Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motorvermogen "kwijt..."

vragen over de T4
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 496
Lid geworden op: do feb 01, 2007 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door jos_br » za aug 15, 2015 20:25

kokkie schreef:Gewoon even uit laten lezen.
Een 2,5 tdi 102pk die "op" is lijkt me sterk bij zo'n kilometerstand.
Wij hebben ook een soortgelijk probleem gehad het afgelopen jaar. Lmm en n75 vervangen, maar nogsteeds niet al het 'geweld' terug wanneer je het gas plankt. Voor twee weken terug uit laten lezen/gereset en de bus was weer de oude! :jump
Wij hebben een 2.5tdi ACV+ met 297 500km

Mvg
Dan moet er toch ook iets mechanisch gedaan zijn, alleen resetten gaat geen beter presterende motor opleveren.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM

kokkie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma aug 11, 2014 21:42

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door kokkie » za aug 15, 2015 20:38

jos_br schreef:
kokkie schreef:Gewoon even uit laten lezen.
Een 2,5 tdi 102pk die "op" is lijkt me sterk bij zo'n kilometerstand.
Wij hebben ook een soortgelijk probleem gehad het afgelopen jaar. Lmm en n75 vervangen, maar nogsteeds niet al het 'geweld' terug wanneer je het gas plankt. Voor twee weken terug uit laten lezen/gereset en de bus was weer de oude! :jump
Wij hebben een 2.5tdi ACV+ met 297 500km

Mvg
Dan moet er toch ook iets mechanisch gedaan zijn, alleen resetten gaat geen beter presterende motor opleveren.

Jos.
Hallo,

Nu je het zo zegt... ik heb de vacuumslangen van de turbo vervangen :bonk :bonk.

Mvg

Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 64
Lid geworden op: di okt 07, 2014 20:11
Locatie: NH

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door Gerotterdam » ma aug 17, 2015 20:09

Yes!

Garage belde.

Ze hebben gemeten dat de intercooler verstop is.
Dat kan de oorzaak zijn.
Nu is een nieuwe niet meer leverbaar en een after market ca 540 euro.
De garage heeft een gebruikte op de kop weten te tikken voor ca 125 euro.

Ik wordt vriendelijk en correct gebeld en zie het helemaal goed komen.

Ik had beloofd om de voortgang te monitoren, vandaar dit berichtje...

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 496
Lid geworden op: do feb 01, 2007 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door jos_br » ma aug 17, 2015 20:37

Gerotterdam schreef:Yes!

Garage belde.

Ze hebben gemeten dat de intercooler verstop is.
Dat kan de oorzaak zijn.
Verstopt lijkt me sterk, eerder een goede lekkage aangezien er behoorlijk zwarte rook is. Hebben ze auto ook rijdend uitgelezen?

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM

Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 64
Lid geworden op: di okt 07, 2014 20:11
Locatie: NH

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door Gerotterdam » za aug 22, 2015 11:58

Gisteren weer telefonisch contact gehad.

Nadat de LMM was vervangen en de intercooler door een gebruikte is vervangen "rijdt hij aanzienlijk beter".

Maar... nog niet top. De turbodruk valt vrij plotseling weg. Dat moet geleidelijker gaan.
Er is mee te rijden maar het kan beter.

Of ik dat wel wilde.

Nou... graag!

Daarvoor moeten ze de turbo demonteren en naar Soest sturen. daar kunnen ze kijken wat er mankeert.

De schade is tot op heden: ca 400,- en het avontuur gaat verder...

Ik hou jullie op de hoogte. Hij is nu 1,5 week weg...

Antwoord op mijn vraag: ja, we lezen hem rijdend uit.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27250
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door Multivan Generation » za aug 22, 2015 16:46

Ook de N75 al eens vervangen. Kan ook die symptomen geven en is binnen 10 min uit te sluiten.

Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 64
Lid geworden op: di okt 07, 2014 20:11
Locatie: NH

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door Gerotterdam » za aug 29, 2015 11:57

Hij is weer thuis!

Uiteindelijk hebben ze de turbo er niet onderuit gehaald en niet weggebracht.
" toen we nadachten over het hele verhaal vonden we het toch niet de meest logische oplossing tot het probleem en hebben we nog eens verder gekeken."

Uiteindelijk hebben ze een klep vastgezet die een eigen leven was gaan leiden.

Volgens mij de EGR klep
Iemand heeft me er al eens op gewezen dat ik dat ding moet verwijderen.
Maar toen vond ik milieuredenen juist een rede om hem te laten zitten.

De bus rijdt nu goed. Wel weer een rookwolkje gezien bij hard optrekken in zijn 2. Ik ga er maar van uit dat dat gangbaar is bij een oude diesel met 280K

Rekening was 770 euro. incl. btw
LMM was 125,-- intercooler was 125,- ex btw
ze zijn 5,5 uur bezig geweest.

Voor mij een enorm bedrag maar ik klaag niet omdat ik geen kennis van zaken heb. Ik type dit omdat ik het leerzaam vind om bedragen te zien..

Gebruikersavatar
René
Berichten: 5189
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:18
Locatie: Heerhugowaard gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Contacteer:

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door René » do sep 03, 2015 21:00

Indien ze rijdend een logje hadden gemaakt, dan had er al een hoop uitgesloten kunnen worden.
Mogelijk zelfs (moeilijk in te schatten) onnodig onderdelen vervangen.

Maar goed, hij rijdt weer.

Grtzzz René

Egbert&Manon
Berichten: 5352
Lid geworden op: za jan 13, 2007 14:36
Locatie: Onder de rook van Joure

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door Egbert&Manon » do sep 03, 2015 21:09

Klep vastgezet?

Lijkt mij dat de wastegate hierbij bedoeld wordt.


Egbert
Bij elke boze vrouw hoort een man die geen idee heeft wat hij nu weer fout heeft gedaan

arnoldo
Berichten: 8
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 13:01

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door arnoldo » wo sep 09, 2015 22:36

Op de heenreis werkte de turbo nog normaal, daarna is het minder geworden en kwam ik de berg niet meer op.
Op vlakke stukken wel gewoon ruim 100 km halen zonder problemen.

Dat de motor op is geloof ik niet, Peter heeft alle vacuüm slangetjes vervangen, LMM schoongemaakt, uitgelezen en gereset, maar zonder resultaat!

Vandaag de startschakelaar vervangen omdat ik af en toe de motor niet kon afzetten, na twee keer de sleutel heen en weer lukt het wel.
Daarna gestart en proef gereden, daarna startte hij niet meer, ben nu bezig met relais 109 (zwart) na te lopen.
Het voorgloeilampje gaat ook niet aan!

Kijken wat hij morgen doet als hij koud is.

Ik hou jullie op de hoogte..................

Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 64
Lid geworden op: di okt 07, 2014 20:11
Locatie: NH

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door Gerotterdam » vr aug 12, 2016 12:57

Pfffttt...

Deze vakantie weer genoten van de bus.

Maar.... het motorvermogen is zeer matig. Bij 130 km/h is het wel gedaan met de pret.

Samenvatting:
- rijdend gemeten
- Luchtmassameter en intercooler zijn vervangen
- een klep is vastgezet;

Nu wil een (betrouwbare) monteur er een "powerbox" inzetten..

Heeft iemand hier ervaring mee?

Gero

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27250
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door Multivan Generation » vr aug 12, 2016 13:04

Een powerbox is een niet aan te raden paardemiddel,
wat de eigenlijke oorzaak voor het slecht presteren van de auto niet wegneemt.

Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1409
Lid geworden op: ma jan 15, 2007 19:03
Locatie: Beesd

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door m.c van den berg » vr aug 12, 2016 13:38

Weesp en Dieverburg is niet zo ver .
Advies is ga naar Jos ofwel JD.
Jos Bruinichx
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9625
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door Pascal-141 » vr aug 12, 2016 18:45

Een "betrouwbare" monteur spreekt niet over een powerbox (oftewel roetbox).
Een goede chiptuner is aan te raden .
Maar chippen is geen oplossing om een probleem aan een motor te verhelpen .. Eerst het probleem oplossen , dan pas chippen !
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1409
Lid geworden op: ma jan 15, 2007 19:03
Locatie: Beesd

Re: motorvermogen "kwijt..."

Bericht door m.c van den berg » vr aug 12, 2016 21:57

Pascal : Jos lost eerst probleem op . en voor dat je je motor gaat kittelen kijkt hij rijdend uit lezend hoe gezond je motor is.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602

Plaats reactie