Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dieselmotor vervangen door benzinemotor met behoud van automaat

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
transporterfun
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:00

dieselmotor vervangen door benzinemotor met behoud van automaat

Bericht door transporterfun »

Beste Weetjewellers,

Ik heb (dus) een T4 2.5 TDI Automaat. Vanwege de toenemende milieudruk en het ontstaan van milieuzones (heb ik al een andere topic over gestart hier op WJW) bestaat de kans dat ik mijn busje uit 2000 niet meer mag berijden en ik gebruik hem dagelijks. Nu vraag ik me af of ik de dieselmotor zou kunnen vervangen door een benzine-exemplaar waarbij ik mijn automaat behoud. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?
Alvast bedankt voor jullie reacties! :werkaanT4
No fun like transporterfun!
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: dieselmotor vervangen door benzinemotor met behoud van automaat

Bericht door MrMillion »

Jij hebt als het goed is een DXS bak. Deze zie ik zo niet op t4 wiki ook gemonteerd op benzine motoren.

Het boutwerk zal geen probleem zijn aangezien er maar 1 type is. De aansturing daarentegen zal wel verschillend zijn.

De ombouw (blok) zelf zal wel meevallen maar ik vermoed dat je ook een andere computer, tellerunit en kabelboom moet hebben plus dan nog het vervangen/aanpassen van de aansturing van de automaatbak.

Je 'oude' tdi motor vang je toch zo maar 1000 voor dus dat geeft je nog wat financiele ruimte ;)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: dieselmotor vervangen door benzinemotor met behoud van automaat

Bericht door Pascal-141 »

Indien je de motor gaat wisselen naar benzine , dan moet je ook de versnellingsbak mee vervangen , dat zal jou heel wat grijs haar besparen .
Onderschat het werk niet dat er komt bij kijken , bij zo'n ombouw ... Zoals Mr Million al zei : je dient niet alleen de motor en versnellingsbak te vervangen , maar ook de hele kabelboom met ECU ,tellerunit , uitlaat , alsook de wijzigingen aan de brandstoftank ( de benzinepomp zit in de tank bij de benzineversies) (misschien is de hele tank wel anders opgebouwd , weet ik zo niet)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: dieselmotor vervangen door benzinemotor met behoud van automaat

Bericht door MrMillion »

Gezien wat ik en Pascal zeggen is het als je echt naar benzine wil, verstandiger om deze bus te verkopen en een benzine terug te kopen. Kans is dan ook groot dat het je niks kost aangezien een tdi toch wel aardig wat geliefder is dan een benzine.
Plaats reactie