Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

vragen over de T4
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door kimisinnl »

Eigenlijk omdat ik de standaard velgen als het kan wil gebruiken. Naast dat ik naar fatsoenlijke offroad bandjes zoek mogen ze ook best mooi ogen en ik zie dat de AT3 zelfs geschikt is als winterband (rij met de bus weleens een bospad in, ijswegen, etc.). Heb wel zowel een set van voor MJ1996 als die van daarna dus heb wel keuze uit 2 ET waardes.



Nu ik je zie reageren Pascal: volgens mij had ik je ooit eens gevraagd naar oplegschijven om m'n syncro iets te verhogen maar heb ik nooit meer een ophaalafspraak gemaakt :bonk . Zal je mailtje nog even opzoeken en reageren, sorry!
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
Robert 99T4CA
Berichten: 94
Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
Locatie: Haarlem

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Robert 99T4CA »

Leuk om te zien dat in dit topic activiteit is, wij hebben in december een paar Yokohama's eronder gelegd en zat al eens te denken mijn bevindingen hier te delen.
Ik zocht eigenlijk een kruising tussen een wegband en een AT, wij hebben immers een 2WD en rijden eigenlijk niet echt off-road. Toch vinden we (ik) het leuk toch soms een bos of gravel paadje in te slaan en dan geeft een iets grovere band toch wat vertrouwen. En hopelijk iets minder snel lek raakt. We hebben een compressortje aan boord, dus we kunnen eventueel wat druk verlagen. Verder had ik nog een aantal eisen:

- Om kosten te sparen passend om de huidige 6x15" velg
- Geen verdere aanpassingen aan bus benodigd
- Voorzien van sneeuwvlokjesymbool 3PMSF, dus meteen all season band.
- Laadindex zo dicht mogelijk of boven 100.

Ik ben uitgekomen bij de Yokohama Geolandar A/T G015, maatje 215/70 R15. Deze is als mildere AT band mooi tussen de grovere AT en MT banden van Yoko in. De band heeft een Load Index en is dus met 750 kg per band lichter dan orgineel. Gelukkig zijn we zelfs op vakantie vrij licht beladen en halen we de 2.800 kg echt niet.
We hebben vijf banden gekocht dus zullen ze gaan roteren.
Wat bij de eerste rit opviel is dat de band veel comfortabeler was dan de banden waar we de bus mee kochten, bestelwagen banden met LI van 104.
Verder merk je geen verschil qua geluid, grip of dat soort dingen op de verharde weg, wat dat betreft echt top! :ikrij
De banden zien er wel gaaf uit. Aan de ene kant wit omlijnde letters, aan de andere kant zwart, dus je kan kiezen.
Snelheidsmeter geeft nu dezelfde snelheid aan als de GPS, dat is even oppassen soms.

We hebben het helaas nog niet echt geprobeerd maar ik denk dat deze band op het onverharde en in de sneeuw aardig ver komt. Zeker als je zo'n mazzelaar bent met vierwielaandrijving. :lach

Wat je wel merkt is dat de band wat meer rubberachtige feedback geeft door het stuurwiel, misschien vanwege het grovere profiel of all season compound. Ook rolt de band denk ik wat meer over de zijwangen in de bocht door de wat bredere en hogere band.
Mocht je de LI echt minstens 100 (dus 800 kg) willen hebben kan je gaan voor bijv. de 225/70 R15, hier zou ik wel een 6,5 of 7" brede velg bij aanbevelen.

Plaatjes!!
Foto 1.jpg
Foto 2.jpg
Foto 3.jpg
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door busbart »

Waar het aan ligt???
Ik heb geen idee, maar er zit zoveel verschil in banden, en dat terwijl ze toch allemaal zwart en rond zijn....

Ik had een set winterbanden op mijn bus, en daar reed mijn bus heerlijk mee, lekker stabiel, en alles wat je mag verwachten.
toen deze versleten waren heb ik naar dezelfde banden gezocht, die waren niet meer leverbaar.
Toen kocht ik een ander merk, maar PRECIES dezelfde maat, en load en speedindex.
nadat ik die monteerde reed de bus als een dwijl, zo erg dat ik tijdens de eerste 2 km zelfs uitgestapt ben om te controleren of de wielen er nog wel op zaten.

Tja, waar komt dat door???? :bonk
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Robert 99T4CA
Berichten: 94
Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
Locatie: Haarlem

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Robert 99T4CA »

Misschien, ondanks dat ze zwart en rond zijn, is de ene band toch de andere niet :knipoog
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Multivan Generation »

Robert 99T4CA schreef: 02 jun 2020, 19:51 Misschien, ondanks dat ze zwart en rond zijn, is de ene band toch de andere niet :knipoog
Daarom hoef ik geen all-season banden.
Klinkt leuk, niet meer hoeven wisselen van zomer naar winter en omgekeerd.
Is het zomer dan zijn ze net niet, en als er sneeuw ligt zijn ze ook net niet.. Ik hoef zelf niet zo'n compromis.
Heb liever een stille zomerband met korte remweg, en een goede winterband die ook in de sneeuw echt iets klaar maakt..

Maar er zijn genoeg mensen die er anders tegenaan kijken. Ieder zijn meug he..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door busbart »

Ik wil met mijn post alleen duidelijk maken dat als je een band hebt met PRECIES dezelfde maat/load index/ speed, die band een compleet ander rijgedrag kan vertonen terwijl het (in mijn geval) allebei winterbanden waren.

die banden die ik nieuw gekocht had, was niet mee te rijden, zo slecht waren ze.
Ik heb ze verkocht. :muur
Groet, Bart
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door J vd Pal »

Hoi Bart,

Nu ben ik wel nieuwsgiering naar het merk en type band zodat ik deze niet koop in de toekomst.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door busbart »

Dat was deze:
Nexen WINGUARD WT1
195/70R15 104 R C
Groet, Bart
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door J vd Pal »

Dank!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door kimisinnl »

Het is eigenlijk een slechte zaak: een topic starten met het voornemen om all-road bandjes onder je bus te lepelen om het vervolgens 6 jaar later nog niet geregeld te hebben :nuts . Geen noodzaak tot nieuwe banden en gewijzigde vakantieplannen...

Ik was voornemens stalen velgen te laten stralen en poedercoaten en had zowel een setje van <1996 (ET44) en >1996 (ET55) bemachtigd. Nu lijkt het er alleen op dat het oude spul onder handen laten nemen prijziger uitvalt dan 5 nieuwe velgen...

Tot voorkort was het plan om General Grabber AT3's in de maat 215/75R15 op 1 van de 2 setjes velgen te laten zetten, deze maat band zou zonder aanpassingen aan de wielkasten of bumper op beide originele T4 velgen moeten lukken (met dank aan Pascal). Maargoed: dat plan gaat waarschijnlijk van de baan.

Persoonlijk heb ik geen voorkeur voor 15" of 16", wat ik wel fijn vind is dat ik zonder dat er pasringen nodig zijn of kans op aanlopen is een setje nieuwe velgen+banden kan halen. Lees: wat is nou 'ideaal' zonder verbouwing aan de bus, eventueel wat verhogen zou nog wel kunnen.

Sinds start van het topic in 2015 zijn de AT3's uitgekomen en heb eens wat in een overzichtje gezet. Uitgaande van een standaard T4 lijken de 4 banden onderin het plaatje de meest ideale keuze:
EXCEL_AwzIugypBw.png
EXCEL_AwzIugypBw.png (13.04 KiB) 1618 keer bekeken
Ik ben daarop gekomen door te kijken naar de maximale omtrek, de breedte en natuurlijk de loadindex:
EXCEL_S79YciJenU.png
Heb ook geprobeerd een overzichtje te maken van stalen velgen die zitten tussen +/- ET44 en ET55:
EXCEL_Bfwvwuw2Yj.png
Ik begreep dat een velg in 6.5J of zelfs 7J de voorkeur heeft gezien de breedte van de band, maar ook daar is de keuze reuze en in 15" is er van Alcar/KFZ alleen 6J te krijgen. Is er iemand die misschien de ideale combi voor de AT3 aan kan geven als er toch vrije keuze is van (stalen) velgen?
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Snautzer »

Load index 97 is denk ik toch wel minimaal. Zou toch iets hoger gaan.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door J vd Pal »

Wil je nog sneeuwkettingen kunnen gebruiken?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door krekwakwol »

Mocht je wel iets groter gaan met 16" dan zou de Nokian Rotiiva AT ook nog een optie kunnen zijn.

https://www.nokiantyres.nl/zomerbanden/ ... otiiva-at/
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Pascal-141 »

Snautzer schreef: 26 jun 2021, 08:26 Load index 97 is denk ik toch wel minimaal. Zou toch iets hoger gaan.
De general grabber AT3 heeft een laadindex van 100 , en dat is voldoende voor een T4
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door kimisinnl »

Snautzer/Pascal-141: bij voorkeur kies ik inderdaad voor een band met een loadindex van 100 of meer, nu verwacht ik wel dat die ietsje meer geluid zal maken en misschien iets minder comfort bieden zal.

J vd Pal: dat is eigenlijk wel een erg goed punt! Ik kom met enige regelmaat in Zweden en Oostenrijk en sneeuwkettingen zijn daar soms verplicht om bij te hebben (heb het nog nooit nodig gevonden om ze om hoeven te leggen, maar toch).

krekwakwol: dat zijn ook mooie bandjes zo te zien!

---

Ik liep gisteren nog eens een rondje om de bus en bedacht me toen: de velg+band moet natuurlijk ook wel op de beugel achterop passen. Nu heb ik de standaard velgen (6J, ET55) en banden (195/70R15) en dan is dat als een soort van precies pas... Ik vermoed dat bij een iets bredere band dit al een probleempje opleveren gaat:
WhatsApp Image 2021-06-28 at 09.28.11.jpeg
Even een recap van mijn 'eisen':
- All-road band
- Goedgekeurd als winterband
- Lange levensduur is niet zo belangrijk, wel 'goede' grip in de sneeuw en bij regen (en enigzins redelijk qua geluid)
- Geen voorkeur voor een heel brede band, wel zijn wat 'ruigere' looks leuk
- 15" of 16" velg
- Lopen niet aan in de wielkasten, ook niet bij inveren
- Geen aanpassing aan de bumper etc. nodig
- Sneeuwkettingen moeten er nog op kunnen en verkrijgbaar zijn
- Het reservewiel moet nog op de beugel passen

---

In 15" (General Grabber AT3):
LT205/70R15 LI107 (verbruik: F, regen: B, geluid: 75dB)
215/75R15 LI100 (verbruik: F, regen: E, geluid: 72dB)

In 16" (General Grabber AT3):
LT215/65R16 LI103 (verbruik: E, regen: B, geluid: 75dB)

De beide 'LT' varianten zijn 1% respectievelijk 4% groter in omtrek, de andere zelfs 7%.

De Nokian Rotiiva AT is er dan als 215/65R16 LI102 (verbruik: D, regen: D, geluid: 72dB)

---

In 15" kom ik alleen standaard stalen velgen tegen in 6J, omdat ik die nu ook heb zou je denk ik van het lijstje wat ik in mijn vorige berichtje deelde wel een velg nemen tussen ET43 en ET55. Of is bijvoorbeeld de 215/75R15 band toch nog zo breed dat ET55 af te raden is ivm het gaan raken van de beugel voor het reservewiel? De General Grabber AT3 in LT205/70R15 lijkt voor 'originele' velgen (type <1996 en type >1996) de meest veilige keuze als ik het zo zie.

In 16" is er keuze 6J, 6.5J en 7J. Omdat de 7J +/- 2,5cm breder is wil je met 16" en stel 7J denk ik een ET-waarde van maximaal 42/43 zodat de afstand tot de beugel dan gelijk blijft?

Hoe zit het met de 'loadindex' van stalen velgen eigenlijk? Ik kan daar niet veel over vinden van bijvoorbeeld Kfz.
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Plaats reactie