Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

welke motor?

vragen over de T4
Menso B
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 jul 2011, 18:29
Locatie: Noord Oost Polder

welke motor?

Bericht door Menso B »

Hallo kenners en mede T4 bestuurers.

Ik heb zelf een T4 1.9TD van 1999 met bijna (nog net niet helemaal) 600.000km op de teller.
Daar van heb ik er zelf 536000km er bij op gereden.

Nu is de tijd gekomen om er afstand van te doen want ik heb het gevoel dat mijn bussie aan zijn pensioen toe is.

Dit is natuurlijk niet zo heel erg want aan alles komt een eind.

Nu ben ik aan het rond kijken voor een 2.5TDI.

liefst van 2001 of jonger dit ivm de mileu zones .

Alleen nu zit ik even te kijken naar de voor en na delen van de 88PK ten opzichte van de 102PK

Ik heb wel al begrepen dat de 102PK beter is dan de 88PK.

Maar als ik rond kijk wat er te koop is valt me op dat de 88PK vaak netter zijn en minder km's dan de 102 PK de laatste is vaak meer uitgeleefd.

Ik heb hier op het forum begrepen dat de 102PK een betere versnellingsbak heeft en dat de 102 pk zuiniger is.

Nu is het zo dat ik weinig met een aanhanger rijd en dan is het ook nog maar tot een gewicht van 750kg.

Beladen ben ik ook niet vaak en wat er in gaat past ook in kofferbak van personenwagen.

Zijn de vesnellingbakken dan wel goed genoeg van de 88PK?

de volgende vraag is hoeveel zuiniger is de 102PK?

Want ik heb via de kentekens even de houderschapbelasting op de belastingsite berekend en dan valt de 102PK net een klasse zwaarder (als grijs kenteken particulier gerekent)

Dan moet zo'n 102PK wel een stuk zuiniger wezen anders zou ik net zo goed iets royaler kunnen rijden en onder aan de streep toch voordeliger uit kunnen zijn.

Zelf rijd ik niet hard max 100 tot 110lm/uur op de snelweg. Ik rij wel veel en vaak snelweg en meestal lamge stukken voor ik op min werk ben zit ik meestal een uur in de auto en ik rijd met mijn 1.9TD tueesn de 1050 tot 1100 km op 80L


alvast bedankt voor de reacties

Menso
met een T4 heb je veel plezier
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: welke motor?

Bericht door MrMillion »

Ik heb zelf een 88pk en hiervoor een 102(gechipt) gehad.

De 88 pk heb ik destijds gekocht om dezelfde reden. Wat minder kilometers en zag er netjes uit dus de 88pk voor lief genomen. Het verbruik bij de acv was rond de 1:12 en de ajt rijd ik altijd 1:14.5 mee. En dat met gare verstuivers en zeker niet rustig aan.

De bak en de koppeling van de 102pk zijn sterker en tevens is de bak langer. Dat rijd met name op de snelweg wat rustiger. De 88pk is bij 120 nog redelijk qua toeren maar daarboven vind ik het niet heel comfortabel meer. Terwijl ik met de acv rustig 150 constant reed.

Qua onderhoudskosten zal de 88pk ietsje hoger kunnen uitvallen ivm de verstuivers en bak. Desalniettemin alle 2.5tdi rijden heerlijk vlot.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: welke motor?

Bericht door frank884 »

dan rijdt je heel netjes 1:13.75 met een 1.9TD en dan 600.000 er mee gereden met zo'n lichte motor
dan ben je er voorzichtig mee omgegaan.... ik heb van 2002 tot 2006 ook een 1,9TD gehad en van 2006 tot heden een 2.5 tdi 102 pk als je op dezelfde manier rijdt met een 102 pk dan rijdt je gemakkelijk 1:14,5
die TDI motoren maken veel minder warmte (zijn veel efficiënter) en als je bijv 90 km/h rijdt naar je werk maakt die ook veel minder toeren en Herrie dan de 1.9TD.

zal er aan liggen wat je kunt kopen
een uitgeleefde 102pk of een heel nette 88 pk
wegenbelasting?? ik denk dat die 88 pk <--> 102pk motor het zelfde weegt dan is het net hoe de rest is
gewichtsverschillen zijn er ook in dubbele cabine's, korte wielbasis -- lange, stoel/bank enz
die van mij is een korte DC en weegt 1770kg

als ze het zelfde zijn qua prijs en gebruiksstaat dan zou ik altijd de 102 pk kiezen
minder toeren bij dezelfde snelheid = ook altijd minder verbruik
de verstuivers van Bosch zijn veel beter dan die van Stanadyne die in de 88 pk zitten
de koppeling (als dat nog de eerste is) is bij de 102 pk van een hogere kwaliteit idem bak het lijkt alsof bij VW op de 88 pk
overal wat is bezuinigd, wat het niet een slechte wagen maakt maar toch iets minder dan de 102 pk

maar die wagens zijn allemaal minimaal 13 jaar
dus hoe de huidige staat is en wat er mee is gebeurd... is dus zeker zo belangrijk.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Menso B
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 jul 2011, 18:29
Locatie: Noord Oost Polder

Re: welke motor?

Bericht door Menso B »

Bedankt nog voor de reacties.

En idd ik rij altijd rustig scheelt erg in brandstof gebruik maar de laatste tijd begint ie een beetje te roken en olie verbruik loopt een beetje erg op.
Dus vandaar nu maar kijken naar een andere .
einde van de middag even bij een 102pk wezen kijken maar die heeft ook al aardig km's er op staan rond de 390.000.
maar zag er wel en netjes uit geen uitgeleefde bouwbus.
Wat me opviel waren de T4 4 ever stickers.
Dus misschien iemand van het forum hier was de oude eigenaar van die bus.
Ik weet nog even niet wat te doen met die km stand wel of niet aanschaffen.
met een T4 heb je veel plezier
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: welke motor?

Bericht door koensch »

bij de 88pk moet je ervoor zorgen dat er 3L olie in de bak gaat (voorschrift VW is 2.5L), dit ivm de 5e versnelling welke een beetje "ver" weg zit
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welke motor?

Bericht door Multivan Generation »

Met beide motoriseringen ben je prima gesteld hoor en ze voldoen beiden prima aan jouw wensen.

Zie gewoon dat je een nette bus vind, en dat wordt al lastig genoeg :knipoog
Menso B
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 jul 2011, 18:29
Locatie: Noord Oost Polder

Re: welke motor?

Bericht door Menso B »

Multivan Generation schreef:Met beide motoriseringen ben je prima gesteld hoor en ze voldoen beiden prima aan jouw wensen.

Zie gewoon dat je een nette bus vind, en dat wordt al lastig genoeg :knipoog

nou het valt me op dat je makkelijker een nette 88pk vind als een 102 pk
Al moet je dan toch snel voor een bus uit 2001 t/m 2003 toch al wel snel €6000 tot €8000 neer tellen bij een nette bus onder de 200.000km

maar ja beter duur als niet te krijgen
met een T4 heb je veel plezier
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: welke motor?

Bericht door S E B A S »

Hier hetzelfde, met gechipte ajt 88pk verbruik rond 1:13-14 gecombineerd
En op snelweg meestal zeker niet harder dan 120
Tot nu toe nog geen problemen met bak (270dkm)
Wel meer olie erin
Ik zou vooral letten op roest op bekende plekken!!
Succes met de zoektocht
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: welke motor?

Bericht door slopelrijder »

in een ander topic werdt deze link gegeven....
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... =mympBuyer


ziet er niet gek uit, met een mooie km stand EN nog eens dat het een tdi 102 pk is!!
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welke motor?

Bericht door Multivan Generation »

slopelrijder schreef:in een ander topic werdt deze link gegeven....
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... =mympBuyer


ziet er niet gek uit, met een mooie km stand EN nog eens dat het een tdi 102 pk is!!
Vond ik ook een van de netste bussen die ik de laatste tijd voorbij heb zien komen.
Moet natuurlijk wel in het budget passen..
Menso B
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 jul 2011, 18:29
Locatie: Noord Oost Polder

Re: welke motor?

Bericht door Menso B »

Multivan Generation schreef:
slopelrijder schreef:in een ander topic werdt deze link gegeven....
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... =mympBuyer


ziet er niet gek uit, met een mooie km stand EN nog eens dat het een tdi 102 pk is!!
Vond ik ook een van de netste bussen die ik de laatste tijd voorbij heb zien komen.
Moet natuurlijk wel in het budget passen..
klopt ik ben er 2 weken terug geweest om te kijken.
Ik had al van te voren gebeld en afgesproken maar de beste man was er op dat moment niet maar ik had natuurlijk wel iets langer als 1,5 uur gereden.
Dus maar even gebeld en ik kon wel even kijken de deuren waren open.
de boekjes lagen er in en als het me wat leek kon hij er in een kwartier tot 20 minuten zijn.
echter onder de tankdop zit wat schade en bij de ramen links en rechts achter van de dc begint het onder al te roesten.
(dit had ik door de donkere kleur op de foto's ook niet gezien op de telefoon)
toen ik verder keek in de boekjes bleek dat ook de distributie en waterpomp vervangen dient te worden dan komt dat (schat ongeveer €600 tot €700) er nog snel even bij over heen.
Dan zit ik nog met dat beetje schade en roest dan vond ik het toch teveel geld.
Ik moet er wel bij vertellen dat er wel wat aan de prijs te doen is zonder dat je inruil hebt maar ook dat was net even te weinig.
Tja dat is dan een keuze he
Toen ik er sóchtends naar toe reed had ik wel het idee dat dit hem zou worden zoals ik hem op marktplaats zag staan en na het telefoon gesprek.
Alleen komt mij er nog net te veel na sleep van en zeker met de distributie riem.
met een T4 heb je veel plezier
Menso B
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 jul 2011, 18:29
Locatie: Noord Oost Polder

Re: welke motor?

Bericht door Menso B »


Als je de derde link van je pakt en dan deze er onder dan zie je 2 verschillende ondernemer met 2 verschillende prijzen op dezelfde bus

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... =mympBuyer

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... =mympBuyer

en de 1e link die je er op gezet hebt (geloof ik) die zwarte 88pk uit friesland (die zit hier om de hoek) die werd er de zaterdag middag op gezet toen ik aan het kijken was bij die bus uit Vlijmen dus terugreis zouden we daar even langs maar we waren net te laat dus maandag er maar heen maar wat denk je ...................was al weg laatste bod wat er op staat is ook van mij maar had geen zin meer want is al lang en breed weg

sjips ........
met een T4 heb je veel plezier
Menso B
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 jul 2011, 18:29
Locatie: Noord Oost Polder

Re: welke motor?

Bericht door Menso B »

Vanmiddag nog maar een paar bussen bekeken bouwjaar 2002.

alle twee 102pk.

1 had de kleur mee maar viel af vanwege te veel roest.

De ander had ik van de week al eens zien staan op marktplaats en nu ik toch aan de rit was toch maar even gekeken.

nu zijn er van alle bussen die ik gezien heb 2 over gebleven tot dus ver.

de eerste is een 88pk heeft net geen 2 ton gelopen is verder netjes missen alleen 2 armsteuntjes maar dat zal het probleem niet wezen en is behoorlijk duurder.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... =mympBuyer

de tweede (had ik geen verwachting van maar valt erg mee) is een 102pk en heeft 391 km op de teller staan.
maar is wel een behoorlijk stukkie goedkoper en ook uit 2002.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... =mympBuyer

Beiden passen ze in het budget
in beide zou ik nog een proefrit moeten maken heb ik nog niet gedaan.
de tweede is bij 310.000km de riem vervangen dus aan vervanging toe.
de eerste heb ik vergeten op te letten wanneer de riem vervangen is maar gezien de km stand verwacht ik dat die ook nog moet dat die nog niet vervangen is maar weet dus nog niet zeker.

bij beide kan ik hetzelfde bedrag als korting zonder inruil er af halen dus verschil blijft het zelfde.

Dus nu heb ik nog steeds dezelfde vraag wat zal ik doen de 102pk met veel km en dan geld over houden of de 88pk met minder km en dan er van uit gaan dat ik qua km er langer mee mag doen.

wat kan een mens het zichzelf toch moeilijk maken :yes :yes :yes :yes :knipoog :knipoog :knipoog

P.S. de tweede zitten wel t4 4 ever stickers op is deze bus bekend hier op het forum?
kent iemand de eigenaar of bus?
met een T4 heb je veel plezier
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: welke motor?

Bericht door J vd Pal »

Persoonlijk zou ik de 102 pk nemen. Deze heeft ook ABS, CC en airco, allemaal erg fijn om te hebben. Volgens mij zie ik voor de versnellingspook ook een Bearlock oid zitten!!

Wat ik niet snap is dat er staat dat er voor de passagier een airbag inzit terwijl ik op die plek een klepje zie zitten.

Daarnaast zie ik een :T44EVER sticker. Het zou kunnen dat deze bus hier bekend is en dan van een liefhebber is geweest, ook is dealer onderhouden altijd een goed teken in mijn ogen.

Voor het forse prijsverschil kan je nog wat laten/vervangen maken als het door de extra km's versleten is.

Succes met de keuze.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: welke motor?

Bericht door J vd Pal »

Dat schreef ik ook niet, ik zei wellicht een liefhebber maar hij is wel dealer onderhouden.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie