Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

California benzine of diesel?

vragen over de T4
Apieone
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mar 2015, 08:57

California benzine of diesel?

Bericht door Apieone »

Hallo allen,

Wij willen graag een T4 camper aan gaan schaffen. Ben nu aan het kijken naar een paar California Westfalia modellen uit 92/94. Belangrijke keuze is benzine of diesel, en daar ben ik nog niet helemaal uit. In verband met het groeiende aantal milieuzones in NL en Europa lijkt een benzine interessant. Met een verwacht aantal km per jaar van rond de 10.000 schijnt dit ook economisch redelijk goed te doen te zijn. Een diesel is naar mijn idee echter wel weer een motor die langer/meer km mee gaat.

Ik ben aan het kijken naar een 2.0 benzine euro 4 uit 94, deze heeft echter wel 3 ton op de teller. Mijn vraag is of dit een aanvaardbaar aantal km is voor een dergelijke bus of dat de kans groot is dat deze aan het einde van zijn latijn is.

Alternatief is bijvoorbeeld een 2.4 diesel uit 92 met 340.000 op de teller. Van een diesel weet ik dat, mits goed onderhouden, het aantal km niet zoveel uitmaakt. Hoe zit dat met een benzine?

Ik hoop dat iemand mij van wat informatie op dit gebied kan voorzien!
Laatst gewijzigd door Apieone op 18 mar 2015, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California benzine of diesel?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou beide diesels laten schieten,
te weinig vermogen en of te veel km's.

Benzine zou best wel eens een logische keuze in jouw geval kunnen zijn.

Reken dan wel met een realistisch verbruik van 1 op 6 :zwaai
Er zullen benzine rijders zijn die een beter verbruiks cijfer halen,
maar of die ook met een heel california interieur rond rijden is de vraag..

Succes met de afwegingen en de zoektocht.
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: California benzine of diesel?

Bericht door RichardK »

Ik heb redelijk onderzoek gedaan alvorens wij tot aanschaf van onze 2,5l 5cyl benzine California over gingen. Die van ons heeft een nagenoeg complete onderhouds historie en heb oa de distributie laten vervangen bij aanschaf. Er staat nu 325.000 km op de teller en ik ben er niet zo bang voor dat hij nu minder is qua onderhoud als een diesel met de zelfde kilometerstand. Tevens zijn een stukje stiller en net wat pitigger qua rijgedrag. Minder zuinig dat dan weer wel ik denk dat we met mijn rijstijl (vlot doorrijden) op een max van 1:6 1:7 uit gaan komen.

Ik wens je veel succes, geluk en leuke zoektocht

Richard
Life's What You Make it...
Apieone
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mar 2015, 08:57

Re: California benzine of diesel?

Bericht door Apieone »

Dank alvast voor jullie reactie!
Ik vond een tikfout in mijn bericht.. de eerste 2.0 is een benzine, de ander dus een diesel. Vandaar de vergelijkingsvraag. :)
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: California benzine of diesel?

Bericht door RichardK »

2.0 benzine ook laten staan.
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: California benzine of diesel?

Bericht door Pascal-141 »

Apieone schreef:Dank alvast voor jullie reactie!
Ik vond een tikfout in mijn bericht.. de eerste 2.0 is een benzine, de ander dus een diesel. Vandaar de vergelijkingsvraag. :)
de 2.0 benzine is een heel goeie motor ,maar komt helaas vermogen te kort om een Westfalia voort te slepen ... Nagenoeg geen koppel , en om nou steeds in toeren te gaan rijden is ook niet aan te raden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Apieone
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mar 2015, 08:57

Re: California benzine of diesel?

Bericht door Apieone »

Thanks! De genoemde benzine kwam ik toevallig tegen, maar verder zie ik bijna geen benzine's staan.

Ik zit overigens ook nog met een budget van onder de 10.000 wat helaas minder opties geeft. Ben er alsnog van overtuigd dat ik voor dit bedrag beter een VW T4 kan kopen dan een ander merk..

Bij diesels kom ik binnen dit budget voornamelijk 2.4's tegen met toch wel minimaal 3 ton op de teller. Is dat het overwegen waard volgens jullie?
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: California benzine of diesel?

Bericht door matje86 »

bij aanschaf 2 de hands , komt er bijna altijd achterstallig onderhoud kosten bij(dingen gaan nu eenmaal stuk na 20 jaar),dus doe i.v.m aankoop altijd een anwb keuring, kunnen verborgen gebreken naar boven komen(let wel reparaties aan t4 worden steeds duurder) :nuts
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Apieone
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mar 2015, 08:57

Re: California benzine of diesel?

Bericht door Apieone »

Thanks! Ik snap inderdaad dat bij een camper van deze leeftijd ook reparaties horen. Was wel van plan de bus te laten nalopen alvorens een aankoop te doen. Verder wil ik hem het liefst kopen bij een erkende vw camper dealer waar ik via een bekende terecht kom en zodoende wel meer vertrouwen heb in een eventuele aankoop dan bij een particulier.
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: California benzine of diesel?

Bericht door RichardK »

http://link.marktplaats.nl/m905701128

Hij heeft er een stuk of wat staan voor iets boven je budget. Bellen kan altijd en deze stond ook op onze lijst met bezochte camper dealers. Wij zijn uiteindelijk niet bij hem terecht gekomen omdat het bij ons eerste adres meteen raak was.

Koning Campers kwam aan de telefoon in ieder geval betrouwbaar over voor mijn gevoel. En nee ik heb geen aandelen daar. Wellicht met eventuele garanties inruil/geen inruil nog wel wat met de prijs te doen.

Tevens ben ik van mening dat aan VW bussen met deze leeftijden en kilometerstanden als er degelijk onderhoud is gepleegd ze er nog verrassend goed uit kunnen zien voor onder de 10.000 euro een goede vinden wordt lastig denk ik afhankelijk van jou wensen en staat natuurlijk. Misschien even doorsparen of toch iets meer uitgeven zodat je niet voor verassingen komt te staan. Maar dit is puur mijn mening

Nogmaals succes,
Richard
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: California benzine of diesel?

Bericht door Pascal-141 »

Ik zou er eentje gaan zoeken in Duitsland : veel groter aanbod en lagere prijzen dan in NL !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: California benzine of diesel?

Bericht door GoodOldDiesel »

Vanaf 19 jaar alleen kenteken kosten.
Oh ja en de kosten voor export kenteken.

Paar uitzoeken, op vakantie naar Duitsland en allicht ermee thuis komen
Gr.

Evert M
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: California benzine of diesel?

Bericht door Hella »

Kocht mijn T4 California van april 1991 eind november 2014.
2.4 diesel (AAB) met 300.000 km op de teller.
Complete onderhoudshistorie in een dikke map vanaf import uit Dld (april 1994) er bij.
Bijv was de distributie compleet vervangen bij 295.000 km.
Verder een fietsenrek achterop en zijluifel Omnistore.

Kreeg 3 maand garantie op motor en bak.
Dus gelijk er mee naar mijn boerderij in midden Frankrijk gereden.
En in middels al weer ruim 7000 km onder de wielen laten wegrollen.
Motor start altijd onmiddellijk zonder rook uit de uitlaat.
Olieverbruik ca 1 liter op de 2000 / 2500 km.
Heb wel gemerkt dat als ik 15W40 toevoeg het olieverbruik duidelijk minder is dan indien ik 10W40 er bij gooi.

Zelfs de trekkracht van de 2.4 diesel valt mij niet tegen. In heuvelachtig landschap rijdt hij vlot door.
In wat meer geaccidenteerd terrein heeft hij wat moeite. Bijv. de stijging achter Luik bij Tilf, en da's een behoorlijk steile, viel hij toch wel terug naar 60 - 70 km uur. Meer gas geven (maar ja je zit dan eigenlijk al op de 'plank') heeft absoluut geen nut. Met rustig / beheerst rijden hou je de zaak heel.
Wat mij nog wel uit eerdere ervaringen zorgen baart met een wat futloze VW diesel is of de motor alle inspanningen qua motortemperatuur wel aankan. Maw loopt hij bij zomers weer in de 'bergen' niet gemakkelijk warm, met alle gevolgen van dien. Met een schakelaar om de koelventilator aan het begin van de steile hellingen aan te zetten hoop ik dat probleem te tackelen.

De auto rijdt erg soepel en ik houd een kruissnelheid van 110 - 120 km /uur aan.
Verbruik 1:11.
Verder verkeert de auto in goede conditie.
Alleen lag de aanschafprijs wel (iets) boven jouw budget van € 10.000,--.

Kortom: volgens mij gaat het om het gepleegde onderhoud aan de auto eerder dan dat het aantal km's van belang is.

Succes met de zoektocht naar een auto die vrijheid brengt :jumpklap
Apieone
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mar 2015, 08:57

Re: California benzine of diesel?

Bericht door Apieone »

Dank voor alle reactie!

Fijn om zo'n een positief verhaal te horen Hella, dat geeft weer meer hoop in het vinden van een geschikte bus binnen ons budget. Uiteraard goed laten nalopen alvorens een aankoop te doen om zoveel mogelijk verassingen te voorkomen.

Ik laat het weten zodra we wat gevonden hebben.
Meer reacties over dit onderwerp zijn uiteraard nog steeds welkom! :)
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Re: California benzine of diesel?

Bericht door jornk »

Ik kocht mijn '91 2.4 diesel eind vorig jaar met ongeveer 248k kilometer op de teller. Via een particulier op Mp. Uiteraard eerst een (zeer) uitgebreide aankoopkeuring laten doen, zowel motorisch, de carrosserie als het campergedeelte. De uitkomst van deze keuring heb ik meegenomen in de onderhandelingen. Bij mij loonde dat, zelfs met ongeveer 2500 euro aan revisie/ reparaties kwam ik goed onder de 10k uit.

Succes met de aankoop en ga niet overhaast te erk :driveT4
Plaats reactie