Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Auto trilt bij ingeschakelde airco

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Auto trilt bij ingeschakelde airco

Bericht door Bertel388 »

Mannen, iets wat me al 10 jaar ergert maar ik eigenlijk toch een keer oplossen wil als het kan:

Bij ingeschakelde airco, trilt de wagen licht. Niet extreem hard maar net genoeg om je er aan te ergeren. De auto "siddert" als het ware iets. Trap ik het gaspedaal iets in, dan is het over maar dan loopt de auto te hard stationair. Ik kan het toerental dus niet vast naar dit niveau verhogen.

Heeft iemand een idee waardoor dit veroorzaakt kan worden? Trillingdemper/aandrijfpoelie kan het volgens mij niet zijn. Die is reeds 2 x vervangen maar dat had beide keren geen effect op dit trillen.

Bij uitgeschakelde airco is het trillen ook geheel weg. Het moet dus met de pomp/functioneren van het airco systeem te maken hebben. Pomp is 3 jaar geleden vervangen maar ook dat had geen effect op het trillen (had ik toen wel gehoopt :muur).

Kan het zijn dat ergens een regelaar net niet doet wat ie moet doen? Voorschakelweerstanden (voor onder de bumper) zijn beide in orde en ventilatorrelais (zwart langwerpig blok boven de linker koplamp) is ook ok.

Wat mij verder nog opvalt is dat de ventilatoren (of 1 ervan) soms wat lawaaiig is maar dat kan in mijn ogen niet het getril veroorzaken. Het trillen is direct weg nadat je de airco uitschakelt.

Wie kent dit "fenomeen" en kan me van info voorzien?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Auto trilt bij ingeschakelde airco

Bericht door Multivan Generation »

Wat voor motor?
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Auto trilt bij ingeschakelde airco

Bericht door Bertel388 »

2.5 TDI, 111kW, motorcode AHY, bouwjaar 2000.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Auto trilt bij ingeschakelde airco

Bericht door Multivan Generation »

okee,
als je de airco inschakelt, dan komt er een iets andere/verhoogde spanning op de multiriem.
Dit komt doordat de magneet koppeling bekrachtigd wordt en de pomp gaat draaien.
De 150 pk TDI heeft een andere multiriem spanner als de andere TDI.
Deze spanner wordt ondersteund door een soort van gasdruk veertje.

Deze willen wel eens de geest gaan geven.

Dit dempertje dus:
http://www.ebay.de/itm/Riemenspanner-Ke ... 234f60517b

Afbeelding

Dempertje los:
http://www.ebay.de/itm/Schwingungsdampf ... 20f79c5a9e

Mijn motivatie hiervoor:
je hebt het alleen als je de airco inschakelt.
De dynamo met vrijloop poelie kun je dan al uitschakelen want dan zou je het veel regelmatiger hebben.
Wat zit er allemaal op die multiriem?

Daarom denk ik dat gusdruk dempertje,
de aircopomp immers was al een aantal jaat terug vervangen..

Groetjes en succes

Peter
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Auto trilt bij ingeschakelde airco

Bericht door Bertel388 »

bedankt Peter, dit zou het kunnen zijn al heb ik deze spanner ook reeds 2 x vervangen. 1 x helemaal compleet, dus demper en gelagerd montagedeel en rol. Het oude gelagerde deel heb ik toen omgebouwd naar een naaldlagersysteem i.p.v. de rubber/staal lagering. Die liep toen ook erg stroef waardoor mijn idee was dat de spanner niet de tijd kreeg om te reageren op de riemspanningswisselingen. Die heb ik kort gemonteerd gehad maar ooit weer vervangen, waarom weet ik niet goed meer. Ik zal hem er nog eens onder bouwen. Ik heb er ergens foto's van maar weet niet goed waar, als ik ze vind zal ik ze plaatsen.

De poelie van de dynamo heb ik ook omgebouwd naar een vrijloop versie. Dat kan het inderdaad niet zijn.

Ik zal de demper van de multiriem nog eens kritisch bekijken. Die kun je niet testen toch? Olielekkage heb ik ooit ergens gelezen maar de demper zelf is niet veel meer dan een behuizing met een dikke veer erin. Of vergis ik me dan?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Auto trilt bij ingeschakelde airco

Bericht door Multivan Generation »

Weet ik niet, zou kunnen.
Gebruikersavatar
Gemberdraak
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:59
Locatie: Rotterdam

Re: Auto trilt bij ingeschakelde airco

Bericht door Gemberdraak »

Multivan Generation schreef:Weet ik niet, zou kunnen.
Dat is voor het eerst dat ik meemaak dat jij iets niet weet. Gelukkig ben je dus ook maar mens. Ik heb het wel op mensen. :kus xx
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Auto trilt bij ingeschakelde airco

Bericht door Oskar 725 »

Dempertje is met vloeistof, en gaat op den duur lekken en verliest dus spanning/demping. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Auto trilt bij ingeschakelde airco

Bericht door Bertel388 »

Dan maar weer een nieuw dempertje opsnorren. Zit nu een INA onder maar ik zie ook goedkopere versies voorbij komen, zie antwoord van MultivanGeneration hierboven met link naar Ebay. Iemand ervaring met andere merken?

Ebay aanbod ziet er op het oog hetzelfde uit als de INA versie. En de huidige INA versie heeft het (als ie echt lek is) ook maar 50.000 km uitgehouden in dit geval dus zo goed zijn die ook niet. Krijgen blijkbaar fors op hun nek bij draaiende motor.
Plaats reactie