Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

vragen over de T4
Seb
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jul 2015, 09:29

Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Seb »

Beste T4 rijders, maar weer een vraag over schokdempers.

Mijn vrouw en ik hebben vorige week onze eerste T4 gekocht: Multivan uit 2000 met een ACV motor en 250.000km, handgeschakeld. Hij heeft een hefdakje (Atrion) en een keukenblokje ipv een van de verwijderbare fauteuils op de 2e zitrij en verder natuurlijk de grote 3-persoons bedbank achterin.
Nou heb ik geen ervaring met het rijden in een T4, maar ik vind dat hij ongelofelijk duikt in de bochten, met name bij korte bochtjes in de bebouwde kom en lange snelle bochten op de snelweg met 120km/h lijkt hij liever rechtdoor te willen en de buitenste hoek (voorzijde) duikt behoorlijk naar beneden. Verder deint hij ook wat na bij drempels e.d.
Voor zover ik kan beoordelen is de bus niet verlaagd en zitten er volgens mij ook nog de originele dempers onder.
Nou zullen de dempers na bovengenoemd kilometrage wel op zijn. Vervangen dus en dat wil ik zelf doen.
Ik heb bij mijn vorige en huidige Audi’s goede ervarigen met Sachs dempers en wil deze ook voor de bus weer aanschaffen, temeer daar VW af fabriek ook Sachs gebruikt. Ik begrijp dat ik kan kiezen voor standaard dempers en versterkte.
Aan jullie de vraag of ik zonder problemen de versterkte versie kan nemen bij de standaard veren of dat je dan eigenlijk ook de versterkte veren moet hebben? Levert dit geen snellere slijtage op aan de dempers?
En verder: zijn de versterkte dempers qua comfort niet te hard voor deze bus (ledig gewicht met 6 zitplaatsen 1960kg)?

Alternatief zou ik nog voor Bilstein B6 kunnen kiezen, maar daar lees ik voor wat betreft duurzaamheid wisselende ervaringen over. Staan die qua demping eigenlijk gelijk aan de versterkte Sachs?

Ik heb al op NL en D fora zitten zoeken, maar kan het antwoord op mijn specifieke vraag niet vinden.

Voor het verbeteren van de stabiliteit zou ik er natuurlijk nog een stabilisatorstang achter en een dikkere voor in kunnen bouwen, maar dat is dan wel weer een kostbaar klusje.

Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden.


Grt
Sebastian
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Multivan Generation »

Hallo,
Schokdempers ingedeeld qua hardheid:
-origineel VW (sachs)
- Bilstein B4
- Bilstein B6
- rode Koni (valt over te discussiëren)
- Sachs vervangings dempers (versterkt voor campers).

Zelf vervangen is goed te doen, zie ook hier voor wat hulp: linkje
Denk er ook aan om stabilisator stang rubbers en zogenaamde koppel stangetjes meteen mee te vervangen, en de rubber ringen die bovenop de voorschokdempers zitten hebben ook invloed.

Groeten en veel plezier er van..

Peter
Seb
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jul 2015, 09:29

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Seb »

Hoi Peter,

Dank voor je snelle reactie.
Zelf vervangen topics had ik inderdaad al gezien, ziet er niet heel moeilijk uit, moet op de oprit lukken lijkt me.
Maar ik kan dus zonder problemen versterkte/hardere dempers icm de normale vering gebruiken?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Pascal-141 »

Seb schreef: Maar ik kan dus zonder problemen versterkte/hardere dempers icm de normale vering gebruiken?
Ja, dat kan , is geen probleem .

Ik kan de Sachs Heavy Duty (de versterkte dus) aanraden . Ik heb ze zelf ook , en ben er heel tevreden over.
Ik heb op mijn andere T4 de Bilstein B6 zitten , maar ik geef de voorkeur aan de Sachs . (Ze gaan ook langer mee dan de Bilsteins)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Seb
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jul 2015, 09:29

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Seb »

@Pascal-141
Of de dempers hard of minder hard aanvoelen heeft ook te maken met de massa/belading van de bus. Onder welke bus gebruik jij ze?
Een California is door zijn opbouw vaak al erg zwaar en hoog en heeft dan ook stevigere dempers nodig. Zo zwaar als een california zal mijn Multivan niet zijn.
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door henkru »

Multivan Generation schreef:Hallo,
Schokdempers ingedeeld qua hardheid:
-origineel VW (sachs)
- Bilstein B4
- Bilstein B6
- rode Koni (valt over te discussiëren)
- Sachs vervangings dempers (versterkt voor campers).

Zelf vervangen is goed te doen, zie ook hier voor wat hulp: linkje
Denk er ook aan om stabilisator stang rubbers en zogenaamde koppel stangetjes meteen mee te vervangen, en de rubber ringen die bovenop de voorschokdempers zitten hebben ook invloed.

Groeten en veel plezier er van..

Peter
- rode Koni (valt over te discussiëren) Hoezo? ik heb ze er al jaren onder en bevalt prima.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Pascal-141 »

Seb schreef:@Pascal-141
Of de dempers hard of minder hard aanvoelen heeft ook te maken met de massa/belading van de bus. Onder welke bus gebruik jij ze?
Een California is door zijn opbouw vaak al erg zwaar en hoog en heeft dan ook stevigere dempers nodig. Zo zwaar als een california zal mijn Multivan niet zijn.
De Bilsteins heb ik al onder een "lege" Transporter gehad , onder een Multivan II , en onder een zware California .
Ik heb al met allerlei schokdempers getest : originele Sachs , Monroe Van Magnum , Koni rood ,V-maxx , Bilstein B4 , Bilstein B6 en Sachs Heavy Duty .

De Monroe Van Magnum heb ik er na 2 weken terug onderuit gehaald , die waren een echte ramp , voelden nog "slapper" aan dan de originele Sachs die al 150.000km gelopen hadden . Bilstein B6 is goed , maar ze gaan sneller kapot dan de Sachs HD , vooral bij heel warm weer en op slechte weg durven de Bilstein B6 de geest geven . De Sachs HD is er beter tegen bestand .
De Bilstein B6 set zit nu amper 40.000km onder mijn California , en ik ga ze tijdens de winter vervangen door de Sachs HD , want ze beginnen te "slap" aan te voelen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door henkru »

Pascal-141 schreef:
Seb schreef:@Pascal-141
Of de dempers hard of minder hard aanvoelen heeft ook te maken met de massa/belading van de bus. Onder welke bus gebruik jij ze?
Een California is door zijn opbouw vaak al erg zwaar en hoog en heeft dan ook stevigere dempers nodig. Zo zwaar als een california zal mijn Multivan niet zijn.
De Bilsteins heb ik al onder een "lege" Transporter gehad , onder een Multivan II , en onder een zware California .
Ik heb al met allerlei schokdempers getest : originele Sachs , Monroe Van Magnum , Koni rood ,V-maxx , Bilstein B4 , Bilstein B6 en Sachs Heavy Duty .

De Monroe Van Magnum heb ik er na 2 weken terug onderuit gehaald , die waren een echte ramp , voelden nog "slapper" aan dan de originele Sachs die al 150.000km gelopen hadden . Bilstein B6 is goed , maar ze gaan sneller kapot dan de Sachs HD , vooral bij heel warm weer en op slechte weg durven de Bilstein B6 de geest geven . De Sachs HD is er beter tegen bestand .
De Bilstein B6 set zit nu amper 40.000km onder mijn California , en ik ga ze tijdens de winter vervangen door de Sachs HD , want ze beginnen te "slap" aan te voelen .
En Koni rood wat is daar je ervaring mee.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Multivan Generation »

henkru schreef:
Multivan Generation schreef:Hallo,
Schokdempers ingedeeld qua hardheid:
-origineel VW (sachs)
- Bilstein B4
- Bilstein B6
- rode Koni (valt over te discussiëren)
- Sachs vervangings dempers (versterkt voor campers).

Zelf vervangen is goed te doen, zie ook hier voor wat hulp: linkje
Denk er ook aan om stabilisator stang rubbers en zogenaamde koppel stangetjes meteen mee te vervangen, en de rubber ringen die bovenop de voorschokdempers zitten hebben ook invloed.

Groeten en veel plezier er van..

Peter
- rode Koni (valt over te discussiëren) Hoezo? ik heb ze er al jaren onder en bevalt prima.
Er valt over te discussiëren of je ze, qua hardheid tussen B4 en B6 inschaalt,
of tussen B6 en Sachs vervangings dempers.
Seb
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jul 2015, 09:29

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Seb »

Ik ga dan maar eens aan de slag met de Sachs HD dempers en kijken hoe dat bevalt.
Meteen maar de rubbers van de dempers en ook de rubbers van de koppelstangen mee vervangen.
Vraag me alleen af of ik dan ook de vierkante rubbers die om de torsiestaaf zitten ook maar meteen mee moet nemen? Hoe kan ik zien of die aan vervanging toe zijn? Zijn alleen droogtescheurtjes al voldoende aanleiding?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Pascal-141 »

henkru schreef: En Koni rood wat is daar je ervaring mee.
Dat ze na verloop van tijd steeds "stijver" worden , zodanig zelfs dat het lijkt alsof ze vast komen te zitten.
Misschien hebben anderen er meer geluk mee .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Erdem50 »

Rijdt ook met de versterkte Sachs onder T4 california, zware jongen dus. Ben er zeer over te spreken, ook toen afgelopen zaterdag het waaide als een malle en de bomen omvielen. Helemaal geen last als voorheen met de orginele (wel versleten) multivan dempers. Kan het alleen maar aanraden.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Bikeman »

Heeft iemand de bestel nummer van de Sacks HD bij de hand?
Kan veel dempers vinden maar niet echt de juiste.
Voor een T4 california 2.5 TDi van 2001

Alvast bedankt

Ab
Seb
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jul 2015, 09:29

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Seb »

Je kunt het hele gebeuren zelf zoeken. Sachs/ZF heeft een mooie webcat die vrij toegankelijk is:
https://webcat.zf.com/
HD schokdempers voor: 105 819
HD schokdempers achter: 105 820
Ik heb ze voor een hele nette prijs hier besteld: www.auto-onderdelen24.nl, scheelde ca 100 euro op de totaalprijs van 400,- (dus maar 300 betaald). Bij sommige winkels of de onderdelenhandel om de hoek zijn ze soms wel 160,- per stuk!
Werd binnen een dag verzonden (moet ze nog ontvangen). Eerder bij deze winkel ook Sachs super touring dempers besteld voor mijn A4, toen ook snelle levering, originele verpakking en labels van Sachs met hologram.

Voor zover ik kan zien (foto van sachs), zitten de rubbers op de zuigerstang er al standaard bij. Die hoef je dus niet apart bij VW te gaan bestellen. Maar 100% zeker weet ik dat niet. Zal het even posten als de zaak geleverd is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Keuze schokdempers Multivan normaal of versterkt

Bericht door Multivan Generation »

Seb schreef:Werd binnen een dag verzonden (moet ze nog ontvangen).
Het wordt dan wel binnen een dag gelabeld als verzonden,
maar het wordt wel geleverd vanuit Berlijn, Duitsland.
Dus levering kan gerust een week duren..
Plaats reactie