Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door John_belushi »

Hallo,
Wij zitten thuis met een klein dilemma...
We hebben een T4 Westfalia Club, AAB 240000km op de teller uit 1994 (met keuken achterin, en hoogdak) juist deze indeling is wat we graag willen.
Nu zien we dat de bus roest begint te krijgen waar het wel eens kostbaar kan worden om te laten herstellen.
De wielkasten, beide dorpels en de dakgoot vertonen de tekenen en dan is dat waarschijnlijk het topje van de ijsberg.(roestberg)
Nu hinken we op drie gedachten:
1)- Niets doen en na een paar jaar afscheid nemen van deze bus.
2)- Alle roest laten vervangen door nieuw plaat werk en laten spuiten.
3)- Een T4 zoeken die jonger is en roestvrij en de inhoud van onze bus overzetten.

Ik vind het erg moeilijk in te schatten wat de kosten zullen zijn van nummer 2 en nummer 3 en tevens wat me te wachten staat bij het verplaatsen van de inhoud. En welke 'nieuwe' T4 er daarvoor geschikt zijn.. welk bouwjaar heeft nog dezelfde maten aan de binnenkant..??
Is er iemand die dit ook al eens heeft gedaan??
En het laten opknappen van onze huidige bus is er iemand die rondom Utrecht een adres heeft die dat goed kan inschatten en uitvoeren??

Ik verwacht geen concreet antwoord met een kosten plaatje maar is er mischien iemand die ook al eens voor deze keuze heeft gestaan??

Met vriendelijke groeten,
Jody
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Re: Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door jornk »

Ik ben ook benieuwd wat jullie ervaringen zijn...zie vergelijkbare signalen:)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door matje86 »

is geheel afhankelijk van de geld buidel,en of je :T44EVER wilt blijven rijden, ze gaan niet eeuwig mee , en met de milieu zones van de toekomst maar de vraag of je hem kan blijven rijden(kan je een boel zelf doen of ben je afhankelijk van de garage zie rekening onderhoud)
Bijlagen
mini.jpg
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door Hella »

Hoe erg = erg ?
Om de roestduivel echt te kunnen zien zal er toch eerst gedemonteerd / uitgeslepen moeten worden.
Als er serieuze dragende delen zijn aangetast (veiligheid !) dan wordt het een ander verhaal dan bij louter het plaatwerk rondom.
Alles is te repareren (restaureer zelf al meer dan 40 jaar oldtimers) maar tegen welke kosten?
Zou eens een ANWB keuring op de bus loslaten; kost niet al te veel en je hebt dan wel een goede basis om beslissingen te nemen.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door Icebox »

Uit ervaring. Zou ik een nieuwer model kopen.
Ik heb drie en een half jaar geleden de bus op laten knappen, grondig werk, niet grondig genoeg gebleken. Lang verhaal kort; roest kwam binnen een half jaar weer boven, viel nog onder garantie maar uiteindelijk pas na twee jaar dat het bedrijf er iets mee heeft gedaan. En nu, jaar na de tweede keer opknappen, weer roestvorming. Misschien valt er wat te zeggen over de werkwijze van het bedrijf of over de plaatsen waar ik met de bus geweest ben, ik weet het niet. Maar het doet me pijn om zoveel geld uitgegeven te hebben waarna je je bus toch weer langzaam ziet wegroesten.

Desalniettemin blijft dit een persoonlijke keuze die samen zal hangen met je gevoel, je vaardigheden en je portomonnee.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door Icebox »

Antwoord op je vraag over de kosten; 3000 euro voor het roestvrij maken, stukken inlassen en opnieuw spuiten. Dit is exclusief het dak geweest.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door Pascal-141 »

John_belushi schreef:
En welke 'nieuwe' T4 er daarvoor geschikt zijn.. welk bouwjaar heeft nog dezelfde maten aan de binnenkant..??
Is er iemand die dit ook al eens heeft gedaan??

Jody
De maten van de T4 zijn altijd hetzelfde gebleven tijdens de hele looptijd , vanaf '90 t.e.m. '03 , dus dat is geen probleem voor jou.

Ik zou alles overzetten (in de camperdelen nog goed zijn ,en het nog waard zijn om over te zetten ) in een jongere T4 , en ik zou er eentje nemen vanaf '99-'00 met een TDI motor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door Harry 341 »

Mijn mening...ga langs een echt goed schadebedrijf(je) waar ze hart voor de T4 hebben..en dat is geen ANWB...kost je alleen klauwen met geld.
Op afstand is hier geen zinnig woord over te zeggen...
Je kunt bijv. eens bij Ismet langs gaan..eerlijke raad krijg je zeker...er staat nu een camper met hoogdak die eigenlijk niet meer op de 2 poot brug kan...dan breekt ie...ook van 94..
Als het geen zin meer heeft weet je het zeker..
Foto is van mijn vorige 94 bus...ook wielranden dorpels etc.
grt.Harry
PS voor Sinja....we zijn het er wel over eens dat die knoeier in IJmuiden je gen.... heeft toch? :knipoog
Bijlagen
221924700_5_Ga4b.jpeg
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Re: Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door John_belushi »

Ik ga eerst eens naar de garagenist om te bepalen hoe groot de schade is.
Maar zoals ik de sfeer een beetje proef is het volgens mij het 'slimste' om een jonge T4 te zoeken..
2,5TDI motor? of is een 1,9TDI ook afdoende om de camper van zijn te plek te krijgen?

Enne nu zie ik het wel zitten om de inhoud van de bus over te zetten... maarre het hoogdak eraf halen en op de andere bus plaatsen.. zijn daar ervarings deskundige in?? of kan ieder camper bedrijf dat wel???

Groeten,
Jody
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door Harry 341 »

Ik denk dat een lege besteller met hoog dak wat prijs betreft toch leuker is dan een bus...
Grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door Pascal-141 »

John_belushi schreef:Ik ga eerst eens naar de garagenist om te bepalen hoe groot de schade is.
Maar zoals ik de sfeer een beetje proef is het volgens mij het 'slimste' om een jonge T4 te zoeken..
2,5TDI motor? of is een 1,9TDI ook afdoende om de camper van zijn te plek te krijgen?

Enne nu zie ik het wel zitten om de inhoud van de bus over te zetten... maarre het hoogdak eraf halen en op de andere bus plaatsen.. zijn daar ervarings deskundige in?? of kan ieder camper bedrijf dat wel???

Groeten,
Jody
een 1.9TDI is nooit gemaakt in een T4 . De 1.9 is een antieke TD , met 68pk . Is een goede , betrouwbare motor , maar je trekt er geen pannenkoek mee van tafel ... Met het extra gewicht van een camperinterieur moet je al een goeie hebben om 120km/u te kunnen aanhouden
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door arjanzevenaar »

hoi Jody,

Ik wil ook even reageren. Is en blijft een lastige keuze. Een complete restauratie gaat al gauw meer dan 10k kosten, (afhankelijk van wat je zelf doet). Dan zit je nog met de "oude" motor maar als je daar nu tevreden mee bent zou ik deze laten reviseren om kosten te besparen, een andere motor erin zetten kan altijd nog. Een "nieuwere" bus kopen is meestal de ellende kopen van andere, ellende klinkt erg negatief maar de bus die je wilt kopen is ook niet meer de jongste en zal zeker gebreken vertonen. De bus die je nu rijdt weetje wat de gebreken zijn en kom je dus niet voor grote verrassingen te staan. Als je de bus dan ook compleet reviseert kan je ook gelijk groot onderhoud meenemen en misschien enkele verbeteringen. Afhankelijk van je budget. Als het werk goed wordt uitgevoerd rij je in principe weer een nieuwe bus.
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Re: Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door John_belushi »

Hoi,
@Arjan heb jij soms ervaring met het laten herstellen van je bus??

Zoals al aangegeven twijfelen we behoorlijk over wat te doen..
Is er mischien iemand die een carroseriebouwen(plaatwerker) kan aanraden??
Het liefst rondom Utrecht..... dan gaan we beginnen met een prijkaartje daarvan..
En dan eens kijken welke kant op we moeten gaan..... herstellen... andere bus... met de tent op vakantie...

Groeten,
Jody
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
Gebruikersavatar
rradd
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 feb 2010, 14:05

Re: Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door rradd »

Gewoon opknappen zou ik zeggen. De Club is een bijzondere uitvoering en je weet nu wat je hebt. Het plaatwerk is makkelijk bij bv Winparts te krijgen. Afgelopen winter div plaatwerk ingelast. Kom anders ff kijken bij het ‘‘ zelfbouwweekend‘‘.
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wat te doen??? Opknappen? Inhoud verplaatsen? Niets?

Bericht door Multivan Generation »

rradd schreef:Gewoon opknappen zou ik zeggen. De Club is een bijzondere uitvoering en je weet nu wat je hebt. Het plaatwerk is makkelijk bij bv Winparts te krijgen. Afgelopen winter div plaatwerk ingelast. Kom anders ff kijken bij het ‘‘ zelfbouwweekend‘‘.
Wilde jij dat ook niet met die witte doen,
en heb je nu uiteindelijk een andere gekocht?
Plaats reactie