Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu loopt leeg - gloeirelais?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Accu loopt leeg - gloeirelais?

Bericht door Hanz »

Het is mij nu twee keer overkomen dat mijn accu geheel leeg getrokken was. Niet direct achter elkaar maar met ruim een maand tussenpoos. Tussendoor geen enkel startprobleem, ook niet na een week stilstand. Met starthulp van een andere accu start de bus direct en de accu laadt ook meteen weer goed op. Dynamo is dus in orde. Accu is getest en ook nog in prima conditie.
Het gaat om een 2.5 TDI ACV motor in een California. De elektrische installatie is geheel standaard en de huishoudaccu blijft gewoon op spanning en gedraagt zich wel zoals het hoort.
Ik las op het forum dat het gloeirelais soms kan blijven hangen en dan de accu leeg trekt. Is er een eenvoudige manier om dit gloeirelais te testen?
Ik denk er ook aan om een massaschakelaar te plaatsen om te voorkomen dat ik op afgelegen vakantieplekken niet meer kan starten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Accu loopt leeg - gloeirelais?

Bericht door LAYCA »

Hanz schreef:Het is mij nu twee keer overkomen dat mijn accu geheel leeg getrokken was. Niet direct achter elkaar maar met ruim een maand tussenpoos. Tussendoor geen enkel startprobleem, ook niet na een week stilstand. Met starthulp van een andere accu start de bus direct en de accu laadt ook meteen weer goed op. Dynamo is dus in orde. Accu is getest en ook nog in prima conditie.
Het gaat om een 2.5 TDI ACV motor in een California. De elektrische installatie is geheel standaard en de huishoudaccu blijft gewoon op spanning en gedraagt zich wel zoals het hoort.
Ik las op het forum dat het gloeirelais soms kan blijven hangen en dan de accu leeg trekt. Is er een eenvoudige manier om dit gloeirelais te testen?
Ik denk er ook aan om een massaschakelaar te plaatsen om te voorkomen dat ik op afgelegen vakantieplekken niet meer kan starten.
Controleer eerst de conditie van de Accu, beter nog laat dit FF testen.
Accu oke? dan...............
Neem de + of - aansluiting van de accu los.
Plaats tussen de los genomen kabel en de accupool een lampje van 12V 5W.
Brand dit lampje fel dan heb je een stroomverbruiker aan in de bus.
Let wel de elektronica/motormanagement/dashboard gebruiken altijd een beetje stroom dus het lampje brand dan een beetje
Misschien op de dag niet goed zichtbaar.
Nu de verbruiker op te sporen bij voorbeeld binnenverlichting,standaard zekeringen eruit en er weer in.
Of verbruikers die je zelf hebt aangebracht.
Deze tijdelijk van 12 volt afhalen.. en kijken of het lampje dooft.

Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: Accu loopt leeg - gloeirelais?

Bericht door matramurena »

Als het niet een probleem is dat altijd voorkomt dan is een relais niet goed te testen. Als hij af en toe blijft plakken dan moet je maar net geluk hebben dat dit gebeurd als je hem door meet.

Maar zo'n relais kost niet veel en als het nog een aantal keer je gehele accu leeg trekt dan kun je gerust een nieuwe accu plaatsen dus ik zou zeggen gewoon een nieuw relais erin en als het dan niet meer voor komt ben je er van af.

Martijn
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accu loopt leeg - gloeirelais?

Bericht door Multivan Generation »

Heb je toevallig het lampje in het dashboardkastje aangehad?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Accu loopt leeg - gloeirelais?

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef:Heb je toevallig het lampje in het dashboardkastje aangehad?
Nee, ik heb zelfs geen lampje in het dashboardkastje. Heb inderdaad al gezocht naar stiekeme verbruikers, zelfs gecontroleerd of de spiegellampjes in de zonnekap wel uit waren. Het is nu twee keer voorgekomen en tussendoor een hele tijd niet. Weet ook zeker dat er geen lampen zijn blijven branden. Het is dus iets wat soms optreedt maar meestal niet. Een kapot relais lijkt mij dan toch waarschijnlijker, maar inderdaad lastig te testen als hij het meestal goed doet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Accu loopt leeg - gloeirelais?

Bericht door Hanz »

LAYCA schreef: Controleer eerst de conditie van de Accu, beter nog laat dit FF testen.
Accu oke? dan...............
Neem de + of - aansluiting van de accu los.
Plaats tussen de los genomen kabel en de accupool een lampje van 12V 5W.
Brand dit lampje fel dan heb je een stroomverbruiker aan in de bus.
Let wel de elektronica/motormanagement/dashboard gebruiken altijd een beetje stroom dus het lampje brand dan een beetje
Misschien op de dag niet goed zichtbaar.
Nu de verbruiker op te sporen bij voorbeeld binnenverlichting,standaard zekeringen eruit en er weer in.
Of verbruikers die je zelf hebt aangebracht.
Deze tijdelijk van 12 volt afhalen.. en kijken of het lampje dooft.

Groetjes Wim
Accu is professioneel getest en is prima in orde. Volgens mijn garage waren er geen verborgen verbruikers omdat de (geavanceerde) meetapparatuur dat aan zou geven. De elektrische installatie is nog helemaal standaard, dus zelf geen verbruikers of veranderingen aangebracht. Met verborgen verbruikers zou de accu ook elke keer bij langere stilstand leeg moeten raken maar dat is niet het geval. Het gaat om een California camper en hij staat wel vaker een week of langer stil, maar start dan altijd direct zonder enig probleem. Behalve dan in die twee incidentele gevallen. Heb er na de eerste keer dat dit gebeurde ook steeds op gelet dat alles uit staat als ik de auto wegzette.
Daarom verdenk ik ook het gloeirelais omdat een relais af en toe kan blijven hangen en tussendoor weer goed functioneren. En omdat door een hangend gloeirelais de accu inderdaad in korte tijd helemaal leeg getrokken wordt. Is dit een logische conclusie of maak ik een denkfout?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Accu loopt leeg - gloeirelais?

Bericht door LAYCA »

Hanz schreef:
LAYCA schreef: Controleer eerst de conditie van de Accu, beter nog laat dit FF testen.
Accu oke? dan...............
Neem de + of - aansluiting van de accu los.
Plaats tussen de los genomen kabel en de accupool een lampje van 12V 5W.
Brand dit lampje fel dan heb je een stroomverbruiker aan in de bus.
Let wel de elektronica/motormanagement/dashboard gebruiken altijd een beetje stroom dus het lampje brand dan een beetje
Misschien op de dag niet goed zichtbaar.
Nu de verbruiker op te sporen bij voorbeeld binnenverlichting,standaard zekeringen eruit en er weer in.
Of verbruikers die je zelf hebt aangebracht.
Deze tijdelijk van 12 volt afhalen.. en kijken of het lampje dooft.

Groetjes Wim
Accu is professioneel getest en is prima in orde. Volgens mijn garage waren er geen verborgen verbruikers omdat de (geavanceerde) meetapparatuur dat aan zou geven. De elektrische installatie is nog helemaal standaard, dus zelf geen verbruikers of veranderingen aangebracht. Met verborgen verbruikers zou de accu ook elke keer bij langere stilstand leeg moeten raken maar dat is niet het geval. Het gaat om een California camper en hij staat wel vaker een week of langer stil, maar start dan altijd direct zonder enig probleem. Behalve dan in die twee incidentele gevallen. Heb er na de eerste keer dat dit gebeurde ook steeds op gelet dat alles uit staat als ik de auto wegzette.
Daarom verdenk ik ook het gloeirelais omdat een relais af en toe kan blijven hangen en tussendoor weer goed functioneren. En omdat door een hangend gloeirelais de accu inderdaad in korte tijd helemaal leeg getrokken wordt. Is dit een logische conclusie of maak ik een denkfout?
Helemaal juist :toppie
Martijn denk hetzelfde.
Vervang dit relais grote kans dat je gelijk hebt.

Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Accu loopt leeg - gloeirelais?

Bericht door Peter73 »

Ik heb een jaar of 4 terug 2x hetzelfde gehad. Prima accu, geen verborgen gebruikers maar toch op eoa wijze leeggetrokken. In mijn optiek kunnen problemen zich niet vanzelf oplossen, maar het tegendeel blijkt tot op heden waar. Ik heb het niet meer gehad. Hanz, ik ben dus wel benieuwd wat het dus uiteindelijk is geweest.

Groet, Peter
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Accu loopt leeg - gloeirelais?

Bericht door Hanz »

Allemaal bedankt voor het meedenken. Het probleem heeft zich nu al een paar weken niet meer voorgedaan maar ik denk dat ik voor de zekerheid toch maar het gloeirelais ga vervangen. En ik plaats een massaschakelaar zodat ik de accu kan los schakelen als ik op reis niet het risico wil lopen om de volgende ochtend met een lege accu te staan. Nadeel is dan dat je het dashboardklokje weer gelijk moet zetten, maar daar kijk ik toch niet zo vaak op.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: Accu loopt leeg - gloeirelais?

Bericht door matramurena »

Er zijn ook mooie setje te koop die bij lagere accuspanning alles zonder spanng zetten behalve de benodigde onderdelen om de motor te starten. Erg handig, maar je moet we de juiste groepen op deze "voorkeuze" zetten.
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: Accu loopt leeg - gloeirelais?

Bericht door Thé Vier »

Heb het ook onderlaatst gehad. Accu leeg en geen aanwijsbare verbruiker. Bleek een circuit in de radio niet uit te zijn gegaan, terwijl de radio wel uitgezet was. Radio gereset en probleem verholpen.
Plaats reactie