Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Intercooler met een extra cooler/ventilator
Intercooler met een extra cooler/ventilator
Ik zag op de www.eldiape.com site een artikel om wat meer vermogen te krijgen uit het 2.5 tdi blok. Onder andere een extra ventilator te plaatsen onder de intercooler.
Heeft iemand dat wel eens geprobeerd ? En scheelt het ?
Heeft iemand dat wel eens geprobeerd ? En scheelt het ?
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Intercooler met een extra cooler/ventilator
De "vermogenwinst" door een ventilator op de interkoeler is zo klein , dat je het bijna verwaarloosbaar mag noemen. ( het sop is de kolen niet waard)Snautzer schreef:Ik zag op de http://www.eldiape.com site een artikel om wat meer vermogen te krijgen uit het 2.5 tdi blok. Onder andere een extra ventilator te plaatsen onder de intercooler.
Heeft iemand dat wel eens geprobeerd ? En scheelt het ?
Een veel grotere frontmount interkoeler levert een veel beter rendement op.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Intercooler met een extra cooler/ventilator
DOUBLE POST
Laatst gewijzigd door Snautzer op 18 okt 2015, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Intercooler met een extra cooler/ventilator
Bluebird;
Mijn simpele vraag is heeft iemand dat wel eens geprobeerd en wat scheelt het. Als ik denk aan het afstoppen van de egr, wat ik dank zij Erdam heb gedaan is dat zo'n tussen de 3 en 8 procent. Al na gelang het toerental
Voor een 102 pk motor is dat best lekker.
Pascal;
Is er ruimte om een grotere intercooler in te bouwen bv die van de de Lexus en wat zou dat schelen in jouw visie. en welke zou jij kiezen
Zeer zeker niet, maar het is 1 van de trucjes die hij beschrijft waarmee zoals denk ik aan gegeven in het artikel waar wat winst te behalen valt.Peter schrijft doorgaans geen onzin op zn site
Mijn simpele vraag is heeft iemand dat wel eens geprobeerd en wat scheelt het. Als ik denk aan het afstoppen van de egr, wat ik dank zij Erdam heb gedaan is dat zo'n tussen de 3 en 8 procent. Al na gelang het toerental
Voor een 102 pk motor is dat best lekker.
Pascal;
Is er ruimte om een grotere intercooler in te bouwen bv die van de de Lexus en wat zou dat schelen in jouw visie. en welke zou jij kiezen
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Intercooler met een extra cooler/ventilator
De originele interkoeler van een 151pk T4 zit vooraan , en is zowat even groot als de radiator . Die interkoeler levert wel wat meer op dan het kleine interkoelertje van de 102pk versie .Snautzer schreef:Bluebird;
Zeer zeker niet, maar het is 1 van de trucjes die hij beschrijft waarmee zoals denk ik aan gegeven in het artikel waar wat winst te behalen valt.Peter schrijft doorgaans geen onzin op zn site
Mijn simpele vraag is heeft iemand dat wel eens geprobeerd en wat scheelt het. Als ik denk aan het afstoppen van de egr, wat ik dank zij Erdam heb gedaan is dat zo'n tussen de 3 en 8 procent. Al na gelang het toerental
Voor een 102 pk motor is dat best lekker.
Pascal;
Is er ruimte om een grotere intercooler in te bouwen bv die van de de Lexus en wat zou dat schelen in jouw visie. en welke zou jij kiezen
En bovendien is dat origineel , dus alles past ivm monteren enz . Je kan wel best een compleet koelerpakket zoeken , zodat je er ook alles bij hebt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Intercooler met een extra cooler/ventilator
Ja , dat is al geprobeerd door andere WJW-ers in het verleden , om bvb een ventilator van een moto op de interkoeler te plaatsen , dat werd meer dan 10 jaar geleden al gedaan , en dat vind je ook terug hier op de site bij tips en truks , maar dat trukje met de ventilator is zo'n beetje een stille dood gestorven omdat de winst te klein was. Feit is dat je met de 102pk interkoeler boven een warme motor zit , en een interkoeler wil je net zo koud mogelijk hebben.Snautzer schreef:Bluebird;
Zeer zeker niet, maar het is 1 van de trucjes die hij beschrijft waarmee zoals denk ik aan gegeven in het artikel waar wat winst te behalen valt.Peter schrijft doorgaans geen onzin op zn site
Mijn simpele vraag is heeft iemand dat wel eens geprobeerd en wat scheelt het. Als ik denk aan het afstoppen van de egr, wat ik dank zij Erdam heb gedaan is dat zo'n tussen de 3 en 8 procent. Al na gelang het toerental
Voor een 102 pk motor is dat best lekker.
Pascal;
Is er ruimte om een grotere intercooler in te bouwen bv die van de de Lexus en wat zou dat schelen in jouw visie. en welke zou jij kiezen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Intercooler met een extra cooler/ventilator
Universele dikke (6cm) IC gemonteerd op m'n t4 mét airco. Moet je wel de koelers achteruit zetten.
Zie ook 'project off Road Style'
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Intercooler met een extra cooler/ventilator
Ik heb laatst iemand geholpen aan een aangepaste T5 interkoeler,
en die heeft hij in zijn wijsneus gebouwd.
Kan ook een leuke optie zijn.
De aansluitingen waar de interkoelerslangen op de interkoeler zitten,
willen nog wel eens scheuren.
Als je dat mooi zou kunnen aanpassen,
dan kunnen ze nog prima in een T4 met caravelle neus gebruikt worden.
Voor de liefhebbers kan ik er eventueel nog wel wat foto's van op zoeken (via mail).
De gedachte achter een zuigende ventilator onder een interkoeler gemonteerd was,
om bij lagere snelheden meer flow door de interkoeler te hebben.
Daarbij helpt het wel iets, maar niet heel veel.
Bij hogere snelheden, zeg boven de 80 km/u is de aanstroming via de motorkap al beter als met die ventilator,
en dan kan het de flow al weer belemmeren.
Frontmount interkoelers leveren verreweg het meeste rendement op.
en die heeft hij in zijn wijsneus gebouwd.
Kan ook een leuke optie zijn.
De aansluitingen waar de interkoelerslangen op de interkoeler zitten,
willen nog wel eens scheuren.
Als je dat mooi zou kunnen aanpassen,
dan kunnen ze nog prima in een T4 met caravelle neus gebruikt worden.
Voor de liefhebbers kan ik er eventueel nog wel wat foto's van op zoeken (via mail).
De gedachte achter een zuigende ventilator onder een interkoeler gemonteerd was,
om bij lagere snelheden meer flow door de interkoeler te hebben.
Daarbij helpt het wel iets, maar niet heel veel.
Bij hogere snelheden, zeg boven de 80 km/u is de aanstroming via de motorkap al beter als met die ventilator,
en dan kan het de flow al weer belemmeren.
Frontmount interkoelers leveren verreweg het meeste rendement op.
Re: Intercooler met een extra cooler/ventilator
Bedankt jongens voor de antwoorden.
Ben benieuwd wat er gebeurd met een 131pk T4 of eentje van een T5. En wat we allemaal voor moet gebeuren om het aan de praat te krijgen. Wat zou de vermogen toename zijn ? Vragen vragen vragen...
Ben benieuwd wat er gebeurd met een 131pk T4 of eentje van een T5. En wat we allemaal voor moet gebeuren om het aan de praat te krijgen. Wat zou de vermogen toename zijn ? Vragen vragen vragen...
@Multivan: Als je de moeite zou willen nemen graag!Multivan Generation schreef: Voor de liefhebbers kan ik er eventueel nog wel wat foto's van op zoeken (via mail).
Fraai werk! Wat merk je ervan?powerpiep schreef: Zie ook 'project off Road Style'
Re: Intercooler met een extra cooler/ventilator
Ik heb hem samen met 140pk Volvo injectors geplaatst. Dat is een héél groot verschil. De bus is nog ongechipt, maar ik gok nu op een 110pk?
Wel een onregelmatige stationair loop, omdat de dieselpomp de kluts kwijt is met die injectors.
Wel een onregelmatige stationair loop, omdat de dieselpomp de kluts kwijt is met die injectors.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi