Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Multivan Generation »

Beugel en raken van het wiel daartegen, is eenvoudig op te lossen met een spacer tussen de velg en het pasvlak.
Dus laat dat je keuze niet beïnvloeden.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door J vd Pal »

Niet helemaal in het AT straatje maar ik ben heel tevreden over mijn Michelin Agilis CrossClimate banden. Iets minder ruig dan de AT banden waar je nu naar kijkt maar wel heel goed getest.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door busbart »

Load index van velgen; de standaard velg heeft iig de juiste load index voor de bus, van anderen is dat vaak moeilijk te vinden.
bij de goedkopere vervangers voor de standaard velgen is dat ook vaak de vraag of de LI correct is. tenzij de bij de velgen een specificatie kunt krijgen.
Is in Dld wel nodig, wil je er ook mee mogen rijden.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door luisenbos »

Denk is aan toyo AT country ook een merk heb er nu 4 onder mijn auto gezet

voor mij perfect stil comfortabel en soepel

loadindex 106 950 kilo per band 235 / 16/ 70
Bijlagen
IMG_20210615_100129.jpg
IMG_20210615_100123.jpg
En de vriendelijk groetje Frits
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door J vd Pal »

Mooi setje maar ik denk niet dat je daar nog een sneeuwketting omheen krijgt! Volgens de leverancier heb ik 17 mm vrije ruimte nodig voor mijn kettingen, met een 205/65/16 lukt dat net.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door krekwakwol »

Bij mij T5 ook 205/65-16 kunnen de sneeuwkettingen nog net op, de 215 gaat niet lukken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door luisenbos »

En de vriendelijk groetje Frits
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door kimisinnl »

Na veel wikken en wegen is het er dan uiteindelijk toch van gekomen: er zitten nieuwe rubbers onder en achterop de bus :ikrij .

De velgjes waren in behoorlijk goede staat dus een Scotchbrite en een paar busjes primer+lak was voldoende...

Het zijn General Tire Grabber AT3 in de maat 205/70R15 geworden. Grip in droog en nat is uitstekend maar ze zijn voor op de weg wel merkbaar minder als mijn Michelins (wat zoekend en dwalend stuurgedrag). Na 2 weken rijden en 6250 kilometer verder ben ik er zeker wel blij mee. Dankjewel allemaal voor alle tips en het delen van jullie ervaringen. De enige vraag die nog rest is of mijn sneeuwkettingen passen, dat moet ik op een rustig moment eens proberen.
image001.jpg
image002.jpg
Laatst gewijzigd door kimisinnl op 27 jul 2021, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door kimisinnl »

En nog een paar plaatjes, het ziet er wel super uit vind ik!
image006.jpg
image007.jpg
image009.jpg
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 881
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door powerpiep »

Zeker mooi!
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Mupke
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 jan 2022, 14:31
Locatie: ZH

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Mupke »

:jumpklap ziet er goed uit,ik overweeg ook een “winterset” aan te schaffen dis welke velgen maat/merk heb je daarvoor gebruikt?
:T44EVER T4 ‘02 california coach :T5cruisin
Ex Subaru GT GC8 ‘99
Ex Forester X ‘03

Groetjes Arnold.
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door kimisinnl »

Hoi Mupke, de banden van de foto's zijn General Tire Grabber AT3 in de maat 205/70R15. Ze zijn redelijk stil en bevallen mijn goed. Ik heb ze op originele velgen laten leggen: in mijn geval die met rechthoekige gaten van het modeljaar tot 1996, maar dat kan ook op de normale velgen met ronde gaten. Groetjes, Kim

PS Dit zijn vier seizoenen banden dus ik doe mijn huidige set winterbanden van de T4 weg of rij ze op met mijn Caddy.
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
davisja
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2016, 19:09

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door davisja »

iemand ervaring met de MAXXIS TL AL2 (NEU)106R *E banden ?

Hebben:

regencode A en zijn 69 decibel dus stil.

grabber at3 regencode B en 75 decibel zouden dus meer lawaai maken.
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door kimisinnl »

Ik heb aanvullend nog een algemenere vraag: heeft iemand een idee hoe representatief de dB-indicatie op het label is voor de ervaring van bandengeluid? Een toename van 3dB is een verdubbeling van de geluidssterkte, maar met banden vind ik het zelf nogal wisselend wat de perceptie hiervan is... De ene zoemt wat meer, de andere heeft een hoger of lager geluid, etc.

Is dit onderdeel van het label tussen de merken en soort banden een beetje te vergelijken of eigenlijk niet zo goed?

Voor de AT3 bijvoorbeeld die ik nu heb: ze zijn niet eens heel erg luidruchtig vergeleken met de Michelin Agilis die ik voorheen had.
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door StijnT4 »

kimisinnl schreef: 20 feb 2022, 10:29 Ik heb aanvullend nog een algemenere vraag: heeft iemand een idee hoe representatief de dB-indicatie op het label is voor de ervaring van bandengeluid? Een toename van 3dB is een verdubbeling van de geluidssterkte, maar met banden vind ik het zelf nogal wisselend wat de perceptie hiervan is... De ene zoemt wat meer, de andere heeft een hoger of lager geluid, etc.

Is dit onderdeel van het label tussen de merken en soort banden een beetje te vergelijken of eigenlijk niet zo goed?

Voor de AT3 bijvoorbeeld die ik nu heb: ze zijn niet eens heel erg luidruchtig vergeleken met de Michelin Agilis die ik voorheen had.
Ik heb onder mijn eerste t4 (1.9d) grabber at3 gehad en met het geluid van de motor en muziek aan was er geen verschil te merken op de snelweg tussen de standaard banden en de at banden.

Zelfde verhaal nu. Heb tegenwoordig een 2.5 TDI ACV verlengd. En eerste halfjaar op gewonen banden gereden en nu weer grabber at3 er onder. Het zweeft zeker over de weg. Maar dat vind ik erg prettig rijden en het geluid is in mijn oren niet te onderscheiden van normale weg banden.

Wel opletten dat de snelheidsmeter niet meer accuraat is. Als ik 145 op de teller rij zit ik toch op 155 gps snelheid
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Plaats reactie