Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wielarmen te breed, welke moeten wij hebben?

vragen over de T4
Plaats reactie
Mathy
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2015, 19:50

wielarmen te breed, welke moeten wij hebben?

Bericht door Mathy »

Hoi
Mijn broer moest voor de apk een aantal kogels en de schokbrekers voor vervangen, wij hebben op ebay een set gekocht met wielarmen, bovenste en onderste draagarm kogels en stuur kogels. Na het vervangen van de wielarm blijkt dat deze nieuwe armen ongeveer 1.5 cm breder zijn als de oude waardoor de wielen nu 5 graden te ver scheef staan. Doordat we de oude draagarmen er niet uit kregen, bouten waren volledig vast geoxideerd, hebben we deze door geflext, we hebben nu dus geen juiste armen. Wie kan ons vertellen welke de juiste armen zijn die wij nodig hebben en op welke T4's deze zijn ingebouwd.
De bus is een 1.9d van febr 1995 en is ingevoerd, hij heeft een zijdeur en een achterklep. type 70xa
Onderdelen zijn al deels niet meer verkrijgbaar bij volkswagen dealer.
Wie heeft de gouden tip
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: wielarmen te breed, welke moeten wij hebben?

Bericht door Harry 341 »

Wat bedoel je "wielarmen" ?...hetzelfde als draag armen?
Die zijn volgens mij en de leverancier allemaal gelijk....
Laatst gewijzigd door Harry 341 op 16 mei 2015, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: wielarmen te breed, welke moeten wij hebben?

Bericht door frank884 »

ik denk dat ze zoiets bedoelen??

http://www.ebay.de/itm/MAPCO-QUERLENKER ... 234124594b
boven

http://www.ebay.de/itm/MAPCO-QUERLENKER ... 25a6121def
onder

ik kan er genoeg van vinden
maar of er verschillende versie's van zijn gebruikt??? lijkt mij niet
uit een voorbeeld advertentie zoals 1e hieronder lees ik VW TRANSPORTER T4 70XB 70XC 7DB 7DW 70XA op 70 XA.B.en C alles het zelfde
http://www.ebay.de/itm/VW-TRANSPORTER-T ... 566054cbb4


http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... a&_sacat=0

http://www.ebay.de/itm/QUERLENKER-KIT-K ... 541b93bf19
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: wielarmen te breed, welke moeten wij hebben?

Bericht door Harry 341 »

De bouten van de onderste draagarmen zijn excentrisch....dus ze staan nu op de verkeerde stand....uitlijnen laten dan staan ze weer goed....
Caster/camber wordt hiermee afgesteld...
aanvulling...deze bouten moeten tot 1996 altijd vervangen worden....na 96 hoeft dat niet meer...
Grt.Harry
Laatst gewijzigd door Harry 341 op 16 mei 2015, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Mathy
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2015, 19:50

Re: wielarmen te breed, welke moeten wij hebben?

Bericht door Mathy »

Hoi
Bedankt voor de reacties, het gaat inderdaad om deze querlenker of ook wel draagarm.
Wij hebben vandaag een aantal sloperijen opgebeld en laten opmeten de afstand hart kogel tot hart rubber lager, overal waren deze te lang, dezelfde 38 cm die wij gekocht hebben op ebay, maar onze draagarm is 36 cm. Wij hebben ondertussen bij heuts één goede wielarm gevonden, maar snap nog altijd niet, wat het probleem is en welke wij moeten hebben, ook de dealer kon ons hier niet mee helpen, hij had het wel over een wijziging vanaf 1998.Bij heuts gaan ze maandag bellen voor de andere draagarm. maar zou zo graag weten wat aan deze auto nou fout is, en welke armen dit zijn.
Groetjes
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: wielarmen te breed, welke moeten wij hebben?

Bericht door Harry 341 »

Heb vanochtend ook met de chef werkplaats en de magazijnman van een grote dealer in Haarlem én in Alkmaar gebeld...die stonden met hun oren te klapperen...volgens hun is er maar 1 type...
Ben wel zeer benieuwd hoe dit afloopt..
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: wielarmen te breed, welke moeten wij hebben?

Bericht door Harry 341 »

Net even Ismet gebeld....de draagarmen van de 2,5 zijn inderdaad 2 cm langer dan van de 1.9 modellen...dus je hebt de verkeerde...
Blijkt dus toch weer dat de dealer....tja..
grt.Harry
Bijlagen
IMG_2509 - kopie.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: wielarmen te breed, welke moeten wij hebben?

Bericht door dijk »

Tot en met chassisnr 70T199999 (grote modelupdate medio1996) zijn ze idd korter, zelf ooit nagemeten.
Dus een 1.9 kan denk ik korte en lange draagarmen hebben en een 2.5 heeft altijd lange armen.

Fijn dat de dealer zo behulpzaam is....

Advertenties op ebay zijn zééér misleidend, klopt vaak geen hol van, kijk maar naar t plaatje
Naamloos1.jpg
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wielarmen te breed, welke moeten wij hebben?

Bericht door Pascal-141 »

Harry 341 schreef:Net even Ismet gebeld....de draagarmen van de 2,5 zijn inderdaad 2 cm langer dan van de 1.9 modellen...dus je hebt de verkeerde...
Blijkt dus toch weer dat de dealer....tja..
grt.Harry

Verkeerde info , Harry... wat Ismet zegt klopt niet , ik heb al draagarmen en subframes gewisseld van 1.9 en 2.5 ... Er zit geen verschil bij de motortypes , wél bij bouwjaar.

De draagarmen zijn gewijzigd vanaf 96 toen zowat alles gewijzigd werd aan de T4.
Bij het oude model (91-95) was de spoorbreedte ook anders , vandaar dat dan ook de andere velgen met andere ET gekomen zijn vanaf 96.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: wielarmen te breed, welke moeten wij hebben?

Bericht door Harry 341 »

Is dat dan ook het moment dat de bouten niet meer gewisseld hoefden?
Wel mooi dat jij reageerd....ik heb er maandag een paar wat te vertellen... :yes :knipoog
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wielarmen te breed, welke moeten wij hebben?

Bericht door Pascal-141 »

Harry 341 schreef:Is dat dan ook het moment dat de bouten niet meer gewisseld hoefden?
Wel mooi dat jij reageerd....ik heb er maandag een paar wat te vertellen... :yes :knipoog
Yep , vanaf 96 is er heel wat gewijzigd , zoals bvb de pendelsteun is er vanaf 96 pas gekomen , voordien was het gewoon een rubber motorsteun-achtige .
En véél andere dingen , zoals de geschroefde spatborden vooraan , centreerpinnen in de schuifdeur , de digitale km teller , de achterbumper uit 1 stuk , de motorkapscharnieren , enz enz , en vanaf 96 is bvb ook de blanco uitsparing voor de schuifdeurrail links verdwenen ... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Mathy
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2015, 19:50

Re: wielarmen te breed, welke moeten wij hebben?

Bericht door Mathy »

Hoi heren
Ik ben er nog niet helemaal uit moet, maar het is nu dus wel duidelijk dat wij het type moeten hebben van 1991/1995 "Bij het oude model (91-95) was de spoorbreedte ook anders", ik vind het wel heel erg irritant dat een volkswagen dealer hier geen fatsoenlijke informatie over heeft, wij hebben 20 min gezocht in de computers en niemand wist iets hiervan.
En ja, als de dealers het al niet weten, staat het natuurlijk ook verkeerd bij de verschillende verkopers bij e-bay.
Heren bedankt, ik weet niet genoeg, maar weet wel waar de fout zit.
Gebruikersavatar
rradd
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 feb 2010, 14:05

Re: wielarmen te breed, welke moeten wij hebben?

Bericht door rradd »

Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
Plaats reactie