Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 voor een krappe beurs

vragen over de T4
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door koensch »

ik heb ook nog de originele verstuivers erin zitten.... recentelijk erg veel rook gezien en m'n garage heeft eea gecontroleerd en afgesteld. Rookt nu "niet meer dan gebruikelijk" voor dit type auto.

nieuwe distributie erin..... op naar de 6 ton, stanadynes of niet.....
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door Pascal-141 »

koensch schreef:ik heb ook nog de originele verstuivers erin zitten.... recentelijk erg veel rook gezien en m'n garage heeft eea gecontroleerd en afgesteld. Rookt nu "niet meer dan gebruikelijk" voor dit type auto.

nieuwe distributie erin..... op naar de 6 ton, stanadynes of niet.....
Dan zal bij jou het roken waarschijnlijk door de timing gekomen zijn , nu met de nieuwe distributie zal alles weer op tijd staan en minder roken. :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door bargemast »

Als de originele verstuivers het echt zolang volhouden, dan is het inderdaad een heel wat minder belangrijk mogelijk probleem.
Zo wordt de keuze weer groter.

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door Pascal-141 »

bargemast schreef:Als de originele verstuivers het echt zolang volhouden, dan is het inderdaad een heel wat minder belangrijk mogelijk probleem.
Zo wordt de keuze weer groter.

Gtz, Peter.
Je hoeft een 88pk versie echt niet uit te sluiten in je zoektocht omwille van alleen de verstuivers hoor . Moest het echt nodig zijn , zijn er altijd wel mogelijkheden om dat te verhelpen. (Zoals 102 pk verstuivers erin) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door bargemast »

Bedankt Pascal, dat is altijd goed om te weten, ik had dat nog in mijn achterhoofd nadat je daar eens over geschreven hebt over het feit dat jij dat al eens gedaan had met de nodige aanpassingen, dus als het moet is er evengoed nog een mogelijkheid.

Als ik uiteindelijk een 88 pk versie zou kopen, met misschien iets van tussen de 250.000 en 300.000km en de verstuivers het tot zo'n 400.000km vol zouden kunnen houden dan kan ik er nog een flink aantal jaren mee rondtoeren voordat ik aan andere verstuivers toe ben.

Voorlopig kijk ik alleen nog maar uit naar wat er te koop aangeboden wordt, en dat kost gelukkig niets, dus dat kan ik me nog zonder probleem permiteren.

Wie weet wat ik ooit nog tegen zal komen ?

Gtz, Peter.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door koensch »

tussen de 300k en 400k was ik aan de beurt voor een revisie van de koppeling, 2MV en een gereviseerde versnellingsbak. Als je dat gehad hebt kan je weer 300k verder.

3 jaar terug (ca 430k) de oliepomp op advies laten meenemen met een tandriemwissel.

brandstofsysteem (pomp en verstuivers) lijken nog in orde te zijn.

afgelopen week (bij een tandriemwissel) een-of-andere standpijp in het koelsysteem laten vervangen, na koelwater lekkage een paar maanden geleden tgv corrosie. Nu begrepen dat m'n radiator slecht is. Misschien een volgende keer, misschien gewoon laten zitten. Dan zie ik wel hoe ver ik kom met deze bus.

bij al deze vervangingen mis ik de schokbrekers...... volgens mij rij ik nog rond met de originele......
Laatst gewijzigd door koensch op 22 nov 2015, 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door koensch »

jan2009 schreef:
Dus als je een leuk busje (ajt) tegenkomt met slechts een 200K o.i.d op de teller wat zou je je dan zorgen maken over verstuivers .

:driveT4

een diesel auto die in 15jaar "slechts" 200k heeft gedaan heeft meer te lijden gehad van stilstaan dan van het rijden......
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door bargemast »

koensch schreef:tussen de 300k en 400k was ik aan de beurt voor een revisie van de koppeling, 2MV en een gereviseerde versnellingsbak. Als je dat gehad hebt kan je weer 300k verder.

3 jaar terug (ca 430k) de oliepomp op advies laten meenemen met een tandriemwissel.

brandstofsysteem (pomp en verstuivers) lijken nog in orde te zijn.

afgelopen week (bij een tandriemwissel) een-of-andere standpijp in het koelsysteem laten vervangen, na koelwater lekkage een paar maanden geleden tgv corrosie. Nu begrepen dat m'n radiator slecht is. Misschien een volgende keer, misschien gewoon laten zitten. Dan zie ik wel hoe ver ik kom met deze bus.

bij al deze vervangingen mis ik de schokbrekers...... volgens mij rij ik nog rond met de originele......
Hallo koensch, geweldig om te lezen hoe goed jouw T4 ouder wordt, massa's kilometers met relatief weinig kosten, dat is een bewijs van de goede kwaliteit waarmee VW naam gemaakt heeft.

Ik wens je nog heel veel meer kilometers met deze trouwe kameraad op wielen toe.

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door frank884 »

Mijn wagen is van 06-2002 gekocht met 155.000 op de teller in 2006 nu 321000 km

Opgeteld v.a 27-06-2006 totaal onderhoud per 27-06-2016 (10 jaar)
155.000 km ->>>>>>>>>>>>>>>>>313000 km (158000 km)
5780.85€
met daarbij bij 312000 km het koppelingsset incl 2 massavliegwiel alles compleet en alle spullen van het schakelsysteem
(bolletjes enz)
Remmen gaan gigantisch lang mee vindt ik tegenover een personen wagen.
Op de vooras heb ik nog nooit remschijven vervangen alleen 1 set blokjes op 03-2008 bij 191000 km die nu nog 25% zijn op de achteras heb ik bij 289000 km pas de originele schijven vervangen

wat ik zelf kan doe ik wel zelf eraan.
daarbij zit ook vaak dat ik spullen al preventief vervang en niet alles helemaal "op" rijdt
en ook filters en olie enz vervang ik wel een stukje vroeger dan officieel door VW wordt aangegeven meeste onderdelen zijn wel via E bay gekocht. distributie en wat daarbij hoort (ook de onderdelen) wordt wel bij de Dealer uitgevoerd ook ivm garantie.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door bargemast »

frank884 schreef:Mijn wagen is van 06-2002 gekocht met 155.000 op de teller in 2006 nu 321000 km

Opgeteld v.a 27-06-2006 totaal onderhoud per 27-06-2016 (10 jaar)
155.000 km ->>>>>>>>>>>>>>>>>313000 km (158000 km)
5780.85€
met daarbij bij 312000 km het koppelingsset incl 2 massavliegwiel alles compleet en alle spullen van het schakelsysteem
(bolletjes enz)
Remmen gaan gigantisch lang mee vindt ik tegenover een personen wagen.
Op de vooras heb ik nog nooit remschijven vervangen alleen 1 set blokjes op 03-2008 bij 191000 km die nu nog 25% zijn op de achteras heb ik bij 289000 km pas de originele schijven vervangen

wat ik zelf kan doe ik wel zelf eraan.
daarbij zit ook vaak dat ik spullen al preventief vervang en niet alles helemaal "op" rijdt
en ook filters en olie enz vervang ik wel een stukje vroeger dan officieel door VW wordt aangegeven meeste onderdelen zijn wel via E bay gekocht. distributie en wat daarbij hoort (ook de onderdelen) wordt wel bij de Dealer uitgevoerd ook ivm garantie.
Hallo frank, jouw verhaal laat ook zien dat het onderhoud niet al te duur hoeft te zijn, want gemiddeld minder dan 600 € per jaar is niet gek, en jij doet ook zelf heel wat aan het preventieve onderhoud om kosten te besparen.

Als ik mijn T4 heb, zal ik ook zoveel mogelijk zelf doen en ik ben ook een voorstander van preventief onderhoud, nooit wachten totdat er iets stuk gaat om het te vervangen, tenzij dit iets onvoorziens was.

Garages zal ik zoveel mogelijk vermijden en ik hoop ook zelf werkzaamheden zoals distributie en koppeling zelf te kunnen doen als het daar de tijd voor is, ook al blijft er altijd nog het perfect afstellen van de brandstofpomp over voor de garage, tenzij er iemand is die over de "vagcom" beschikt, daarmee kan werken en me daarbij zou willen en kunnen helpen.

Als ik mijn onderhouds kosten op die manier ook binnen de 600 € per jaar kan houden zal ik gelukkig zijn.

Gtz, Peter.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door koensch »

ik laat alles door m'n garage doen. Ben op jaarbasis gemiddeld tussen de 2500 en 3500 euro kwijt aan onderhoud en reparatie (regulier onderhoud, banden, vervanging slijtdelen, etc).
Dit komt neer op zo'n 9-10 cent per km.

Ik rij veel km's, heb m'n bus nodig voor m'n werk. Heb geen tijd om zelf iets te doen en kan het me niet veroorloven met een kleinigheid stil te komen staan en kan deze kosten zakelijk dragen en de BTW verrekenen.

Ik geef m'n geld liever uit in de garage dan in de showroom....... linksom of rechtom, autorijden kost geld.....
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door frank884 »

bluebird schreef:Ben aan verzekering en belasting al gauw 600 euri kwijt op jaar basis,heb ik nog geen meter gereden ..... :bifun
Tja dat is een ander verhaal als particulier in Nederland
grijs particulier = 135 euro MRB per maand daar komt de verzekering nog bovenop
maar voor een ON practische gezinswagen op Diesel zoals een passat (tov de mogelijkheden die een T4 biedt )
betaal ik dat ook per maand.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door frank884 »

bargemast schreef:
Als ik mijn onderhouds kosten op die manier ook binnen de 600 € per jaar kan houden zal ik gelukkig zijn.

Gtz, Peter.

Dat zal waarschijnlijk wel niet lukken, want die onderhoudskosten hebben betrekking op een T4 van het 4e tot het 14e jaar
en van 155.000 - 313000 km

de huidige T4's zijn veel ouder (jongste T4 is nu 12½ jaar ) dan is meestal ook wat meer aan onderhoud te verwachten.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door bargemast »

frank884 schreef:
bargemast schreef:
Als ik mijn onderhouds kosten op die manier ook binnen de 600 € per jaar kan houden zal ik gelukkig zijn.

Gtz, Peter.

Dat zal waarschijnlijk wel niet lukken, want die onderhoudskosten hebben betrekking op een T4 van het 4e tot het 14e jaar
en van 155.000 - 313000 km

de huidige T4's zijn veel ouder (jongste T4 is nu 12½ jaar ) dan is meestal ook wat meer aan onderhoud te verwachten.
Dat is natuurlijk helemaal waar frank, aan de andere kant zijn er door de leeftijd misschien ook al dure reparaties zoals een nieuw vliegwiel en koppeling aan gedaan, enkele jaren voor de verkoop, dus met een beetje (heel veel dus) geluk heb ik die kosten dan voorlopig niet.

Verder blijft het altijd min of meer een gelukstreffer om een oudere maar goed doorgerepareerd exemplaar te vinden, waar ik zonder al te grote reparaties nog flink wat kilometers mee zal kunnen maken.

Wegenbelasting hebben we hier niet, en ik heb de maximale no-claim voor m'n w.a. verzekering, weet nog niet hoeveel dat zal zijn voor een T4, dat hangt ook van de uitvoering af.

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door Pascal-141 »

Het heeft geen zin om met bedragen te gaan goochelen wat ern T4 jaarlijks kost aan onderhoud , want dat is voor iedereen verschillend .
Hoeveel km per jaar dat die T4 gaat rijden , wat je rijstijl is , hoe vaak je onderhoud doet , en of je het zelf doet of laat doen bij een VW stealer , enz...

Ik doe alles zelf , dus een onderhoud kost me bijna niks . Ik gebruik geen dure vol synthetische , of longlife olie , maar gewone goedkope half-synthetische olie (shell helix hx7), welke ik inkoop in vaten bij de groothandel.
Ik vervang de olie om de 7500 km(soms tot max 10.000km).
Wat betreft banden , tja , ik rijd stevig door , en doe met mijn banden max 25.000km . Ik gebruik ook zachte , sportieve banden , die veel grip en baanvastheid geven . Ik draai een set remmen erdoor op 70a80.000km , terwijl anderen makkelijk 150.000km met dezelfde remmen halen.
Een ander rijd misschien als een 103 jarige oma , en rijd bvb met harde bestelwagenbanden , en die halen 100.000km met de banden .

Wat ik hiermee bedoel is , onderhoudskosten zijn voor iedereen verschillend .

:zwaai
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie