Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

rijdend milieu delict......

vragen over de T4
Plaats reactie
koensch
Berichten: 494
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

rijdend milieu delict......

Bericht door koensch »

zo voel ik me na vanavond......

een ritje gemaakt van amersfoort naar drachten. Op een goed moment trek ik even flink door in z'n 5e versnelling tot 3300 toeren (140 km/u). De auto's achter me kon in alleen nog maar herkennen aan de zwakke schijnsel van de koplampen door een wolk van roet waar zwarte-piet trots op zou zijn.
Het aanblik leek sterk op wat je normaal gesproken achter een strooiwagen ziet....

ok, kat-vervanger, egr afgesloten en recentelijk een nieuwe LMM en bus je loopt als een speer, maar ik voel me wel een rijdend milieu delict.

ik snap nu waarom ze in de binnensteden geen oude diesels meer willen..... Hoe komt zo'n auto in hemelsnaam door de roetmeting heen? dat snap ik echt niet.

zou dit aan versleten verstuivers liggen? heeft iemand een suggestie wat ik hieraan zou kunnen doen?
Laatst gewijzigd door koensch op vr okt 30, 2015 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +625.000km
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: rijdend milieu delect.....

Bericht door Geert G »

Versleten verstuivers 88PK Stanadyne is met 500.000 zeer aannemelijk.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 919
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: rijdend milieu delect.....

Bericht door Endebendebus »

Ik heb hetzelfde. Je ziet het natuurlijk wel super in de koplampen. Vandaag nog gekeurd, ook met glans door de roetmeting :yes
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: vr dec 12, 2014 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: rijdend milieu delict......

Bericht door matramurena »

Een nieuwe moderne diesel doet niets anders tijdens regeneratie van de kat... Voel je niet schuldig.
slopelrijder
Berichten: 487
Lid geworden op: di sep 30, 2014 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: rijdend milieu delict......

Bericht door slopelrijder »

Laat hem maar eens chippen.....
De katalysator en Egr zijn er om e.e.a, te verminderen....
Dus als je die verwijderd dan is het wel logisch.... :knipoog

Oorzaak, meer brandstof als dat er verbrandt wordt... naast de afwezige "schoonmakers"
Als het de originele verstuivers zijn, kan idd slijtage er extra aan bijdragen....

Wordt dus tijd voor zo'n smog approved sticker op je achterruit.... :bifun
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: zo apr 05, 2009 22:01

Re: rijdend milieu delict......

Bericht door rick_k »

Zonder kat en EGR heb je juist minder roet.

Mijn 88 pk rookt ook bij volgas, dat hoort ook, als hij dat niet doet krijgt hij te kort diesel. De 102 pk rookt altijd en de Golf TDI rookt ook bij vollast.
In het donker lijkt het vaak heel erg, maar overdag zie je weinig.

Hoe vaak trek je de bus door? Als je namelijk altijd heel rustig rijd, dan zit de hele uitlaat en turbo vol roet en als je dan eens een keer flink gas geeft, dan blaast hij alles er even lekker uit.

Verder is de roetmeting een aanfluiting, daar krijg je bijna alles doorheen,

mvg Rick
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: rijdend milieu delict......

Bericht door Geert G »

En wat dacht je van versleten verstuivers?
Na 250.000 is het met een 88PK enkel-traps Stanadyne toch echt wel op. :groteogen
Ze vernevelen slecht, de openingsdruk van de verstuivers is meestal ook behoorlijk ingezakt.
Dit veroorzaakt een slechte verbranding en dus roet & rook.

Ook het vervroegingsmechanisme in je brandstofpomp verloopt door slijtage. :wjw
Dat geld ook voor de pomp camplate oftewel nokkenschijf. Deze bepaald mede de inspuitdruk.
Met de hedendaagse dieselbrandstof, met een alsmaar groter percentage bio bijmenging, (10% in 2016) en bekant geen zwavel meer, is de smerende werking van de dieselbrandstof voor de inwendige mechanische dieselcomponenten, ook sterk verminderd. :bonk
Gevolg......versnelde bovengenoemde inwendige slijtage.

Alles bij elkaar een mooi rokerig optel-sommetje voor onze T4 busjes op leeftijd. :lach
Revisie bij een Diesel Specialist is in feite de enigste oplossing.
Elk dieselbrandstof systeem heeft op z'n tijd goed onderhoud nodig. :werkaanT4
De moderne T5 pompverstuiver & Commonrail wat meer, als het roterende Bosch VP37-verdelerpomp systeem in een T4.
Om te beginnen, elke 30.000km een vers brandstoffilter is met de hedendaagse dieselbrandstof geen overbodige luxe.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29629
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: rijdend milieu delict......

Bericht door Multivan Generation »

Als je een Pierburg LMM hebt geplaatst(en voordien was het een Bosch),
dan is dit een beetje verklaarbaar.
Doordat het meet-oppervlak een stuk groter is, zal de LMM hogere waarden uitsturen naar de motorcomputer (bij dezelfde toerentallen)
Hierdoor wordt er dus bij iets lagere toeren al meer (maximale hoeveelheid) brandstof ingespoten, dit terwijl de turbodruk nog niet optimaal is, door het na-ijl-effect van de vaste turbo's.

De karakteristiek van de LMM geeft wel een lekkerder en alerter rijgevoel.

Als je ineens op het gas gaat staan en doortrekt, dan krijgt de turbo ineens ook meer uitlaatgassen te verwerken, schiet door naar maximale turbodruk en wordt dan teruggeregeld door wastegate(grof), in dit gebied zal je dus naar verhouding meer uitlaatgassen zien en meer roet.. Dit is normaal en de karakteristiek van de turbo en wastegate. Dit wordt door de N75 steeds fijner geregeld en de turbodruk lijn gaat dat steeds meer de gevraagde lijn volgen.

Waar je ook naar zou kunnen kijken, is of er niet toevallig een interkoelerslang een beetje los zit, als die losplopt (hoorbaar) trek je ook ineens een rookgordijn, maar dat merk je ook meteen in acceleratie :knipoog

Wastegate afstelling zou gecontroleerd kunnen worden, de N75 vervangen worden (wordt minder precies door leeftijd/km's), vaccuumslangen voor aansturing richting wastegate moeten in orde zijn, alsmede genoeg vaccuum (meestal wel in orde)

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 919
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: rijdend milieu delict......

Bericht door Endebendebus »

[quote="Multivan Generation"]Als je een Pierburg LMM hebt geplaatst(en voordien was het een Bosch),
dan is dit een beetje verklaarbaar.
Doordat het meet-oppervlak een stuk groter is, zal de LMM hogere waarden uitsturen naar de motorcomputer (bij dezelfde toerentallen)
Hierdoor wordt er dus bij iets lagere toeren al meer (maximale hoeveelheid) brandstof ingespoten, dit terwijl de turbodruk nog niet optimaal is, door het na-ijl-effect van de vaste turbo's.


Stomme vraag misschien... gaat je brandstofverbruik ook omhoog bij een Pierburg?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29629
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: rijdend milieu delict......

Bericht door Multivan Generation »

Theoretisch zou dit kunnen,
maar doordat er sneller vermogen geleverd wordt,
hoef je het gaspedaal niet dieper in te drukken,
en dus zou het verbruik weer lager kunnen uitvallen.

Onder de streep: kwestie van testen maar dit is lastig om altijd exact dezelfde omstandigheden te hebben+ kun je pas over een test-periode van 10.000 km zeggen
Plaats reactie