Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lage toeren vraagje van een beginner (2,4D, 1991)

vragen over de T4
Plaats reactie
Job
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 apr 2015, 08:07

Lage toeren vraagje van een beginner (2,4D, 1991)

Bericht door Job »

Sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van een T4 2,4D uit 1991, Westfalia California uitvoering.
Inmiddels heb ik de eerste 1500 km er op zitten. En nu op zich best tevreden. Olieverbruik lijkt bijna niks te zijn en hij rijd met gemiddeld 100km/u zo'n 1 op 11/12. Maar....

Nu heb ik wat vragen over de prestaties in de lage toeren. Ik merk dat hij bij lage toeren (1000 tot 2000 rpm) nogal schokkerig kan zijn. Ik heb altijd geleerd dat je met oude dieselbussen hoog in de toeren moet schakelen (dus lang door in de versnelling) en met redelijk wat gas op de koppeling moet rijden. Maar toch blijft het me opvallen dat als de toeren laag komen (op de toerenteller in het groen gestreepte vlak), hij begint te schokken, en soms ook een raar rammelend geluid maakt (alsof er een leeg blikje over straat rolt). Iemand enig idee wat dit kan zijn? En of en hoe ik dit kan verhelpen? Of hoort dit gewoon bij dit type motor?

Vandaag merkte ik opeens (na een rit van 200 km) dat hij in stationair erg laag in de toeren zat. Zo rond de 600 rpm ipv rond de 800 rpm die hij normaal in stationair loopt. Niet alleen klinkt dat niet heel lekker, ook gaat hij er nogal van trillen.
Nadat ik de bus thuis had geparkeerd heb ik hem een half uurtje rust gegeven. Toen ik weer startte bleef hij weer rond de 600 toeren lopen. Ik heb wat gas bij gegeven (in stationair), motor af gezet, weer gestart, beetje met het gaspedaal gespeeld, weer afgezet en weer gestart, enz. Na een paar keer bleef de toerenteller opeens op 0 hangen na de start. Toen ik gas gaf schoot hij weer omhoog, en daarna liepen de toeren opeens weer rond de 800 rpm in stationair. Heeft iemand enig idee wat dit probleem kan veroorzaken? En wat ik er aan kan doen?

Ik hoor graag van jullie.

Groet,
Job
Plaats reactie