Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gewone of geïsoleerde voorruit

vragen over de T4
Plaats reactie
Rabin
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 okt 2015, 14:15

Gewone of geïsoleerde voorruit

Bericht door Rabin »

Ik ben in het bezit van een california t4.
Nu vraag ik me af of het uitmaakt als het kouder buiten is dat je een geïsoleerde voorruit neemt?
Wat ik begrijp is het een soort folie en meer voor de zomer bedoeld.
Iemand ervaring met zo'n ruit?
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 335
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Gewone of geïsoleerde voorruit

Bericht door Martens-Tvier »

Onze California T4 heeft af-fabriek airco en "dus" ga ik ervan uit dat hij dan ook een warmtewerende voorruit heeft....Of is dat niet hard gekoppeld?

EDIT: geïsoleerd verbeterd in warmtewerend
Laatst gewijzigd door Martens-Tvier op 03 jan 2016, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2028
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Gewone of geïsoleerde voorruit

Bericht door chv »

Het enige wat ik ken is de warmtewerende voorruit. Die laat iets minder zonnestralen door en helpt (een beetje) tegen de warmte. Het is geen isolatie tegen de kou van buitenaf, en of het de warmte meer binnen houdt dan de standaard voorruiten betwijfel ik zeer.

Met vriendelijke nieuwjaarsgroet aan iedereen,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gewone of geïsoleerde voorruit

Bericht door Multivan Generation »

Rabin schreef:Ik ben in het bezit van een california t4.
Nu vraag ik me af of het uitmaakt als het kouder buiten is dat je een geïsoleerde voorruit neemt?
Wat ik begrijp is het een soort folie en meer voor de zomer bedoeld.
Iemand ervaring met zo'n ruit?
Nee, dat maakt niet uit.
Er zit inderdaad een blauw kleurige warmtewerende folie tussen de binnen en buiten ruit, deze werkt volgens mij met een UV-werende laag.
De oudere types van deze folie waren erg nadelig voor tomtom's en aanverwante dingen, omdat ze het GPS signaal ook flink tegenhielden.
Tegenwoordig is dat beter.
Dus ja, ik heb er ervaring mee.
Martens-Tvier schreef:Onze California T4 heeft af-fabriek airco en "dus" ga ik ervan uit dat hij dan ook een warmtewerende voorruit heeft....Of is dat niet hard gekoppeld?

EDIT: geïsoleerd verbeterd in warmtewerend
Dat is wellicht een verkeerde veronderstelling om er van uit te gaan dat je een warmtewerende voorruit hebt, omdat je airco hebt.
Heb je een groen kleurige dan is het een standaard ruit, heb je een ruit met een blauwe gloed, dan is deze warmtewerend.
Warmtewerende ruit kan invloed hebben op het gedrag van climatronic dmv de lichtsensor die dan aan de linkerzijde in het dashboard gemonteerd zit.
Een warmtewerende ruit was en is, verreweg de duurste ruit, en was tegen meerprijs leverbaar(factor 2 - 4 duurder)

Ook heb ik eens vernomen, dat de buitenruit van een warmtewerende voorruit net ietsje dikker is uitgevoerd, maar of dit daadwerkelijk zo is, weet ik niet. Wij hebben er al verscheidene steentjes op gekregen en nog maar een sterretje(laten maken) er in gehad.

Groeten Peter
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Gewone of geïsoleerde voorruit

Bericht door Beckontheroad »

Als je de keus hebt om een blauwe- ww voorruit te laten plaatsen, doen!
Hebben we destijds bij onze T4 AAB met ERKO ook laten doen, t branden op je benen van de zon was gelijk over.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2028
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Gewone of geïsoleerde voorruit

Bericht door chv »

@Rabin,

Wat ik vergat te melden:
Ik heb ook zo'n warmte werende voorruit laten plaatsen. Maar Ik kan niet zeggen dat dat een enorme verbetering gaf.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie