redelijk plakkerig spul waar zo'n stukje pijp makkelijk aan blijft plakken en op te tillen is. Mits je de bocht kunt maken in je blok. In mijn herinnering moet je eerst ongeveer 2,5 cm horizontaal en dan naar beneden. Ik weet niet hoe diep je omlaag moet en ik weet ook niet of ik dit berichtje wel moet sturen. Ik aanvaard geen aansprakelijkheid in geval van misgaan.
Ik voel je balen bij dit probleem.
Herman744
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: oeps. stukje koelvloeistofpijp van flens in blok gevallen

Bericht door Egbert&Manon »

Je zou een dun en flexibel slangetje aan je stofzuigerslang kunnen bevestigen.
Zo heb je de mogelijkheid om in het gat iets op te zuigen.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Spliffy
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: oeps. stukje koelvloeistofpijp van flens in blok gevallen

Bericht door Spliffy »

@Herman
wat verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid betreft geen zorgen. Ik ben baas over m'n eigen keuzes (en fouten) en heb deze wagen o.a. gekocht om er zelf aan te kunnen rommelen/van te leren:) Je tip klinkt goed, staat op de lijst:) Ook goed om te weten hoe het ongeveer loopt daarbinnen, dat heb ik nl nog nergens echt goed kunnen vinden. Toch leek er ook direct een (iig kleine ) ruimte onder het gat te zijn wat ik met m'n pink zo kon voelen. Ah, heb nu mooie site en foto gevonden. http://juergen-stein.com/wp-content/uploads/Zyl-061.jpg. neem aan dat die driehoekige/sleutelgatachtige gaatjes koelvloeistofkanalen zijn, en t de vraag is of t stukje daardoor is gevallen of niet. Hopen van niet dus, dat zou nasty zijn. Heb m nl ook gekocht om nog heerlijke vakanties in te beleven...en dan liever niet voor m'n eigen deur

@Egbert
ja, das ook een goed idee zeg. Nog niet eens om t op te zuigen misschien maar wel om vast te zuigen en er dan weer heel voorzichtig uit te trekken wellicht.

Bedankt allebei voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: oeps. stukje koelvloeistofpijp van flens in blok gevallen

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij zit er in het gat ook koelvloeistof, dus als je dat gaat opzuigen...
Doe het dan met een waterstofzuiger.. :knipoog

Hoe groot was dat stukje wat in je blok is gevallen?

En brak dat af in de cilinderkop of in het blok zelf?

Groeten Peter
Spliffy
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: oeps. stukje koelvloeistofpijp van flens in blok gevallen

Bericht door Spliffy »

Hoi Peter,
het stukje was zo'n 1 bij 1 tot max 1 bij 1.5 cm, en is in de cilinderkop gevallen. En mogelijk vanuit daar verder t blok in? Deze fotos http://juergen-stein.com/wp-content/uploads/Zyl-111.jpg http://juergen-stein.com/wp-content/uploads/Zyl-061.jpg laten het pijpje en de positie op de cilinderkop goed zien.
groet, Siebe
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: oeps. stukje koelvloeistofpijp van flens in blok gevallen

Bericht door Multivan Generation »

Tsja,
dat dát kunststof is :ie
Bij de latere modellen is dat aluminium.

Je kunt er mijns inziens niet bij.
Alleen als de cilinderkop er afgehaald wordt kun je mazzel hebben.

De gok nemen dat het te zijner tijd bij de waterpomp komt zou ik niet nemen.
Tsja, wat is wijsheid..
Ik zou het niet weten.
Wellicht bij een mondhygiënist een tandarts spiegeltje halen en er daarmee binnenin te koekeloeren?
Ik heb een soort van endoscoop camera thuis maar de bocht is te haaks denk ik..

Sterkte..
Plaats reactie