Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t4 westfalia spiritus brander ombouwen naar gas

vragen over de T4
Plaats reactie
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

t4 westfalia spiritus brander ombouwen naar gas

Bericht door jpgvisser »

Dag,

nieuw op dit forum en al het eea gelezen. Ik ben al een tijdje opzoek naar een t4 met of een hefdak of vast hoogdak. Beide modellen heb voors en tegens. Hangt er dus vanaf welke we het eerst tegen gaan komen.

Maar......
Vaak zit in deze campers nog een kooktoestel op spiritus. Nu is het niet zo dat we haast hebben met koken maar op gas is wel wenselijk. Zeker in de ochtend geen zin om een half uur op een bakkie koffie te wachten.

Op internet vind ik wel veel topics hierover maar vaak met verlopen linken of wel de vraag maar geen oplossing.

Heeft iemand hier ervaring met het ombouwen van spiritus naar gas?

Alvast dank.

Groet Jeroen

ps als we eenmaal een t4 hebben zal ik hem posten.
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 710
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: t4 westfalia spiritus brander ombouwen naar gas

Bericht door websurfer »

de T4's met spiritus zijn de ouder versies
Ik weet niet precies wanneer men overgegaan is op gas maar mijn 99-er is gewoon gas
misschien in je zoektocht in gedachte houden
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: t4 westfalia spiritus brander ombouwen naar gas

Bericht door jpgvisser »

Klopt idd, helaas is er geen budget voor een "nieuwer" type waarschijnlijk. Maar we houden onze ogen open. Als het goed is volgende week weer naar een paar kijken, deze hebben ook spiritus vandaar mijn vraag.

Tevens dubben we of we een hefdak willen of een vast hoogdak ivm extra opbergruimte.

Groet Jeroen
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: t4 westfalia spiritus brander ombouwen naar gas

Bericht door Hanz »

Gasbrander is er al vanaf modeljaar 1996 (geleverd vanaf juli 1995) en was al enige jaren voor die tijd als extra leverbaar. Je kunt dus al zoeken in campers van voor 1995.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: t4 westfalia spiritus brander ombouwen naar gas

Bericht door wilko »

misschien heeft josh schippers nog iets?
even een mailtje sturen. http://83.98.128.179/~jsparts/index.php ... a.html?p=7

of anders zoeken op ebay
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1157
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: t4 westfalia spiritus brander ombouwen naar gas

Bericht door brugseb »

Hoi Jeroen
onze 1992 Westfalia heeft ook nog de originele spiritusbranders; eerste trip gewoon de boel aangestoken en na 5 minuten moeten vluchten vanwege de rook en de roetdeeltjes... Nadien alles grondig schoongemaakt, schotels buiten laten uitbranden en degelijke spiritus opgegoten - doen het dan al véél beter.
Evenwel - eigenlijk gebruiken we bijna altijd een opklapbaar dubbelpits gasfornuis van Campinggas, neemt niet veel plaats in, is handiger, en in de zomer koken we toch liever buiten. Beide typse werken dus prima, kwestie van gewoonte en voorkeur.

Ik ben vorig jaar zelf een tijd intensief op zoek geweest naar ombouwonderdelen - die zijn niet meer te krijgen, ook rechtstreeks bij Cramer geïnformeerd; er is één module met wasbak die zou passen, maar dan komt de wasbak links te staan, en vergt toch wel veel ombouw van de kast.

Ik heb nu een goedkope inbouwplaat liggen - mits je de bestaande bak doorzaagt kan die er in, maar dat lijkt me zonde. Ik heb een installateur gevraagd om na te gaan of ie de elementen van die plaat zou kunnen inbouwen met behoud van de bestaande openingen, maar zelf kun je daar beter omwille van veiligheid niet aan beginnen denk ik.

Persoonlijk vind ik niet dat spiritusbranders echt van belang zijn bij jouw keuze - roest lijkt me belangrijkst naast een volledig en werkend interieur, en degelijk motoronderhoud. Laat je niet afschrikken door de verhalen over 2.4D: is zeer degelijke motor, in de bergen moet je wat geduld hebben soms, maar ja, waarom ga je anders op reis? Ontstressen? :jump
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: t4 westfalia spiritus brander ombouwen naar gas

Bericht door jpgvisser »

Bedankt voor de reacties. Idd is voor ons een degelijke bus belangrijker dan de branders. En als we er eentje hebben met spiritus heb ik ook een beter beeld van hoe en wat.

Een tweepits campinggaz stelletje kan altijd idd.
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Re: t4 westfalia spiritus brander ombouwen naar gas

Bericht door John_belushi »

Onze Westfalia heeft ook zijn orginele spiritus brander..
En we hebben zo goed als geen problemen ermee..
We doen er ethanol alcohol in en dat gaat prima.
Je moet wat meer geduld hebben. Het gaat niet snel.
Maar voor de thee en koffie en een maaltijd (kleintje) gaat het best.

Maarre gas is wel sneller en makkelijker.....
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: t4 westfalia spiritus brander ombouwen naar gas

Bericht door paulkr »

Op vakantie in onze T4 uit '92 koken we altijd buiten op een brander.
De originele spiritusbranders laten we thuis en gebruiken de ruimte om nog meer spullen in de kasten te stouwen.
Ombouwplannen naar gas wel ooit gehad maar praktisch gezien is het niet te doen om eerst 4 stapels kleding, 4 handdoeken, 8 boeken 3 zaklantaarns, 1 koekjestrommel, half stokbrood, 2 drogende zwembroeken, sokken en overige vakantiespullen die op het keukenblok liggen, te moeten verplaatsen om 's ochtends koffie te kunnen zetten op een duur ingebouwd gasbrandertje.

Een goed onderhouden T4 met spiritusbrander weegt niet op tegen een gasbrander in een roestend rokende T4.
Paul
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: t4 westfalia spiritus brander ombouwen naar gas

Bericht door Hanz »

Een herkenbaar probleem. Hier een linkje naar mijn oplossing voor een (klein) deel van dit probleem:
viewtopic.php?f=2&t=51988
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie