Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het is weer zo'n dag.../pomptiming

vragen over de T4
Plaats reactie
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: wo mei 09, 2012 21:56
Locatie: Oldehove

Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door MrMillion » vr apr 03, 2015 15:12

Na erg blij te zijn met mijn nieuwe bus kon ik hem vandaag wel verbranden....

Starte wat zwaar dus ik dacht pleur er een nieuwe accu in. Hielp niet erg veel. Nu was dus de aansluiting op de startmotor helemaal gaar.

Sleutel 13 erbij en en en krak! Hele hoek uit de startmotor gebroken. Hier werd ik behoorlijk aggressief :). Vriendin kom even kijken en spreekt de helpende woorden 'jij hebt ook altijd wat he?' Fijn.... Hou ook van jou.

Dat werd dus startmotor demonteren. Alles ging mooi los. Totdat.. Drup drup drup. De stalen kvs leiding had ik het laatste zetje gegeven :s.

Nu hadden ze op de lokale sloop een startmotor gelukkig, kabel gefixed en een stuk slang, tixophalt en slangenklemmen om de lekkage houden de lekkage minimaal.

Na deze heerlijke dag ging ik de pomptiming checken aangezien hij nogal rauw klinkt en rookt bij stationair. Pendelt rond de 250! Das wel erg ver van de norm. Kan ik dit afstellen met de rollen en vagcom (vaker gedaan) of is dit simpelweg te veel?

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4192
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door sgsdebruijn » vr apr 03, 2015 15:15

dat kan je gewoon afstellen
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

Gebruikersavatar
René
Berichten: 5189
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:18
Locatie: Heerhugowaard gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Contacteer:

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door René » vr apr 03, 2015 18:18

Vermoed dat je die waarde niet goed krijgt zonder de nokkenas verstelling te gebruiken.
Is iets meer werk, maar resultaat zal zeker een stukje plezier geven.

Grtzzz René

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27249
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door Multivan Generation » vr apr 03, 2015 18:41

Zoals René al schreef,
de waarde van 250 is de maximale waarde die vagcom kan aangeven.
Dus de daadwerkelijke waarde kan ook richting de 300 of meer zijn.

Je zit dicht tegen het punt aan, dat hij daarop niet meer wil starten..

Succes met de werkzaamheden..

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4192
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door sgsdebruijn » vr apr 03, 2015 20:22

Die van mij stond ook op die waarde in het verleden, via de spanrol goed kunnen afstellen.
Maar verhaal van Rene en Peter klinkt aannemelijk
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: wo mei 09, 2012 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door MrMillion » vr apr 03, 2015 21:53

Welke kant moest ik de spanrol ook al weer opdraaien om hem vroeger te zetten? Dan weet ik dat alvast aangezien ik dus niet kan zien dat ik hem later draai..

Morgen eerst de koelwaterpijp maar lassen, die lekt nog iets teveel.

En of er nog niet genoeg fout ging... Sleutel van de blauwe (die van het weeken weggaat) brak af. Ik was er stellig van overtuigd dat de reservesleutel in de auto lag. Dus dc ruit eruit gewipt. Geen sleutel. Zat nog in een oude broek.... Wederom wees mijn vriendin me daar op

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27249
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door Multivan Generation » vr apr 03, 2015 22:32

vroeger is richting schutboard

MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: wo mei 09, 2012 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door MrMillion » za apr 04, 2015 21:55

Helaas niet aan de pomp toegekomen. Had eerst een offerte en daarna aan de buis begonnen.

Zaten 2 gaatjes in maar na goed onroesten kwamen er nog 4 te voorschijn. Precies onder de klemmen voor de kabelboom. Goed ontroest en er plaatjes op gelast. Niet ideaal maar had geen tijd om een nieuwe te bestellen. Eerste nieuwe gereedschap word een tang voor de slangenklemmen. Wat een ruzie had ik daar weer mee.

Verder heb ik nog ergens een lekstroom vermoed ik. Eergisteren een nieuwe accu gemonteerd maar die was na 2 nachtjes weer leeg. Multimeter moet een nieuwe zekering dus kan niet ff snel ampere's gaan meten maar met verwijderde radio en een 4w lampje tussen -pool en -kabel brand er niets. 'Hopelijk' zit het in mijn radio

MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: wo mei 09, 2012 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door MrMillion » za apr 18, 2015 17:57

Vandaag de pomptiming geprobeerd af te stellen.. Ze hadden de spanrol (nieuw) verkeerd gemonteerd. Het pennetje die hem op zijn plek houd zat niet in het groefje....

Na juist monteren gekeken maar krijg hem met de rollen niet lager dan 200 helaas.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 496
Lid geworden op: do feb 01, 2007 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door jos_br » za apr 18, 2015 21:01

MrMillion schreef:Vandaag de pomptiming geprobeerd af te stellen.. Ze hadden de spanrol (nieuw) verkeerd gemonteerd. Het pennetje die hem op zijn plek houd zat niet in het groefje....

Na juist monteren gekeken maar krijg hem met de rollen niet lager dan 200 helaas.
Tandwiel op de nokkenas verzetten.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM

MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: wo mei 09, 2012 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door MrMillion » za apr 18, 2015 22:58

Daar dacht ik ook nog even aan maar de babyfoon begon alweer te knipperen :). Hoeveel tandjes denk je dat ik hem moet verzetten?

Gebruikersavatar
René
Berichten: 5189
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:18
Locatie: Heerhugowaard gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Contacteer:

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door René » di apr 21, 2015 9:20

Je moet hem geen tandjes verzetten, maar het nokkenastandwiel ten opzichte van de nokkenas verdraaien.
Dan moet het goed komen.
Makkelijste is met twee man, een houdt de pomp poelie vast en de ander ff met luchtsleutel nokkenas bout los maken.
Brandstofpomp poelie iets verdraaien (wel de goede kant op) en nokkenastandwiel weer vast zetten.
Zo kun je hem mooi op tijd zetten.

Grtzzz Rene

Plaats reactie