Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

advies gevraagd t4 westfalia

vragen over de T4
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door jpgvisser »

Dag,

ik ben nieuw op dit forum en weet niet of dit ook de plek is om wat advies over aankoop e.d. te vragen. Mocht dit niet zo zijn mag dit draadje verwijderd worden :)

In onze zoektocht naar een voor ons betaalbare t4 camper komen we op marktplaats een aantal campers tegen. Hefdak, hoogdak, hoogdak met pukkel.

We denken dat qua ruimte een hoogdak wenselijk is, zeker gezien we er waarschijnlijk wel enige tijd mee rond zullen rijden.

Ik kwam net deze tegen:
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr

Als hij zo goed als ze zeggen vind ik hem wel aan de prijs, hoewel ik nog wel moet wennen aan wat er gevraagd wordt voor westfalias. Maar wat denken jullie, onderhoudt lijkt goed gedaan te zijn en dan kan zo'n blok nog wel even mee lijkt me.

Hij staat voor mij niet om de hoek dus voordat ik hem ook daadwerkelijk ga bekijken hoor ik graag wat tips en tricks.

Alvast bedankt.

Groet Jeroen
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door Hella »

Beste Jeroen,

Je hoeft maar heel kort te wennen aan de prijzen voor een Westfalia California hoor.
De T4's rond bj 1991 / 1992 doen in goede staat (dus geen roest, geen deuken, net interieur, km stand rond de 300.000, volledige onderhoudshistorie etc) nog steeds zo rond de € 10.000,--. Natuurlijk worden ze goedkoper aangeboden; maar let dan wel op een goed functionerende koelbox, standkachel (beide dure dingen om te repareren), California elektronica en naar doorkomende roestpukkels. Roest verhelpen is duur (uitslijpen plaatwerk, nieuw er in lassen en daarna nog spuiten).
Je kunt nmm beter een goede duurdere aanschaffen dan een goedkopere met (veel) werk.

Ook ik heb best wel enige tijd gezocht naar een T4 California en kwam uiteindelijk bij een landelijk bekende dealer uit.
Daar kreeg ik wel 3 maanden garantie. Kocht hem eind 2014 met volledige onderhoudshistorie (dikke ordner met bonnen van alle uitgevoerde werkzaamheden) en 295.000 km op de klok (2.4 diesel AAB motor) staat nu op 325.000 en geen gekke dingen tegengekomen. Glansvol door de APK met alleen 2 nieuwe voorbanden. Wel een olieverbruik van 1 liter op de 2000 km. Maar dat valt nog ruim binnen de VW toleranties.
Moest wel de lamellen voor de radiator gangbaar maken (met WD40) want die bleven dicht staan maar daarna bleef ook de temperatuur (ook in de bergen middenin de zomer) altijd rond de 90 graden staan. Ook bij de mijne slechte contacten in de tellerunit. Een ferme klap op het dashboard laat de tellernaalden weer leven. Schijnt simpel zelf te repareren.

Er wordt (ook op dit forum) gezegd dat goede en nette California's hun prijs zeker zullen behouden en mogelijk zelfs de komende jaren nog in prijs omhoog gaan. Maar goed dat is koffiedik kijken. Ik verwacht in ieder geval niet al te veel afschrijving meer. Het toenemende aantal milieuzones is echter niet leuk voor de oude VW diesels.
Uiteindelijk zal er bij die van mij toch een motorrevisie aan komen of een ruilmotor. Maar dat zijn dingen die je met dergelijk km standen gewoon moet incalculeren.
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door Jor »

Weinig pk met zon een pukkel hoor
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door Hanz »

Wat prijs, onderhoud en garantie betreft sluit ik mij helemaal aan bij Hella. Kijk nog wel even goed naar voor- en nadelen van hoogdak en hefdak. Kort gezegd: hoogdak past niet in veel parkeergarages, en niet onder sommige tunneltjes en is vaak duurder in tarief op veerponten. Hefdak is buiten het zomerseizoen wat kouder maar daar is de hefdaksjaal voor. Overigens is de bus in de advertentie niet een echte hoogdak maar een compactdak. Dus wel stahoogte en extra bergruimte maar geen slaapplaatsen bovenin. Het is dus feitelijk een 2-persoons camper.
Wat betreft de deurtjes die achter het bed verdwijnen, dat is helemaal waar en een zwak punt in de inrichting van de Westfalia (en ook van anderen). Dit kan relatief simpel opgelost worden door er een schuifdeurtje van te maken. Zie mijn topic hierover: viewtopic.php?t=49186

De volgende site is misschien ook interessant, hier staat de complete historie van de Westfalia campers op met per type alle bijzonderheden over de uitvoering. Dit kan helpen bij je keuze en ook om te checken of een aanbieding wel origineel is. Er wordt namelijk heel wat af gefantaseerd door sommige verkopers. http://www.westfaliat4.info/index.html
Ik zie bijvoorbeeld wel campers waarbij bouwjaar, soort bekleding en/of kastindeling of tentdoek van het hefdak niet helemaal bij elkaar passen. Vaak gaat het dan om een bus waar later een Westfalia interieur ingebouwd is en dan is het de vraag hoe deskundig en 'origineel' dat uitgevoerd is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door jpgvisser »

Bedankt voor alle reakties, super! erg welkom alle input.

Qua gebruik tsja.

Kort door de bocht, wij gooien het roer om :)

Huis is verkocht en gaan opzoek naar een nieuw leven in Frankrijk. Hier voor zullen we veel onderweg zijn en is het gemak van een camper erg wenselijk. Erg veel spullen hoeven er niet mee maar ervaring leert dat het toch altijd meer is dan je in eerste instantie verwacht. Vandaar dat een hoog dak ons wel erg makkelijk lijkt. Hefdak ziet er veel strakker uit en heeft ook voordelen maar kost wel erg opbergruimte.

Zelf ombouwen geen tijd voor helaas. Overigens wel ervaring met sleutelen, mijn dagelijkse auto is een volvo amazon uit 1966 en dat gaat soms ook niet zonder slag of stoot ;) Vorig jaar nog de motor gedeeltelijk gereviseerd, lagerschalen, veren, etc etc)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door Pascal-141 »

jpgvisser schreef:Dag,

ik ben nieuw op dit forum en weet niet of dit ook de plek is om wat advies over aankoop e.d. te vragen. Mocht dit niet zo zijn mag dit draadje verwijderd worden :)

In onze zoektocht naar een voor ons betaalbare t4 camper komen we op marktplaats een aantal campers tegen. Hefdak, hoogdak, hoogdak met pukkel.

We denken dat qua ruimte een hoogdak wenselijk is, zeker gezien we er waarschijnlijk wel enige tijd mee rond zullen rijden.

Ik kwam net deze tegen:
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr

Als hij zo goed als ze zeggen vind ik hem wel aan de prijs, hoewel ik nog wel moet wennen aan wat er gevraagd wordt voor westfalias. Maar wat denken jullie, onderhoudt lijkt goed gedaan te zijn en dan kan zo'n blok nog wel even mee lijkt me.

Hij staat voor mij niet om de hoek dus voordat ik hem ook daadwerkelijk ga bekijken hoor ik graag wat tips en tricks.

Alvast bedankt.

Groet Jeroen
De Westfalia van de link , met het hoger dak lijkt mij een mooie T4 , de prijs is zeker niet slecht voor de staat waarin deze is. En het dak is inderdaad handig voor heel wat extra opbergruimte tegenover een Westfalia met hefdak.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door jpgvisser »

Wederom bedankt voor de reacties.

Ik heb al heel wat kunnen leren hier en als er een t4 gekocht wordt zal ik hem zeker posten hier.

Ik ben ook benieuwd naar jullie mening over kilometerstanden. Ik weet dat dit valt of staat met goed onderhoud maar 350000 km klinkt mij in de oren dat ie (mits onderhouden) nog wel even mee kan. Ik verwacht rond de 15000 á 20000 km per jaar te rijden, lig het eerste jaar daarna zal dit een stuk minder worden waarschijnlijk. Als de camper zelf prima is en er komt in de toekomst een motorrevisie aan is dit natuurlijk wel een goede investering.

Morgen maar eens bellen met de verkoper van die camper.
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door wilko »

De aanschaf van een eerste camperbusje, zeker van die leeftijd, brengt altijd risico' s met zich mee. Om te kijken of het iets voor je is zou je met de verkoper kunnen overleggen, als je werkelijk serieus geinteresseerd bent, om het busje een weekend te huren. Is het niks dan betaal je de huur en als je hem wilt kopen, kun je dat verrekenen met de koopprijs. Een handelaar zit hier meestal natuurlijk niet op te wachten, maar een betrouwbare verkoper zal er waarschijnlijk geen problemen mee hebben.

Nog een paar puntjes ter aanvulling. De bus uit de link is een 2.4. Voor een campertje is deze motor in combinatie met het extra gewicht van de in- en opbouw, bepaald niet over bemeten. In nederland is dat nog geen probleem, maar in de bergen wel degelijk iets om rekening mee te houden. Wellicht is een 2.5 Tdi een betere keus. Over dit onderwerp is op dit forum al veel geschreven dus even de zoek functie gebruiken en je hebt weer een hoop aanvullende info.

Wij zijn erg blij dat wij destijds een bus met airco hebben gekocht. Zeker in de zomer in de zuidelijke landen een uitkomst als je wat langer onderweg bent.

Succes met je zoektocht.
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door Hella »

Ben het er niet mee eens dat de 2.4 AAB diesel voor een California onder bemeten zou zijn. Zelfs in de bergen komt ie aardig mee bergop. :ikrij Voorwaarde is wel dat het koelsysteem goed werkt.

Verder viert de milieulobby toenemende successen in het terugdringen van vervuilende diesels uit de centra van grotere steden. :politie Maar ja daar rijdt je met een camper met je volle verstand toch al niet naar toe :yes . Op termijn ontkomen ook de nu nog als modern aangeduide diesels echt niet aan deze maatregelen (de bouwjaargrens schuift geleidelijk toch wel op). En zonder sjoemelsoftware zou bij metingen blijken dat veel nieuwere (zelfs de nieuwste) diesels meer vervuilend zijn als de oude. Het is maar op welke parameters je meet.
En daarin vaart de Nederlandse overheid een ronduit zwabberende / ook onbehoorlijke / zelfs misdadige koers. Wel dergelijke voertuigen APK goedkeuren en de wegenbelasting opstrijken, maar tevens de lagere overheden toestaan dat er regels worden uitgevaardigd waardoor je met een door de Rijksoverheid toegelaten (kentekenbewijs) en jaarlijks weer goedgekeurd voertuig (APK) met/vanaf een bepaald (willekeurig gekozen) bouwjaar ineens toch niet overal in Nederland mag worden gereden. Heel vreemd in mijn ogen. Wanneer staat er eens een volksvertegenwoordiger op die dit aan de kaak stelt. Ook de Fehac kan hierin nog niet echt een vuist maken. En dat terwijl ook de toentertijd bevochten vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar van de een op de andere dag is afgeschaft.

Wordt het in NL echt te gek dan zet ik mijn California op frans kenteken. Heb daar al jaren een boerderijtje, betaal energiekosten aan de EDF (dus ik besta) en kan zonder problemen op de auto een frans kenteken krijgen. Ben ik gelijk van alle NL gezeur af. :bifun
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door Lambiek »

@Hella

In Frankrijk gaan ze nu toch ook oude Diesels weren in steden en diverse andere maatregelen €€€€€ van oude diesels en gebruik ervan


Maar het plezier van een oude "goedkope" diesel camper is net zo groot als bij een moderne diesel camper :toppie
Laatst gewijzigd door Lambiek op 17 jan 2016, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door jpgvisser »

Wij gaan ook richting Frankrijk en steden wil je idd sws niet zijn :)

Frankrijk is nog steeds wel het dieselland bij uitstek, de toekomst zal het leren.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door Multivan Generation »

Even iets om na te denken:
Je wilt in Frankrijk gaan wonen.
Dan zou ik daar een auto kopen die reeds voorzien is van een Frans kenteken.
Geen invoer perikelen etc.
Koop een grote bus met een hoogdak, en zoals er reeds geschreven is, ruimte heb je altijd te weinig.
Westfalia is te duur voor wat er aan kastjes kwaliteit geleverd wordt.
En een hoogdak of compact dak, in combinatie met het gewicht, en een 2400 diesel,
en dan ook nog ruim 20 jaar oud, komt niet echt fatsoenlijk meer met het huidige verkeer mee.
Invoegen met warme motor op de snelweg zal met hangen en wurgen en voldoende invoegstrook lengte met 80 km/u net haalbaar zijn.
En zo'n bus rijd nog fatsoenlijk tot 110 km/u, harder moet je er niet mee willen rijden.
Verder staan die motoren er bekend om, dat ze het snel "warm" krijgen.

Ik heb zelf eens met een lege 2400 dieselbus gereden, ik was meteen "genezen" en blij dat ik even later met mijn eigen bus, bij dezelfde invoegstrook met 130 km/u kon invoegen.
Als je veel zelf kunt is de oude techniek nog te overwegen, misschien nog ombouwen om te kunnen rijden op plantaardige olie in Frankrijk, zelf verbouwen en persen :knipoog
De elektronica zal het af gaan laten weten, gewoon omdat het de technische houdbaarheids leeftijd al overschreden heeft.
Tellerunits, ventilatoren, huishoudaccu's, koelbox stuur electronica en omvormer en koelbox zelf, gaan gewoon kapot en moet je dan ook incalculeren.
En die km-stand: 340+ .000 km, dan is bij zo'n motor er gewoon het beste vanaf.

Zelf even een bed in elkaar timmeren, met fatsoenlijke matrassen, in een bredere auto,
Al je spullen in kratjes onder het bed, en een kookkast maken is misschien wel interessanter.
En woon je daar permanent, dan een auto naar je zin kopen die dan weer aan je eisen voldoet..

In die bouwjaren van eind 1990 tot en met 1995 had je gewoon niet zoveel keuze in diesels.
De 1,9 diesel, de 1,9 TD en de 2.4 diesel en dat was het.
Als mensen de 2400 diesel als voldoende vlot bestempelen, dan zie ik dat als rechtvaardiging van hun keuze die gemaakt is omwille van een te krap gesteld aankoop budget.

groeten Peter

PS dan vind ik deze veel meer camper voor je geld, vergelijk ze maar eens:
linkje
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door Beckontheroad »

Hella schreef:Ben het er niet mee eens dat de 2.4 AAB diesel voor een California onder bemeten zou zijn. Zelfs in de bergen komt ie aardig mee bergop. :ikrij Voorwaarde is wel dat het koelsysteem goed werkt.
...
:bifun
Mee eens, 10 jaar met een AAB rond gereden, voldeed prima (was wel een Reimo :ikrij )
Enig gemis zou je kunnen zeggen in zuid Frankrijk met 40C was een airco.

Als je de keus hebt en de middelen zou ik nu wel voor een jongere gaan.

Suc6!

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door autocaravana »

In 2001 heb ik een twee jaar oude originele Westfalia 2.5 TDI Syncro geïmporteerd vanuit Duitsland. Gekocht bij een VW-dealer. Qua aanschaf en BPM was ik 28.000 euro kwijt. Ik heb deze wagen nog steeds en de afgelopen 14,5 jaar was ik ongeveer 1000 euro per jaar kwijt voor APK, onderhoud en reparaties. Inmiddels staat er 320.000 km op de teller, ca. 20.000 per jaar.
Ik vind dat je zo goedkoop camper rijdt, ook de huidige restwaarde in aanmerking nemend. Het is een zeer complete uitvoering met o.a. airco, cruise control, stoelverwarming, standkachel enz.
De belangrijkste reparaties/vervangingen waren: fusees, stuurkogels, draagarmen, LMM, slotmechanisme, ventilatoren, 2 x startaccu, een huishoudaccu, katalysator, demper, olielekkage, acculader.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: advies gevraagd t4 westfalia

Bericht door Multivan Generation »

Beckontheroad schreef:
Hella schreef:Ben het er niet mee eens dat de 2.4 AAB diesel voor een California onder bemeten zou zijn. Zelfs in de bergen komt ie aardig mee bergop. :ikrij Voorwaarde is wel dat het koelsysteem goed werkt.
...
:bifun
Mee eens, 10 jaar met een AAB rond gereden, voldeed prima (was wel een Reimo :ikrij )
Enig gemis zou je kunnen zeggen in zuid Frankrijk met 40C was een airco.
Betrof het in beide gevallen ook een auto met een vast hoog dak?
Plaats reactie