Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rare geluiden met koude motor

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30095
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door Multivan Generation »

Harry 341 schreef:Zit nu 5w40 in Peter...
Hoi Harry,
dat heb ik er al jaren in.
Er mag bij mij zelfs 0W30 in, maar dat verschil hoor je motorisch goed..
Sinds ik 5W40 gebruik heb ik ook nagenoeg geen olieverbruik (0,3 liter op 15.000 km)

Ik ben benieuwd wat het gaat brengen..
Ik zal straks nog eens wat detailfoto's maken..
Heb nog een hydraulische klepstoter hier liggen in het schuurtje..

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30095
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door Multivan Generation »

@ Harry en anderen.

Ik heb een oude hydraulische klepstoter die uit mijn cilinderkop is gekomen eens nauwkeurig bekeken met best verrassende ontdekking.

Vanavond meer informatie :knipoog

Gr Peter
Harry 341
Berichten: 10036
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door Harry 341 »

Ben zeer benieuwd....het is nu wel wat beter...maar helemaal goed nog niet....moet nog steeds even blijven staan...met een halve minuut is de motor ineens een stuk stiller...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Emissieloos
Berichten: 181
Lid geworden op: ma okt 12, 2015 10:50

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door Emissieloos »

Volgens mij is wat je hoort het stellen vd hydraulische klepstoters, dat is nog erger als ie een paar dagen stil heeft gestaan , want dan is alle olie naar beneden gezakt en duurt het langer voor de boel op druk is.
Gr johannes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30095
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door Multivan Generation »

Goed,
ik heb wat plaatjes gemaakt en bewerkt.
Tijdens mijn cilinderkop revisie
Had ik de keuze of ik wel of niet de hydraulische klepstoters mee wilde laten vervangen.
Bij steeds meer bussen met kilometer standen ruim boven de 300.000 km lees je steeds regelmatiger dat de eigenaren af en toe een tik horen bij voornamelijk een koude motor. Bij sommige gaat het na een minuutje weg, bij anderen blijft het wat langer hoorbaar.
Soms is het advies om dat wat dunnere olie te gebruiken, bijvoorbeeld wat ATF-olie er bij doen en vaak gaat het tikken dan over of wordt minder.
Echter de oorzaak wordt hiermee niet opgelost/weggenomen.

Toen mijn cilinderkop los bij het revisie bedrijf lag (en dat doe je niet heel regelmatig) heb ik er toen voor gekozen om de 10 (2,5 TDI 5x inlaat klep en 5x uitlaatklep) klepstoters te laten vervangen. En achteraf gezien, nu ik er eentje open heb geslepen heb ik daar geen spijt van..

_MG_1304.jpg
_MG_1307.jpg
_MG_1308.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30095
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door Multivan Generation »

Even verder gegaan nu het afgekoeld is en ik 2 helften heb.
De rest had ik al weggegooid, maar deze toevallig nog bewaard omdat soms mijn nieuwsgierigheid bevredigd moet worden en ik graag weten wil hoe sommige dingen werken en in elkaar zitten.

Wat me meteen opviel is dat er vuil in de hydraulische klepstoters zat :ie
_MG_1309.jpg
_MG_1313.jpg
_MG_1314.jpg
_MG_1315.jpg
_MG_1317.jpg
Dat vuil, als dat er eenmaal in zit, kan er nooit meer uit.
Dit vuil heb ik nog nooit gezien tijdens een olie wissel en ook in het motorcarter, toen de carterpan er uit was,
heb ik dit niet aangetroffen.
Dus dit is best wel vreemd en ik vermoed dat dit wel eens een oorzaak zou kunnen worden voor tikken.

Dunnere olie in de motor heeft dan wel een hogere penetratiegraad bij koude motor, en bij warmere olie maakt dat niets meer uit.
Dus daarmee zou het tikken, en eventueel oplossen hiervan door dunnere olie in koude toestand, verklaard kunnen worden.
Dit vuil echter kan er nooit meer uit.

Dus denk je ooit aan een cilinderkop revisie, neem deze klepstoters dan zeker mee.(kosten indicatie 60 euro)
Origineel zaten ze er van INA in mijn blok in. Het nummer hiervan kun je aflezen in de eerste foto.

Wellicht dat er iemand zijn voordeel mee kan doen?

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door Erdem50 »

Duidelijke foto's Peter en keurige uitleg.

Klopt inderdaad dat de stoters gaan vervuilen zoals te zien. Tevens kunnen ze lek raken waardoor ze leeglopen en de stoterdruk gaat dan flink achteruit. Ook zeker mijn advies mocht je een cilinderkoprevisie doen om dan de stoters mee te vervangen, of eventueel met een wissel van de distributieset want dan ben je al een heel eind onderweg.
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30095
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door Multivan Generation »

Erdem50 schreef:Duidelijke foto's Peter en keurige uitleg.

Klopt inderdaad dat de stoters gaan vervuilen zoals te zien. Tevens kunnen ze lek raken waardoor ze leeglopen en de stoterdruk gaat dan flink achteruit. Ook zeker mijn advies mocht je een cilinderkoprevisie doen om dan de stoters mee te vervangen, of eventueel met een wissel van de distributieset want dan ben je al een heel eind onderweg.
Dank je Erdem. :toppie
Heb er even mijn best op gedaan..
Ook zeker mijn advies mocht je een cilinderkoprevisie doen om dan de stoters mee te vervangen, of eventueel met een wissel van de distributieset want dan ben je al een heel eind onderweg.
Inderdaad, dat is ook mijn idee, riemen zijn dan toch al los, kleppendeksel verwijderen, nokkenas dan los en eruit nemen, klepstoters vervangen en klepseals vervangen, nieuwe kleppendeksel pakking (Elring ) en je bent weer aardig fris in de kop :jump

Groeten Peter
Gebruikersavatar
jordydereus
Berichten: 1530
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:26
Locatie: Beemster N-H

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door jordydereus »

ik heb ze toen bij mijn 1.9td ook vervangen

na de riem verschuiving , klonk het heel anders
dus alle 8 vervangen

toen weer perfect.

kosten niet veel
en idd na 3 ton mogen ze echt vervangen worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: di jan 05, 2016 22:21
Locatie: Gouda

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door nieknaam »

Inderdaad, dat is ook mijn idee, riemen zijn dan toch al los, kleppendeksel verwijderen, nokkenas dan los en eruit nemen, klepstoters vervangen en klepseals vervangen, nieuwe kleppendeksel pakking (Elring ) en je bent weer aardig fris in de kop :jump
Dat vind ik nou zo leuk aan dit forum: je krijgt altijd een goed antwoord. Een vraag: kun je de klepseals vervangen zonder de kop te demonteren, en zo ja, hoe doe je dat dan?

Dank,

Niek.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Emissieloos
Berichten: 181
Lid geworden op: ma okt 12, 2015 10:50

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door Emissieloos »

Als ik op het schrijven v multivan generation afga dan hoeft de kop er niet af.
Waar ik na deze duidelijke uitleg wel heel benieuwd naar ben of je dit evt ook met forte flush op zou kunnen lossen.
Heb ik bij een motor met volgekoekte olieschraapveren goede resultaten mee geboekt.
Maar of dit ook bij deze tonnetjes werkt.......
Gr johannes.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10289
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door Pascal-141 »

jan2009 schreef:Mooie foto,s Peter.
:toppie

Zou mij niet verbazen als dit soort vervuiling ook extra optreedt bij het maken van korte ritjes met een diesel.
Residu wat niet verbrandt.
Sneller olie wisselen helpt ook om minder van dat residu te hebben in de motor . Dat Long life gedoe helpt daar ook niet echt aan mee .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10036
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door Harry 341 »

Ik maak idd nogal wat korte ritten...probeer de laatste tijd wat meer de Suzuki van Yvonne te gebruiken...
Maar ik maak uit het hele verhaal op dat ik nieuwe stoters mag bestellen?
En heeft het dan ook zin om de nokkenas meteen te vernieuwen?
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10289
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door Pascal-141 »

Harry 341 schreef:Ik maak idd nogal wat korte ritten...probeer de laatste tijd wat meer de Suzuki van Yvonne te gebruiken...
Maar ik maak uit het hele verhaal op dat ik nieuwe stoters mag bestellen?
En heeft het dan ook zin om de nokkenas meteen te vernieuwen?
grt.Harry
Nokkenas van een T4 TDI komt zelden wat aan ,Harry , zelfs na +500.000km zien ze er over het algemeen nog goed uit.
Die kost zou ik niet maken .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10036
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Rare geluiden met koude motor

Bericht door Harry 341 »

Oke,bedankt Pascal....kan ik de stoters veilig op Ebay bestellen?
Of toch liever bij dealer....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie