Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoge Vw logo op achterklep.

vragen over de T4
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door Catsailor »

hallo ik lees af en toe dat een Vw T4 bj 91 met een " hoog" Logo op de achterklep , een T4 kan zijn van de eerste serie , en dat deze gebouwd zou zijn bij Audi, en een verzinkte carrosserie heeft , nu vraag ik me af hoe kan ik dit checken, onze T4 is nagenoeg roest vrij op de bekende plaatsen, maar is dit een hoog logo ?
Ook zit ik eraan te denken om de bus te tectyleren, maar zelf doen? Of laten doen? Wie heeft hier ervaring mee?
Bijlagen
image.jpg
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door Egbert&Manon »

Deze Mythe is al jaren actief op diverse internationale fora.
Niemand kan het juiste antwoord geven.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door Harry 341 »

Maar het is inderdaad een hoog logo....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door Hella »

Klopt dat het verhaal dat de 1e serie T4's bij Audi zijn gemaakt (omdat VW de productielijn nog niet operationeel zou hebben gehad) en dat de kale carrosserieën door het in de Audi productielijn aanwezige zinkbad getrokken zou zijn (nog) niet daadwerkelijk wordt onderbouwd vanuit de productiegegevens. Wel is het zo dat de 1e serie T4's te herkennen is aan het hooggeplaatste VW logo op de achterklep. Wat raar is omdat vrij kort daarna het logo laag geplaatst is; niet erg logisch voor een nieuw model auto dat verder ongewijzigd is gebleven.

Echter, mijn T4 behoort tot de 1e serie. Ben eens op nader onderzoek uitgegaan en zag dat de verstevigingsbalk onder het dashboard, een balk die met de carrosserie is vast gelast, geen verflaag heeft maar wel volledig verzinkt is.
En als die balk die onderdeel uitmaakt van de carrosserie al verzinkt is dan lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat de verdere carrosserie ook die behandeling heeft gehad. Want het later apart inlassen van een verzinkt onderdeel is vrijwel niet mogelijk. (PS die balk is makkelijk te zien door even onder het dashboard te kijken)
Verder valt het op dat juist de T4 met hooggeplaatst VW logo op de achterklep zelfs na 24 jaar nog in zo een goede roestvrije conditie verkeerd. Ook bij mijn eerste APK juni dit jaar kreeg van de keurmeester het compliment dat de auto er van onderen nog zo goed uit zag net als de algehele conditie.

Misschien dat iemand op het forum toegang kan krijgen tot de fabricage gegevens van de T4 over de jaren 1990 / 1991 om dit verhaal te kunnen bevestigen / ontzenuwen.
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door Catsailor »

Nou , dan ga ik maar eens op zoek naar verzinkte carroserrie delen. Ben zeer benieuwd!
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door Catsailor »

Nou , dan ga ik maar eens op zoek naar verzinkte carroserrie delen. Ben zeer benieuwd!
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb onlangs een vroege T4 bekeken die te koop stond , deze was van 09/90 , maar hij was zodanig rot dat ik hem laten staan heb.
Die was dus niet verzinkt geweest.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door miniman »

paar jaar geleden een deel van de metalen tussenschot tussen laadruimte en cabine verwijderd. Was me toen opgevallen dat het tussen boven en onderste deel en tussen schot en dakbalk en B-stijl verzinkt was. Ook zit er bij de onze opvallend weinig roest in vergelijking met heel veel jongere exemplaren.
Rijd hier in de buurt nog een '91 werkbusje rond waar ook weinig roest aanwezig is.

Ben ook wel benieuwd naar fabrika gegevens van de eerste jaren. Heb achter de tellerunit een groen papiertje gevonden (arbeits-anweisung) maar of er via dat iets kan afgeleid worden waar de bus is gebouwd weet ik niet. Heb er wel uit kunnen afleiden dat die gebouwd werd op 17 mei 1991.

Afbeelding
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door Egbert&Manon »

Mijn 03-1991 california (met hoog logo) had alleen maar wat vliegroest in de holle ruimtes toen ik de voorspatborden demonteerde.
Terwijl de bodem op 2 plaatsen doorgeroest was, vanwege langdurige lekkage van de verswaterslang.
Hier moesten 2 stukken vernieuwd worden.
De rest van de body is nog aardig roestvrij.



Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door Multivan Generation »

De productie is 6 januari 1990 gestart in Hannover.
Parallel aan het afbouwen van de T3 productie hier en de ingebruikname van de nieuwe lak-straat is begonnen met de bouw van de T4.
De officiële presentatie was in september 1990.

zie ook het Geschäftsbericht van de VW AG van 1990 (pdf) en deze link:
http://www.volkswagen-commercial-vehicl ... -2000.html

Is allemaal officiële Volkswagen informatie.

Groeten Peter
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door Hella »

Zie nog steeds niets over de productielocatie / -lijn.
Maar onderstaand bericht lijkt er op te duiden dat VW nu zijn eigen broek moet ophouden en geen gebruik meer maakt van de faciliteiten van de zustermerken?

1991

Restructuring at Volkswagen as of 1st January. Group management is separated from brand management for Volkswagen, Audi and Seat – and, in the near future, Skoda.


Dat zou kunnen betekenen dat de T4 vanaf 01-01-1991 op de eigen VW productielijn is gefabriceerd (indicatie: wijziging dmv het laag plaatsen van het logo op achterklep). Onze California's moesten natuurlijk wel door Westfalia worden omgebouwd naar camper; dat kost ook tijd en het meest ideale seizoen om de camper los te laten op de weg is natuurlijk het voorjaar. Mogelijk dat daardoor er zoveel California's zijn met een hooggeplaatst VW logo op de achterklep met als eerste toelating in lente/vroege zomer 1991. Maar wel voor 01-01-1991 geproduceerd.
Maar goed, dit is natuurlijk ook speculatief.

Overigens: heb van mijn California nog het hele vel met fabricage instructies in mijn bezit (komt zo uit de toentertijd gangbare matrix printer :nuts ). Dat zijn eindeloze productiecodes waar inderdaad niet uit is af te leiden waar de wagen is geproduceerd.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door Harry 341 »

Mailtje met bijlage naar Pon?
Mijn ervaring is dat ze dit soort dingen leuk vinden om uit te zoeken...
grt/Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
jordydereus

Re: Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door jordydereus »

Afbeelding
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door miniman »

Hella mijn T4 is een bestel en pas in mei '91 van de band gerold.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Hoge Vw logo op achterklep.

Bericht door repelsteeltje »

http://www.volksforum.com/forum/archive ... 30175.html

let op de productieplaats. als de carrosserie ergens anders was gebouwd dan Hannover had er geen H in het nummer, als laatste letter voor het serienummer gestaan....

het wel of niet verrotten heeft met plaatkwaliteit te maken. ergens bij de intro van de golf III heeft vw een uitstapje naar een andere leverancier plaat voor diverse modellen gewaagd. dat pakte goed uit voor het roestspook. (vroege golfs III zijn b.v. allang vergaan terwijl hun voorgangers niet kapot te krijgen zijn)
Plaats reactie