Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onjuiste temp weergave

vragen over de T4
Thom
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:41

Onjuiste temp weergave

Bericht door Thom »

Hallo mede t4 liefhebbers,

De temp.meter op mijn dash liep niet normaal op. Na wat leeswerk hier verwachtte ik een defecte thermosstaat.
Nu heb ik hem gisteren en vandaag een poosje laten lopen en een stukje mee gereden en weer tijdje stationair laten draaien en het volgende valt me op.

Temp van kachel loopt normaal op, na een kilometer of 8-9-10 is de lucht uit de kachel zo warm dat je je handen er niet langer dan 10 tot 15 sec voor kan houden, dan begint het bestwel pijn te doen van de hitte en moet je ze echt weghalen, maar op datzelfde moment geeft de meter op het dashboard nog geen kwart aan (dan is hij nog geen kwart gestegen).

Gisteren 50 min. achter elkaar gereden, tussendoor ook tijdje stationair, de meter kwam uiteindelijk niet verder als halverwege. Ook sloeg de fan niet 1 keer aan, dit terwijl de lucht uit de kachel dus zo heet was dat je je handen niet lang voor de kachel op het dash kan houden.


Wat zo er aan de hand kunnen zijn? :nuts :vraagteken

Thom
1.9D 1994 :T44EVER :camping
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onjuiste temp weergave

Bericht door Pascal-141 »

Dat zou de thermostaat kunnen zijn.
Je temperatuur meter geeft misschien wel de correcte temp aan .
Met deze huidige temperatuur is het goed mogelijk dat de thermostaat dicht zit en dat je motor nu alleen "koelt" op de interieur-radiator . (Vandaar dat die zo "heet" aanvoelt)
Ik heb dat ook al een paar keer meegemaakt .

Voel eens aan de radiator vooraan (na een tijdje te hebben rondgereden) of deze volledig warm word , of dat er alleen een klein hoekje warm aanvoelt en de rest koud .
Om dat overal te kunnen voelen moet je de grille er even uithalen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Thom
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:41

Re: Onjuiste temp weergave

Bericht door Thom »

Ok, dus als de thermosstaat stuk mocht zijn, kan hij ook dicht blijven staan? Dacht dat ie dan altijd open bleef staan.

Morgen gaat de gril eraf, dan bekijk ik de temp van de radiateur. Maar het opvallende is dat ie wel goed warm wordt, maar de meter maar halverwege komt, deze zou op zijn minst iets verder moeten komen dan. Vooral omdat ie de temp meet op/in het blok.
1.9D 1994 :T44EVER :camping
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onjuiste temp weergave

Bericht door Pascal-141 »

Thom schreef:Ok, dus als de thermosstaat stuk mocht zijn, kan hij ook dicht blijven staan? Dacht dat ie dan altijd open bleef staan.

Morgen gaat de gril eraf, dan bekijk ik de temp van de radiateur. Maar het opvallende is dat ie wel goed warm wordt, maar de meter maar halverwege komt, deze zou op zijn minst iets verder moeten komen dan. Vooral omdat ie de temp meet op/in het blok.
Als de temp meter na de thermostaat zit , dus in het "koude" gedeelte , kan het goed zijn dat hij de correcte waarde aangeeft wanneer de thermostaat bvb blijft dichtplakken .

Voel eerst maar eens aan de radiator , of deze volledig warm word , of koud blijft
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Onjuiste temp weergave

Bericht door Multivan Generation »

Radiateur wil ook wel eens verstopt raken, vandaar de suggestie van Pascal.
Alle T4's zijn op leetijd, dus een radiateur vervangen, inclusief een verversing van de koelvloeistof biedt (meer) zekerheid.

zie ook eens hier

Mocht je er oude koelvloeistof in hebben zitten, beetje blauw groenig, dan kun je dat eventueel omzetten naar de roze G12 of G12+.
Echter moet je het koelsysteem erg goed doorspoelen. Hier zijn middeltjes voor te krijgen.
Multivan Generation schreef:
Erdem50 schreef:Je kunt bij de dealer speciaal reinigingsmiddel kopen voor het spoelen van je koelsysteem.
Na aanleiding van het berichtje van Erdem en de onderstaande PB die ik van hem heb gekregen,
wilde ik jullie even laten weten hoe dat reinigen van het koelsysteem uitgevoerd kan worden.
G 052188A3 is het nummer, is een 5L can, jouw dealer heeft volgens mijn systeem 1 can staan, zou ze voor de zekerheid eerst even bellen. Spul kost wel een kleine 45,-! (kwam op 42 euro)

Spul dient in eerste instantie voor het oplossen van oliesporen/resten. Wij gebruiken het als volgt.

Koelssysteem legen
Reinigingsmiddel erin en zo nodig aanvullen met water, denk dat 5L al best pittig is voor een Golf 1.
Dan 20min laten draaien op verhoogt toerental.
Spul eruit en dan in ieder geval 1x doorspoelen met water, liefst warm
Afhankelijk vd vervuiling een 2e keer spoelen met warm water

Als je koelsysteem gewoon schoon is zou ik persoonlijk 1 of 2 keer spoelen met warm water en dan G12 erin gooien.
Hoe heb ik het nu gedaan? (LET OP: HET BETREFT GEEN T4 BUS !)

Ik heb eerst de auto warm gereden en toen de oude gele koelvloeistof er uit laten lopen.
1x nagespoeld met heet water nadat de ventilator begon te draaien (bij 88 graden en hoger)
Daarna 50:50 met cleaning oplossing: heet water en wachten totdat de ventilator weer begon te draaien
Daarna kwam er een soort van bruine drap mee en vervolgens nog 3x nagespoeld met heet water.
Vervolgens 100% cleaning oplossing er in en 2x goed op temperatuur laten komen.
Deze vloeistof weer afgelaten en weer 3x nagespoeld met heet water(er bleef tot en met de 2de keer rotzooi meekomen)
Nadien heb ik G12 + koelvloeistof (dus nu hetzelfde als in de bus) aangevuld.

Merk ik nu verschil?
Ja, de temperatuurmeter loopt minder ver op en blijft stabieler.
En voordeel voor mij, ik heb maar een type koelvloeistof nodig.

Wellicht interessant voor mensen die op oude koelvloeistof nog rijden?

Groeten Peter
Bij mijn hobby auto had ik gele koelvloeistof er in zitten en de temp meter ging soms naar max, waarna de fan begon te draaien en de temperatuur weer zakte. Nu ik hem overgezet heb naar G12+ blijft het blok koeler :gekte

Je hebt volgens mij (nog) niet vermeld, welke motor je hebt.
Mocht je een radateur voor een caravelleneus nodig hebben, dan heb ik er nog eentje nieuw liggen.

Groeten Peter
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Onjuiste temp weergave

Bericht door VWZN »

Ik begrijp uit de openiningspost:
De temperatuur, van de koelvloeistof, is hoger dan de meter aangeeft.

De temperatuur sensor zit op het blok. (bij mijn 1.9TD in ieder geval)
Als het koelsysteem niet goed zou werken heeft dat geen invloed op de meter in het dashboard (naar mijn idee).

Ook bij mij geeft de meter minder aan dan de gemeten temperatuur (niet altijd :nuts ).

Ik heb de thermostaat en de sensoren vervangen.
En Oscar heeft de tellerunit nagekeken.

Ik heb bij mij het idee dat een en ander gelijk loopt met de tankmeter ???????

Ik vind het nog steeds niet lekker dat je niet op die meter aankunt.
Heb al wel verschillende keren met een temperatuurmeter gekeken zodat ik weet welke temperatuur bij welke meterstand past. Maar dit is niet echt betrouwbaar.

Ik ben benieuwd wat hieruit komt.
Thom
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:41

Re: Onjuiste temp weergave

Bericht door Thom »

Bedankt voor alle sugesties.
Nou, ik heb de volgende onderdelen besteld en binnengekregen. Temp. Sensor 2 polig (temp weergave dash.), Temp sensor 4 polig (brandstof toevoer), Thermostaat, brandstoffilter, luchtfilter, oliefilter.

Ik hoop dat het vervangen van de sensor(en) en thermostaat e.e.a. oplost. morgen ga ik aan de slag. Lucht-, olie- en dieselfiltertje ook maar gelijk, geen idee hoe lang dat niet gedaan is.

Ik begrijp uit de openiningspost:
De temperatuur, van de koelvloeistof, is hoger dan de meter aangeeft.

De temperatuur sensor zit op het blok. (bij mijn 1.9TD in ieder geval)
Als het koelsysteem niet goed zou werken heeft dat geen invloed op de meter in het dashboard (naar mijn idee).

Klopt allemaal, ook als de temperatuur van het blok(waar iid de sensor zit) flink warm is, dan staat de meter soms op nul, vandaar ook mijn gedachte dat de sensor zijn beste tijd had gehad.

De radiateur wordt wel goed warm, dat begint rechtsboven op de radiateur(als je ervoor staat) en even later de hele radiateur egaal flink warm, dus die is niet verstopt. Na wat uitvoeriger getest te hebben, kwam ik erachter dat de fan wel gewoon aansprinkt op een gegeven moment. Dat icm goed warm motorblok, goed warme kachel.. naar mijn idee kan het ofwel de sensor zelf zijn, ofwel de voeding naar de meter op dashboard.

Als koelvloeistof gebruik ik gewoon de roze G12+ van brezan, moet goed zijn. Ook was ik van plan even goed te spoelen, voordat de nieuwe koelvloeistof erin gaat.

Weet iemand misschien hoe ik hem het beste kan ontluchten en of er nog iets van een plug onderaan het blok zit zodat echt alle oude vloeistof eruit gaat. Thanks :yes

:zwaai :zwaai
1.9D 1994 :T44EVER :camping
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Onjuiste temp weergave

Bericht door Noorfalia »

Als je een beetje Duits kunt lezen heb je hier wellicht iets aan:
http://www.t4-wiki.de/wiki/K%C3%BChlsys ... %BCllen%29
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Thom
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:41

Re: Onjuiste temp weergave

Bericht door Thom »

Thanks, grootendeels wel duidelijk, maar niet helemaal, mijn deutch is niet ser goed zeg maar.. :bonk
1.9D 1994 :T44EVER :camping
Thom
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:41

Re: Onjuiste temp weergave

Bericht door Thom »

Is er misschien iemand die in het nederlands kan vertellen welke stappen ik moet doorlopen voor een goeie ontluchting van koelvl stof systeem. Waardeer ik enorm :sjaal :happy :jumpklap
1.9D 1994 :T44EVER :camping
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onjuiste temp weergave

Bericht door Pascal-141 »

Thom schreef:Is er misschien iemand die in het nederlands kan vertellen welke stappen ik moet doorlopen voor een goeie ontluchting van koelvl stof systeem. Waardeer ik enorm :sjaal :happy :jumpklap
Ontluchten is heel simpel : koelvloeistof in het "bolletje" volledig bijvullen , dan motor laten draaien , laat het bolletje open (de dop er niet opzetten) . Kachel (interieurverwarming) naar "warm" draaien (ventilator hoeft niet aan te staan) .
En laat de motor maar draaien , je mag dat doen met een wat verhoogt toerental (pakweg 1500tr/min) en ondertussen het niveau in het bolletje in't oog houden .
Eens de motor warm is , zal de thermostaat opengaan , dan zou het kunnen dat het niveau in het bolletje nog even wat zakt . Dan nog wat bijvullen .


Om de motor sneller warm te krijgen , kan je eventueel ook het bolletje opvullen , de dop erop draaien , maar niet vast zetten . En dan even gaan rijden om de motor sneller op temp te krijgen . En dan regelmatig het niveau controleren en bijvullen indien nodig.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Onjuiste temp weergave

Bericht door Multivan Generation »

Wat Pascal daarnet schreef:
Ontluchten is heel simpel : koelvloeistof in het "bolletje" volledig bijvullen , dan motor laten draaien , laat het bolletje open (de dop er niet opzetten) . Kachel (interieurverwarming) naar "warm" draaien (ventilator hoeft niet aan te staan) .
En laat de motor maar draaien , je mag dat doen met een wat verhoogt toerental (pakweg 1500tr/min) en ondertussen het niveau in het bolletje in't oog houden .
Eens de motor warm is , zal de thermostaat opengaan , dan zou het kunnen dat het niveau in het bolletje nog even wat zakt . Dan nog wat bijvullen .
Lijkt heel normaal, maar je kunt denken:
in de leiding/kachelslang zit toch een boutje om te ontluchten?
Dit ontluchten via dit boutje kun je beter niet doen!
Er bestaat grote kans dat het boutje afbreekt, waardoor je een lekkage overhoudt waarmee je niet meer fatsoenlijk kunt rijden.
Heb ik zelf ook gehad namelijk...

Dus de door Pascal beschreven methode is de veilige en robuuste methode om het koelsysteem te ontluchten :toppie

groeten Peter
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Onjuiste temp weergave

Bericht door VWZN »

Ben benieuwd wat de resultaten zijn.
Omdat ik hetzelfde gedaan heb en het bij mij nog steeds niet goed is.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onjuiste temp weergave

Bericht door Pascal-141 »

VWZN schreef:Ben benieuwd wat de resultaten zijn.
Omdat ik hetzelfde gedaan heb en het bij mij nog steeds niet goed is.
Wat bedoel je ? Wat doet er zich voor ?

Heb het ontluchten zo al zo vaak gedaan , nog nooit problemen gehad . Een T4 is een heel makkelijke auto , die zichzelf zowat ontlucht , door gewoon te laten draaien met open dop op het bolletje .
Motor moet natuurlijk wel warm zijn , zodat de thermostaat open gaat voor de circulatie .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Thom
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:41

Re: Onjuiste temp weergave

Bericht door Thom »

@ Pascal 141,

VWZN bedoeld waarschijnlijk niet het ontluchten, maar meer de onjuiste weergave van temp. op dashboard.


Morgen ga ik aan de slag, ontluchten is iid simpel.
1.9D 1994 :T44EVER :camping
Plaats reactie