Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

vragen over de T4
audiokaka
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mar 2015, 20:51

Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door audiokaka »

Hallo weetjewellers,

Ik ben Chris, woon in Aalten.
I.v.m. mijn pensioen heb ik eind 2014 een Westfalia 2.4d uit 1991 gekocht.
Al langere tijd snuffel ik regelmatig op het T-4forum en ben sinds enige tijd ook lid.

Mijn mooie busje kocht ik bij een aardige op leeftijd zijnde man in Bourtange.
Geen onderhoudsboekjes aanwezig. De man verzekerde mij er echter van dat de bus bij hem altijd goed is onderhouden.
Bus stond in een verwarmde garage en is door de eigenaar maar mondjesmaat gebruikt, zo bleek uit de onderhoudsstickers op de bus.
Motortje liep mooi rond en rookte niet.
De bus had een km-stand was 225.000 en dit was ondermeer de reden dat ik de bus na veel wikken en wegen uiteindelijk toch heb gekocht. Daarbij speelde ook dat de eigenaar zo aardig en betrouwbaar leek.
Had ik dat maar niet gedaan.
Al snel kwam ik erachter dat de distributieset qua kilometers niet aan vervanging toe was maar wel qua leeftijd (7 jaar oud).
Niet goed opgelet dus.
Uit voorzorg distributie laten vervangen. Gelijk een kleine beurt laten doen.
Na het inleveren van mijn lease-auto in januari ging ik de bus voor dagelijks verkeer gebruiken en viel mij een het extreem hoge olieverbruik op tot wel 1 liter op 500 km. Ik dacht eerst dat er misschien iets mis was gegaan bij het vervangen van de ditributie. Garage ontkent dit en heeft alles nog eens nagekeken.
Vorige eigenaar tot 2 keer een mailtje gestuurd met de vraag of de bus bij hem ook zo'n hoog olieverbruik had maar geen enkele reactie van deze eerst zo aardige man.
Overigens, busje start altijd de eerste keer en, zoals eerder gezegd, rookt niet.

Enige weken gelden ben ik met de bus bij Keizer motorrevisie geweest. Zij constateerden carterdruk en dat een motorrevisie
noodzakelijk is.

En nu zit ik met de gebakken peren. Motor laten reviseren (erg kostbaar), ruilmotor(?) of weten jullie een oplossing.
Alle reacties zijn welkom.
Ik ben zelf trouwens niet technisch.

En de waarswchuwing is natuurlijk: Wees niet zo dom als ik en koop geen bus zonder volledige onderhoudshistorie.

Chris
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door Hella »

Hallo Chris,

dat is erg vervelend, maar als je een 2e hands auto koop koop je ook vaak de ellende van de vorige eigenaar.
Mijn Westfalia is ook uit 1991 maar wel kreeg ik bij de aankoop vorig jaar er de complete onderhoudshistorie bij vanaf 1994 toen de bus in Nederland vanuit Duitsland is ingevoerd.
En daaruit bleek dat de hoogste onderhoudskosten zijn gemaakt tussen de km 200.000 en 250.000.
Bijv bij 245.000 km het plaatsen van een nieuwe cilinderkop en gelijk ook de distributie en nog wat andere motorische vervangingen voor in totaal meer dan € 7.000,--. :ie
Daar wordt je inderdaad niet erg vrolijk van. De APK ging dit jaar dan ook probleemloos (beurt + 2 nieuwe voorbanden).
Het olieverbruik van mijn 2.4 D met nu 330.000 km op de klok is ongeveer 1 liter op de 2000 km. Niet bepaald weinig maar heel goed mee te leven. Het is de afgelopen 30.000 km daarop constant gebleven dus maak ik mij verder ook geen zorgen.
VW geeft aan dat bij een olieverbruik van meer dan 1 liter op de 1000 km de motor gereviseerd dient te worden.
Maar het plaatsen van een andere motor is goed te doen en de kosten vallen ook mee, maar goed dan weet je ook niet wat je krijgt. En inderdaad een complete motorrevisie is gewoon errug duur :huilen
Aan de andere kant kun je je ook gelukkig prijzen dat de bus (klaarblijkelijk ) altijd binnen heeft gestaan en daardoor waarschijnlijk zo goed als roestvrij is. elk nadeel heb zo zijn voordeel :gekte
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door Pascal-141 »

Een onderhoudshistorie had in dit geval geen meerwaarde geweest voor jou.
Uit een onderhoudshistorie kun je namelijk niet afleiden of die vorige eigenaar er iedere tankbeurt moest bijgooien , of dat hij van de ene beurt naar de andere kon rijden zonder olie bij te vullen.

Ik zou een tweedehandsblok kopen , eentje dat je eerst kan testrijden in de donorbus . Een motor kopen die ergens op een pallet klaar ligt zou ik ook niet doen. Ik heb af en toe ook motoren te koop , maar voor ik de motor uit de donor haal , zal ik hem eerst zelf goed testen , en wil ik dat de koper hem ter plaatse eerst komt testrijden .
Dan kun je (mits technische kennis) al zien of de motor bvb veel carterdruk maakt of niet . Carterdruk komt door versleten zuigerveren en schraapveren , en het gevolg daarvan is het overmatige olieverbruik.
Als je natuurlijk niet kan vertrouwen op technische kennis , dan kun je overwegen om een revisieblok te laten plaatsen. Maar met revisie ook opletten , want sommige heikneuters denken dat een motorrevisie alleen een paar nieuwe zuigerveren erin gooien betreft . Maar een goede revisie betreft de hele handel : blok boren , overmaat zuigers , krukaslagers en drijfstangen vernieuwen , cilinderkop compleet nieuw ( bij de 2.4d heeft revisie van de kop niet veel zin , want die koppen scheuren) , inspuitpomp meteen ook laten revisren , en dan kun je er weer lang tegenaan met een betrouwbaar blok.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door freek »

Kunnen het niet gewoon vastzittende schraapveren zijn? En dat geval kan een flesje forte misschien helpen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door Pascal-141 »

freek schreef:Kunnen het niet gewoon vastzittende schraapveren zijn? En dat geval kan een flesje forte misschien helpen.
Dat zijn lapmiddelen ...
Een vastzittende schraapveer is zijn veerkracht kwijt , en net dat zorgt voor de afdichting
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
audiokaka
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mar 2015, 20:51

Re: Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door audiokaka »

Dank jullie voor de input.
Gezien de km.-stand denk toch dat het bussie in het verleden eens is mishandeld en of een periode verstoken is geweest van onderhoudsbeurten.
Hoe het ook zij, dit gaat flink geld kosten.
Ik heb al een aantal offertes binnen van zowel het reviseren van de motor of het plaatsen van een gereviseerde motor.
Bij allemaal kom ik, welke optie ik ook neem, inclusief event. uit- en inbouw zo rond de 5000 euro uit.
Ik twijfel. Kon maar moeilijk wennen aan het geringe vermogen van de bus.
Zou graag wat meer vermogen hebben, bv. de 2.5 tdi met 102 pk of de 1.9 tdi met 90 pk.
Ik weet dat inbouw van zo'n motor een heel herejee is.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door Pascal-141 »

audiokaka schreef:Dank jullie voor de input.
Gezien de km.-stand denk toch dat het bussie in het verleden eens is mishandeld en of een periode verstoken is geweest van onderhoudsbeurten.
Hoe het ook zij, dit gaat flink geld kosten.
Ik heb al een aantal offertes binnen van zowel het reviseren van de motor of het plaatsen van een gereviseerde motor.
Bij allemaal kom ik, welke optie ik ook neem, inclusief event. uit- en inbouw zo rond de 5000 euro uit.
Ik twijfel. Kon maar moeilijk wennen aan het geringe vermogen van de bus.
Zou graag wat meer vermogen hebben, bv. de 2.5 tdi met 102 pk of de 1.9 tdi met 90 pk.
Ik weet dat inbouw van zo'n motor een heel herejee is.

5000eur ? :ie :muur

een goeie tweedehandsmotor koop je voor pakweg 500a700eur , plus inbouw (is pakweg een korte dag werk) dus voor amper 1000eur kun je wel weer rondrijden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door BobPeereboom »

Ik zou de klep seals maar eens laten vervangen. 1 liter op 500 km door versleten zuigerveren is wel heel erg veel. Maar niet onlogisch. Als de kleppen een beetje speling in de geleider hebben en de rubbers zijn ook niet meer goed dan krijg je ook zulk olie verbruik. Klepseals kosten maar een paar euro, het is alleen een hoop werk om er op te zetten. Ik wil het eventueel wel voor je doen, dan moet je mij maar even een bericht sturen. Ik heb al diversen auto's door mijn handen gehad en mijn ervaring leert dat bij oude auto's de rubbers helemaal stuk zijn, of ze zitten er helemaal niet meer op. Een ruilmotor waarvan je uiteraard wel de klepseals even moet van vervangen is misschien wel de beste optie.
Succes. Groeten - Bob
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door brugseb »

Hoi,

prijs die je vermeldt lijkt me wel heel erg hoog; ik weet uit de papieren die ik met onze bus mee kreeg dat de vorige 2,4 D het opgegeven heeft aan 365.000 km; men heeft toen geopteerd om er een ruilmotor met 170.000 km in te plaatsen; daarbij werd ook de dieselpomp gereviseerd, en het geheel heeft toen, nauwelijks 2 jaar terug, zo'n 1700 euro gekost...
greetz
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
audiokaka
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mar 2015, 20:51

Re: Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door audiokaka »

Iedereen weer bedankt voor de reacties en adviezen. Zelfs een heel nuttig pb-tje gehad van een forumlid.
Tsja, een ruilmotor zal vast de goedkoopste oplossing zijn maar, zoals al eerder aangegeven, heb ik er geen verstand van en ben ik bang de ellende van een ander te krijgen.
Pascal, als jij een betrouwbare motor hebt/ weet ???
Bob denkt dat de oplossing wel eens veel eenvoudiger kan zijn nl. het vervangen van de klepseals.
Misschien een optie. In ieder geval bedankt voor het aanbod Bob.
Als het me niet lukt om een goede motor te vinden ben ik aangewezen op een gereviseerde motor of revisie van mijn eigen blok.
En dan bedoel ik een volledig revisie zoals Pascal aangeeft in zijn reactie van 24-12.
Van volgende bedrijven heb ik een prijsopgave:
van Thiel: reviseren van mijn blok 2800 tot 3000 euro ex. btw en exclusief kosten van in- en uitbouwen.
Mannessen: gereviseerd blok 4000 tot 5000 euro. in-en uitbouw 1000 euro
Klein Gunnewiek gereviseerd blok 3600 ex. btw, zonder in- en uitbouw.
Van Keizer motorrevisie verwacht ik nog en offerte.
Zijn toch heel forse bedragen.

Alle adviezen zijn welkom.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eens bij de domeinen en koop een donorbus met 2,5 TDI blok,
en bouw de motor, bak etc om.
Je hebt een nieuwer blok, met ook meer pit, stiller en wellicht betrouwbaarder.
De rest van die bus verkoop je in onderdelen.

Zie project van Rimu in T4 projecten..

Prijs die Pascal noemt, is een prijs van een blok waarvan je ook de herkomst en problemen niet kent, en dan alles zelf kunt.
Dus klinkt leuk maar voor jou niet van toepassing..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door Pascal-141 »

Een volledig gereviseerd 2.4D motor (mét garantie) kost 1950eur (incl btw)bij het bedrijf waar ik mijn nieuwe motoren steeds koop
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
audiokaka
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mar 2015, 20:51

Re: Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door audiokaka »

Goed nieuws!
Forumlid Harry heeft mij in contact gebracht met Ismet.
Van hem krijg ik heel andere prijzen te horen.
Misschien dat ik er wel een 2.5 tdi in laat leggen en dan ben ik toekomstproof.
Hoe dan ook, ik denk dat ik er met Ismet wel uit ga komen.
audiokaka
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mar 2015, 20:51

Re: Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door audiokaka »

Aansluitend aan mijn vorig bericht heb aan jullie als ervaren T-4 bezitters een vraag.
Dat gaat over de km.stand van een 2.5 tdi.
Ervan uitgaande dat de complete distributie wordt vervangen, wat is dan nog een aanvaardbare maximale km.stand?
Dus bij welke km.-stand zeg je: niet meer aan beginnen.

Chris
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hoog olieverbruik VW t4 Westfalia 1991 aab-motor .

Bericht door Olaf »

Meer als 500.000 km ?
Bij goed onderhoud blijven die gewoon gaan :driveT4

groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Plaats reactie