Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Losse toerenteller aansluiten ?
Losse toerenteller aansluiten ?
Hoi allemaal,
Ik zit even met een vraagje.
Ik heb in mijn busje ( T-4 aab motor '96 ) een tachograaf in zitten , maar geen toerenteller.
Nu zou ik graag op het w-contakt van de dynamo een toeren-teller aan willen sluiten,maar kom er nu achter dat er best veel verschil in zit.
Welke zou ik daar voor kunnen gebruiken voor mijn 5-cylindertje ?? Liefst merk en link
Groetjes Busman
Ik zit even met een vraagje.
Ik heb in mijn busje ( T-4 aab motor '96 ) een tachograaf in zitten , maar geen toerenteller.
Nu zou ik graag op het w-contakt van de dynamo een toeren-teller aan willen sluiten,maar kom er nu achter dat er best veel verschil in zit.
Welke zou ik daar voor kunnen gebruiken voor mijn 5-cylindertje ?? Liefst merk en link
Groetjes Busman
- John_belushi
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
- Locatie: Utrecht
Re: Losse toerenteller aansluiten ?
Ik heb een T4 uit 1994 en daar ging zonder een enkel probleem een cockpit met toerenteller in..
Bij mij was alles al aangesloten...
Weet niet of dat is wat je zoekt??
Bij mij was alles al aangesloten...
Weet niet of dat is wat je zoekt??
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
Re: Losse toerenteller aansluiten ?
Hoi,
Ik wou eigenlijk een losse toerenteller erin plaatsen.
Mijn cockpit bestaat uit een tachograaf en is verhoogd. Geen optie om een andere cockpit te plaatsen.
Ik zag op internet dat er verschillende soorten zijn.
Voor diesel, en benzine. Ook zag ik dat er soorten zijn voor 4,6,8 cilinders zijn.
Aangezien ik er 5 heb......
Geen idee.....
ik zou er bijna van over mijn toeren raken ;)
Groetjes en elke idee is welkom.
Ik wou eigenlijk een losse toerenteller erin plaatsen.
Mijn cockpit bestaat uit een tachograaf en is verhoogd. Geen optie om een andere cockpit te plaatsen.
Ik zag op internet dat er verschillende soorten zijn.
Voor diesel, en benzine. Ook zag ik dat er soorten zijn voor 4,6,8 cilinders zijn.
Aangezien ik er 5 heb......
Geen idee.....
ik zou er bijna van over mijn toeren raken ;)
Groetjes en elke idee is welkom.
Re: Losse toerenteller aansluiten ?
Ik hoop dat iemand een idee heeft.
Misschien op de sloop kijken en een cockpit slopen en daar wat van maken?
Lijkt me de andere oplossing
Groetjes
Misschien op de sloop kijken en een cockpit slopen en daar wat van maken?
Lijkt me de andere oplossing
Groetjes
Re: Losse toerenteller aansluiten ? testers gevraagd :)
Joepie !! toerenteller gevonden en aangesloten op het w-contakt.
Ik hoop dat het de juiste toeren aangeeft. Misschien maar laten controleren bij de garage.
Gestationeerd geeft die ongeveer 1000 rpm aan ( op de gok ingesteld via de potmeter aan de achterkant).
Volgens meer mensen moest dit aardig kloppen.
Maar bij 95 km/uur geeft hij ongeveer 3200 rpm aan. Bij 110 km/uur gaat hij tot 3800 rpm Dit lijkt me aardig veel. De bus kan op de teller ( tachograaf) ruim 130 km/uur halen.
Ik zal het nog een keertje precies noteren. Hoeveel geven de toerentellers bij jullie aan bij 50,80,100 en 120 km/uur aan ? dan kan ik het vergelijken met andere t4 met aab motoren.
Groetjes Busman
ps hier nog een paar foto's voor degene die het leuk vinden ( zelf maar een bakje eromheen gemaakt :) )
https://www.dropbox.com/s/ug4rw0z6sldt0 ... 6.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/nbyvsiu1zevgwdk/1.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/l1mpt3r8h9t8y4p/2.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/03dhitxlvjpb0il/3.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/1z41rwssnwwgbim/4.JPG?dl=0
Hieronder de achterkant van de toerenteller met vw logo ;)
https://www.dropbox.com/s/3bxxzo51m7179zo/5.JPG?dl=0
Ik hoop dat het de juiste toeren aangeeft. Misschien maar laten controleren bij de garage.
Gestationeerd geeft die ongeveer 1000 rpm aan ( op de gok ingesteld via de potmeter aan de achterkant).
Volgens meer mensen moest dit aardig kloppen.
Maar bij 95 km/uur geeft hij ongeveer 3200 rpm aan. Bij 110 km/uur gaat hij tot 3800 rpm Dit lijkt me aardig veel. De bus kan op de teller ( tachograaf) ruim 130 km/uur halen.
Ik zal het nog een keertje precies noteren. Hoeveel geven de toerentellers bij jullie aan bij 50,80,100 en 120 km/uur aan ? dan kan ik het vergelijken met andere t4 met aab motoren.
Groetjes Busman
ps hier nog een paar foto's voor degene die het leuk vinden ( zelf maar een bakje eromheen gemaakt :) )
https://www.dropbox.com/s/ug4rw0z6sldt0 ... 6.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/nbyvsiu1zevgwdk/1.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/l1mpt3r8h9t8y4p/2.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/03dhitxlvjpb0il/3.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/1z41rwssnwwgbim/4.JPG?dl=0
Hieronder de achterkant van de toerenteller met vw logo ;)
https://www.dropbox.com/s/3bxxzo51m7179zo/5.JPG?dl=0
Re: Losse toerenteller aansluiten ?
mooi en proper geplaatst
Ik ben niet oud.....ik ben een KLASSIEKER !!
Re: Losse toerenteller aansluiten ? testers gevraagd :)
Ik heb zelf een ACV motor en zover ik weet zit daar ook een andere versnellingsbak achter, dus ik kan het niet helemaal vergelijken maar deze toerentallen lijken mij inderdaad wel erg hoog. Bij 105 km/uur draait mijn motor 2400 toeren.Busman schreef:...
Maar bij 95 km/uur geeft hij ongeveer 3200 rpm aan. Bij 110 km/uur gaat hij tot 3800 rpm Dit lijkt me aardig veel. De bus kan op de teller ( tachograaf) ruim 130 km/uur halen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Losse toerenteller aansluiten ?
Waarom sluit je VagCom niet effe aan?
Dan kun je via de diagnose stekker(s) zien wat het werkelijke toerental is.
Daarop calibreer je je toerenteller.
Voor een 96er AAB zul je voor VagCom waarschijnlijk een diagnose verloopstekker nodig hebben.
Want in 1996 had men nog 2 platte diagnose aansluitingen, een witte + zwarte connector.
Dan kun je via de diagnose stekker(s) zien wat het werkelijke toerental is.
Daarop calibreer je je toerenteller.
Voor een 96er AAB zul je voor VagCom waarschijnlijk een diagnose verloopstekker nodig hebben.
Want in 1996 had men nog 2 platte diagnose aansluitingen, een witte + zwarte connector.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Losse toerenteller aansluiten ?
Geert G schreef:Waarom sluit je VagCom niet effe aan?
Dan kun je via de diagnose stekker(s) zien wat het werkelijke toerental is.
Daarop calibreer je je toerenteller.
Voor een 96er AAB zul je voor VagCom waarschijnlijk een diagnose verloopstekker nodig hebben.
Want in 1996 had men nog 2 platte diagnose aansluitingen, een witte + zwarte connector.
Een AAB heeft geen motorcomputer