Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aardlek schakelaar controle

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 748
Lid geworden op: wo jun 16, 2010 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Aardlek schakelaar controle

Bericht door HenkK »

In de meeste campers is de 230 volt aansluiting beveiligd met een aardlekschakelaar. Een zekering automaat is er meestal niet aanwezig, omdat de selectiviteit t.o.v. de paalaansluitng gewaarborgd moet zijn. Als de paalaansluitng 6 Amp. zou zijn moet je daar onder zitten met b.v. 4 Amp.

In de laders die op de 230 volt aangesloten worden zitten glaszekeringen (2 x 2.5A in de 2169.00 en 1x3.15A in de 2160.01 en hoger) om de primaire kant te beveiligen en een 15 Amp. glaszekering aan de 12 V zijde. In de laders die nu nieuw geleverd worden zitten zelfherstellende printzekeringen. ( Die komen nu ook al regelmatig binnen met andere problemen)

De beveiliging is echter in de 2169 serie niet optimaal. De eerste ontstoorcondensator (RIFA of WIMA) staat rechtstreeks over de voedingsspanning. Dus voor de zekeringen. In de loop de jaren gaan deze elektrische lekken. Dit hersteld en gebeurt nog weer eens en door veroudering knalt het ding eruit.

De reden dat de zekeringen niet voor de Condensator zitten moet gezocht worden in de optredende piek stroom bij inschakelen.

Ik heb metingen verricht om de optredende lekstroom te bepalen (>10mA en 30mA) en deze waardes worden ruimschoots overschreden en dan zou je verwachten dat de aardlekschakelaar in werking zou treden en in sommige gevallen gebeurt dat niet.

Dus controleer met een zekere regelmaat of de aardlekschakelaar wel uitschakelt met het testknopje

Dit geldt ook voor de thuis situatie en de fabrikanten adviseren niet voor niets dit elke maand uit te voeren, ook om te voorkomen dat de contacten vast gaan zitten.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2054
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aardlek schakelaar controle

Bericht door Hanz »

Goede tip, ga het meteen doen. Bedankt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

repelsteeltje
Berichten: 1224
Lid geworden op: zo mar 22, 2009 20:41

Re: Aardlek schakelaar controle

Bericht door repelsteeltje »

Ffe op doorgaan.

Een aardlek meet stroom die wegvloeit uit het circuit. De 30ma dus. Dit wegvloeien is naar aarde, in ieder geval uit het fase/nul cirquit. In het geval van een lekkende ontstoringscondensator is deze inwendig lek en wordt eenvoudig weg een gebruiker met weerstand. Hij wordt heter en heter. Weerstand wordt al lager. En uiteindelijk de bekende knal met rook en odeur de electronique

Een aardlek schakelaar beschermt hier niet voor. Ding is in een bus met een zwevend potentiaal toch al discutabel.

Om te voorkomen dat een condensator of spoel teveel trekt bij opstart kan hij in seie gezet worden met een ntc weerstand

jan2009
Berichten: 5199
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Aardlek schakelaar controle

Bericht door jan2009 »

repelsteeltje schreef: Ding is in een bus met een zwevend potentiaal toch al discutabel.
Naar mijn idee wordt om deze reden wel vaker een aardlekschakelaar toegepast.
En dan gaat het bv wel om het 230 V circuit achter bv een 12 --> 230 v omvormer.

Los van een paalaansluiting.
Dus geen goede aarde aanwezig.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

repelsteeltje
Berichten: 1224
Lid geworden op: zo mar 22, 2009 20:41

Re: Aardlek schakelaar controle

Bericht door repelsteeltje »

Wat uit een omvormer komt bijt je niet, tenzij je beide draden te pakken neemt. Is een zwevende bron, galvanisch gescheiden van je buschassis. Zelfde idee als een 1:1 veiligheids scheiding trafo voor een aquarium.

Gaat een aardlekschakelaar niets aan toevoegen.
stel je bij de aarde (veiligheid???) Van een paalaansluiting niet teveel voor. In nederl. Zal het nog wel gaan. In buitenland is aarde omtechnische redenen bij voorbaat al een probleem... komen vaak niet verder dan de nul er aan knopen.

Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 748
Lid geworden op: wo jun 16, 2010 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Aardlek schakelaar controle

Bericht door HenkK »

Misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd.

De laders worden getest voor en na revisie met een Fluke 6500 apparaat tester. Voor de revisie meet ik vaak lekstromen > dan toegelaten. Dan zou de aardlekautomaat in de auto dus uit moeten schakelen. En ook een aantal keren in een camper
vastgesteld dat deze niet uitschakelde.

@ Repelsteel. De laders hebben alle een inrush NTC en over het nut en de werking van aardlekbeveiliging in mobiele toepassingen is al heel veel geschreven, maar daar ging het niet over. Het lijkt mij verstandig.

http://www.fluke.com/fluke/nlnl/Draagba ... ?PID=77935
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl

Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4117
Lid geworden op: do jan 11, 2007 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Aardlek schakelaar controle

Bericht door Henk-1 »

Je zou zelf ook een lamp kunnen monteren van 10W aan een stekker.
De lamp aansluiten op de fase en aarde .
P=UxI
10=230xI
I=10/230
I=43,4mA
Dan zou de aardlek moeten trippen van 30mA
Groetjes webmaster Henk-1 :wjw VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

Egbert&Manon
Berichten: 5383
Lid geworden op: za jan 13, 2007 14:36
Locatie: Onder de rook van Joure

Re: Aardlek schakelaar controle

Bericht door Egbert&Manon »

Dan zou die moeten gaan.......

Als hij niet gaat, staat je bus onder spanning.
Wees dus voorzichtig hiermee!
Ik heb een nieuwe telefoon. De oude is gezakt voor zijn zwemdiploma

repelsteeltje
Berichten: 1224
Lid geworden op: zo mar 22, 2009 20:41

Re: Aardlek schakelaar controle

Bericht door repelsteeltje »

HenkK schreef:Misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd.

De laders worden getest voor en na revisie met een Fluke 6500 apparaat tester. Voor de revisie meet ik vaak lekstromen > dan toegelaten. Dan zou de aardlekautomaat in de auto dus uit moeten schakelen. En ook een aantal keren in een camper
vastgesteld dat deze niet uitschakelde.

@ Repelsteel. De laders hebben alle een inrush NTC en over het nut en de werking van aardlekbeveiliging in mobiele toepassingen is al heel veel geschreven, maar daar ging het niet over. Het lijkt mij verstandig.

http://www.fluke.com/fluke/nlnl/Draagba ... ?PID=77935
De fluke ken ik. Is het neusje van de zalm. Als die lekkage naar aarde geeft dan is dat op zeker zo. Uit je eerste post haalde ik dat de condensator zou lekken. Het kan net zo goed de trafo zijn die op isolatieweerstand nat gaat.

Wat de aardlek aangaat. Idd even testen kan geen kwaad

Als je twijfel hebt over de aardlek of zijn controleschakeling dan is de remedie een inductief belaste duspol tussen fase en aarde zetten. Die trekt exact 30 ma en moet hem doen uitschakelen.

Plaats reactie