Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olieverbruik

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lemmy
Berichten: 222
Lid geworden op: 20 aug 2014, 16:13

olieverbruik

Bericht door lemmy »

Ik moet dit weekend heel wat km's rijden en dus check ik even de olie, tot mijn grote verbazing leek die zo goed als leeg aan te duiden terwijl ik deze zomer nog een groot onderhoud gedaan heb en 4.5 liter olie opgegoten heb,
Ik heb ook niets gemerkt tijdens het rijden zoals vermogensverlies of dergelijke,overmatig roken heb ik niets speciaal gemerkt
mijn busje is een 2.5 tdi 88pk (gechipt) AJT motor bwj 98 met 327000 op de teller.
iemand die iets meer kan vertellen??
alvast bedankt grtz Lemmy :yes
Ik ben niet oud.....ik ben een KLASSIEKER !!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: olieverbruik

Bericht door Multivan Generation »

4,5 liter is in mijn ogen veel te weinig voor een 2,5 TDI.
Het is 5 liter zonder filter en 5,5 liter met nieuw oliefilter.
Maar tussen minimale naar maximale peilstok stand zit ongeveer 0,4 a 0,5 liter.
Ik reken met nieuw filter en naar maximaal niveau op de peilstok op 5,8 a 5,9 liter.

Doe er je voordeel mee.

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
lemmy
Berichten: 222
Lid geworden op: 20 aug 2014, 16:13

Re: olieverbruik

Bericht door lemmy »

ah dan ben ik al een stuk geruster geworden, thnx Peter
Ik ben niet oud.....ik ben een KLASSIEKER !!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: olieverbruik

Bericht door Multivan Generation »

graag gedaan :knipoog
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: olieverbruik

Bericht door Geert G »

Olieverversing incl nieuw oliefilter bij een 2.5 TDI:
Een volle 5 liter verpakking resulteert in en olieniveau dat precies halverwege staat, tussen minimum & maximum bij koud pijlen. :lach
Ik top deze nooit af tot maximum, omdat dit juist olieverbruik + lekkende keringen/pakkingen in de hand werkt.

Als het olieniveau te hoog staat, blijft de krukas door de olie heen slaan, en wordt de olie omhoog gestuwd.
De weg van de minste weerstand, is de carter-ontluchting, of een zwakke pakking/oliekering.

Beter iets te weinig erin → dus onder maximum, als teveel.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie