Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

5e versn T4, versnbakoliewissel

vragen over de T4
Plaats reactie
plan & groen
Berichten: 16
Lid geworden op: zo dec 01, 2013 21:06

5e versn T4, versnbakoliewissel

Bericht door plan & groen »

Hallo,

Een tijdje geleden heb ik al geinformeerd naar een oliewissel voor de versnbak. Mijn 5e versn schiet steeds in z'n vrij. Las ergens dat het compartiment waar de tandwielen van 5e en achteruit zitten bij een T4 bij de normale hoeveelheid olie niet voldoende smering krijgen, waardoor op een gegeven moment de 5e hapert.
Door de olie tot helemaal aan de vulopening bij te vullen zou het euvel met de 5e kunnen overgaan, zonder de tandwielen te vernieuwen.

vraag: hoeveel olie moet er dan in totaal in de versnbak ? ( bij de wissel heb ik de bus waarschijnlijk niet horizontaal staan )

vraag : kan ik, net als bij carterolie, een oilsystemcleaner toevoegen vlak voor de wissel ? Bij de carterolie heb ik een tik in een pomp hiermee verholpen, zonder de pomp te reviseren/vervangen.

vraag : de gloeistiften moeten vervangen worden, 3 gaan er makkelijk, 2 zitten er ergens achter de brandstofpomp, heb ik een haakse sleutel nodig, of moet de brandstofpomp eraf ?

Groet, plan en groen

Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 987
Lid geworden op: za jan 13, 2007 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: 5e versn T4, versnbakoliewissel

Bericht door Pim 328 »

Als de vijfde versnelling er nu al continu uitspringt dan heb je weinig meer aan een toevoeging, omdat de tandwielen dan al beschadigd zijn.

Normaal is fabrieks voorgeschreven hoeveelheid olie afdoende, probleem doet zich voor als men te lang doorrijd met een lekkage, waardoor de olie onder het gebruikelijke niveau komt.
Ligt aan de versnellingsbakcode hoeveelheid olie is volgens mij tussen 1,9 en 2,3 liter ergens

Brandstofpomp hoeft er niet af voor de gloeibougie wissel. Wat voor een motor heb je erin liggen een 2.4 of 2.5 tdi.
Bij de 2.4 kun je het beste de verstuivers eruit halen. Ik gebruik zelf een gloeibougie sleutel met een kniestuk erin.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28250
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 5e versn T4, versnbakoliewissel

Bericht door Multivan Generation »

plan & groen schreef:Hallo,
Een tijdje geleden heb ik al geinformeerd naar een oliewissel voor de versnbak. Mijn 5e versn schiet steeds in z'n vrij. Las ergens dat het compartiment waar de tandwielen van 5e en achteruit zitten bij een T4 bij de normale hoeveelheid olie niet voldoende smering krijgen, waardoor op een gegeven moment de 5e hapert.
Dit geldt voor de versnellingsbakken met de achteruit links naast de eerste versnelling. Zoals jij het gesteld hebt, is het net even te kort door de bocht en te algemeen.
plan & groen schreef:Door de olie tot helemaal aan de vulopening bij te vullen zou het euvel met de 5e kunnen overgaan, zonder de tandwielen te vernieuwen.

vraag: hoeveel olie moet er dan in totaal in de versnbak ? ( bij de wissel heb ik de bus waarschijnlijk niet horizontaal staan )

vraag : kan ik, net als bij carterolie, een oilsystemcleaner toevoegen vlak voor de wissel ? Bij de carterolie heb ik een tik in een pomp hiermee verholpen, zonder de pomp te reviseren/vervangen.
Olie 75W-90 hoeveelheid ongeveer 2,5 a 2,6 liter zou voldoende moeten zijn. De oudere versnellingsbakken hadden 2,3 liter nodig.
Een systeem cleaner is weggegooid geld, kapot is kapot en blijft kapot (mocht dat aan de hand zijn)

groet Peter

koensch
Berichten: 406
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: 5e versn T4, versnbakoliewissel

Bericht door koensch »

ca 3 jaar terug een ruilbak laten plaatsen door autotech (dronten). Juist vanwege problemen met de 5e versnelling, vullen ze dit type bak af met 3L olie.

mij is op het hart gedrukt om dit zo te laten.

hoe ze het erin gekregen hebben verteld het verhaal niet..... Ik denk dat ze de auto scheef op de brug hebben gezet.

viewtopic.php?f=2&t=35639&p=244925&hili ... en#p244925
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +625.000km

plan & groen
Berichten: 16
Lid geworden op: zo dec 01, 2013 21:06

Re: 5e versn T4, versnbakoliewissel

Bericht door plan & groen »

Pim 328 schreef:Als de vijfde versnelling er nu al continu uitspringt dan heb je weinig meer aan een toevoeging, omdat de tandwielen dan al beschadigd zijn.

Normaal is fabrieks voorgeschreven hoeveelheid olie afdoende, probleem doet zich voor als men te lang doorrijd met een lekkage, waardoor de olie onder het gebruikelijke niveau komt.
Ligt aan de versnellingsbakcode hoeveelheid olie is volgens mij tussen 1,9 en 2,3 liter ergens

Brandstofpomp hoeft er niet af voor de gloeibougie wissel. Wat voor een motor heb je erin liggen een 2.4 of 2.5 tdi.
Bij de 2.4 kun je het beste de verstuivers eruit halen. Ik gebruik zelf een gloeibougie sleutel met een kniestuk erin.

Heb een 2.4, haal je de gloeibougies dan van bovenaf de motorkap eruit of van onderaf als de bodemplaat eraf is ?
Haal je dan alleen de leidingingkjes van de verstuivers eraf of het geheel?

busbart
Berichten: 443
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 20:19

Re: 5e versn T4, versnbakoliewissel

Bericht door busbart »

Nou, Ik wil niet zeggen dat de gloeibougies verwisselen makkelijk gaat, godallemachtig, wat een ramp, moet wel zeggen, ik heb niet van al die fancy gereedschapjes met knikkende en ratelende kopjes, maar een gewone steek en ringsleutelset en een gewone doppendoos.

vooral die achter de inspuitpomp, de meest rechtse Chaufferskant is een regelrechte ramp!

kon je wel zien ook, dat was nog steeds de eerste montage, en die bus had toch al meer als 400.000km ...
Groet, Bart

koensch
Berichten: 406
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: 5e versn T4, versnbakoliewissel

Bericht door koensch »

busbart schreef:
kon je wel zien ook, dat was nog steeds de eerste montage, en die bus had toch al meer als 400.000km ...
de mijne zijn ook nog origineel...... ik wacht gewoon af. Hoe merk je dat deze aan vervanging toe zijn?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +625.000km

Harry 341
Berichten: 10032
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: 5e versn T4, versnbakoliewissel

Bericht door Harry 341 »

Wacht maar tot het echt koud gaat worden......de eerste paar klappen kl.. lopen en dikke pluimen achter je...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.

Plaats reactie