Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

standkachel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door henkru »

Pascal-141 schreef:
henkru schreef:
Pascal-141 schreef: Met een.gewone standkachel ook niet he Peter , een motorbijverwarmer ( al of niet omgebouwd) wel.
:knipoog
Ik heb de Webasto Thermo Top-C en die verwarmd wel de motor hoor Pascal zit een circulatie pomp op. :lach
Een Thermotop C is een koelvloeistof verwarmer he. :knipoog vond ik dus een "omgebouwde motorverwarmer" :lach
En daar bedoel ik niks negatief mee he :knipoog
Denk er om Pascal :bonk :wjw
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: standkachel

Bericht door koekie520 »

koensch schreef:ik heb een electrisch kacheltje in m'n bussie met een haspel.

's morgens even een halfuurtje in het stopcontact en je stapt in een warme auto...... heb ik geen standkachel voor nodig.
Gewoon om je een idee te geven. Ben eens een weekje op wintersport geweest en heb daar mn luchtverwarmer 24/7 laten draaien. Overdag met buitentemperaturen nauwelijks boven nul en nachten ruim onder -20. Dat heeft me 15 liter diesel gekost.
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: standkachel

Bericht door de smederij »

zat even mee te lezen ben zelf ook weer opzoek naar een kachel en kwam zelf uit bij VBD Service in Den Haag ,
Ik vind de prijzen niet zo gek, kwaliteit weet ik niet en heb verder ook geen binding met dit bedrijf.
voorheen had ik een propex op gas en dat beviel me goed.
nu maar eens een diesel proberen,

gr ronald
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: standkachel

Bericht door LAYCA »

Nou ik ben hier ook mee bezig en heb er een gevonden.
Eberspacher standkachel TB_Hydronic 4.5 KW diesel.
Ik ga hem zelf uitbouwen uit een KIA busje (motor kapot gelopen).
Dus weet dan zeker dat ik alles heb.
Met bediening/timer etc en aansturing van fan in dashboard.
En het leukste is voor 100 euro :toppie
Ik bouw hem zelf in mijn bus (kan in mijn garage)
Dus zoeken helpt wel.
Trouwens voor minder dan 600 euro nieuw te koop gezien.

Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door Multivan Generation »

Tegenwoordig hebben veel van de huidige standkachels op de markt can-bus nodig.
Iets om over na te denken... bij een oud ontwerp T4.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door brugseb »

Dacht dat die KIA warmers puur elektrisch waren, blijkbaar niet, de prijs die Limburger vermeldt lijken me hoog als je ziet wat er allemaal op de Duitse Ebay wordt aangeboden... Vorig jaar april in de Alpen gezeten, 's nachts rond vriespunt, geen probleem om met originele standkachel de boel warm te houden - soms zelfs te warm, gekend probleem omdat kachel blijft draaien.

Tussendoor een extra vraagje gooien: sinds een tijdje heb ik probleem met opstarten van de kachel: soms moet die tot 15 keer opgestart worden vooraleer ze blijft draaien - daarvoor start ze wel, maar ze valt stil op het moment dat de ventilator normaal sneller gaat draaien/de brander aanslaat. Ik hoor de dieselpomp wel pulseren. Ergens een vuile filter of zo? En waar zou ik die dan moeten vinden?

greetz
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: standkachel

Bericht door LAYCA »

brugseb schreef:Dacht dat die KIA warmers puur elektrisch waren, blijkbaar niet, de prijs die Limburger vermeldt lijken me hoog als je ziet wat er allemaal op de Duitse Ebay wordt aangeboden... Vorig jaar april in de Alpen gezeten, 's nachts rond vriespunt, geen probleem om met originele standkachel de boel warm te houden - soms zelfs te warm, gekend probleem omdat kachel blijft draaien.

Tussendoor een extra vraagje gooien: sinds een tijdje heb ik probleem met opstarten van de kachel: soms moet die tot 15 keer opgestart worden vooraleer ze blijft draaien - daarvoor start ze wel, maar ze valt stil op het moment dat de ventilator normaal sneller gaat draaien/de brander aanslaat. Ik hoor de dieselpomp wel pulseren. Ergens een vuile filter of zo? En waar zou ik die dan moeten vinden?

greetz
Bart
Al onderzocht wat mogelijk de oorzaak is zoals brandstoftoevoer,gloeiplug of sensor branderbewaking etc ??

Het spul uit de KIA CARNAVAL gedemonteerd Ziet er netjes uit en compleet.
En inderdaad een :yes Eberspacher standkachel TB_Hydronic 4.5 KW diesel. ik blij
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door brugseb »

Al onderzocht wat mogelijk de oorzaak is zoals brandstoftoevoer,gloeiplug of sensor branderbewaking etc ??

Het spul uit de KIA CARNAVAL gedemonteerd Ziet er netjes uit en compleet.
En inderdaad een :yes Eberspacher standkachel TB_Hydronic 4.5 KW diesel. ik blij
[/quote]

@ lAYCA: klinkt als een koopje, en met dat vermogen kun je vlot overwinteren! Ik wacht op droog weer om effe onder de bus te liggen voor verder nazicht, cali slaapt buiten in afwachting van een carport... :huilen
@ Egbert: schema ontvangen, waarvoor dank! Nu nog effe checken of het effectief dat model is

Zoekend naar het type kachel in mijn Zusatzanleitung zur Betriebsanleiting (wow :nuts) las ik dat dergelijke kachel om de 10 jaar zou moeten onderhouden worden door de dealer. Elders op dit forum las ik dat er geen onderhoud nodig was????
Vandaar nog even vraagje herhalen: behalve brandstoffilter en staat van de gloeiplug, is er nog iets anders dat ik moet weten?

tx
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door Multivan Generation »

brugseb schreef: Elders op dit forum las ik dat er geen onderhoud nodig was????
tx
Bart
Waar heb je dat gelezen dan?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: standkachel

Bericht door Egbert&Manon »

2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: standkachel

Bericht door LAYCA »

brugseb schreef:
Al onderzocht wat mogelijk de oorzaak is zoals brandstoftoevoer,gloeiplug of sensor branderbewaking etc ??

Het spul uit de KIA CARNAVAL gedemonteerd Ziet er netjes uit en compleet.
En inderdaad een :yes Eberspacher standkachel TB_Hydronic 4.5 KW diesel. ik blij
@ lAYCA: klinkt als een koopje, en met dat vermogen kun je vlot overwinteren! Ik wacht op droog weer om effe onder de bus te liggen voor verder nazicht, cali slaapt buiten in afwachting van een carport... :huilen
@ Egbert: schema ontvangen, waarvoor dank! Nu nog effe checken of het effectief dat model is

Zoekend naar het type kachel in mijn Zusatzanleitung zur Betriebsanleiting (wow :nuts) las ik dat dergelijke kachel om de 10 jaar zou moeten onderhouden worden door de dealer. Elders op dit forum las ik dat er geen onderhoud nodig was????
Vandaar nog even vraagje herhalen: behalve brandstoffilter en staat van de gloeiplug, is er nog iets anders dat ik moet weten?

tx
Bart[/quote]

Voor wat het waard is:

Als de standkachel elke maand 10 minuten in bedrijf is geweest (in de zomer aan denken dus) :bifun
zal onderhoud niet snel nodig zijn.
Omdat de mechanische onderdelen niet vast komen te zitten en de brandstof in de toevoerleiding dan ook een keer ververst wordt.

Dit is een algemeen advies van fabrikanten.

Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie