Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

meevaller.......

vragen over de T4
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: meevaller.......

Bericht door Harry 341 »

Yep,de jongste rijdt met een mercedes S500,er is de laatste tijd toch diverse malen aan hem gevraagd of de auto al te koop was...is net 15 jaar geworden...(de auto dus)
Bijlagen
foto 1.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: meevaller.......

Bericht door koensch »

ik heb laatst in een fiscaal artikel gelezen dan een columnist zich erover verbaasde dan de "35%" regel de afgelopen bezuinigingen heeft overleefd.

deze regel is een 15 jaar gelden ingevoerd toen handige ondernemers ipv een dure nieuwe BMW een oude Jaguar kochten en deze voor 50.000 euro lieten restaureren, de BTW in aftrek namen en gingen rondrijden in praktisch nieuwe zeer luxe auto met een catalogus waarde van 25.000 gulden.

daar moet je natuurlijk wat tegen doen, want het is natuurlijk schande als mensen in dure auto's rijden en nauwelijks belasting betalen. Nu gebeurt dat bijna niet meer, ook omdat de fiscale regels omtrend de klassieke auto's zijn aangescherpt. intussen lekt er bijtelling weg via de 35% regel voor ondernemers die hun auto niet laten restaureren.

links om of rechtsom, je houd altijd dat nieuwe regels ander zakelijk gedrag uit lokken en elke ondernemer de meest gunstige realiteit creeert.

de een noemt het ontduiking, de ander noemt het ontwijking. M'n vader zei altijd: de wet zegt dat iedereen belasting moet betalen, maar de wet verplicht je niet meer te betalen dan strikt noodzakelijk is. En als de realiteit je niet bevalt, creeer dan een andere realiteit.......

voorlopig bevalt m'n busje me prima.....
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: meevaller.......

Bericht door JanpeterJ »

Ik zeg niet dat ik gratis uit ben,
wel dat het voor mij goedkoper is dan de bijtelling.
En legaal want creatieve km's verzinnen kan ik wel, maar dit rijdt een stuk rustiger.

Vergeet ook niet dat door de 6% regeling en de kleineondernemersregeling er voor sommige geen btw af te trekken is. (of was)
Btw op onderhoud, onderdelen en brandstof is nog steeds aftrekbaar tegen het % van de zakelijke km's.
http://www.vrijberoep.com/aftrekposten/ ... uto-priv-/

ps.
2001 donkergroen metallic. Als ie schoon is glimt die harder dan menig nieuwe auto.
Verder is het een werkbus, een deukje of kras is snel gemaakt als er gereedschap, bakstenen of 2 kuub hout mee gaat en parkeren in het centrum helpt ook niet mee.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: meevaller.......

Bericht door whizzi »

Ik heb mijn bus gekocht omdat ik mijn drumstel moet vervoeren die niet makkelijk in mijn auto past. Gezien ik niet veel budget had, moest ik wel kijken naar een wat oudere bus. Pas na mijn aanschaf (!) hoorde ik van de 35% regeling van de dagwaarde en van het 0 bijtelling voor alleen zakelijke ritten. Aangezien ik en mijn vrouw samen 3 auto's hebben (2 lease en de bus) heb ik de bus dus nergens voor nodig, anders dan zakelijk om mijn drumstel te vervoeren.

Hier is niks illegaals aan en ik maak nergens misbruik van regels. Als ik een gloednieuwe T5 of MB Sprinter had gekocht, had ik net zo goed 0% bijtelling gehad. Ik rij dat ding dan ook niet voor privé.

Nou moet ik wel zeggen dat ik nu 2 jaar rond rij met een zakelijke T4 en ik ben nog nooit gecontroleerd of mijn rit zakelijk was of niet. Het is dus relatief eenvoudig om met deze regeling te frauderen, dus wat mij betreft zou dit ratio van controle wel behoorlijk wat omhoog gaan. Ik ben daar niet bang voor, al mijn T4 ritten zijn zakelijk ;-)


Overigens rijdt de T4 wel een heel stuk fijner dan mijn lease Skoda (Fabia), ondanks dat de Skoda airco, betere geluidsinstallatie en een veel beter verbruikt heeft.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: meevaller.......

Bericht door koensch »

whizzi schreef:.........
Nou moet ik wel zeggen dat ik nu 2 jaar rond rij met een zakelijke T4 en ik ben nog nooit gecontroleerd of mijn rit zakelijk was of niet. Het is dus relatief eenvoudig om met deze regeling te frauderen, dus wat mij betreft zou dit ratio van controle wel behoorlijk wat omhoog gaan. Ik ben daar niet bang voor, al mijn T4 ritten zijn zakelijk ;-)
"..........
de belastingdienst probeert elke belastingplichtige ondernemer elke 10 jaar te controleren. Daarboven kent men een gewogen steekproef (afhankelijk van bepaalde indicatoren in vergelijking met gelijksoortige ondernemers.

wijken bepaalde gegevens af van het gemiddelde in de bedrijfstak, ben je eerder aan de beurt.

voor elke auto welke ten laste van de winst komt moet er een bijtelling zijn danwel een sluitende km registratie. Deze registratie moet kloppen met de geregistreerde km' standen (bij de garage etc), met de hoeveelheid getankte brandstof (je kan niet meer km gereden hebben dan in ratio van de getankte brandstof, ja kan niet meer getankt hebben als dat je km's hebt gemaakt) en moet ook kloppen met je agenda (ook die moet je niet voor niks ook 10 jaar bewaren.....)

Daarbij maakt de belastingdienst gebruik van eigen camera's langs de wegen en ook alle registraties van flitscamera's (ook als er geen boete door het cjib wordt uitgeschreven). Met die digitale camera's van tegenwoordig worden alle passerende auto's geregistreerd........

nee, je wilt echt niet een naheffing voor 8 jaar "vergeten" bijtelling hebben met een fikse boete. Dat kost je meer dan een nagelnieuwe auto. De pakkans met een "gefabriceerde" registratie schat ik op 80 tot 90%.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: meevaller.......

Bericht door whizzi »

Mij is verteld dat ik, doordat ik heb aangegeven deze bus exclusief voor zakelijke ritten te gebruiken, ik geen kilometer registratie hoef bij te houden. Ik moet wel, ten allen tijden, moeten kunnen bewijzen door middel van agenda of afspraken dat de rit die ik heb gemaakt ook echt een zakelijke rit betrof.

Men staat bijvoorbeeld te controleren bij de Efteling of bij een IKEA waarbij ik dan moet aantonen dat ik daar voor een zakelijke rit ben. Aangezien ik ZZPer ben is de IKEA nog wel recht te praten (ik heb zakelijk wel een bureau nodig), Efteling wordt wat moeilijker (tenzij ik daar ga optreden, alhoewel je dan niet op de parkeerplaats van de Efteling moet zijn maar ergens anders :gekte )

Zo is het mij verteld door mijn belastingadviseur/administratiekantoor. Nu hou ik, voor mijzelf, wel een KM registratie bij waar ook te zien is waar ik op welke datum ben geweest en hoeveel kilometer ik heb gereden.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: meevaller.......

Bericht door matramurena »

Klopt niet. Als je de auto niet in de bijtelling hebt ben je verplicht een km-registratie bij te houden. Je mag max 500 km in die registratie als prive hebben per jaar. (en daar vallen bijvoorbeeld de omgereden km's om de kinderen bij het kinderdagverblijf te brengen op weg naar werk ook onder)

Bij mijn werk is er eens een bedrijfsbus uitgepikt door de belastingdienst. Een Transit met twee stoelen en een laadruimte dus duidelijk een zakelijke wagen. Ze hadden een tiental plaatsen/tijden die moesten kloppen met de ritregistratie en ze wisten zelfs dat er een jongeman met een grijze oude man in de bus reden...... Pas er dus mee op..

Martijn
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: meevaller.......

Bericht door koensch »

hoe het precies zit als je meerdere zakelijke auto's hebt weet ik niet, ik heb vroeger wel es gehoord dat de belastingdienst accepteerde dat je maar over 1 auto bijtelling hoeft te betalen (de auto met de hoogste bijtelling), omdat je prive maar in 1 auto tegelijk kan rijden.

of dat nog zo is kan ik je niet vertellen, vraag je belastingadviseur, bel desnoods met de belastingtelefoon maar laat dit niet lopen.
Als je achteraf over tig jaar een bijtelling krijgt ben je goed de sjaak..... wordt achteraf je inkomen gecorrigeerd, moet extra belasting betalen, moet je toeslagen terugbetalen of valt je ondernemersvrijstelling lager uit, extra BTW af te dragen over de bijtelling..... zelf je kinderen kunnen achteraf de aanvullende beurs terugbetalen als je pech hebt...... brr dan praat je over serieus veel geld. Genoeg om een nagelnieuwe bus van kopen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Plaats reactie