Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Luchtfilterhuis 151pk vs 102pk verschillen?
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Luchtfilterhuis 151pk vs 102pk verschillen?
Vraagje, zit er wat betreft aanvoer van lucht een meerwaarde om een 151pk luchtfilterhuis te monteren ipv een standaard 102pk versie op een ACV?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Luchtfilterhuis 151pk vs 102pk verschillen?
Laten we eerst eens de verschillen bekijken:sgsdebruijn schreef:Vraagje, zit er wat betreft aanvoer van lucht een meerwaarde om een 151pk luchtfilterhuis te monteren ipv een standaard 102pk versie op een ACV?
Het luchtfilterhuis heeft een hoger deksel
de uitgangs diameter en de LMM buis diameter zijn groter.
Dit betekent bij elkaar, dat de flow langs de LMM lager is en dus dat dezelfde LMM lagere waarden geeft,
met mindere prestaties tot gevolg.
Hoe zit dat bij een 150 pk hoor ik je denken..
Nou daar wordt in de software gecompenseerd voor de lagere LMM-waarden..
Ik hoop dat het hier mee wat duidelijker is geworden..
Kort antwoord op je vraag: in jouw geval geen meerwaarde eerder minderwaarde.
Groet Peter
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Luchtfilterhuis 151pk vs 102pk verschillen?
Ok, bedankt voor de antwoord en bonus materiaal, ik ga er toch mee aan de slag (-:
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Luchtfilterhuis 151pk vs 102pk verschillen?
Iets wat je jezelf misschien niet gerealiseerd hebt,
maar de uitgaande diameter van het LMM huis richting turbo is ook groter,
en je moet dan naar een kleinere diameter van de turbo.
Dus wat je nu hebt gaan niet passen,
en ook de buis van een 150 pk gaat niet passen..
Enige mogelijkheid is de buis van een AXL en die liggen niet zo heel erg voor het oprapen..
Doe er je voordeel mee.
(been there done that, ook met logjes etc)
maar de uitgaande diameter van het LMM huis richting turbo is ook groter,
en je moet dan naar een kleinere diameter van de turbo.
Dus wat je nu hebt gaan niet passen,
en ook de buis van een 150 pk gaat niet passen..
Enige mogelijkheid is de buis van een AXL en die liggen niet zo heel erg voor het oprapen..
Doe er je voordeel mee.
(been there done that, ook met logjes etc)
Re: Luchtfilterhuis 151pk vs 102pk verschillen?
Schroef deze Bosch er maar eens op, i.p.v. de huidige platte Pierburg. Past op een 102PK luchtfilterbox.
Bosch 0 281 002 463 , mag ook Bosch 0 281 002 216 zijn.
Beide werken hetzelfde.
(klein meetbuisje dient alleen ter bescherming hittefilm om vervuiling tegen te gaan)
Dan reageert een ACV motor ook al heel anders.
Je moet wel de stekker vervangen + ompolen.
Pierburg = 5 aansluitingen, Bosch 4 aansluitingen.
mk3 MAF Pierburg
Pin Description Wire color Connected to
1 5V reference input voltage Red/green pin 50 of the ECU
2 Signal ground Brown/blue pin 25 of the ECU
3 12V supply input Yellow/black relay 109
4 Not connected . .
5 ground brown ground
6 Output voltage Purple/brown pin 52 of the ECU
mk4 MAF Bosch
Pin Description Wire color Connected to
1 Temperature sensor output,
not used in ALH engine . .
2 12V supply input Yellow/black relay 109
3 Ground brown pin 4 of the ECU
4 5V reference input voltage Red/green pin 50 of the ECU
5 Output voltage Brown/blue pin 52 of the ECU
Massadraad pen-2 die je overhoud bij de Pierburg knoop je erbij op pen-3 Bosch. NIET AFKNIPPEN OF WEGLATEN!!!!
De gegarandeerde levensduur voor een goedwerkende LMM = 80.000km.
Boven deze km-stand gaat de nauwkeurigheid ongemerkt achteruit door vervuiling, wat meestal resulteert in verminderde trekkracht van de motor. Mooie praktijktest is een sleurhut of zware aanhanger de helling op laten trekken.
Tegelijkertijd met een distributiewissel, je LMM vervangen is een goede gedachte.
En dan niet alleen een los meet-element, maar compleet met huis. Dit is door Bosch exact op elkaar gekalibreerd, voor een exacte meetwaarde, wat hierdoor resulteert in een nauwkeurige werking.
Men test deze d.m.v. een machine, die een geijkte hoeveelheid lucht erdoorheen jaagt. Bij die hoeveelheid lucht dient de LMM een bepaalde spanning te genereren. Wijkt deze spanning af t.o.v. het voorgeschreven, is het afkeur LMM.
1 a 2 graden verdraaiing van het meetelement in de luchtbuis resulteert al in een andere waarde, van de gemeten hoeveelheid lucht. Hoe meer vermogen een motor genereert, hoe groter het negatief effect.
Qua kosten zit het redelijk dicht bij elkaar tegenwoordig t.o.v. een los meetelement, daarvoor hoef je het niet te laten. Bosch heeft hierin een ruilsysteem opgezet.
Bosch 0 281 002 463 , mag ook Bosch 0 281 002 216 zijn.
Beide werken hetzelfde.
(klein meetbuisje dient alleen ter bescherming hittefilm om vervuiling tegen te gaan)
Dan reageert een ACV motor ook al heel anders.
Je moet wel de stekker vervangen + ompolen.
Pierburg = 5 aansluitingen, Bosch 4 aansluitingen.
mk3 MAF Pierburg
Pin Description Wire color Connected to
1 5V reference input voltage Red/green pin 50 of the ECU
2 Signal ground Brown/blue pin 25 of the ECU
3 12V supply input Yellow/black relay 109
4 Not connected . .
5 ground brown ground
6 Output voltage Purple/brown pin 52 of the ECU
mk4 MAF Bosch
Pin Description Wire color Connected to
1 Temperature sensor output,
not used in ALH engine . .
2 12V supply input Yellow/black relay 109
3 Ground brown pin 4 of the ECU
4 5V reference input voltage Red/green pin 50 of the ECU
5 Output voltage Brown/blue pin 52 of the ECU
Massadraad pen-2 die je overhoud bij de Pierburg knoop je erbij op pen-3 Bosch. NIET AFKNIPPEN OF WEGLATEN!!!!
De gegarandeerde levensduur voor een goedwerkende LMM = 80.000km.
Boven deze km-stand gaat de nauwkeurigheid ongemerkt achteruit door vervuiling, wat meestal resulteert in verminderde trekkracht van de motor. Mooie praktijktest is een sleurhut of zware aanhanger de helling op laten trekken.
Tegelijkertijd met een distributiewissel, je LMM vervangen is een goede gedachte.
En dan niet alleen een los meet-element, maar compleet met huis. Dit is door Bosch exact op elkaar gekalibreerd, voor een exacte meetwaarde, wat hierdoor resulteert in een nauwkeurige werking.
Men test deze d.m.v. een machine, die een geijkte hoeveelheid lucht erdoorheen jaagt. Bij die hoeveelheid lucht dient de LMM een bepaalde spanning te genereren. Wijkt deze spanning af t.o.v. het voorgeschreven, is het afkeur LMM.
1 a 2 graden verdraaiing van het meetelement in de luchtbuis resulteert al in een andere waarde, van de gemeten hoeveelheid lucht. Hoe meer vermogen een motor genereert, hoe groter het negatief effect.
Qua kosten zit het redelijk dicht bij elkaar tegenwoordig t.o.v. een los meetelement, daarvoor hoef je het niet te laten. Bosch heeft hierin een ruilsysteem opgezet.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat